handdator

Visa fullständig version : Hur går/gick demonstrationen?

Faye
2006-06-03, 16:21
Någon som vet? Hur gick den? Jag blev förfärad när jag läste att bl.a Osynliga partiet tänker komma dit. Det vore en katastrof om demonstrationerna blev våldsamma!!

Oxen
2006-06-03, 16:30
Demonstrationen gick bra. Inga våldsamheter vad jag såg i Stockholm.

Spiff
2006-06-03, 16:32
kommer det några fina bilder??

Spitfire
2006-06-03, 16:33
Oooooh, som jag ville vara där, tyvärr förhindrade jobb mig (bor i Helsingborg, 2h till gbg) =( Är så sugen på att få reda på hur många som var med och se bilder/filmklipp från demonstrationerna! Lägg upp dem snarast!! =D

Faye
2006-06-03, 16:34
Oxen (2006-Jun-03)Demonstrationen gick bra. Inga våldsamheter vad jag såg i Stockholm.

Tack det var enormt skönt att läsa! Var det media där? Eller något annat?

Nightsorrow
2006-06-03, 16:36
Spitfire (2006-Jun-03)Oooooh, som jag ville vara där, tyvärr förhindrade jobb mig (bor i Helsingborg, 2h till gbg) =( Är så sugen på att få reda på hur många som var med och se bilder/filmklipp från demonstrationerna! Lägg upp dem snarast!! =D

Jag tror den i gbg fortfarande e igång. Tror den började 16:30 om jag inte minns fel, och enligt min klocka har den då varit igång i 4 minuter.

Den i stockholm började vid 15:00 om jag inte misstar mig :)

Men men, sak samma, bilder vill vi ha!

Själv sitter man ju hemma i varberg o e sjuk... ;)

Nåja, jag kommer la med nästa gång om det blir nån mer gång :D

loffe
2006-06-03, 16:36
Jag är också sugen på att höra mer om hur det gick, och framförallt att se bilder från det hela!

Arbete förhindrade även mig att närvara, tyvärr. Även ifall jag bor i Stockholm. :(

Corpset
2006-06-03, 16:38
Sunkig mobilbild:

http://media.am-im.net/m/?id=U8Oq4aQSfB

Oxen
2006-06-03, 16:40
Jag tyckte att jag såg minst 1 TV-team där. I övrigt så var det folk från Piratbyrån, Piratpartiet, Ung vänster och miljöpartiet som höll tal. Jag kom lite sent så jag kan ha missat någon. Efter talen så stannade repsentanter för partierna och organisationerna kvar för att svara på frågor så jag misstänker att det dröjer ett par timmar till innan ni får något från dem. Själv är jag inte medlem bara sympatisör så jag gick efter talen var klara...

Mal
2006-06-03, 16:41
Oj, det var ganska mycket folk alltså.

Ulf
2006-06-03, 16:43
Bilder!

http://piratewatch.blogspot.com/

Faye
2006-06-03, 16:44
Oxen (2006-Jun-03)Jag tyckte att jag såg minst 1 TV-team där. I övrigt så var det folk från Piratbyrån, Piratpartiet, Ung vänster och miljöpartiet som höll tal. Jag kom lite sent så jag kan ha missat någon. Efter talen så stannade repsentanter för partierna och organisationerna kvar för att svara på frågor så jag misstänker att det dröjer ett par timmar till innan ni får något från dem. Själv är jag inte medlem bara sympatisör så jag gick efter talen var klara...

Hejja hejja, det låter ju riktigt bra. :)

Ulf
2006-06-03, 16:46
Har någon talarlistan? :)

allMANkind
2006-06-03, 16:49
lagt upp förhandsinfot samt bildlänken i wikipedia/eng

laws of tradition
2006-06-03, 16:52
STOCKHOLM:

LUF var även där.

Det fanns flera mediateam (eller iaf fotografer). Jag såg bland annat TT, vilket ju innebär att all media kommer få deras rapport.

Rick höll ett tal om att fildelning är en ny typ av kulturspridning, som för förstå gången tar bort toppstyret, dvs. distributören. Han poängterade att det viktigaste är att man både laddar upp och ned när man fildelar.

Alla de talande verkade vilja ändra upphovsrättslagen, men Chamberlain från MP sa aldrig rakt ut att han ville att fildelning skulle vara laglig, bara nedladdning (vad jag minns). Man vet ju inte om det var på grund av okunnighet, eller ett sätt att dölja att MP inte skrivit i sitt manifest att de ville legalisera något annat än nedladdning.

LUF, Liberala Ungdomsförbundet, talade mest om rättsäkerheten och den personliga integriteten, vilken de ville stärka/ta tillbaka. De nämnde alldeles i slutet att de ville göra om upphovsrättslagen, men gick inte in närmare på det. Antagligen för att de inte heller vill legalisera uppladdning.

Rick gjorde dock största poängen med sitt tal till att just fildelning, inte bara nedladdning, måste vara lagligt. Han hade nog också längst tal, antagligen både på gott och ont.

Piratbyrån talade först, och krävde tillbaka sina och alla andras servrar, och att förundersökningen läggs ner, eller iaf absolut inte dras ut på.

The Pirate Bay talade sist, och poängterade att polisen aldrig kommer kunna släcka Pirate Bay, för att stödet från fildelarna är för stort. Det kommer alltid poppa upp nya huvuden på hydran så att säga. De slutade med att säga att vi alla vill ha vårt internet tillbaka.

Absolut inget bråk, utan en trevlig stämning rådde. planka.nu delade ut flygblad, och det gjorde PP också. Manifestationen tog ca 40 minuter, men när jag drog vid 16 var det fortfarande mycket folk som hängde kvar.

laws of tradition
2006-06-03, 16:54
Förhoppningsvis hamnar demonstrationen på TV-nyheterna och i tidningarna, och då lär de ha liten parentes om att Piratpartiet finns, när de listar upp vilka som var där.

Faye
2006-06-03, 17:07
Rikard Grankvist (2006-Jun-03)Förhoppningsvis hamnar demonstrationen på TV-nyheterna och i tidningarna, och då lär de ha liten parentes om att Piratpartiet finns, när de listar upp vilka som var där.

Fullkomligt underbart. :D

Någon som hört något från Göteborg? Där är den ju visserligen i full gång men ändå?

Crystallize
2006-06-03, 17:11
Jag fick informationen lite för sent, eller rättare sagt,

jag läste mailet först på förmiddagen idag Lördag

och hade planerat annat för idag.

Hade gärna gått annars på Stockholms demonstrationen,

även min son hade velat följa med (han är snart 18)

... men det får bli nästa gång i så fall.

Ett råd bara, meddela demonstrationer helst 2 dagar i förväg ! :cool:

meffo
2006-06-03, 17:13
demonstationen var stabil!

mycket folk, lagom arga blickar från poliserna och en allmänt upprymd stämning. =)

men var kommer efterfesten vara ikväll? någon som vet?

johaswe
2006-06-03, 17:13
Låter ju helt kanon!! Hade gärna deltagit men alla köp av cd-skivor har gjort att jag e pank ;)

1ll3xc
2006-06-03, 17:27
Kör lite cut 'n' paste från mitt inlägg i Piratdemonstrationen på frontsidan:

"Svårt att uppskatta för jag stod i de främre leden...men det var tillräckligt många för att de längst bort inte kunde höra Neij då och då när han kom för långt från micken. ;) Tillställningen var lugn och fredlig och mig veterligen skedde inga avarter i stil med det som brukar vara brukligt under "Reclaim-the-streets" etc. Mellan tummen och pekfingret skulle jag tippa på att ca 500 pers var där.

Med lite tur (?) kommer dottern få exemplifiera ungsdomssektionen sittandes på mina axlar på TV4:s rapportering. ;)"

Ett litet tillägg:

Fetaste ovationerna kom när Neij introducerades som talare och när han i avslutningen sa "Hollywood, in your face!".

Fana
2006-06-03, 18:03
Kom just tillbaka hem från Göteborgsdemonstrationen.

Det var god uppslutning och det var härligt att se så många fildelare, både från PP och från de båda riksdagsblocken, och att dekunde genomföra en gemensam manifestation så som denna:) Tror nog att vi var några hundra allt som allt, vilket inte är dåligt med tanke på att detta inte var huvuddemonstrationen, vi fick också uppgift på att Göetborgsdelen av PP nu har över 500 medlemmar :w00t: Det var natulrigtvis mest yngre människor där men tror nog dem allra flesta var röstberättigade vilket bådar gott, och där var också en hel del lite äldre fildelare. Var gott om fotografer så jag räknar med att det blir bilder i GP etc imorgon och jag tror jag såg att talarna blev intervjuade efteråt. Strålande väder och mycket god stämning var det. Hela manifestationen tog en 35min, skulle vart lite längre men en av talarna fick förhinder och dök inte upp i tid, men kändes ganska lagom ändå. Vi hade talare från PP, Liberala Ungdomsförbundet, MP (japp talaren var från MP och integrön ungdom, fast det var grön ungdom som tagit dit honom)och Ung Vänster.

MP inledde och hos oss pratade dem faktiskt om att legalisera just fildelning och inte bara nedladdning, för privat bruk etc. Sedan kom LUF och Ung Vänster, och sedan avslutade PP. Kanske blev lite väl mycket PP men å andra sidan är det väl inte för mycket begärt att vi får tala ordentligt när det gäller våra kärnfrågor, dem andra partierna har ju andra frågor :) Alla talarna fick bra med applåder och det var inget buande eller andra dumheter, kändes mycket solidarsikt, dem skötte sig alla bra och fick fram viktiga poänger, även om det syntes att MP's talare naturligtvis var vanare vid denna typ av kommunikation. Enda lite störiga var att vi hade ideliga överflygningar av försvarets flyguppvisnings jetplan som dränkte talarna då och då ("är det Bush som anfaller" eller någonting sådant frågade MP's talare) och talarna delade Gustaf Adolfstatyn med en hungerstrejksmanifestation som pågått i över en vecka (mot ett utvisningsbeslut). Lite synd också att vi inte hade fått tillstånd att tåga därifrån i sammlad trupp, men bra jobbat ändå av polisen att fixa tillstånd åt oss att samlas där överhuvudtaget på så kort tid, vilket talarna också tackade för. Vi hade två poliser där som vakade över demonstrationen, utan full uniform etc, så det kändes väldigt avslappnat.

Efteråt såldes PP pins för en tia och det var en hel del som köpte sig en vad jag såg (jag bland dem) :)

Johan_O
2006-06-03, 18:08
Det var bra med folk och talarna höll intressanta tal. Ett stort plus var att de tackade polisen för tillståndet och påpekade att polisen bara gjorde sitt jobb.

Tycker det var väldigt kul att se LUF, Grön Ungdom, Ung Vänster och Piratpartiet enade under en och samma demonstration.

Det enda minuset var att vi hade hungerstrejkande sudaner bakom oss, känns ju lite sisådär att stå och prata om fildelning när människor riskerar tortyr. Men detta är ändå en viktig fråga som handlar om mer än bara fildelning.

Ken Rabelius
2006-06-03, 18:13
<DIV>Såg just repportaget i 2:an</DIV><DIV>jag gillade skarpt den killen som sade att kopiering är gratis och att det är industrins problem att hitta sätt att få in pengarna i alla fall :)</DIV><DIV></DIV><DIV>Med det menar jag inte att jag tycker att artisten ska gå utan vinst, men att industrin måste mordernisera sig, hitta tjänster som har funktion och pris som folk är villiga betala för.</DIV><DIV>jag själv skulle iaf betala om det fanns vettiga alternativ.</DIV>

Fana
2006-06-03, 18:21
Klintwood (2006-Jun-03)<DIV>Såg just repportaget i 2:an</DIV><DIV>jag gillade skarpt den killen som sade att kopiering är gratis och att det är industrins problem att hitta sätt att få in pengarna i alla fall :)</DIV><DIV></DIV><DIV>Med det menar jag inte att jag tycker att artisten ska gå utan vinst, men att industrin måste mordernisera sig, hitta tjänster som har funktion och pris som folk är villiga betala för.</DIV><DIV>jag själv skulle iaf betala om det fanns vettiga alternativ.</DIV>

Absolut - synd att våra motståndare verkar ha hängt upp sig på att vi vill beröva stackars mediamakare deras leverbröd. Så är det inte alls och det måste poängteras - det handlar om att hitta modeller som alla kan acceptera och som gör att kultur och media blir tillgängligt för alla, alltid. Det viktigaste steget där är att gå ifrån föråldrade affärsmetoder och att skala bort onödigheter och drömvinstmarginaler etc.

Jonas N
2006-06-03, 18:22
Förutom Piratpartiets självklart positiva initiav upskattar jag att andra ungdomsförbund också ställde upp och gav sitt stöd.

Oxen
2006-06-03, 18:23
Ny artikel från Svenska Dagbladet:

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12840781.asp

Den har många bra citat från de olika talarna. :)

Fana
2006-06-03, 18:28
Oxen (2006-Jun-03)Ny artikel från Svenska Dagbladet:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12840781.asp

Den har många bra citat från de olika talarna. :)

"Henrik Pontén, jurist vid Antipiratbyrån som kämpar mot fildelarna, säger att debatten om själva upphovsrätten har kommit bort för att i stället handla om exempelvis ministerstyre"

Sedan när har han varit villig att debattera upphovsrätt? Hittils tycker jag att han stått för "my way or the highway" attityden.

"Om The Pirate Bay startar igen för fullt så utgår han ifrån att polis och åklagare agerar på nytt"

Bra idé Pontén, du vinner valet åt oss.

Dosmas
2006-06-03, 18:36
Jag blir nästan lyrisk över att se benämningen "fildelarrazzia" i en tidning! Verkar nästan om om man inte alls försökt smutskasta Piratebay och hela rörelsen det minsta den här gången!

Oldtimer
2006-06-03, 18:37
Kom också just hem från Göteborgsdemonstrationen (efter att ha köpt lite middagsmat på vägen hem).

Trevlig stämning med bra talare (även om PP blev lite väl mycket partiraggning...). Grön Ungdom hade som sagt skickat dit en gammal räv från moderpartiet, men alla fick föra fram sina tal med applåder som ackompangemang (och överflygningar med jaktplan). Gott om folk, kanske 200-300 personer. De flesta yngre, men även en del gamla dinosaurier som jag.

Synd att avslutningen blev lite rumphuggen, eftersom en (i sista minuten) utannonserad talare inte dök upp och folk fick stå och vänta. Bättre att sluta på topp än att låta stämningen rinna ut i sanden. Vi borde kanske också haft något gemensamt uttalande som vi kunde ha antagit på plats. Brukar vara en skön avslutning på en sådan känsloladdad demonstration.

Men på det hela underbart att det blev av och med en sådan uppslutning från både folk och organisationer. Jag såg flera journalister på plats, så nu blir det till att kolla på Västnytt och i lokaltidningen. :)

/Mikael

Wolf on Air
2006-06-03, 18:43
Massa (ganska taskiga) bilder av undertecknad: http://demo.epeen.net/

Finns ett antal fler liknande som jag sållat bort, men det där är bland de bättre. Tack till puppet i #prq för serverutrymme :)

Ricks tal var enligt mig (väldigt) bra, dock har jag hört åtminstone en person som tyckte det var lite långt och ofokuserat. Oavsett vad så var hela demonstrationen i en trevlig, seriös och fokuserad anda, jag tackar extremvänstern för att de höll sig i skinnet :)

Övriga tal var naturligtvis också väl anförda, och gensvaret var enormt. Synd att SVT förstör den i övrigt seriösa imagen genom att intervjua två värstingfjortistjejer först i inslaget bara...

Väl värt att åka fyra mil för, plus att jag fick chansen att sponsra partiet och införskaffa en cool keps :cool:

[lurker, medlemsnummer 337 :P]

strombom
2006-06-03, 18:45
Jag tog några få bilder i Göteborg:

http://pirat.altronix.se/

/Johan

Spiff
2006-06-03, 19:28
här har ni några bilder från gbg

http://md5.se/piratdemo/

Yxan
2006-06-03, 19:37
Såg det hela i fyrrans inslag på 19:00 nyheterna och HOT DANG vad stolt man känner sig när så många slöt upp! :w00t:

Hoppas bodström börjat packa sitt kontor.

Nightsorrow
2006-06-03, 19:38
Såg det precis i ettan! Var ett ganska kort inslag, men rick fick sig en syl i vädret iaf ;)

Inslaget i sig var kritiskt mot tillslaget, och det är ju positivt!

xyzptlkm
2006-06-03, 20:07
Jag önskar att jag haft möjlighet att vara i Gbg eller Sthlm idag. Med lite tur kommer något liknande till Köpenhamn under året ;)

Det verkar som demonstrationerna gick bra och fredfullt till, med en varierad samling människor, vilket jag ser som positivt.

För att göra mer än snacka om mig själv och mina åsikter så delar jag gärna med mig av andras åsikter. Riksdagspartiernas ungdomsförgreningar har släppt pressmeddelanden angående sin samverkan i demonstration.

http://www.gronungdom.se/article?ID=1303

http://www.luf.se/p305/p305_swe.php?article=521

http://www.ungvanster.se/pressmeddelande.asp?do=visa&id=524

För första gången i mitt liv anser jag de gröna ha mest rätt i en fråga - även om de är lika luddiga som vanligt i sitt uttalande. LUF var mest där i protest mot Bodenströms ministerstyre, medan UV anser att hetsjakten på ungdomar bör avslutas.

Jag är smått kritisk till SVT:s inslag, då de enbart visade ungdomar som verkade vilja framföra "Det är inte vårt problem om artisterna inte tjänar pengar." och "Sköt dig själv och sk*t i andra".

Nightsorrow
2006-06-03, 20:13
Antipiratbyrån - Ett hot mot yttrandefriheten

Gillar den rubriken ifrån Ung Vänster :P

Sammanfattar rätt bra vad det e ponten o co. håller på med.

Ken Rabelius
2006-06-03, 20:14
<DIV>Nightsorrow (2006-Jun-03)Antipiratbyrån - Ett hot mot yttrandefriheten

Gillar den rubriken ifrån Ung Vänster :P

Sammanfattar rätt bra vad det e ponten o co. håller på med.</DIV><DIV></DIV><DIV>Kan vara en ide till en affish kanske :)</DIV>

Nightsorrow
2006-06-03, 20:22
Kan vara en ide till en affish kanske :)

Nja, är kankse lite skrämsel propaganda över det, men man kan ju tycka om den personligen :D

Fana
2006-06-03, 20:29
xyzptlkm (2006-Jun-03)
För första gången i mitt liv anser jag de gröna ha mest rätt i en fråga - även om de är lika luddiga som vanligt i sitt uttalande. LUF var mest där i protest mot Bodenströms ministerstyre, medan UV anser att hetsjakten på ungdomar bör avslutas.

Dem är medtvetet lite luddiga just därför att dem inte vill legalisera fildelning (finns element inom dem som vill det tror jag men inte partiet som helhet) utan endast nedladdning av material som läggs ut lagligt och motersättning= dvs precis som det är nu, ingen förändring. Dock är dem ju med i debatten, ju mer det talas om detta desto mer gagnar det saken skulle jag tro - S och M kommer troligen högst medvetet försöka undvika att säga nått om dessa saker överhuvudtaget innan valet.

Grumpsiedumpsie
2006-06-03, 20:30
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=549899&previousRenderType=6

DN skriver välvilligt om demon, men glömmer att nämna PP. :(

/Jan

Ken Rabelius
2006-06-03, 20:31
skicka ett mail be de korrigera.

Nightsorrow
2006-06-03, 20:34
Demonstrationen på Mynttorget i Gamla stan i Stockholm på lördagen samordnades av Piratbyrån, Piratpartiet, Grön ungdom, Ung vänster och Liberala ungdomsförbundet. I Göteborg ordnades den av Piratpartiet, Liberala ungdomsförbundet och Grön ungdom.

Efter att bara ha läst första delen så har PP nämnts. Har inte läst resten, och partiet kanske inte nämns där, men det nämndes.

Dum di dum... !

Efter att ha kollat igenom resten, så kan jag nog hålla med. Dom hade citat ifrån alla medverkande, förutom PP. Dålig stil, men det är i alla fall bättre än dom som inte ens nämner partiet. De kanske inte hittade någon del av ricks tal som dom kunde citera :w00t:

Faye
2006-06-03, 20:35
Grumpsiedumpsie (2006-Jun-03)http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=549899&previousRenderType=6

DN skriver välvilligt om demon, men glömmer att nämna PP. :(

/Jan

De skriver ju i alla fall att det är PP och Piratbyrån som har organiserat det hela.

xyzptlkm
2006-06-03, 20:41
Fana (2006-Jun-03)xyzptlkm (2006-Jun-03)

Dem är medtvetet lite luddiga just därför att dem inte vill legalisera fildelning (finns element inom dem som vill det tror jag men inte partiet som helhet) utan endast nedladdning av material som läggs ut lagligt och motersättning= dvs precis som det är nu, ingen förändring. Dock är dem ju med i debatten, ju mer det talas om detta desto mer gagnar det saken skulle jag tro - S och M kommer troligen högst medvetet försöka undvika att säga nått om dessa saker överhuvudtaget innan valet.

Inte för att jag vill hylla de gröna, men jag tror faktiskt jag såg en artikel häromdagen där de sade att de vill gå till val på legalisering av fildelning, och att de var ganska tydliga angående detta. Tyvärr minns jag inte i vilken tidning jag såg det, så kan inte posta en länk :doze:

Från vad jag sett är de gröna dock ej särskilt duktiga på att få igenom krav mot de regerande, vilket förstås gör att man kan se detta som ett populistiskt uttal, mer än en faktiskt partipolitisk stark ståndpunkt....

Ken Rabelius
2006-06-03, 20:44
Jag kan inte slita från denna debatt trots att mitt huvud börjar kännas fyllt med gele gah! nu blir det paus för att låta gelen stelna lite (hoppsa jag...) :blink:

Fana
2006-06-03, 20:53
xyzptlkm (2006-Jun-03)[
Inte för att jag vill hylla de gröna, men jag tror faktiskt jag såg en artikel häromdagen där de sade att de vill gå till val på legalisering av fildelning, och att de var ganska tydliga angående detta. Tyvärr minns jag inte i vilken tidning jag såg det, så kan inte posta en länk :doze:

Från vad jag sett är de gröna dock ej särskilt duktiga på att få igenom krav mot de regerande, vilket förstås gör att man kan se detta som ett populistiskt uttal, mer än en faktiskt partipolitisk stark ståndpunkt....

Kan vara så jo, som jag sa tidigare så pratade MP's talar i göteborg om just fildelning och inte bara nedladding så dem kanske har antagit ett nytt handlingsprogram i denna frågan. Antagligen för att rida på den populistiska vind som PP blåst upp som du säger, men det betyder ju i alla fall att vi har allierade i frågan vilket vi kommer att behöva i riksdagen :) Tror heller inte att MP genom ett eventuellt sådant utspel kan knycka väljare ifrån PP - vi har ju en hel profil som tilltalar fildelare på ett helt annat sätt och är glasklare i våran målsättning etc. Men vi får väl se hur det utvecklas - dem etablerade partierna försöker givetvis hitta modeller för dessa frågor nu när dem blivit så aktuella inför valet.

xyzptlkm
2006-06-03, 21:21
Jag tror visserligen att de (MP, och kanske även V som verkar ha liknande inställning) kan ta ett par väljare från PP som har svårt att välja mellan t.ex. MP, C, V och PP och låter fildelningsfrågan tillsammans med MP nuvarande relativt säkra plats i riksdagen avgöra.

[EDIT: Det är förstås väljarna som har svårt för att bestämma sig, inte PP :-) - Personligen har jag varken svårighet i val av höger/vänster-sida eller i integritetsfrågan. Poängen är att osäkra väljare ofta avgör, och riksdagspartierna har en stor fördel i att vara etablerade].

Förhoppningsvis har jag fel, vilket skulle göra att folk röstar på PP för att framföra att vissa ämnen är viktigare än andra. Tyvärr tror jag att varken MP eller V i slutändan inte bryr sig tillräckligt för att sätta väsentlig press på S - om de nu blir del av regering (eller åtminstone medhjälpare till sossarna..)

MarcusA
2006-06-03, 21:27
Fler bilder från demonstrationen i Stockholm:

http://www.kma.nu/privat/piratdemonstration/

Ganska tunga bilder - modemanvändare varnas...

/Marcus

sandos
2006-06-03, 21:32
Ännu mer bilder! http://cbqc.ath.cx:9999/

Oberg
2006-06-03, 21:50
http://static.thepiratebay.org/hashtorrent/3492152.torrent/piratdemonstration-mynttorget-stockholm-2006-06-03.3492152.TPB.torrent lite video från demon i sthlm~~

knoen
2006-06-03, 22:00
Demonstrationerna såg fina ut, bra jobbat alla som var där!

Bandit600
2006-06-03, 22:18
En piratkopia...hahaha :)

Roppie
2006-06-03, 22:30
Oberg (2006-Jun-03)http://static.thepiratebay.org/hashtorrent/3492152.torrent/piratdemonstration-mynttorget-stockholm-2006-06-03.3492152.TPB.torrent lite video från demon i sthlm~~

Fint tal av Rickard Falkvinge. Verkade vara lite 'drag' där i alla fall.

PS: Seedar så länge jag kan, ifall någon skulle behöva.

Christian Engström
2006-06-03, 22:33
MarcusA (2006-Jun-03)Fler bilder från demonstrationen i Stockholm: http://www.kma.nu/privat/piratdemonstration/

sandos (2006-Jun-03)Ännu mer bilder! http://cbqc.ath.cx:9999/

Många jättebra bilder!

Är det okay om jag lägger en nyhet på förstasidan med länk och skriver att bilderna är fria för publicering?

Tidningar tycker det är mycket roligare att skriva om ett ämne om de har tillgång till bra bilder.

MarcusA
2006-06-03, 22:46
Christian Engström (2006-Jun-03)

Många jättebra bilder!

Är det okay om jag lägger en nyhet på förstasidan med länk och skriver att bilderna är fria för publicering?

Tidningar tycker det är mycket roligare att skriva om ett ämne om de har tillgång till bra bilder.

För min del är det helt okej. Om någon behöver bilder med högre upplösning för publicering så är det bara att höra av sig.

/Marcus

Björn Felten
2006-06-03, 23:07
Christian Engström (2006-Jun-03)Är det okay om jag lägger en nyhet på förstasidan med länk och skriver att bilderna är fria för publicering?

Jag fokuserade mest på översiktsbilder för att visa hur många som var där, men om du hittar något användbart, så får du och alla andra självklart använda det fritt. Detta gäller alltså, som du kanske förstår, Göteborgsdemonstrationen (http://felten.se/GA/).

xyzptlkm
2006-06-03, 23:12
Oberg (2006-Jun-03)http://static.thepiratebay.org/hashtorrent/3492152.torrent/piratdemonstration-mynttorget-stockholm-2006-06-03.3492152.TPB.torrent lite video från demon i sthlm~~

Vilken typ av licens är det på filmen? :P

Till er som var på demonstrationen: Vilken typ av människor var där? Det jag funderar på är om det var extrem majoritet från någon "parti-personlighet" (t.ex. punkare från V, hippies från MP eller folk med kors från KD).

Fana
2006-06-03, 23:17
xyzptlkm (2006-Jun-03)
Vilken typ av licens är det på filmen? :P

Till er som var på demonstrationen: Vilken typ av människor var där? Det jag funderar på är om det var extrem majoritet från någon "parti-personlighet" (t.ex. punkare från V, hippies från MP eller folk med kors från KD).

Tyckte dem flesta såg helt "normala" ut :)

Björn Felten
2006-06-04, 00:02
xyzptlkm (2006-Jun-03)Till er som var på demonstrationen: Vilken typ av människor var där?

Jag tycker att den som påpekade att liberaler applåderade vänstertalaren och vänstersympatisörer applåderade den ungliberala talaren (fast I Göteborg var det ju Johanna som talade, och det finns väl ingen av oss som inte älskar henne? :) ), fångade det hela perfekt.

Vad jag tyckte var så underbart var, att vi denna dag hade kastat hela den fåniga vänster-höger-skalan i papperskorgen och kunde enas om våra frågor. In your face, all of you old politicians!

Synd bara att så mycket fokus hamnade på fildelningen. Det var ju rättsrötan vi skulle manifestera emot. Jag tycker att flera av talen på Gustav Adolfs torg i Göteborg missade detta. Mera emfas på att det exempelvis inte var polisens fel vad som hände, och att vi i Piratpartiet självklart tar avstånd från ex.vis sabotaget mot polisen.se (som nära nog kostade oss vårt tillstånd) skulle jag vilja efterlysa.

Och så måste vi faktiskt lära oss att fixa riktiga PA-anläggningar! I Göteborg gjorde vi exakt samma misstag som man gjorde i Stockholm den 1:e maj. Usla megafoner fungerar inte! Särskilt inte om handhavaren av högtalaren riktar den mot en fotograf som står och hänger över talaren. Ja, alltså, ni som var med på Gustav Adolfs torg vet förmodligen vad jag menar. :)

Mab
2006-06-04, 00:05
xyzptlkm (2006-Jun-03)Jag tror visserligen att de (MP, och kanske även V som verkar ha liknande inställning) kan ta ett par väljare från PP som har svårt att välja mellan t.ex. MP, C, V och PP och låter fildelningsfrågan tillsammans med MP nuvarande relativt säkra plats i riksdagen avgöra.

Jag tvivlar på att de knycker några väljare som redan tagit ställning för oss, eller någon som funderar på att byta från ett annat etablerat parti. Vad de däremot kan lyckas med är att hålla kvar medlemmar och sympatisörer som egentligen delar vår åsikt om fildelning, men som låter sig nöjas av miljöpartiets ytterst magra försök att verka pro-fildelning och därmed stannarkvari sina nuvarande partier.

Björn Felten
2006-06-04, 00:24
Mab (2006-Jun-04)Vad de däremot kan lyckas med är att hålla kvar medlemmar och sympatisörer som egentligen delar vår åsikt om fildelning, men som låter sig nöjas av miljöpartiets ytterst magra försök att verka pro-fildelning och därmed stannar kvar i sina nuvarande partier.

En väldigt bra synpunkt, Mab! När den medelålders miljöpartisten i Göteborg påstod att miljöpartiet numera värnar om fri fildelning så var jag på vippen att börja bua (men jag lyckades sansa mig, dagen till ära). Alla som läst deras patetiska försök att flirta med fildelningskulturen vet ju att det är en himmelsvid skillnad mellan att "godkänna nedladdning om musikerna får betalt" och att godkänna fri spridning av vårt kulturarv -- no strings attached.

xyzptlkm
2006-06-04, 00:43
Mab (2006-Jun-04)xyzptlkm (2006-Jun-03)Jag tror visserligen att de (MP, och kanske även V som verkar ha liknande inställning) kan ta ett par väljare från PP som har svårt att välja mellan t.ex. MP, C, V och PP och låter fildelningsfrågan tillsammans med MP nuvarande relativt säkra plats i riksdagen avgöra.

Jag tvivlar på att de knycker några väljare som redan tagit ställning för oss, eller någon som funderar på att byta från ett annat etablerat parti. Vad de däremot kan lyckas med är att hålla kvar medlemmar och sympatisörer som egentligen delar vår åsikt om fildelning, men som låter sig nöjas av miljöpartiets ytterst magra försök att verka pro-fildelning och därmed stannarkvari sina nuvarande partier.

Det var i princip det jag menade - men uttryckt med andra ord. Med andra ord (kanske samma ord i ny följd) så kommer dessa partier troligtivis hålla kvar "sina osäkra väljare" med dylika uttalanden, eftersom de riktar sig mot personer som i förhand är osäkra, men samtidigt (enligt mänsklig natur) har en viss envisshet...

Björn: Jag håller med "på sätt och vis". Samtidigt är jag glad att du inte buade :) Personligen hade jag kanske hade svårt att hålla mig ifrån ett skrattanfall.

I övrigt tycker jag det låter extremt positivt att dagens torgmöten verkar ha föregått utan de gamla pensionärsgränserna/partigränserna - då partier från båda sidor samlats kring en viktig fråga utan inbördes attacker!

På tal om annat har jag svårt för att sluta lyssna/se på dagens demonstrationer..... Skönt att ingen slängde in patent på Betamax... eeeeh... VHS.... eeeh... video.... kassettband...h mmm... Viva la Barca!.... hmmm.... fel igen...!!..... DVD?... .CD? ... Kommatecken....errr-hrrrmmmmm..... Blue-ray....!?!

infinite_emma
2006-06-04, 11:56
Bilder från Stockholms-demon (http://www2.piratpartiet.se/media/demonstration_2006_06_03) finns nu upplagda på hemsidan. Ursäkta att det dröjde! :)