handdator

Visa fullständig version : Kommunalval?

Mal
2006-06-03, 21:30
Kommer piratpartiet ställa upp i kommunalval också? Det känns på något sätt lite mysko med piratpartiet där, då frågorna av intresse inte är direkt applicerbara på kommunalnivå.

Nästa EU-val däremot har jättestor potential. Speciellt då ganska få röstar och jag skulle gissa att en mycket liten del av dessa är unga, vilket skulle betyda att om ungdomsrösterna kunde mobiliseras skulle det verkligen bli intressant resultat.

Gogs
2006-06-03, 21:35
håller med dig om EU valet... vore ju toppen om vi kunde skicka ner en skvadron pirater till EU's hallar =)

Grumpsiedumpsie
2006-06-03, 21:47
Viktig fråga: kan man vara EU-representant för ett land om man är medborgare i ett annat EU-land?

/Jan

Petrograd
2006-06-03, 21:54
Vad jag vet ställer vi inte upp i kommunalvalen. Efter vårt program hittills finns det inte nånting vi kan göra där, än iaf.

Däremot är EU perfekt :P

Mika Sjöman
2006-06-03, 21:55
Tjäna, vad jag vet skall det gå. Orsaken är att du enligt det nya fördraget blir EU medborgare, men jag minns inte hur det utformades i Nice. Fan jag som nyss hade tenta på det ;)

Fast egentlige kanske det inte borde gå. Normalt sett så kan du ju inte ställa upp i riksdagsvalet om du inte är medborgare i landet så jag får passa på det. EU parlamentet är ju en självklarhet i sammanhanget, men i kommunalvalet så ser jag inte varför vi skulle söka mandat i våra frågor om det.

Visst jag kan hålla med att det finns en poäng att på kommunal nivå beskydda folk från övervakningen, men de andra två blir jäkligt svåra att motivera. Nej klara budskap till väljarna om varför vi gör det vi gör och inte bli ett administrerande parti. I alla fall inte i det här valet, det får vi i så fall fråga väljarna vid nästa val om. Vi har ett vinnande koncept, lets stick to it :)

SM5POR
2006-06-03, 22:58
Grumpsiedumpsie (2006-Jun-03)Viktig fråga: kan man vara EU-representant för ett land om man är medborgare i ett annat EU-land?

Ja, såvitt jag kunnat utläsa på annan plats och av EG-direktivet om val till Europaparlamentet (http://www.val.se/valsystemet/lagar/direktiv_epval/index.html), så får en unionsmedborgare (alltså en medborgare i en stat som ingår i unionen) som är bosatt i en annan unionsstat än hemstaten kandidera i någon av staterna, men inte i mer än en stat till ett och samma val.

Väljare som är bosatta i en annan unionsstat än hemstaten får likaledes rösta i den ena av staterna, men inte i båda till samma val.

Reglerna är rätt komplicerade, tack vare att unionens 25 medlemsstater inbördes har något olika bestämmelser för rösträtt, valbarhet, bosättningstid osv i sina nationella och lokala val.