handdator

Visa fullständig version : Hur många PP-medlemmar har rösträtt?

xyzptlkm
2006-06-03, 22:25
Om frågan (och svarsalternativen) är otydlig/otydliga så kontakta mig gärna per mail (se profil).

Anledningen till frågan är att det är en god idé att känna till hur pass stor del av partiet som faktiskt har rättigheten att rösta i ett nationellt (svenskt) val. Om någon undrar över vilka regler som gäller för att en person ska vara röstberättigad, så kontakta mig gärna - eller svara i denna tråd.

M.a.o. "If you know thy enemy...

Martin Björklund
2006-06-03, 22:48
Ursäkta om jag breder ut mig lite, eller om jag blir off-topic. Slå mig med en nerf-bat eller annat applicerbart objekt om så är fallet. :)

Jag kan tänka mig att partiets idéer och principprogram kan dra en del av de ungdomar som man antar 'bara är intresserade av fildelning', men min personliga upplevelse är att det nog inte blir särskilt missvisande ens för valet. Av de i nio personer i min närmre bekantskapskrets som gått med i partiet så är inte en enda av dom exkluderade från att rösta -- kanske är det bara så att de kretsar jag rör mig i helt enkelt inte har så mycket ungdomar, men de flesta om inte alla av de nio gick inte med främst på grund av fildelningsfrågan som sådan utan på grund av inställningen till övervakningssamhället och de frågor som ligger bakom fildelningen. Tror många ungdomar också är intresserade av den anledningen. (Detta är givetvis inte på något sätt ett stabilt statistiskt underlag.)

Det oj:as mycket över att svensken som gemen är ointresserad och passiv. Jag upplever att när problemet som partiet är fokuserat på väl beskrivs i mer konkreta ordalag, så som i principprogrammet, så är folk allt annat än ointresserade. Detta gäller speciellt de lite äldre jag pratad med (Där jag definierar 'lite äldre' som allt över 25 eller så). Jag tror det är svårt att inte dra paralleler till de företeelser som skedde under nittonhundratalet för de som har mer konkret minne av det (Sovjetunionen m.m). I korthet tror jag helt enkelt inte att våra frågeställningar och inriktning nödvändigtvis drar mer ungdomar än det drar vuxna.

Kanske är jag bara optimist, men jag tror vi har rätt hög frekvens med medlemmar i röstningsbar ålder. (Om jag nu förstod frågan rätt och det var det funderade över). Fast visst, det vore kul att se lite mer statistik på det hela, och det vore kul att höra hur andra som gått med upplevt att folk runt omkring dom reagerat. Fast kanske det skulle ligga i en annan forumdel?

(Och ja, hade "Spontana forumnovelisters riksförbund" funnits, så hade jag nog varit medlem. ;) )

Edit: (Ursakta avsaknaden av svenska bokstaver i edit:en, sitter pa livecd som inte stoder sadant)

Sag att det gar att lasa det jag skrev som om jag faktiskt tror att det enda ungdomar ar intresserade av ar fildelningen - det var inte riktigt meningen. Ursakta om det uppfattades pa det viset, har omformulerat det lite.

Fana
2006-06-03, 23:19
Om man kan dra några slutsatser av vad för folk som kom på demonstrationerna idag så känns det nog som att dem flesta piraterna som är medlemmar också är röstberättigade, dem flesta såg ut att vara runt tjugo med en del lite äldre än så. Själv är 27 när det är dags att rösta och har röstat två gånger tidigare, på två olika partier - har aldrig vart mycket för att hänga kvar vid ett parti bara för sakens skull utan ger min röst till dem som presenterar det för mig mest intressanta handlingsprogramet, vilket rimmligen inte kan vara samma parti år ut och år inså somså många tycks fastna i. Om ett parti inte hänger med i tiden och behandlar det som är viktigt för mig så får dem inte min röst. Innan jag fastnade för PP så hade jag faktiskt tänkt rösta blankt i år eftersom de etablerade partierna tycks ha flutit samman i någon slags grå massa.

Yxan
2006-06-04, 00:02
21 år här!

Tänker fan inte slösa bort min röstmyndighet på sossekräken eller moderatsvinen!

Henrik Lindberg
2006-06-04, 00:05
Satt faktiskt och tänkte lite på det här igår.

En kompis till mig sa nämligen: "Jag tycker att det kommer bli fantastiskt när ert medlemsantal överstiger MP:s, men om 50% av medlemmarna är under 15 år kanske det inte är så mycket att jubla över?"

Zergei
2006-06-04, 00:35
Jo, jag har rösträtt och har också tänkt mycket på det, men det kanske vore bra o kunna ta reda på hur pass många av alla medlemmar som faktiskt har det

Ludden
2006-06-04, 00:53
Var förbi demonstrationen i gbg en snabb sväng idag men hade tyvärr inte möjlighet att stanna kvar och missade därför alla tal. Tyckte då att det såg ut som en väldigt stor del av de som var närvarande såg väldigt unga ut. Kanske att många av dem tillhör övriga ungdomsförbund men jag blev faktiskt förvånad över att så få personer med utseende: 30+ fanns närvarande. Dock såg det ut att vara hyfsad uppslutning och allmänt bra stämning. Pollen tyder ju åtminstone nu på att en hel del av oss kan verka i riksdagsvalet.

Keep going!

Bandit600
2006-06-04, 00:53
Var det inte så att man angav personnummer när man registrerade sig som medlem? Jag tror det men är inte säker.

I så fall är det väl en enkel match för den som hanterar medlemsregistret att ta fram statistik på åldersfördelningen.

Mårten Fjällström
2006-06-04, 01:00
Som valkretsledare har jag tillgång till min egen valkrets del av medlemsregistret. En slumpvis utvald del innehöll 40 gamla nog att ha rösträtt, ingen för ung. Nu är det säkerligen missvisande eftersom jag vet att vi har medlemmar som är för unga för att ha rösträtt, men det verkar inte vara ett problem.

Björn Odlund
2006-06-04, 01:03
Mårten Fjällström (2006-Jun-04)Som valkretsledare har jag tillgång till min egen valkrets del av medlemsregistret. En slumpvis utvald del innehöll 40 gamla nog att ha rösträtt, ingen för ung. Nu är det säkerligen missvisande eftersom jag vet att vi har medlemmar som är för unga för att ha rösträtt, men det verkar inte vara ett problem.

Kan väl tillägga att jag när jag kollade igår så hade den valkrets jag admin:ar 93 medlemar, 6 st var under 18.

Så det problemet är inget problem. :)

Ludden
2006-06-04, 01:11
Inte för att tala illa om unga människor på något sätt, men den statistiken är skön att höra. Det är riktiga röster som behövs trots allt men partiet behöver all typ av möjlig dragkraft som går att få.

MrPumpernickel
2006-06-04, 01:50
Jag kan citera vad Rick sade i en forumtråd tidigare under dygnet på frågan hur mätaren på framsidan räknar medlemmarna:

"Den räknar alla medlemmar.

Medlem kan, enligt stadgarna, den individ bli som själv godkänner stadgarna och principerna, och erlägger medlemsavgiften. Inga ytterligare begränsningar.

Med det sagt, så är det bara en handfull som är under 18, några procent. Ungefär lika många som utlandssvenskarna (som förvisso får rösta)."

Dosmas
2006-06-04, 05:27
Ja, personnummer, och där med ålder, finns ju i medlemsregistret, men sanningen är att det kanske inte är allt för intressant att veta hur många som har rösträtt? Det är trots allt inte partiets medlemmar som ska utgöra den stora skaran av de som röstar på oss!

Då vore det mer intressant att veta hur olika åldersgrupper är representerade bland medlemmarna (sådan statistik skulle ju kunna innehålla information om hur många som är för unga för att få rösta, men det vore då inte det vässentliga.)

Grumpsiedumpsie
2006-06-04, 09:49
Det finns en annan grupp som inte får rösta också, myndiga utländska medborgare. Som jag.

Men jag försöker värva röster, så tänk på att vi inte är balast... ;)

Dessutom har jag värvat minst tre medlemmar.

/Jan

Anders Löfgren
2006-06-04, 10:34
Jag är 39 år, har röstat i varenda val sedan jag fyllde 18 eftersom jag anser att soffliggare är fiender till demokratin. Däremot har jag röstat blankt de senaste 3 valen, eftersom jag inte hittat något part att stödja. En blankröst är också en röst, en proteströst, och jag läste någonstans att i år ska man t o m räkna blankrösterna för att se hur många det är. Jag gissar på att blankrösterna de senaste valen legat mellan 5-10 % och många av dessa kanske gör som jag, röstar Pirat i år? Nu finns det ju iallafall ett seriöst alternativ.

Kör på, Pirater.

/Anders Löfgren

Holi
2006-06-04, 10:42
21 år å varit soffliggare innan (inte haft tron på dagens demokrati så ja i princip än motståndare.. Dock för att jag tror på riktig demokrati å inte ett gäng partier som säger att de står för nått å sen handlar efter sig egen agenda för tillfället utan att ta nån hänsyn till deras riktiga politik)

tvivelfront
2006-06-04, 17:26
tänkte bara inflika att polls av den här typen kan bli missvisande just därför att man antagligen är mer benägen att delta ifall man faktiskt har rösträtt. men övriga svar i tråden visar ju också på att det är en relativt liten andel som inte har rösträtt :)

Ken Rabelius
2006-06-04, 18:29
Om så på förhand visste att partiet bara skulle få 1-2% i valet skulle Piratpartiet fortfarande få min röst. hellre det än rösta blankt.

Rheo
2006-06-04, 18:32
Klintwood (2006-Jun-04)Om så på förhand visste att partiet bara skulle få 1-2% i valet skulle Piratpartiet fortfarande få min röst. hellre det än rösta blankt.

2.5% räcker för att få partibidrag till nästa val.

Danne_T
2006-06-04, 18:45
Grumpsiedumpsie (2006-Jun-04)Det finns en annan grupp som inte får rösta också, myndiga utländska medborgare. Som jag.

Men jag försöker värva röster, så tänk på att vi inte är balast... ;)

Dessutom har jag värvat minst tre medlemmar.

/Jan

Ni är definitivt inte balast! Får du "dina" tre medlemmar att rösta på oss är det tre röster från dig då de kanske valt ett annat parti, röstat blankt eller inte alls.