handdator

Visa fullständig version : 2010-06-08 Ledningsmöte

Mårten Fjällström
2010-06-08, 20:08
Ledningsmöte för Piratpartiet den 8 juni 2010

REPRESENTATION

Partiledare -
Vice partiledare - Anna Troberg
Sekretariat - Mårten Fjällström
Ekonomi -
Norr - Fredrik Holmbom, DL2
Syd - Anders Hedberg (DL)
Öst - Marit Deldén (tf DL)
Väst - JP Anderson (VL Värmland) / Nicolas Sahlqvist (VL Halland)
Stockholm - Ola Nyström (DL)
Kompetensutv -
Kampanj - Jan Lindgren
IT -
Media - Jacob Dexe
Ung Pirat - Stefan Flod
Riksdagsgrupp - Olof Bjarnason
Europaparlament -
Valsedelssamordnare - Johan mlg Karlsson

RAPPORTER

PARTILEDARE
Rick har varit i Nederländerna och propagerat för PPNL. Rick och Anna har varit och givit kronprinsparet en bröllopspresent från PP.

SEKRETARIAT
Inget särskilt att rapportera.

EKONOMI

NORR
Västernorrland syns med bokbord och med tidningsannonser. Norrbotten har synts vid invigning av storgatan i Luleå. Norrbotten är oxo inbjuden att delataga i "låna en politiker" arrangerat vid ett bibliotek. Polisen i Norrbotten har bjudit in till infomöte inför valrörelsen, även PP är inbjudna.

SYD
Ronneby har ytterliggare två kommunfullmäktigemöten innan valet. jan.rume@piratpartiet.se som sitter där vill ha in motioner som han kan lägga i fullmäktige. Det är ett utmärkt tillfälle att demonstrera vad vi vill driva för frågor lokalt. (Exempel: Creative Commons licens på all kultur där kommunen betalar)

Efter årsdagen av Piratebay där vi fick ihop extremt lite folk i Malmö och styrde om det från manifestation till flygbladsutdelning så tror vi inte på något större runt FRA, utan kommer att köra lokala flygbladsutdelningar.

ÖST
I Uppsala har haft presskonferens idag om kommunvalssatsningen. Kom med i Tv4 Uppland: http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/uppsala?videoId=1.1670675 och artikel i UNT kommer.
I Västmanland har man i Västerås redan haft tre arbetsgruppsmöten för planering av kapanj, deltagit på Stadloppet och varit med på Nationaldagsfirande.
I Örebro delade man ut foldrar under marknadsafton, de var riktigt mycket folk och foldrarna gick åt som smör i solsken. Sen debatterade med de andra partierna vilket de tyckte var kul. De har också haft möte som vanligt, startat arbetsgrupper och varit och hälsat på Karlstad i helgen.
I Östergötland delade man ut flyers under nationaldagen.

VÄST
Distrikts kickoffen och Superkarlstad, båda förlagda till Värmland den gångna helgen (5-6 Juni) var en stor hit.
Bra uppslutning (från både Väst och Öst) och det har enbart hörts positiva kommentarer från alla medverkande. En otrolig helg med bra workshops, gemenskap, tal och aktivism.
Karlstad lös verkligen lila under både Lördag kväll och hela Söndagen.

Göteborg arrangerar den första av 6 planerade piratgrillningar, Lördagen den 12 Juni.

STOCKHOLM
Affishuppsättning på Stockholms Universitet.
Piratstudenterna på SU blir verklighet.
Vi hoppas öka tempot med affischeringen.
Materialspridning på några "kunskapsplatser" i Öst-Södra delen av Sthlm-kommunen.
Flyersutdelning i samband med Stockholm maraton.
Ny VL1 för Stockholm Söderort (Leo)
Piratfika Salem/Södertälje på Café´Tratten i Södertälje.(lördag)
Ung Pirat: Söndagsträff på Neb.(Söndag)
(för mer, se http://piratepad.net/ppstockholmrapport, jag sitter på dassig uppkoppling / Ola)

KOMPETENSUTVECKLING

KAMPANJ
Inget nytt att rapportera

IT

MEDIA
Börjat lägga upp en strategi för PM med färdig mall bland annat. Ska försöka arbeta fram en princip för hur PM ska skrivas i fortsättningen. Dexe kommer att söka rollen som mediaansvarig om ingen annan har sökt den.

UNG PIRAT
Under dreamhack har vi blivit inbjuda till en debatt mellan ungdomsförbunden. Några ämnen är datorer och dataspel i skolan, ungdomsjobben, dataspel som kultur, e-sport som ”riktig” sport och mycket annat.

RIKSDAGSGRUPPEN
Vi har tagit beslut på att Johnny Olsson och Olof Bjarnason turas om att representera RDG på dessa möten. I övrigt håller information om kompetensområden och presentationstexter på att samlas in. Den förra är till för att lätt kunna hitta lämpliga representanter på olika evenemang PP bjuds till, och är framförallt tillgänglig för mailgruppen. Den senare är till för pp.se, och informationsinsamling sköts av Carl Johan Rehbinder.

EUROPAPARLAMENTSGRUPPEN

VALSEDELSSAMORDNING

DAGORDNING

Representant från rdg25
Johnny Olsson och Olof Bjarnason turas om att representera RDG på dessa möten.

Kampanj
Mötet kom fram till att Skåne och gbg har fullt upp med grejer i sommar och att det finns massor av marknader, festivaler etc i hela landet att synas på.

Sjökorten
Deadline uppskjuten till 16/6.

FRA-lagens årsdag
18:de, vi kör på bred front och hittar på allt möjligt på och utanför nätet
Man skulle kunna uppmana folk att spela in egna små YouTube-klipp där de berättar personligt om varför de inte gillar FRA-lagen
det var en ganska fin grej den 1:a november när vi körde tända ljus på stan. Alla som ville fick tända ett ljus för den fria kommunikationens död
Om vi är några stycken som gör YouTube-klipp och lägger upp ungefär samtidigt, så kommer nog andra att hänga på.
om någon gör en första post och tänder ett ljus, som röd tråd
Alla tänder ett ljus, sen en kort inspelning med sorg!

Logga aktivism
Många bilder på aktivism har kommit och mötet diskuterade möjligheterna att få dem att synas ännu mer. Anna kollar med Richie.

Almedalen
Otto har tagit över genomförandet av Almedalen, så alla frågor ska gå till honom. Om ni är intresserade av att presentera något vid de två tillfällen vi har evenemangslokal, så hojta till till honom. Jag vet att det är ett par saker på gång, men det kan finnas plats för någon mer.

Anders H. kollar om vi kan ha ett tält med Renes slushmaskin, inte fått svar än.

Idrottssektionen
Vi håller på att få en idrottssektion. Piraternas soffpotatisdagar är över. Spana in paddan här: http://piratepad.net/idrottssektionen Tanken är att få lite extra publicitet då coh då. Min personliga plan är att utmana Rick på något lopp och blogga lite om hur hemskt det är att träna etc. Vi är bra på att prata politik, men ska vi vinna röster måste vi vara lite mänskliga också och träna, bjuda på bbq-sås-recept etc.

Övrigt (fyll på med punkter så tar vi dem i mån av tid)
Satsa på en stad i taget
Kampanjgruppen tar fram en guide till hur man inom ett distrikt eller valkrets satsar på en stad i taget. Helt enkelt för att få så mycket folk som möjligt på en plats och se till så att folk vet att vi finns. Även förslag på möjliga datum tas fram av kampanjgruppen. Sen är det upp till DL/VL att bestämma lämpliga städer och omfattning.

Arbetsgrupperna
Hemsidan behöver uppdateras, tråd: http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=26510. Mårten har pucken.

nef
2010-06-08, 21:05
Ursäkta om jag låter grining nu, men jag orkar inte linda in vad jag vill ha sagt.

Först en sak gällande just detta protokoll när det kommer till ordval--"kronprinsparet" hoppas jag är en felskrivning och inte en freudian slip.
"oxo"--ser illa ut, vad sägs om att undvika internet-/smslingo?

Sen något som jag funderat på ett par månader efter att ha läst protokollen vartefter de kommit--Vem är vem?

Namnet "otto" har dykt upp här och där--ska jag per automatik veta vem det är?
Visst, jag vet vem som menas när det skrivs "Rick" eller "Anna", men fulla namnen skadar nog inte där heller--även om den som skriver känner till det så gör faktiskt inte alla det.
Ska jag veta vad "JP" i "JP Anderson" står för?

Jag kan säkerligen komma med fler exempel, men jag tror att andemeningen kan greppas rätt så bra av de exemplena.

Jag är alltså rätt så insatt i vad folk i partiet heter och vad de "nickar", men jag måste faktiskt sätta ner foten nu. Piratpartet är ett parti som vill tas på allvar, så vad sägs om att försöka framstå som som ett sådant nu också och börja med att skriva ut fullständiga namn? Iaf till att börja med i protokoll och övriga officiella dokument. Har man en post i partiet så bör man vara känd vid sitt fullständiga namn och inte bara sitt förnamn, smeknamn eller internet handle/nick.

Glith
2010-06-08, 22:21
Rätt mycket stavfel och så(små/stora bokstäver fel och ibland saknas punkt m.m.). Iofs innehållet som räknas, men lätt irriterande.

Kanske en del av budgeten kan gå till ett rättstavningsprogram? :D

Daniel Holm
2010-06-11, 15:36
Ja, vem är denna "Otto"? Skulle gärna vara med under Almedalsveckan.

Mårten Fjällström
2010-06-15, 20:01
Otto är Otto Rehbinder.

Vad gäller namn så behövs de för förståelsen, så ja de bör skrivas ut fullständigt. När det gäller stavning, grammatik och syntax tänker jag dock inte utlova någon bättring. Protokollen skrivs kollaborativt i en padda, vilket innebär att flera personer skriver samtidigt. Det ger en inkonsekvent stil, men har resulterat i mycket mer fyllliga protokoll än tidigare. Ledningsprotokollen är veckosammanfattningar som framförallt används av partiledningen för att hålla koll på vad vi gör, de finns publikt för att det är bra ju fler som har koll. (Styrelseprotokollen däremot är beslutsprotokoll som ska kunna läsas och förstås under lång tid, så där är definitivt poäng med lite högre ambitioner på språket.)

Om vi ska ha så polerad yta får vi nog sluta med att lägga ut vad de andra partierna har som interna, hemliga arbetsdokument. Då kanske vi tas mer på allva, men vi blir också mindre effektiva.

nef
2010-06-16, 19:31
Otto är Otto Rehbinder.
[snipp]

Ja, det var ju ett uttömligt svar, du. :whistling:

Ärligt alltså, vad han heter i efternamn har jag sett nånstans här på forumet förut, men vad han har för funktion blir jag inte klok på och gör man en sökning på namnet på google, och då site-bestämt till piratpartiet.se så nämns han EN endast gång där (http://www.piratpartiet.se/nyheter/piratnyheter_22_december_2009). Resterande 14-15 träffar är från forumet där jag tydligen inte är ensam (http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?p=198888) om att undra vem han är och vad han har för funktion alltså.

Att som härovan nämna honom enbart vid förnamn utan närmare presentation och sen påtala att man ska ställa frågor till honom/hojta till till honom och sen inte tala om hur man bär sig åt just för att göra detta finns det ingen som helst logik i då hans kontaktuppgifter som sagt inte finns att finna någontans där man finner andras kontaktuppgifter på piratpartiet.se.

Mab
2010-06-17, 11:18
Ja, det var ju ett uttömligt svar, du. :whistling:

Ärligt alltså, vad han heter i efternamn har jag sett nånstans här på forumet förut, men vad han har för funktion blir jag inte klok på och gör man en sökning på namnet på google, och då site-bestämt till piratpartiet.se så nämns han EN endast gång där (http://www.piratpartiet.se/nyheter/piratnyheter_22_december_2009). Resterande 14-15 träffar är från forumet där jag tydligen inte är ensam (http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?p=198888) om att undra vem han är och vad han har för funktion alltså.

Otto M Rehbinder är kusin (eller snarliknande släktförhållande) till partiets riksdagskandidat Calle Rehbinder och har tidigare jobbat som pol sek åt vänsterpartiets riksdagsgrupp.

Otto R har varit den person som partiledningen (i det här fallet Rick+Mårten F+Anna T) bollat med när de diskuterat vilka tjänstemän som bär ingå i riksdagsgruppens stab. Det är alltså hans kunskap som i stort ligger till grund för partiets planer vid ett riksdagsinträde

Otto R var även ansvarig för att anordna riksdagsgruppens kick-off tidigare i år. Numera ansvarar han för partiets närvaro på Almedalsveckan

Otto har (mig veterligen) ingen formell roll i partiet utan är en så kallad informell makthavare :-)

Hoppas att det hjälpte att bringa lite ljus äver frågan om vem Otto Rehbinder är. Själv ser jag fram emot att träffa honom under Almedalsveckan, eftersom jag ännu inte haft det nöjet.

nef
2010-06-18, 22:04
Otto M Rehbinder är kusin (eller snarliknande släktförhållande) till partiets riksdagskandidat Calle Rehbinder och har tidigare jobbat som pol sek åt vänsterpartiets riksdagsgrupp.

Otto R har varit den person som partiledningen (i det här fallet Rick+Mårten F+Anna T) bollat med när de diskuterat vilka tjänstemän som bär ingå i riksdagsgruppens stab. Det är alltså hans kunskap som i stort ligger till grund för partiets planer vid ett riksdagsinträde

Otto R var även ansvarig för att anordna riksdagsgruppens kick-off tidigare i år. Numera ansvarar han för partiets närvaro på Almedalsveckan

Otto har (mig veterligen) ingen formell roll i partiet utan är en så kallad informell makthavare :-)

Hoppas att det hjälpte att bringa lite ljus äver frågan om vem Otto Rehbinder är. Själv ser jag fram emot att träffa honom under Almedalsveckan, eftersom jag ännu inte haft det nöjet.
Tack för den infon, Mab! Även om det var vad jag själv lyckats söka mig fram till så var det ändock det mest uttömliga sammanfattning om denna skuggindivid som jag läst på en sajt som ligger under piratpartiet.se. :ermm:

Men för att åtegå till vad jag skrev i andra stycket:
Visst, jag förstår att uppmaningen "kontakta otto" främst gäller dem som redan fått internmejl om saken och att det där faktiskt finns kontaktuppgifter till otto, men kom igen liksom--det luktar illa, förbannat illa.

Jag funderade faktiskt på det här redan förra året--finns det ens något utrymme för spotanitet när det kommer till event som Almedalen? Är Almedalen ett slutet sällskap för inbödes beundran?

Jag har ofta befunnit mig i Visby under Almedalensveckan, det då utan partitillhörighet eller organiserade former; jag råkade bara vara där och jag träffade många intressanta människor som jag pratade politik med.

Som det är nu så ser jag ingen som helst uppmaning till gräsrotsaktivism--ingenstans (varersig förrföra året, förra året eller detta år) så uppmanas piratpartister att åka till Visby under denna vecka så länge de inte ingår i PPs utvalda "delegation". Precis som förra året så känns det lite som att man uppmanas att inte åka dit om man inte står på en lista över utvalda. Vilket antagligen är fel, men som sagt--ingenstans har jag sett nån uppmana piratpartiser att ta sig en veckas semaster i Visby under Almedalsveckan och delta efter egen förmåga där det går...

Mårten Fjällström
2010-06-22, 20:13
Ah, det var en helt annan (och intressantare) sak än protokollets utformning. Och det är inte heller Otto som är intressant eftersom Anna Troberg redan gjort listan klar på vilka som ingår i delegationen innan hon (iom det här mötet) lämnade över ansvaret för att organisera det som var kvar. Planeringen för hur många som ska åka etc påbörjades i höstas.

Det är en knepig balans mellan att kväva spontant engagemang och att ha en planerad delegation som man vet kommer vara där (med framträdande/tält/etc av något slag). Det gäller inte bara Almedalen, till Dreamhack och Stockholm Pride skickar vi också delegationer och betalar entré etc för dem. Den vanliga lösningen är att ha en grupp som organiserar och sedan meddela de som borde vara intresserade - dvs de som bor i närheten - att piratpartiet är där och gör något, titta gärna förbi. Men feedback på hur det kan göras bättre - utan att spamma medlemmarna - uppskattas.