handdator

Visa fullständig version : Hur stort "mörkertal" bland sympatisatörer?

Sponkalong
2006-06-04, 08:54
Jag sympatiserar med piratpartiet, och kommer sannolikt att rösta på dem i riksdagsvalet trots att jag inte är medlem. En snabb, högst ovetenskaplig undersökning i fikarummet på min arbetsplats visar på ytterligare 5 som har samma inställning: vill inte bli medlem och engagera sig, men kommer sannolikt ändå att rösta på dem.

Hur stort är mörkertalet bland sympatisatörer? De som främst lyfts fram i media är unga manliga fildelare, men jag vägrar tro att det inte finns sympatisatörer även på andra håll.

I denna tråd skulle jag vilja uppmana andra att fråga runt lite i sin bekantskapskrets för att kolla upp hur många som faktiskt kan tänka sig rösta på piratpartiet utan att vilja stödja dom aktivt genom exempelvis medlemsskap. Om inte annat, så se det som en marknadsföringsåtgärd...

Nicklas W Bjurman
2006-06-04, 09:04
Precis som i alla andra partier är alla som röstar på dom inte medlemmar i partiet. Jag har hörst att en medelåler låg på 45 bland medlemmarna. Dock synes denna siffra inte vara ett vägt medel. Dessutom är det inget jag själv sett statistiskt.

Men jag vet en hel del äldre personer som inte kan kallas ungdomar som sympatiserar med Piratpartiet.