handdator

Visa fullständig version : De andra partiernas inställning?

Faye
2006-06-03, 21:03
Hur är de andra partiernas inställning till fildelning egentligen? Jag har faktiskt lite dålig koll på detta. Vad säger moderaterna, Folkpartiet, centern osv osv..? Som sjukskriven vore det en katastrof för mig med en borgelig regering eftersom de vill minska bidragen, och det gör mig minst sagt nervös att se sossarna bete sig som totala idioter gång på gång. Eftersom piratpariet kommer bilda regering med de som stödjer dom, oavsett parti, så blir jag orolig för att de ska gå ihop med moderaterna. Jag tänker dock ändå rösta svart i höst, och hålla tummarna för att sossarna ska kunna reparera sin idioti..

Hur som helst, jag virrade iväg.. :) De andra prtiernas linje någon? :)

Holi
2006-06-03, 21:19
Tja innan vi bildades så brydde sig inget av de etablerade partierna om frågorna knappt... Sossarna kom ju med förslagen vi kämpar emot (Bodström) Moderaterna höll med dem (Vad nu killen där heter har jag glömt... Borde kanske komma ihåg alla namn nån dag.. Smart ide) de andra partierna ställde sig bakom de 2 större som vanligt

Notera detta är dem etablerade i riksdagen detta gäller inte småpartier..

Rheo
2006-06-03, 21:20
Miljöpartiet vill höja barnfamiljeskatten alias bensinskatten. Resten vill bara bråka med varandra för att utveckla sitt eget företag och kunna anställa fler riksdagsledamöter.

Henning
2006-06-03, 22:12
Jag kollade upp hur partierna röstade när det kom till den nya upphovsrättslagstiftningen och då var det enbart miljöpartiet och centern som motsatte sig den. Flera ungdomsförbund driver en annorlunda politik än sina moderpartier så det finns ett antal ungdomsförbund som är på samma linje som mp och c men då man inte kan rösta på ungdomsförbunden utan enbart moderpartierna så är det orelevant.

Som miljöpartist så vet jag att mps linje är fri nerladdning samt de motsatte sig även stycket om kopieringsskydd i den nya lagen. Dock är de inte för fri uppladdning vilket såklart går helt i strid med en väldigt välgrundad (både nationellt och internationellt) lagstiftning och det finns inga partier utom piratpartiet som mig veterligen är för något sådant.

Dock är mp inte för någon hetsjakt av hemanvändare som tankar upp via bt t ex utan vill att industrin skall reda ut den sits de själva satt sig i genom att inte följa utvecklingen.

Vad centern motsatte sig i den nya upphovsrätten vet jag inte men jag gissar på att det är samma sak som mp (någon annan som är insatt får gärna förtydliga deras ståndpunkt).

exodus
2006-06-03, 23:54
WitchBitch (2006-Jun-03)Hur är de andra partiernas inställning till fildelning egentligen?

Jag har en liten informationsideologisk analys på Paradigmbloggen (http://blogg.passagen.se/exodus_400/Weblog?catname=%2FIdeologier).

laws of tradition
2006-06-04, 01:25
Så MP vill alltså att fildelning (ingen delning utan uppladdning) ska vara olagligt, men att man inte ska använda sig av lagen? Låter som ett typiskt miljöpartistiskt ställningstagande.

Har de hört det där med att man inte kan ha kakan och äta den samtidigt?

Henning
2006-06-04, 03:06
Jag är väl tvingad att bemöta Rikards populistiska kommentar även om jag ogärna drar iväg tråden från topic.

Självfallet skall lagen användas men inte mot hemanvändare som gör småbrott mot upphovsrätten när de delar ut sin skivsamling eller tankar via bt. Det finns betydligt bättre saker att lägga resurser på och betydligt värre bovar att jaga än vanliga svenssons och ungdomar enbart för att mediaföretagen inte hunnit anpassa sig till modern teknologi.

Självfallet innebär det att lagen blir halv tandlös med tanke på hur många som utövar det men det blir inte mer annorlunda än att ta ett steg tillbaka till hur lagen var utformad innan den nya upphovsrättslagen klubbades igenom, dvs inget egentligt konstigt där.

Vad miljöpartet vill, om jag förstått deras partiprogram och diskussionerna kring det rätt, är att man sedan skall föra en diskussion om hur lagen bäst kan anpassas för att inte kriminalisera halva befolkningen men att stryka upphovsrättslagstiftningen så gott som helt utan extremt stor eftertanke är hyffsat korkat och naivt om jag får säga det rätt ut.

Jag är själv programmerare av OSS programvara som vill se min programvara kunna fortsätta vara öppen och för det krävs det en fungerande upphovsrätt att falla tillbaka på. Det är en sak där jag förstått att piratpartiet står på precis samma punkt som du anklagar mp för att stå, dvs att både vilja äta kakan och ha den kvar.

Kom inte och säg att det är en enkel sak att helt enkelt göra om upphovsrätten för konsekvenserna är extremt många som många gånger kan vara svåröverblickbara och inte alltid önskvärda. Era diskussioner här och er ståndpunkt som kontinuerligt har förändrats sedan ni startade är ett tydlig exempel på komplexiteten i uppgiften.

I övrigt avstår jag att bli någon slags försvarare av mps politik i fortsättningen av tråden då deras ståndpunkt finns på deras hemsidor och allt jag ville göra var att besvara trådskaparens fråga.

Groovyjaxx
2006-06-04, 03:27
Jag såg ett litet reportage i Afonbladet angående denna fråga. Och om man läste det verkar det som att de inte är något parti som vågar eller inte har nåt att säga i fildelningsfrågan