handdator

Visa fullständig version : Nya kampanj idéer? BRAINSTORM!

Jerlerup
2010-07-01, 12:15
Jag är relativt ny på forumet. Jag har sen länge bestämt att jag ska rösta på PP och har varit medlem ett tag. Men nu anser jag att jag vill bidra. Och jag tror det skulle behövas en brainstorming om nya idéer inför valet!

Som jag ser det kom PP:s succéer på grund av att en debatt drogs igång som PP kunde rida på. Något liknande behövs. Skandaler. Ideer. Spektakulära och vassa kampanjer. Nåt som får folk att vakna till liv och säga att "jamen oj, PP ÄR ett alternativ"!

Men vad är detta?

Och sådana idéer behövs i stort som smått!

Det här är en brainstorm. Förhoppningsvis kan denna brainstorm knoppa av sig. Den som vill haka på hakar på!

/Torbjörn

Jerlerup
2010-07-01, 12:20
Det är Pridefestival om en månad. Kan inte PP vara där?

De flesta homo- eller bisexuella under 30 år, eller som kommit ut de sista 13 åren, har funnit sin identitet mycket tack vare internet. Det finns en diskussion om världen före och efter internet. Före internet fick man smyga eller gå på rfsl, om det fanns nåt i byn. Nu surfar man.

De som är äldre än 30 eller som först började utforska sin identitet innan internet fanns, kan vittna om hur tufft de hade det. Internet har betytt mycket.

"Vad vore världen utan internet" eller "vad vore världen utan friheten på nätet", eller "tänk om en bögfobiker började censurera nätet", är teman som kan användas.

Jerlerup
2010-07-01, 12:24
Var kan vi gräva fram en skandal? Skandaler behövs? Och om vem ska vi gräva fram en skandal.

Skit finns i massor, eftersom politiker är som de är, frågan är bara vad som kan få folk att se och höra PP?

Carl Johan Rehbinder
2010-07-01, 13:44
Piratpartiet är med på Pride, och var det förra året också.

Rätt tänkt, med andra ord!

Carl Johan Rehbinder
2010-07-01, 13:46
"vill du att en homofob och moralistisk myndighetsperson ska få bestämma vilka hemsidor du ska få besöka?"

hamaldus
2010-07-02, 20:26
Här är en idé:

Jag bor i Norge, och skal med min familj resa till Sverige de sista fem dagarna före valet, för att hjälpa svenska Piratpartiet till valseger. Det finns många i Europa som följer valrörelsen i Sverige med stort intresse. Själv är jag IT-ingenjör, och jag vet det finns så mycket på spel kring digital kommunikation og tolkning av demokratiska principer, att jag helt enkelt inte KAN la vara att resa och hjälpa till. Mitt problem med resan hittills är att vi inte har någon plats att bo (vi brukar pengar på hotell, som istället kan användas för t-shirts/flagg etc), och vi har ingen att ta kontakt med när vi är där. Jag tanker därför följande:

Det bör skapas en webbportal som ger kontakt mellan frivilliga pirater i Sverige och europeiska pirater som vill hjälpa PP i kampanjen. Det kostar inte mycket att resa till Sverige från antingen Danmark, Norge, Finland, etc. Speciellt inte om det kan finnast simpel logi om det behövs. Men ännu viktigare for resande ar kontakt med en "guide" / partimedlem som kan samordna, och som också har en mängd broschyrer for utdeling. Och som man har lov att ringa och masa på:) Ni vill färga landet lila, vill ni inte? Varför inte få lite hjälp utifrån?

En rask brainstorming ger mig följande exempelsida:
- Valkomstsida, "Adopt a swedish pirate, do something that counts!"

"The battle over a free and open internet started years ago, but it is far from over, and is indeed not won. September 19th. That is when the swedish election happens, and the biggest battle yet regarding the history and the FUTURE of the internet commences. It regards the whole of Europe, not only Sweden!

The pirate party has a great chance of getting into the swedish parliament, but we need your help. How? By being at the battlefield IRL in Sweden when the election finds place. YOU can help! You can be there to tell the swedish people why it is important to YOU from germany/italy/denmark that swedish people vote pirate. Tell them where things are going in YOUR country!

Do YOU want to help? By signing up here, you will be contacted by pirates in Sweden. They can provide accommodation (if needed, and if available), and be your local pirate guide at your stay in Sweden. Of course, as Christian Engstrøm said, there might as well be great "pirate parties" when PP win!

Please, if you feel like a pirate and have the means to travel to Sweden when the election finds place (anywhere in Sweden, the battlefield is immense), please do so. This regards YOUR liberty and freedom of speech just as much as in sweden!"Man får så følgende valg:
- Yes! I want to be in Sweden when the shit hits the fan!
- I am a swedish pirate who seeks comrads!Följt av registrering med namn, land, e-post och telefon, och önskad mål i Sverige (Google Map).

Registreringar måste verificeras:
Först skicka automatiska verifieringsmail
Sedan ringa de angivna telefonnumret.
Ideer?

Piratpartister i Sverige:
Dessa bör kanske vara medlemmar i partiet (?). Idéer?

Poängen med detta?
Piratpartiet är en internationell rörelse! Vi är många, engagerade och stark! Hur kommer svensken X reagera på en engelsman eller en finlender kommer över och förklarar varför det är viktigt för den brittiska (eller ännu bättre, irlenderen) at just nettopp X måste rösta på Piratpartiet? Det är en miljoner grunnar!

Om detta drar fem stycken från Frankrike, är det awesome! Trekker det femtio lila européer till Sverige, är det absolut fenomenal!

Fallgropar? Hur skulle en sådan åtgärd tolkas av media? För lite svenskar, så du behöver hjälp av utlänningar? All reklam är bra reklam? Piratpartiet är varkligen en internationell organisation?

Bury/dig/elaborate :)

Tuxie
2010-07-07, 20:18
Kondomer med texten "Piratpartiet - skyddat privatliv".

Mariam
2010-08-16, 19:07
Kondomer med texten "Piratpartiet - skyddat privatliv".

Det där med kondomer var ingen dum idé, och det var tydligen inte så dyrt heller. Googlade snabbt och hittade den här sidan, finns säkert andra: http://www.profilkondomer.se/

Frågan är bara, kommer folk som kallar oss "pedofilpartiet" utnyttja det "sexuella" med kondomer..?

Mariam
2010-08-16, 19:08
Gillar din idé hamaldus, frågan är bara, vem har tid och kunskap till att kicka igång detta projekt nu?