handdator

Visa fullständig version : Mail till Aftonbladet!

Faye
2006-06-03, 14:34
Även jag blev rätt sur påartikeln i Aftonbladet så ajg hivade ivägett brev till den som skrev artikeln. Kanske är bra om fler gör det, så att vi visar att vi faktiskt inte är sammankopplade med folk som anväder våld eller hacking? Såhär lyder mitt mail:

Du skriver i din artikel att den demonstration som idag ordnas i Stockholm "anordnas av bland andra Liberala ungdomsförbundet, Ung vänster och Grön ungdom.". Det gör mig mycket förbryllad och rent ut sagt arg att du inte ens nämner Piratpartiet eller Piratbyrån, som i första hand drog igång demonstrationen. Varför? Däremot är du väldigt snabb med att dra fram ordet pirat, och får det nästan att låta som Piratpartiet drag igång ett krig, vilket är så långt ifrån sanningen man kan komma. De har ingenting med detta att göra. Jag vill gärna ha ett svar på varför det skrivs såhär, varför partiet inte nämns i media, men ordet "pirat" enbart används i negativ bemärkelse. Det är skillnad på pirat och Pirat, vilket folk måste få veta, annars förstör ni medvetet för partiet.

Tacksam för svar!

Mvh Jessia Bergh.

Ken Rabelius
2006-06-03, 14:40
Posta gärna det svar du får! om du får nåt

Nyberg
2006-06-03, 14:43
Även jag är lite nyfiken på vilken svar du får, tänkt på det jag också för de nämner aldrig piratbyrån/partiet.

Nicklas W Bjurman
2006-06-03, 14:46
Helt rätt, jag blev också mycket upprörd över hur Aftonbladet hanterar detta... Men det kom mig alldrig på tanken att man kunde skriva brev till dom. Nästa gpng jag blir upprörd skriver jag också ett brev, eller ska jag skriva ett nu?

Captain Kidd
2006-06-03, 14:55
Självklart borde dom också nämnt Piratpartiet!

MEN, det kan ju finnas något positivt i artikeln som den är skriven nu: att det låter som att även andra partier engagerar sig frivilligt, och att påtryckningarna kommer från alla håll. Inte bara att "piraterna blir arga".

Load
2006-06-03, 15:04
Kolla även in rubriken "Rekordrazzia mot fildelare"

Vadå rekord? Varför är det ett rekord? För att så många poliser var inblandade? Det låter som om de fått tag på massor med uppehovsrättskyddat material bara genom den rubriken vilket (troligtvis) inte är sant.

Rekordrazzia skulle jag kanske beskriva då de slog till mot DoD eftersom så många länder var involverade.

Edit: Typo

Faye
2006-06-03, 15:41
Nicklas W Bjurman (2006-Jun-03)Helt rätt, jag blev också mycket upprörd över hur Aftonbladet hanterar detta... Men det kom mig alldrig på tanken att man kunde skriva brev till dom. Nästa gpng jag blir upprörd skriver jag också ett brev, eller ska jag skriva ett nu?

Varför inte skriva ett nu? Och nästa gång? :)

Faye
2006-06-03, 15:43
Klintwood (2006-Jun-03)Posta gärna det svar du får! om du får nåt

Självklart postar jag det svar jag får! Fast jag räknar inte med ett... Men det skadar nte att försöka ändå.

Och ja det visserligen bra att det visar att det inte bara är Pirapartiet som är emot detta, men jag tycker ändå det är förjävligt att vi inte ens nämdes...

Flebbo
2006-06-03, 15:44
Jag har skrivit massor med mail till både expressen och aftonbladet och ALDRIG fått ett svar ens..... :-(

MrPumpernickel
2006-06-03, 15:47
Av erfarenhet (har mailat en hel del till olika journalister på Aftonbladet) så är det extremt sällsynt att man får svar från någon, speciellt om man kommer med någon form av kritik. Kan anta att det dels beror på att dom får så mycket e-mail och att dom inte ids svara om det inte på något sätt tillför sina reportage eller artiklar. Men man kan ju alltid hoppas!

Å andra sidan så måste jag på samma gång premiera DN för detta, har fått svar ett oansenligt många gånger från deras journalister när man mailat.

Henrik Lindberg
2006-06-03, 15:57
Jag hade onda aningar om det här. Jag tycker att det är jättebra att det demonstreras, men jag är väldigt skeptisk mot att vi sammanflätas med andra partier. Piratbyrån gör mig ingenting, eftersom de är de som har störst anledning att protestera.

Vet inte varför men jag är inte jätte positiv till att Piratpartiet går ut i tåg med Grön Ungdom, LUF eller Ung Vänster.

Captain Kidd
2006-06-03, 16:08
Var inte den meningen i artikeln på aftonbladet menad: demonstrationen ÄVEN anordnats av partier SOM INTE ENBART ENGAGERAR SIG I UPPHOVSRÄTTSFRÅGOR; som bland andra Liberala ungdomsförbundet, Ung vänster och Grön ungdom osv...?

Faye
2006-06-03, 16:20
thatfoo (2006-Jun-03)Var inte den meningen i artikeln på aftonbladet menad: demonstrationen ÄVEN anordnats av partier SOM INTE ENBART ENGAGERAR SIG I UPPHOVSRÄTTSFRÅGOR; som bland andra Liberala ungdomsförbundet, Ung vänster och Grön ungdom osv...?

Oavsett vilket så stod det ju inte så, och varken Piratpartiet eller Piratbyrån, som startade organiserandet av demostrationen var omnämnda.. Jag ser det nästan som om de försöker svärta ner oss i media genom att aktivt använda ordet pirat i artiklar om attacker, men inte omnända partiet positivt. Om alls.

Corpset
2006-06-03, 16:29
Expressen/Aftonbladet bemöter aldrig kritik och verkar heller inte ändra artiklar om det är sakfel eller övrigt i dem. Jag har som "hobby" att rätta felaktiga saker och ingen av Aftonbladets eller Expressens "reportrar" har någonsin svarat. Då skriver jag dessutom lugnt och sakligt och skickar med länkar.

DN däremot, de svarar snabbt och relativt ofta. :)

Mal
2006-06-03, 16:39
Ni har inte funderat på att RINGA till aftonbladet eller så. E-mail ignoreras. Ett telefonsamtal är alltid bättre. Som parti måste ni våga använda telefonen.

Ett annat tips vore att skriva en bra pressrelease redan nu som handlar om att ni är fler medlemmar än MP. Så att den hinner formuleras bra och inte bli kass. Skicka sedan ut den till redaktionerna och lägg upp den på hemsidan, som för övrigt behöver en tydlig ruta på förstasidan med "pressreleaser". Nuvarande nyhetssystem är inte tillräckligt bra för det.

Faye
2006-06-03, 16:47
Mal (2006-Jun-03)Ni har inte funderat på att RINGA till aftonbladet eller så. E-mail ignoreras. Ett telefonsamtal är alltid bättre. Som parti måste ni våga använda telefonen.

Ett annat tips vore att skriva en bra pressrelease redan nu som handlar om att ni är fler medlemmar än MP. Så att den hinner formuleras bra och inte bli kass. Skicka sedan ut den till redaktionerna och lägg upp den på hemsidan, som för övrigt behöver en tydlig ruta på förstasidan med "pressreleaser". Nuvarande nyhetssystem är inte tillräckligt bra för det.

Jag håller fullständigt med dig. Pressealisen är inte bra, och jo det vore nog en bättre idé att ringa..

Men däremot håller jag inte med dig oma tt vi är fler medlemmar än MP. KDU däremot.. ;) Men i den här takten går vi om MP om någon dag. Fantastiskt. :)

Faye
2006-06-03, 16:56
Jag fick svar! Men nog fan blev jag riktigt förbannat över svaret!!

"Jessica,

Tack för ditt mail. I den ursprungliga artikeln som sedan ströks ner stod

faktiskt att Piratpartiet varit drivande i denna fråga.

Mvh

/o"

Jag mailde givetvis och frågade varför detta ströks och att det verkar som om de medvetet försöker mörklägga partiets betydelse.

MrPumpernickel
2006-06-03, 16:59
Så den i princip viktigaste uppgiften att få korrekt i artikeln ströks? Finns det någon som helst tvekan kvar att aftonbladet inte ägnar sig åt någon som helst, om än proverbial,form av seriös journalistik?

Otroligt att du fick svar dock.

Faye
2006-06-03, 17:01
MrPumpernickel (2006-Jun-03)Så den i princip viktigaste uppgiften att få korrekt i artikeln ströks? Finns det någon som helst tvekan kvar att aftonbladet inte ägnar sig åt någon som helst, om än proverbial,form av seriös journalistik?

Otroligt att du fick svar dock.

Ja jag blev alldels till mig när jag såg att mailet kom. Och visst är det bedrövligt? Jag ser fram emot ett svar på min fråga, för det luktar verkligen aktivt motarbetande.

Vart mer kan man vända sig tro? Jag är inget vidare på att veta vart jag ska klaga.. :)

Mal
2006-06-03, 17:03
WitchBitch (2006-Jun-03)

Men däremot håller jag inte med dig oma tt vi är fler medlemmar än MP. KDU däremot.. ;) Men i den här takten går vi om MP om någon dag. Fantastiskt. :)

Jag menade förståss att skriva den nu så den är klar när det väl är så att ni är fler än MP, vilket kommer hända mycket snart. Är bättre att vara förberedd.

Faye
2006-06-03, 17:05
Jag menade förståss att skriva den nu så den är klar när det väl är så att ni är fler än MP, vilket kommer hända mycket snart. Är bättre att vara förberedd.[/quote]

Ah, klokt tänkt, för med all säkerhet komemr det bli så. Det måste var anågot slags rekord att öka såhär mycket på så kort tid. :D