handdator

Visa fullständig version : Kände bara för att skriva av mig lite...

Gogs
2006-06-03, 22:28
Artister måste ju få betalt hur ska dom annars kunna göra musik?

Min vän Fernando i Spanien (som går under namnet Dj LedManville) jobbar som DJ men sitter även och gör egen musik vilket han lever på. Det roliga är att han varje gång ett av hans album eller mixar kommer ut på en torrentsida genast skickar ett meddelande till mig där han stolt och överlycklig berättar att nån gillat hans musik så mycket att dom lagt ut det till allas förfogan.

Han kan inte förstå hur många artister inte förstått att genom all gratis musik så får fler upp ögonen för dom.

Själv har han de senaste 3 åren sålt mer än någonsin enbart tack vare att hans musik funnits tillgänglig via DC/torrent m.m... Och då är det inte ens han själv som lagt upp det utan folk som köpt hans musik och tyckt den var så bra att fler borde höra den. Ju fler som hört den ju fler har köpt den.

Fildelning gynnar småartister så varför ska man sätta käppar i hjulet för dom?

Stora artister har redan en stor skara fans som köper all dynga dom släpper så varför ska de oroa sig för om några tankar ner det de gjort?

Såg precis intervjun på TV4 Värmlands nyhetsmorgon med Da Buzz och (ursäkta nu har jag glömt vad du heter) PP's Värmländska kretsledare. Där kom frågan hur textförfattare som inte turnerar runt ska få betalt. Hur svårt kan det vara egentligen? Idag finns ju STIM som reglerar det. Spelar någon live så lär det väl gå att tillämpa STIM principen på det åxå eller?

Spelindustrin går på knäna för alla laddar ner spel och ingen köper.