handdator

Visa fullständig version : Eventuellt oroväckande...

1ll3xc
2006-06-03, 11:21
Noterade en eventuellt oroväckande sak i en artikel på Aftonbladet (min emfas):

Oisín CantwellI dag kommer dessutom stora demonstrationer mot polisens tillslag att genomföras i Stockholm, Göteborg och Malmö. Demonstrationerna, som väntas samla tusentals deltagare, anordnas av bland andra Liberala ungdomsförbundet, Ung vänster och Grön ungdom. Razzian i onsdags kan också bli en fråga för konstitutionsutskottet, KU. SVT:s Rapport uppgav i torsdags att polisens tillslag skedde på order av Thomas Bodström, sedan justitieministern utsatts för påtryckningar från Vita huset. Justitieministern säger dock att han "aldrig någonsin agerat i ett enskilt fall och talat om hur polis och åklagare ska agera".

Inte ett knyst om att det är Piratpartiet som ligger bakom! Nu när de etablerade partierna insett hur stort detta är så kommer de med näbbar och klor att försöka göra detta till sin sak. Personligen så bryr jag mig inte om vem som styr riktningen och framtiden mot en mer demokratisk sådan bara att någon gör det...MEN de etablerade partierna har redan visat att de inte tagit denna uppgift på allvar genom sitt agerande eller snarare brist på agerande under de senaste åren. Vad jag menar är att vi absolut bör motverka att vår fråga läggs beslag på av det maktfullkomliga etablissemanget som har noll förtroendekapital men gärna gör allt för att komma till makten/behålla makten. Vi bör absolut samarbeta och göra gemensam sak med andra organisationer men samtidigt vara försiktiga så vi inte utnyttjas.

Artikeln i sin helhet:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,835847,00.html

infinite_emma
2006-06-03, 11:22
mm - vi är underdogs i ordets rätta bemärkelse. Vi får definitivt inte hjälp från media - men det är nog inte så oväntat egentligen. Vi får bara anstränga oss mer, så de inte KAN tiga ihjäl oss i längden.

1ll3xc
2006-06-03, 11:24
Mailade just Oisin Cantwell följande:

"Hej,

Jag noterade i din artikel "Piraterna: Nu börjar kriget" att Liberala ungdomsförbundet, Ung vänster och Grön ungdom framställs som främsta anordnare till demonstrationerna under dagen. Det är en aning märkligt att det parti, dvs Piratpartiet, som verkligen drivit denna fråga långt innan de etablerade partierna vaknade till liv utelämnats? I synnerhet mot bakgrund av att demonstrationsorganiserandet främst utgått just från Piratpartiets aktiva.

Finns det någon möjlighet att artikeln kan kompletteras eller att ett tillägg kan göras? Mer info finns på:

http://www.piratpartiet.se

Med vänlig hälsning,

FÖRNAMN EFTERNAMN

Nybliven Piratpartist"

Ken Rabelius
2006-06-03, 11:29
<DIV>Piratpartietborde köra sitt race ...iaf nu inann valet. inte blanda in andra.</DIV><DIV></DIV><DIV>min enkla mening....</DIV>

Nattmusan
2006-06-03, 11:37
Å andra sidan, kanske inte så illa i just den artikeln, eftersom den ingår i serien där det (återigen) sitter en kille med en pappkasse över huvudet, och riktningen är att fler sajter kommer att anfallas av pirater. Det är omöjligt för oss att få media att skilja på pirat och Pirat, och de här anfallen på stats-sajter kan ge oss ett dåligt rykte. Steget är inte så långt från att en pirat sänkte polisens hemsida, och att Pirater är samhällsfarliga anarkister.

Men ändå, vore bra att få korrekt kredit för organiserandet. Hoppas nån målade en ordentlig banderoll att ta med.

(och för guds skull, fredlig demonstration!)

stereodee
2006-06-03, 11:42
Jag tycker det är lite ont om kompletta pressreleaser på hemsidan de senaste dagarna. Det jag hittar nu är bara små notiser. Journalister är lata och kan man hjälpa dem med att skriva fullständiga artiklar så tror jag att vi får mer publicerat. En sak som vi t ex borde skriva en komplett pressrelease om är att vi snart har 5000 medlemmar.

Jag föreslår också att vi lägger till en avdelning "Press" som bara listar de kompletta pressreleaserna.

Gusten
2006-06-03, 11:45
Jävligt bra förslag båda två. De bör även skickas ut till media som pressmeddelanden, eller hur?

JonasB
2006-06-03, 12:39
Citat från DN.

” På lördagseftermiddagen hålls demonstrationer i Stockholm och Göteborg i protest mot polisens tillslag.

Demonstrationerna arrangeras av Piratpartiet, Piratbyrån, Grön ungdom, Ung vänster och LUF.”

Dom har i alla fall inte glömt bort oss.

Rheo
2006-06-03, 12:41
I eftermiddag arrangeras demonstrationer i Stockholm och Göteborg av bl.a. Ung Vänster, Piratbyrån och Piratpartiet i protest mot polisens tillslag mot fildelningssajten.

SVT hanterar ämnet korrekt.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?a=602971

kalleanka
2006-06-03, 12:54
Vänta bara till vi går om MP i medlemsantal, då kommer det bli skriverier och massa gratis PR:D

1ll3xc
2006-06-03, 17:22
Svar från Oisin Cantwell på Aftonbladet:

"FÖRNAMN,

Tack för ditt mail. I den ursprungliga artikeln som sedan ströks ner stod

faktiskt att Piratpartiet varit drivande i denna fråga.

Mvh

/o"

Verkar alltså som det varit någon slarver till redaktör i farten...

Faye
2006-06-03, 18:39
1ll3xc (2006-Jun-03)Svar från Oisin Cantwell på Aftonbladet:

"FÖRNAMN,

Tack för ditt mail. I den ursprungliga artikeln som sedan ströks ner stod

faktiskt att Piratpartiet varit drivande i denna fråga.

Mvh

/o"

Verkar alltså som det varit någon slarver till redaktör i farten...

Tror jag ärligt talat inte alls.. Jag fick exakt samma svar jag, och jag har mailat tillbaka och frågat varför detta skedde men det är tyst... Aftonbladet är fruktansvärt dåliga på att nämna PP, men däremot snabba med att slänga sig negativt med ordet pirat.

Måhända jag är paraniod men kan detta ha med att göra att det är en s.k "sossetidning" Direktiv från Bodström kanske? :) Man undrar ju.

Rheo
2006-06-03, 19:13
Fredrik Färm (2006-Jun-03)Vänta bara till vi går om MP i medlemsantal, då kommer det bli skriverier och massa gratis PR:D

Det kommer att dröja tills vi passerar 7249 medlemmar, eftersom Miljöpartiet egentligen räknar in även Grön ungdom i sitt medlemsantal, vilket inte är fallet på http://www2.piratpartiet.se/storlek

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_politiska_partier_i_Sverige_efter_antal_medlemmar

Ken Rabelius
2006-06-03, 19:20
Har inte vi gått om deras ungdomsförbund redan, alltså är de redan räknade?

SM5POR
2006-06-03, 19:32
Nattmusan (2006-Jun-03)Å andra sidan, kanske inte så illa i just den artikeln, eftersom den ingår i serien där det (återigen) sitter en kille med en pappkasse över huvudet,

Jag är så trött på den där underground-myten; den har hängt med sedan WarGames gick på biograferna i Sverige (1983 eller 1984) och hackers (http://groups.google.com/groups?threadm=2084%40tekecs.UUCP) blev lovligt villebråd. Mörklagda pojkrum, tangentbordsövningar i slow motion, dolda eller maskerade ansikten, förvrängda röster, och allt för ett avslöjande i stil med "Jag kan logga in ANONYMT på AMERIKANSKA FÖRSVARETS publika ftp-server på 15 sekunder och hämta VILKEN FIL JAG VILL".

Jag är systemansvarig vid en universitetsinstitution, och en dag på 1990-talet hade vi besök av TV4 som skulle göra något nyhetsinslag om datasäkerhet. De ville ha några miljöbilder och bad mig sätta mig vid en av våra datorer och "arbeta" medan de filmade.

Jag fick se resultatet i sändning samma kväll. Min nacke och axel var så hårt inzoomade att ingen annan skulle kunna identifiera mig, ljuset var reducerat i efterhand, kameran fokuserade på skärmen där det stod "Login:" samt "Password:", och min högerhand studsade över tangentborde i slow motion...

Jag tror jag drabbades av något allergiskt, för jag har sedan dess konsekvent undvikit att medverka i vad som helst som haft någon nära koppling till TV4.