handdator

Visa fullständig version : Vallistor

Ibgbg
2010-08-06, 08:39
Hej!

Jag har en enkel fråga, som jag hoppas att någon kan svara på. Jag bor i Göteborg, så jag borde använda listan för västsverige. Men en av kandidaterna som jag funderar på att kryssa står inte med på den listan. Får jag använda en av de andra listorna?

Johan mlg Karlsson
2010-08-06, 15:04
Jadå!

Riksdagslistorna är giltliga i hela Sverige och namnkryssen gäller.

(Om jag minns rätt kan man även använda lokala valsedlar för fel geografiska område så länge dom har rätt färg. Men då funkar inte namnkryssandet.)

PeWi
2010-08-06, 15:26
Jadå!

(Om jag minns rätt kan man även använda lokala valsedlar för fel geografiska område så länge dom har rätt färg. Men då funkar inte namnkryssandet.)
Det gäller väl också att ha en originalvalsedel och inget man har printat ut själv? :unsure:

Ibgbg
2010-08-07, 00:58
Jadå!

Jättebra! Tack för svaret :)

Johan mlg Karlsson
2010-08-07, 02:16
Det gäller väl också att ha en originalvalsedel och inget man har printat ut själv? :unsure:
Ja, det måste vara orginalvalsedlar som är köpta av valmyndigheten för 500% överpris och som är printat på ovanligt dåligt, men certifierat papper på ett ovanligt dyrt men certifierat tryckeri. Allt för att det ska bli så rättvist som möjligt.
(Piratpartiet och F! är dock dom enda partierna som måste betala för valsedlarna själva. Och lägga ut dom själva.)

Har man ingen orginalvalsedel så går det dock lika bra att ta en blank valsedel och skriva Piratpartiet på. Då kan man dock inte namnkryssa kandidater för Piratpartiet.

Ibgbg
2010-08-07, 03:22
Ja, det måste vara orginalvalsedlar som är köpta av valmyndigheten för 500% överpris och som är printat på ovanligt dåligt, men certifierat papper på ett ovanligt dyrt men certifierat tryckeri. Allt för att det ska bli så rättvist som möjligt.
(Piratpartiet och F! är dock dom enda partierna som måste betala för valsedlarna själva. Och lägga ut dom själva.)

Har man ingen orginalvalsedel så går det dock lika bra att ta en blank valsedel och skriva Piratpartiet på. Då kan man dock inte namnkryssa kandidater för Piratpartiet.

Jo, fast att få tag på en valsedel är ju inte så komplicerat. Bara att be någon som bor i rätt del av landet att traska iväg till en förtidsröstningslokal, plocka med sig valsedel, och stoppa på lådan.

För övrigt så är valsedlarn gratis 2014 ;)

RikMatts
2010-08-07, 09:56
Du kan kryssa vem du vill, men om du kryssar på en valsedel som inte gäller ditt distrikt räknas bara rösten på partiet, inte som personval på den kandidaten som inte är registrerad i det distriktet.

Kan man personrösta på vem som helst?

Eftersom partierna som regel anmäler kandidaterna i bara en riksdagsvalkrets kan man oftast bara personrösta på en kandidat som finns på en valsedel som gäller i den riksdagsvalkrets där man bor. Det kan också finnas listor som gäller i hela landet

http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/rostning/personrosta/index.html

Johan mlg Karlsson
2010-08-07, 12:50
Piratpartiets riksdagslistor funkar i hela landet. ;)

Enklaste sättet att få tag på en valsedlel är för övrigt att beställa en här: http://www.piratpartiet.se/valsedelsorder (Länken finns på www.piratpartiet.se under "Vad du kan göra"

RikMatts
2010-08-07, 14:58

Det var ju trevligt :rolleyes:

Men hur funkar det då med minst 8% i valkretsen. Är det då 8% i hela landet som gäller? Eller räknas röster i andra valkretsar in i de 8% i en valkrets?

Henry Rouhivuori
2010-08-07, 15:10
Men hur funkar det då med minst 8% i valkretsen. Är det då 8% i hela landet som gäller? Eller räknas röster i andra valkretsar in i de 8% i en valkrets?
8% i riksdagsvalkretsen, men alla valkretsarna är inte "lika bra".

Björn Felten
2010-08-15, 12:40
Jodå, de gör de. Men bara i rätt valkrets -- om inte partiet ha tagit fram en särskild, rikstäckande valsedel, vilket PP, så vitt jag vet, inte har gjort.

Så RikMatts har rätt: ett personkryss på en valsedel tillhörande ett annat distrikt räknas enbart som en partiröst.

Citat från Valia:

"Eftersom partierna som regel anmäler kandidaterna i bara en riksdagsvalkrets kan man oftast bara personrösta på en kandidat som finns på en valsedel som gäller i den riksdagsvalkrets där man bor. Det kan också finnas listor som gäller i hela landet."

Johan mlg Karlsson
2010-08-15, 15:17
Afaik så är listorna just sådanna - det är listor som gäller i hela landet. Eller har jag missförstått något?

Humlan
2010-08-15, 15:41
Kollar man på val.se ser det ut som PP har anmält alla valsedlar i alla valkretsar typ.

AndersLindbäck
2010-09-05, 12:03
Eftersom våra valsedlar gäller på distriktsnivå dvs i flera valkretser så tvingas PP anmäla dem till flera valkretsar. För att göra det enkelt för PP och inte anmäla valsedlarna till fel valkrets av misstag så anmäldes alla valsedlar till alla valkretsar.

Så PP har egentligen 6 rikstäckande listor.

RikMatts
2010-09-05, 18:52
Eftersom våra valsedlar gäller på distriktsnivå dvs i flera valkretser så tvingas PP anmäla dem till flera valkretsar. För att göra det enkelt för PP och inte anmäla valsedlarna till fel valkrets av misstag så anmäldes alla valsedlar till alla valkretsar.

Så PP har egentligen 6 rikstäckande listor.

I så fall är sökmotorn på valpejl helt tokig, för väljer man valbara kandidater i en kommun kommer enbart namn från regional pp-lista upp.

Gonte
2010-09-09, 15:51
För att skingra förvirringen för de som läser tråden nu i efterhand:

Piratpartiets samtliga riksdagsvalsedlar är giltiga i hela landet.
De flesta partiers valsedlar är begränsade till visst område, det är inte våra.

Däremot kallar vi listorna för olika saker beroende på vilket område vi tänkt lägga ut dem i, en del sajter som listar kandidater har tagit hänsyn till vår egna uppdelning.

Man kan med andra ord personkryssa på valfri kandidat från Piratpartiet, men behöver ha den valsedel kandidaten är med på. Beställning kan göras här (länk). (http://www.piratpartiet.se/valsedelsorder)