handdator

Visa fullständig version : [Lund] Återkommande möten i Lund

Mab
2006-06-03, 16:34
Hej

Först vill jag tacka alla som kom på mötet idag, en del med väldigt kort varsel. Det känns bra att uppslutningen blev så pass god, och jag är väldigt nöjd med all diskussion och alla åsikter som kom fram under mötet. Förhoppningsvis får vi upp ett justerat protokoll inom de närmsta dagarna här på forumet.

I den här tråden tänkte jag informera om kommande möten. Vi bestämde på mötet idag att vi i Lund ska hålla ett regelbundet aktivitetsmöte var torsdag klockan 17.30 där vi först sitter och diskuterar en eller flera i förväg valda frågor, för att sedan avsluta med en mer konkret aktivitet som planschning, utdelning av flyers eller något liknande. Tanken bakom är att vi både ska hinna med inåtvända diskussioner och idéutbyte och att vara ute och synas på stan.

Så redan nu på torsdag (8/6) klockan 17.30 träffas vi på Café gräddhyllan. Vad vi ska diskutera och vilken aktivitet vi ska avsluta med återkommer jag om inom de närmsta dagarna.

Frågor riktas till Mattias.bjarnemalm@piratpartiet.se eller om ni föredrar att prata telefon så nås jag på 0704-385046.

Robobengt
2006-06-05, 10:43
Hur går det med idéer kring vad som skall diskuteras då?

Jag är egentligen upptagen då nämligen och skulle behöva veta om det är så pass intressant att jag ska avboka allt annat för att komma på denna politiska tillställning.

ernstp
2006-06-05, 16:16
Tjena Mab,

får se om inte jag kan dyka upp på nästa möte! :-)

/Ernst

tranced
2006-06-05, 19:43
Hej,

Jag ska försöka dyka upp på Torsdag. Ny medlem ;)

Mab
2006-06-06, 20:52
Torsdagens diskussionsämne:

Nu på torsdag kommer vi hålla en övergripande diskussion om våra tre kärnfrågor samt de vanligaste invändningarna mot dessa och de invändningarna i sin tur bemöts.

Mab
2006-06-11, 07:12
Här kommer en kort sammanfattning från torsdagen:

Mötet samlade totalt tolv personer och vi hade en givande diskussion kring partiets tre frågor. Ett stort tack till Gustav och Joakim från Skånestyrelsen som tagit sig tid att titta förbi och delta i diskussionerna. Jag upplevde det som att diskussionen var behövd och att upplägget med diskussion först följd av en mer utåtriktad aktivitet fungerande bra. I det här fallet avslutade vi med att dela ut ett hundratal flygblad till folk i centrala Lund, vilket gick väldigt fort.

Enda problemet var väl att cafe gräddhyllan inte riktigt verkade uppskatta att vi tog en massa plats, så att hitta en bättre möteslokal ser jag som högprioriterat just nu.

Slutligen vill jag bara tacka alla som dök upp och hoppas att jag ser både er och nya ansikten på torsdag.

Robobengt
2006-06-12, 01:28
Ja, det var absolut mycket givande.

Får hoppas att nästa möte ger lika mycket. Och att vi hittat nånstans att sitta där vi inte skrämmer folk så pass mycket att de inte vågar gå på toaletten.

Robobengt
2006-06-14, 13:59
Vad händer på nästa möte då?

Mab
2006-06-14, 20:28
Hej

Att det inte kommmit någon info om næsta møte beror på att jag varit i Danmark de senaste dagarna. Jag återkommer dæremot till Sverige och Lund i morgon i god tid føre møtet. så møtet blir definitivt av. Tyværr har jag inte hørt något om bættre lokaler så vi kommer køra på Græddhyllan æven denna gång.

Om någon har en ide på diskussionsæmne ær nu en bra stund att lægga fram den. Annars kommer jag ha tænkt ut något till imorgon. Vi avslutar precis som førra gången med att dela ut flyers.

Hoppas att så många som møjligt har dyker upp imorgon.

Robobengt
2006-06-15, 12:35
Tråkigt nog har jag fått förhinder, men jag hoppas att det ändå blir en bra uppslutning och att ni lyckas få massor gjort!

Mab
2006-06-15, 17:22
Rapport från dagens möte och information om nästa veckas möte:

Tyvärr var uppslutingen till dagens möte ganska dålig, men vi var tre tappra personer närvarande. Efter en kort och öppen diskussion begav vi oss för att dela ut flygblad och delade på ganska kort tid ut 100 flygblad. Det som gjorde mig glad var när en kvinna i ålder någonstans mellan 30 och 40 utbrister "ja, men er ska jag ju rösta på, det har jag redan bestämt mig för" när hon får ett flygblad i handen, och sedan glatt visar upp flygbladet för den lilla gruppen hon stod med. Så visst har folk börjat få upp ögonen för oss :-)

Nästa torsdag ska vi diskutera hur vi ska organisera lundavdelningen, vad det är tänkt att styrelsen ska arbeta med samt hur deras arbete bör läggas upp. Är du intresserad av att engagera dig i styrelsearbetet, eller bara vill ha bättre inblick i hur vår lokalavdelning är tänkt att fungera så är det väldigt bra om du dyker upp på torsdag.

En länk till det förslag till stadgar som finns för lundavdelningen hittar man här: http://www.piratpartiet.se/forum/Topic33157-32-1.aspx

Kour
2006-06-15, 22:56
Vad var det för flygblad ni delade ut?

Jag sitter och knåpar lite på blad som informerar allmänt om partiet. Alstrena delas ut när jag har putsat till dem lite.

Dudde
2006-06-20, 11:57
Hej, nykläckt medlem i partiet och boende och studerande i Lund.

En fråga?

"§18 Röstetal

Alla frågor som behandlas på årsmöte eller styrelsemöte avgörs med enkel röstövervikt om inget annat står i stadgarna. Nedlagda röster räknas ej. Varje person med rösträtt har en röst. Vid lika röstetal får slumpen avgöra."

Skall verkligen slumpen avgöra, verkar det inte bättre om ordförande (eller någon annan) har utslagsröst. Eller kanske allra bäst att vid lika röstetal antas INTE förslaget?

Bara en undran?

Mab
2006-06-20, 15:35
Kour (2006-Jun-15)Vad var det för flygblad ni delade ut?

Jag sitter och knåpar lite på blad som informerar allmänt om partiet. Alstrena delas ut när jag har putsat till dem lite.

Flygbladen hittar du här: http://www.piratpartiet.se/forum/Topic36384-32-1.aspx

Mab
2006-06-20, 15:41
Dudde (2006-Jun-20)
Skall verkligen slumpen avgöra, verkar det inte bättre om ordförande (eller någon annan) har utslagsröst. Eller kanske allra bäst att vid lika röstetal antas INTE förslaget?
Bara en undran?

Det är en öppen fråga. Personligen anser jag att låta slumpen avgöra är ett mer rättvist system än att ge någon utslagsröst. Att ge någon utslagsröst ger dessutom följdproblem. Vad händer om personen med utslagsröst inte är narvarande, eller om hon har lagt ner sin röst och inte vill ta ställning i frågan?

Om man väljer att låta förslag falla vid lika röstetal ger man de som förespråkar status que en fördel gentemot andra. Dessutom måste man avgöra vad som händer om två olika förslag ställs mot varandra och får lika röstetal. Ska inget av förslagenantas?

Kort sagt: Slumpen är alltid tillämpbar och rättvis i det avseende att den är blind för parterna.

Men jag tar upp det här som en fråga på torsdag när vi diskuterar stadgarna så får folk en möjlighet att diskutera det.

Dudde
2006-06-21, 08:14
Ok, kändes bara lite märkligt att sätta politiska dagordningar med hjälp av slumpen. Förstår dock absolut hur du menar med båda mina alternativs svagheter. Finns kanske något ytterligare alternativ.

Låter som en bra grej att ta upp på ett möte, tyvärr kan jag inte komma då jag är i stockholm hela sommaren och sommarjobbar åt pappa staten.

Mab
2006-06-25, 05:11
Uppdatering om det senaste mötet.

Vi var fem personer på mötet i torsdags, och merparten var nya. Givetvis är det enormt roligt att fler ansikten dyker upp och deltar på våra möten, men jag hade gärna sett att fler av dem som kommit på de tidigare mötena återkommer så att vi får mer kontinuitet i mötena.

Eftersom det var många nya så valde vi att inte diskutera frågor kring organisering av en lundastyrelse utan sitället så öppnade vi med en öppen diskussion kring partiets tre frågor och avslutade med en mer upplysningsinriktad del där jag svarde på de andras frågor kring hur partiet fungerade. På det hela taget var det ett väldigt trevligt möte och jag hoppas att de övriga närvarande delar den åsikten med mig.

Nu på torsdag tänkte jag att vi ska diskutera hur partiet gestaltas i olika media och hur vi på lokal nivå kan påverka detta. Jag hoppas att så många som möjligt dyker upp, så ses vi på torsdag!

Robobengt
2006-06-25, 23:02
Och det börjar bli dags för mig att sluta få förhinder. Torsdagsmötena är ju något av det man ser fram emot mest under veckan. :P

Salus
2006-06-27, 03:02
Det kan nog vara så att många med mig inte bor i Lund under sommaren, tror det blir bättre när terminen börjar igen :)

Echmech
2006-07-02, 12:48
Samma för mig, komer nog börja plugga i lund i höst så då blir ni en till :D

ps. nån som har några känningar på boende i lund? ;)

Mab
2006-07-02, 14:49
Jag tror också att antalet närvarande på våra torsdagsmöten kommer öka när terminen väl närmar sig, vilket givetvis är positivit. Och alla återvändande och anländande studenter är givetvis varmt välkomna att delta i valspurten.

Nu i torsdags var vi sex personer som diskuterade valsedeldistribution, möjligheter at marknadsföra oss här i Lund och lite allmänt kring reklamprylar. En väldigt god idé var att vi skulle marknadsföra oss med flygblad och info-foldrar under hälsningsgillet, när alla nya studenter hälsas välkomna till Lund. Förhoppningsvis ligger hälsningsgillet före valet och normalt besöks det av väldigt många människor, både gamla och nya studenter.

På torsdagen som kommer så ska vi ta upp frågan om en lundaförening igen, samt försöka hitta ett datum för ett konstituerande möte för Lundaföreningen.

Salus
2006-07-02, 21:16
Echmech (2006-Jul-02)Samma för mig, komer nog börja plugga i lund i höst så då blir ni en till :D

ps. nån som har några känningar på boende i lund? ;)

Det är nog lika dystert som inför varje termin. Bästa chansen är nog om du ansöker via AFB och får novish-förtur som ny vid skolan :)

Dudde
2006-07-03, 08:59
Lättaste sätt att få boende i Lund:

1. Kolla tidigt på Nationernas forum

2. Engagera dig i en nation med lediga bostäder.

3. Kolla anslagstavlor väl nere på institutionerna och fakulteterna.

4. Ställ dig i AF-bostäders kö.

Detta är om du vill bo centralt, fixa bostad lite utanför är inga problem. AF kön brukar dock resultera i bostäder långt utanför stan innan du samlatr ihop tillräckligt med "poäng"..

Echmech
2006-07-13, 16:45
Vi e 3 eller 4 pers som ska ner och plugga och bo tillsammans, fick klartecken i tisdags men har först nu tillgång till internet och telefon så de e bara att sätta sig och börja ringa och mailbomba antar jag.

Edit: kikade på AFBs hemsida, antar att det bara är att sätta sig och börja nöta på dom klockan 10 imorn :P

Mab
2006-07-14, 13:09
http://www.studentlya.com

http://www.bopoolen.se/

Lycka till med bostadsletandet

Captnhaddock
2006-07-30, 13:31
Tjena! Ville bara berätta en lite matnyttig grej :) Jag jobbar på Herkules Bar och vi har ju som alla säkert vet trådlöst nätverk från LSN. Häromdan när jag kom in till jobb höll några tekniker från LSN på att montera en ny accesspunkt. Lite märkligt tyckte jag då vi reda har en fullt fungerande. Det visade sig att det var betalat med partimedel av okänt parti för att valstugorna skulle stå på torget och den nya sändaren försåg nu hela torget ända ner till H&M trådlöst, fritt nätverk :D Tänkte att detta kunde vara bra att veta:) Om någon undrar varför jag inte kommit på mötena så beror det på att jag får utskicket i Malmö eftersom jag bor där. Men jag kan iallafall berätta att vi är redan två medlemmar på jobb och vi (2) jobbar på att bli fler :)

Martina
2006-07-30, 23:45
Hej du

Tyfft :D

Antingen kan du bestämma ditt medlemskap till ditt forumkonto själv på Medlemsservice (https://www.piratpartiet.se/admin/MemberDetails.aspx) eller kan du skicka ett mail till mig (martina.johansson@piratpartiet.se) så fixar jag det så fort jag kommer hem till internet på tisdag kväll/onsdag morgon.

Anders Hedberg
2006-08-09, 09:30
Nu har USB armbanden kommit!

Vill ni känna, vrida och ta på dem så kommer de att finnas på våra torsdagsmöten. Vill ni sen köpa dem så kostar de 150 kr. Vinsten går till Piratpartiet Lund.

Mab har även fixat så de finns att köpa via Stockholmavdelningens shop - http://stockholm.piratpartiet.se/index.php?productID=152 där ni även kan se några bilder på dem!

http://stockholm.piratpartiet.se/products_pictures/armabnd_1_liten.JPG

Naw
2006-08-14, 19:54
Ska vi ändra mötesplats då det uppstod problem på sista mötet jag närvarade på? Tydligen så måste man vara 20 eller 21, minns inte vad för att få vistas inne på café gräddhyllan. De sa till oss sist jag var där att vi inte fick vara där men lät oss vara där bara för den gången.

Ska vi fortfarande vara där eller ska vi byta ställe? Känner mig så dum då jag är en av de få/den ända som inte håller åldern.

Mab
2006-08-15, 04:03
Naw (2006-Aug-14)Ska vi ändra mötesplats då det uppstod problem på sista mötet jag närvarade på?

Om ni bestämmer er för att byta lokal skulle jag rekomendera att ni skickar någon till gräddhyllan för att samla upp eventuella personer som missat att lokalen bytat.

När det gäller lokal så skulle jag rekomendera cafe ahriman. Trevligt, ingen åldersgräns under cafétid och minst lika centralt som gräddhyllan.

Martina
2006-08-15, 09:03
Det var nog den bästa idén hittills.

Vi brukar ändå få mycket creds på Ahriman, det är ett av de få ställen som har bett om att få flygblad vid ett flertal tillfällen bl.a. :P

Vad säger folk?

Robobengt
2006-08-16, 00:21
Låter bra. Om ni vill kan jag snacka med dem imorgon när jag far in till stan.

Naw
2006-08-17, 13:43
Jag är för. Ariman är trevligt.

Så, ska vi träffas på Ariman eller på Gräddhyllan idag?

JoBu
2006-08-30, 13:44
Jag ska se till att komma på mötet imorgon. Har tyvärr inte varit så aktiv här under sommaren men intresset har ökat ordentligt nu inför valet och jag känner att jag skulle vilja aktivera mig mer och höra om era idéer och planer. Ses imorgon på Gräddhyllan!

Echmech
2006-08-31, 09:08
När är mötet då?

JorgenL
2006-08-31, 14:56
Echmech (2006-Aug-31)När är mötet då?

Jag gissar på 17.30, men jag kan ha fel (Gick på tiden i första posten)

Men var? Gräddhyllan eller Ariman?

Echmech
2006-09-01, 06:15
Hade inte tid att komma tyvärr. Livet e hårt för en nolla :P