handdator

Visa fullständig version : Kände bara för att skriva av mig lite...

Gogs
2006-06-03, 22:28
Artister måste ju få betalt hur ska dom annars kunna göra musik?

Min vän Fernando i Spanien (som går under namnet Dj LedManville) jobbar som DJ men sitter även och gör egen musik vilket han lever på. Det roliga är att han varje gång ett av hans album eller mixar kommer ut på en torrentsida genast skickar ett meddelande till mig där han stolt och överlycklig berättar att nån gillat hans musik så mycket att dom lagt ut det till allas förfogan.

Han kan inte förstå hur många artister inte förstått att genom all gratis musik så får fler upp ögonen för dom.

Själv har han de senaste 3 åren sålt mer än någonsin enbart tack vare att hans musik funnits tillgänglig via DC/torrent m.m... Och då är det inte ens han själv som lagt upp det utan folk som köpt hans musik och tyckt den var så bra att fler borde höra den. Ju fler som hört den ju fler har köpt den.

Fildelning gynnar småartister så varför ska man sätta käppar i hjulet för dom?

Stora artister har redan en stor skara fans som köper all dynga dom släpper så varför ska de oroa sig för om några tankar ner det de gjort?

Såg precis intervjun på TV4 Värmlands nyhetsmorgon med Da Buzz och (ursäkta nu har jag glömt vad du heter) PP's Värmländska kretsledare. Där kom frågan hur textförfattare som inte turnerar runt ska få betalt. Hur svårt kan det vara egentligen? Idag finns ju STIM som reglerar det. Spelar någon live så lär det väl gå att tillämpa STIM principen på det åxå eller?

Spelindustrin går på knäna för alla laddar ner spel och ingen köper.

Idag är nästintill alla spel online baserade. Varför inte helt enkelt göra som WOW (World Of Warcraft) och ta betalt för servrarna man spelar på? Där ligger framtiden vilket Blizzard verkar förstått. Lägg ut spelen gratis för nedladdning och ta betalt för att kunna spela online (dock ska det vara möjligt att spela offline så man kommer in i spelet och ser om det är värt att spendera 100kr/mån för)

Hur kommer det bli med filmer framöver om budgeten måste dras ner för alla fildelar?

Blair Witch Project kostade knappt något att göra men har hittills spelat in $140.000.000.00!!!

Alltså 140miljoner dollar! Film behöver inte vara dyr för att den ska ses av många. Blair Witch skaparna var otroligt smarta med sin promotion av filmen vilket resulterade i att många såg den. En film BEHÖVER inte innehålla specialeffekter till en kostnad av Sveriges BNP. Brokeback Mountain t.ex.... inte mycket CGI där inte men ändå så var det många som ville se den.

Kvalitet har inget med hur mycket pengar man lagt ut. Kvalitet är enbart i betraktarens ögon.

Sådär... nu har jag skrivit av mig... Känn er välkomna att kommentera/fråga/skriva hat mail/bombhota eller bara hålla med mig.

MVH Gogs - Glad Västerås pirat

Marcus S
2006-06-04, 13:30
Spelindustrin:

Menar du på allvar att alla spel skall vara online baserade och att företag skall ta betalt för just att spela på "deras" servrar. Inte nog med att det vore svårt och dyrt att tekniskt lösa för mindre företag dessutom förstörs i princip hela spel mediumet. Jag vill spela singelplayer spel också!

kalleanka
2006-06-04, 14:28
Som föregående talare sa, det går inte att göra med singleplayer spel, mmorpg är en helt annan genre och en helt annan uppbyggnad. Vi spelar för att få träffa andra människor, det gäller inte singleplayer spel.

Dock hade det funkat att man får ladda hem spelet gratis och köpa en "cdkey" på nätet, frågan är vad man ska erbjuda spelaren för att han ska köpa cdkeyn, chansen att lira online brukar locka rätt många men mer än det?

Fana
2006-06-04, 18:06
Spelindustrin får göra precis som många av oss anser att filmbranchenbör göra: skala bort onödiga kostnader (distribution och mellanhänder främst)och sänka priserna så att folk har råd att köpa, och se det som ändåfildelas som promotion. Eller erbjuda tjänster som folk inte kan tillgodogöra sig utan ett direkt merarbete från spelmakarnas sida, så som multiplayer av MMORPG modell på servrar där folk vill spela och vill betala en avgift. Jag är fildelare och medlem i partiet, och jag gillar att spela mmorpgs och har inget problem att betala för det då det är en tjänst som erbjuder mig någonting utöver en normal mediaupplevelse (går ofta att spela på så kallade freeshards utan att betala men föredrar den kvalitet jag får av support och bättre servers etc).