handdator

Visa fullständig version : Piratpartiets estetik

nordgren
2006-06-04, 12:48
Jag är nybliven medlem i Piratpartiet och tänkte såhär i min första post i forumet sticka ut hakan lite. Det handlar om Piratpartiets estetik.

Anledningen till att jag tar upp ämnet är att jag fick rysningar av Piratpartiets tal på demonstrationen i Stockholm i lördags. Inte på grund av talets innehåll, utan på grund av estetiken. Piratpartiet kör med svarta kepsar och windbreakers, snyggt och cleant tycker jag. Men...

... när Piratpartiet introducerades, så kliver först två sammanbitna män i svarta kläder fram med partibaneret. Sedan kommer Rick och håller ett tal med en lång agiterande utläggning om hur kontrollen över kunskap och kultur är huvudfrågan, och som på given order på slutet kliver ytterligare män i svart fram och kastar ut kepsar i publiken innan det hela är över.

Vad är då problemet? Jo, det hela liknar så mycket en nationalistisk estetik att flera av oss i publiken fick rysningar. Innehållet och budskapet är förstås ett helt annat, och jag kan förstås inte "bevisa" på något sätt hur denna känsla kunde uppstå. Men jag rös, för upplägget liknade alldeles för mycket det jag sett av nationalistiska tal och demonstrationer. Jag kände att Piratpartiet skulle kännas så mycket mer inspirerande om estetiken luktade mindre av PARTI. Många kommer säkert tycka att det här är fånigt att diskutera överhuvudtaget, men bara det faktum att flera fick liknande vibes som jag känns som anledning att föra frågan på tal. Jag har inga lösningar eller förslag på saker som borde gjorts annorlunda på ett visst sätt, men jag vill lyfta frågan för att skapa en medvetenhet om att estetik och politik hänger ihop, och att det kan vara värt att fundera över i framtida sammanhang.

Det här är heller inte menat som en kritik mot Rickard och andra som deltog i manifestationen. Det är en öppen fråga om hur Piratpartiet ska/vill/kan eller bör framstå. Själv efterfrågar jag mera lekfullhet och mindre diciplinerad seriositet. Inte på ett sätt som får organisationen att framstå som tramsig eller oseriös, det vi gör är på stort allvar, men på ett sätt som gör att vi inte skickar ut signaler om militärisk sammanbitenhet.

Med förhoppning om en konstruktiv diskussion

/Andie Nordgren

Karl Malm
2006-06-04, 13:09
Det låter som en gedigen undersökning du gjort, så det är nog viktigt att ta upp :)

Jag tror att Rickard och de andra är lite oroliga för att visa en oseriös bild, för det hoppar de större partierna på direkt om de märker, så det kan hända att de tar i lite i sin övertygelse. Det är viktigt att vi inte låter detta behov stiga oss åt huvudet såklart, för vi vill ju vara ett öppet parti som följer folkets röst.

exodus
2006-06-04, 15:08
nordgren (2006-Jun-04)Många kommer säkert tycka att det här är fånigt att diskutera överhuvudtaget, men bara det faktum att flera fick liknande vibes som jag känns som anledning att föra frågan på tal.

If you feel it, you know it...

Var är färgerna, var är glädjen? Piratpartiet är en piratrörelse. Fildelarrörelsen kommer till nästa val.

Christian Engström
2006-06-04, 15:58
nordgren (2006-Jun-04)Vad är då problemet? Jo, det hela liknar så mycket en nationalistisk estetik att flera av oss i publiken fick rysningar. Innehållet och budskapet är förstås ett helt annat, och jag kan förstås inte "bevisa" på något sätt hur denna känsla kunde uppstå.

Jag håller med dig till stor del. Jag fick själv sådan associationer av allt det svarta, och det går ju helt på tvärs med vad vårt budskap faktiskt är. Den här aspekten måste vi ha i åtanke i framtiden.

Färgen svart är ganska problematisk i politiska sammanhang. Den är ju i och för sig den naturliga piratfärgen, med Jolly Roger och allt det där, men i politiska sammanhang brukar svart ändå betyda fascism. Vi får absolut inte se ut som om vi företrädde åsikter som ingen av oss har, och som representerar den absoluta motpolen till våra ståndpunkter.

Jag skulle gärna se att vi blev mer regnbågsfärgade i vår framtoning för att undvika missförstånd. Till exempel tycker jag det är bra att hemsidan går i tokgrönt och monsterlila - den färgkombinationen har mig veterligen aldrig använts av några antidemokratiska idioter, så där finns det ingen förväxlingsrisk.

Det vi står för politiskt är ett internet och ett informationssamhället där mångfalden kan blomstra. Egentligen borde vi snarast ha samtliga färger som vår partifärg, så att var och en kan välja själv vilka han föredrar i vilka kombinationer.

Valfrihet, mångfald och remix är ju det som vi vill uppnå. Det kanske man uttrycker bättre med kombinationen grönt - lila - rosa - orange - knallgult - magenta :) än med bara svart.

Vidvinkel
2006-06-04, 16:07
jag tycker att dom där kepsarna ger obehagliga assoiationer (utöver att kostym +keps är en rätt obehaglig combo i sig ) Hur ofarliga grababrna än må vara, estetiken är läskig. Håller med trådskaparen om det.

I övrigt= Mer färg åt PP, man måste inte välha en färg utan kan ju ha flera i samma loggo ;) (röd-grön-klarblå?) ;)

Har PP föresten tänkt på villka övriga organisationer som har svart som sinn färg.... Tänk ett par vändor till på det...

Jag håller med dig till stor del. Jag fick själv sådan associationer av allt det svarta, och det går ju helt på tvärs med vad vårt budskap faktiskt är. Den här aspekten måste vi ha i åtanke i framtiden.

Tydligare än så kan det inte göras. Fram med färgpyttsarna pojkar.

Vidvinkel
2006-06-04, 16:08
edit **

Jan Lindgren
2006-06-04, 16:19
Nu råkar jag personligen tycka väldigt bra om färgen svart, men det vore bra om shoppen (när den väl är uppe igen...) hade ett mycket bredare val av färger till våra tröjor/t-shirts/kepsar/annat. Just nu har vi svart och så lite vitt och jag är säker på att det går att göra snygga saker med andra färger och det skulle nog locka flera att handla därifrån.

Holi
2006-06-04, 17:17
Äsch det har funkat så många gånger förr ;) Oavsett har jag klätt i svart i väldigt många år å tänker så fortsätta (tom arbetskläderna är svarta)

Vidvinkel
2006-06-04, 17:47
Svart är en fin färg. Men i sammband med politik skapar det lätt problem (topic=Estetik). :)

Fana
2006-06-04, 17:55
Håller med om att estetiska associationer är viktiga att ha i åtanke i arbete inför valet, men samtidigt måste vi ju ha en klar brytning mot både de borgerliga och vänsterblocket och dem har liksom redan monopol på rött o blått (o grönt o gult etc) så det finns inte många färger kvar som inte kommer att associera oss med ett befintligt block, vilket inte heller vore så lyckat. Kankse man kunde betona det vita i det svarta eller försöka ha de flesta symboler i lika delar svart och vitt, det vore ju också en bra estetisk markering i övrigt om att vi innehåller mycket "både/och" element. Dem sålde en nålsknapp efter demonstrationerna i Göteborg igår och den är ungefär lika delar vit och svart (svart partisymbol mot vit bakgrund) och flaggan som var närvarande där var också vit vad jag kommer ihåg, med svart text.

von Flopp
2006-06-04, 18:02
Vore iofs klockrent ifall ni knöt en sån här röd duk runt huvudet, som piratschablonen brukar ha.

sallad
2006-06-04, 19:14
Ett sätt att förbättra "piratpartiets estetik" tror jag är en aktion av följande typ:

Sätt upp ett bord på stadens torg och locka förbipasserande med följande affisch https://www.piratpartiet.se/forum/Topic23298-85-1.aspx och en banderoll med texten ”Vi vill fildela med dig!” och bjud sedan intresserade på fil (med typ russin för att göra det godare?) alternativt yoghurt. Jag tänker mig att man serverar i typ små engångsskålar i bullforms-storlek och med plastskedar till. Samtidigt pratar man med folk, delar ut informationshäften och säljer knappar. Det skulle nog gå att ordna utan att kostnaden blev alltför stor.

Jag tror detta skulle vara ett utmärkt sätt att locka till sig människor och skapa nyfikenhet (bättre än svarta piratflagg), och jag tror att det skulle bli en mycket positivt stämning och det hela skulle nog uppfattas som trevligt och finurligt. Jag vet dock inte vad man behöver för slags tillstånd, och tyvärr känner jag mig personligen inte lämpad för en sådan uppgift då jag är tämligen asocial. Tänkte dock att jag ändå skulle delge er idén i hopp om att någon annan inspireras.

nordgren
2006-06-04, 19:58
Roligt med konstruktiva svar istället för totalsågning som jag hade en viss oro för. :)

Jag tror att bägaren rann över när Rickard tog av sig kepsen, hötte med den och sa nåt i stil med:

JAG ÄR PIRAT! OCH DET ÄR JAG STOLT ÖVER!

Då kom det ytterligare lite för nära andra saker som folk brukar stå i talarstolar och agitera om att de är stolta över, typ att de är svenska och annat lull-lull. Jag tror förstås inte att det här är medvetet från något håll, bara att ett antal olika detaljer och strävanden råkade hamna i en estetisk fåra som jag inte tror partiet är särskilt gagnat av.

Jag tycker att förslagen om att jobba med fler färger är bra, men tror inte det är något måste. Svart är enkelt och snyggt, och så länge det inte kombineras med estetik som drar åt det militaristiska så tror jag det är lugnt. Jag tycker heller inte att man ska bli etetiskt paranoid, bara för att anarkister och fascister och en hög andra (SS t ex) använt svart så måste man inte sky färgen som nån sorts pest. Och vid demonstrationer och aktiviteter är det ändå engagemang och vilja som är det viktigaste, inte att skapa någon sorts parti-regler för hur saker får se ut och presenteras. Jag tror det räcker gott med att ha pratat om frågan - bara medvetenheten om att det kan finnas problem eller möjligheter i att kommunicera med hjälp av estetik gör oftast att tillfällen då partiet syns har gått igenom åtminstånde någon runda av sådana funderingar.

/Andie Nordgren

Holi
2006-06-04, 23:41
Tja ursprungligen valde vi väl färgen då den refererar till pirater (svart piratflagg) å så.. Samt för att vara lite tydligare med enhetligheten än vad andra partier är för tillfället (man syns mycket mer då å det är nått vi varit i behov av..) :)

Aja oavsett får vi se om det blir nått av det hela :) Å självkart ska du räkna med konstruktiv kritik å inte sågningar i ett politiskt forum.. Politik går ut på argumentationsteknik å inget annat (aja demokrati kanske hade nått med saken å göra också) ;)

Nicklas W Bjurman
2006-06-05, 01:29
petitesser, svart ska det vara fast jag gillar de vita tskjortorna med svarta ärmar bättre än de helsvarta!

Jag var ju inte i Stockholm, har bara sett på bandet men vi vill väll göra reklam för partiet, hur gör man det om man inte reser banér?

Att det kastades ut kepsar, hmm... tja jag vet inte. om sagt jag var inte där men måste allt vara så politiskt korrekt? Vi lär oss förhoppningsvis hur man är lite mer smooth. Detta är ju trots allt första gången vi gör gör sådana här aktioner. Hur gör de andra partierna?

jon
2006-06-05, 08:45
Det gäller att inte få samma situation som när många såg nationalsången och svenska flaggan som symboler för främlingsfientlighet i olika format. Jag tycker att vår plan i denna fråga bör vara att dels vända synen på hur färgerna används. "Kolla. En stolle med ND-kepa. De ser ju ut som piraterna..." typ.

Det andra är att vi borde ha samma fördelning mellan vitt på svart som svart på vitt. Jag tror inte att ND och dito kufer använder svart på vitt.

Vidvinkel
2006-06-05, 08:56
NSF...

Bo Leuf
2006-06-05, 09:18
Svart blir suggestivt farlig framförallt när färgen kombineras med 'disciplinerad' stil eller överdrivna populistiska gester. Eller om man blir för strikt/stelt enformiga i grupp.

Kör gärna brytfärger av alla de slag.

Och framförallt i publika estetiken: var avslappnad, GLAD, säker i dig själv men vänligt lyssnande på andra, sakligt övertygande utan att försöka dominera. (Rick: le mera på ett vänligt sätt, se inte så allvarlig ut.)

Ett leende i folkmassan ger tre gånger fler utdelade flygblad eller bokmärken, minst.

Edit: tagnetstubbel :)

Vidvinkel
2006-06-05, 09:34
Många bra tankar i den här tråden. Kom ihåg -Det sundaste en politisk rörelse kan genomgå är förändring.

Det är viktigt att medlemmarna inte ser det som ett hot mot sig själva eller partiet. Förändring, förnyelse är en naturlig och nödvändig process i ett parti.

Holi
2006-06-05, 09:57
Så länge det inte går till överdrifter vill jag hävda ;) Att ett parti utvecklas är för det mesta bara bra... När ett parti går emot det det står för av ett nyck är väl inte helt ok? :P

Men men håller med dig så länge allt är öppet för diskusion å vis mån av förändring är det possitivt.. Vi vill ju inte ge bilden av att vi är helt oresonliga eller hur?

Vidvinkel
2006-06-05, 12:16
Vi vill ju inte ge bilden av att vi är helt oresonliga eller hur?

Den bilden har ju beskrivits med jämna mellanrum. Både internt och externt. Om det är sant eller inte saknar relevans i sammanhanget.

Men friska vindar kanske har blåst in de senaste dagarna. Det verkar faktiskt så.. Mycket possitivt!

För eller senare blir det tvunget. Det blir nog svårt att avfärda en hel journalistkår som troll :D

infinite_emma
2006-06-05, 12:16
Jättebra kritik - tänker genast ta åt mig av den! Jag är av födsel och ohejdad vana nästan alltid klädd i svart, och det är klart när alla är det kan det kännas för mycket "uniform". Sen är det skitbra att påpeka att det inte gör något att le emellanåt - nästan viktigast på sätt och vis. Vi är ju glada och stolta över det vi gör, och inte på ett förtryckande eller utestängande sätt, så tycker definitivt att det får synas! :)

Tack för påpekandet!

Björn Felten
2006-06-05, 14:45
nordgren (2006-Jun-04)Roligt med konstruktiva svar istället för totalsågning som jag hade en viss oro för. :)

Det är själklart att konstruktiv kritik som din skall bemötas med konstruktiva svar!

Om jag får ge min syn på saken, så har vi redan genom namnvalet brutit mot all konvention inom politiken. Och här kan jag väl erkänna att jag från början var ganska skeptisk till namnet Piratpartiet. Detta eftersom jag tillhör den äldre generationen som fram tills nyligen associerat pirater med kriminella gäng som anfaller och bordar skepp i Kinesiska sjön och utanför Afrikas västkust.

Men efter ett tag inser man att Piratpartiet ger betydligt större uppmärksamhet än något allmänt "hållet" namn som bara är smärre variationer på redan befintliga partinamn.

På samma sätt vill jag påstå att det är med svart. 30-talets fascisttid ligger så långt tillbaka att det är dags att ge svart nya associationer (för övrig var ju exempelvis nazisterna brunklädda om jag inte missminner mig). Tänk i stället så här:

"Skall du rösta rött, grönt eller blått till hösten?"

"Nä jag röstar svart!"

Att det kan uppfattas som lite skämtsamt (typ jobba svart) gör ju inte det hela sämre. :cool:

voter
2006-06-05, 14:50
Håller med om att PP har en framtoning som känns lite svår att ta till sig.

Denna tråd kan mycket väl vara en nyckel till om PP ska få ett brett stöd eller inte.

Har inte postat förrän i dag, och kanske borde varit mer delaktig från början för att ändra just detta. Detta är dock lite av ett moment 22 för det var just därför jag inte engagerade mig mer i början.

Vidvinkel
2006-06-05, 22:48
för övrig var ju exempelvis nazisterna brunklädda om jag inte missminner mig

Både legion Wasa och NSF m.fl använder svarta "uniformer (med svart keps)

Björn Felten
2006-06-06, 03:32
Vidvinkel (2006-Jun-05)Både legion Wasa och NSF m.fl använder svarta "uniformer (med svart keps)

Det gör väl för övrigt även Frälsningsarmén? Inte kan vi väl låta ett gäng knäppskallar (inte Frälsis alltså!) få monopol på den, i mitt tycke, tjusiga "färgen" svart?

Vidvinkel
2006-06-06, 08:04
Björn Felten (2006-Jun-06)Vidvinkel (2006-Jun-05)Både legion Wasa och NSF m.fl använder svarta "uniformer (med svart keps)

Det gör väl för övrigt även Frälsningsarmén? Inte kan vi väl låta ett gäng knäppskallar (inte Frälsis alltså!) få monopol på den, i mitt tycke, tjusiga "färgen" svart?

Sedan när blev frälsis en politisk rörelse?

Jag tror inte att det är en särskilt bra idée att försöka vinna flera krig på en gång (speciellt inte på 100 dagar) , När vi änndå är igång kan vi väll försöka sno tillbaka solkorset också :P , en miljard (Hinduer m.fl) använder ju det dagligen.

Svart i sig är inte problemet. Självklart kan man ha svarta strumpor, svart kostym eller vad man vill utan att det ger fel signaler. Men nu handlade den här tråden om estetik.

OT:och ännu en gång. Keps + Kostym ger inget vidare fina vibbar (och då menar jag inte bara att det skär sig rent modemässigt)

John Sjödin
2006-06-06, 09:35
Hmm... Lila? Såvitt jag vet har inget annat parti den färgen.

Holi
2006-06-06, 09:56
Lila... Tja vi blandar rött å blått å väcker tveksamma tankar angående folks sexualitet på en å samma gång :P

Aja oavsett vad vi kommer komma fram till så är jag nöjd med att springa runt i svart estetik eller inte ifall folk vill springa runt i andra färger så låt dem? Hur svårt är det? Visst är väl vist mått av grupptryck etc kanske kan tänkas att gå runt i svart då "alla" gör det men men.. bara å låta dem stackarna som faller för grupptrycket fortsätta falla om de nu ska göra det.. inte vi som ska bestämma det direkt

Vidvinkel
2006-06-06, 10:31
Holi (2006-Jun-06)Lila... Tja vi blandar rött å blått å väcker tveksamma tankar angående folks sexualitet på en å samma gång :PAja oavsett vad vi kommer komma fram till så är jag nöjd med att springa runt i svart estetik eller inte ifall folk vill springa runt i andra färger så låt dem? Hur svårt är det? Visst är väl vist mått av grupptryck etc kanske kan tänkas att gå runt i svart då "alla" gör det men men.. bara å låta dem stackarna som faller för grupptrycket fortsätta falla om de nu ska göra det.. inte vi som ska bestämma det direkt

Fast nu missar du nog poängen med den här tråden är jag rädd.

har du kollat på PP:s loggotyper? Har du kollat i webshoppen? hemsidan? Har du sett flaggor och banners från demonstrationerna? Almänhetens associationer?

Holi
2006-06-06, 10:46
Jo jag kanske skulle förtydliga det hela.. Vi är inte ensamma om att trycka piratloggos på kläder/whatever finns många andra å dessa andra tillhandahåller andra färger (vi kanske borde utöka våran färgskala för att ytterligare förtydliga osv i våran butik).. Sen finns det faktiskt sånna där gammalmodiga personer där ute som faktiskt fixar pirattryck av olika former på helt egen hand också! (galet jag vet ;) )

Ursäkta för missförstånd :) Om man bara tar våran butik i beaktande så ja då är det ett problem men om man även räknar in människans natur att göra saker på egen hand så har dem valet att klä sig i vilken färg dem än vill

Vidvinkel
2006-06-06, 10:59
Tja.. Shopen är väll en bra början antar jag.

Holi
2006-06-06, 11:18
Det är väl den du kritiserar för tillfället? Eller är det att alla tagit efter varandra i färgvalet? :)

voter
2006-06-06, 11:41
Det vore roligt att höra åsikter från fler som har sett filmen från Mynttorget och

även Ricks tankar om detta framträdande ...

Exodus uttryckte det så träffande: "feel it know it" - och det handlar alltså inte om att klä sig som Neo (hans kläder är ju dessutom snygga!).

pipe
2006-06-06, 12:22
Jag har en känsla av att skaparen av denna tråd har varit politiskt aktiv innan, och är insatt. Personligen har jag aldrig sett en människa i NSF eller NRP eller vad de nu heter ute på stan, så jag har mycket svårt att associera svart med sådant. Tror också detta gäller för majoriteten, men kan såklart inte tala för någon annan.

Att ha någon annan färg än svart/grått/vitt tycker jag låter dumt. Jag tror att det är väldigt viktigt att visa att vi inte tar ställning i vänster/höger-skalan, lutar vi bara det minsta åt höger eller vänster tappar vi 50% av befolkningen helt utan anledning. Trots att jag är vänstervriden själv i min personliga ideologi så blev jag rätt sur när folk i demonstrationen buade ut den stackars LUFaren eller vad han nu kom ifrån, trots att han bara ville kämpa för samma sak i detta fall.

Jag tycker att det är bra att ena sig om en och samma färg. Varför då inte den klassiska svarta för att spinna vidare på pirat-temat?

Holi
2006-06-06, 12:54
Själva poängen med tråden var att vi "alla" gick omkring i en "uniform(färg)" som väckte tankar osv som kan härledas ifrån andra politiska rörelser genom historien vars politik varit sammhälsfientlig (nazisterna osv)

Å att vi borde börja tänka på att vi inte vill se ut som en militant extremistorganisation som alla bär samma kläder för att signifiera styrka å övertygelse om deras minst sagt tveksamma politiska ideal

om jag förstått det hela rätt dvs... även om mina exempel etc kanske är lite vaga i sin formulering etc..

Peter Lihnell
2006-06-06, 13:11
Eftersom färgerna är som färgerna äär så går det alltid att göra varianter på dem.

Istället då för att ha vitt på svart så kan man göra det så enkelt att det blir svart

på vitt. Så blir det hela mycket renare och symboler eller loggor syns mer klart.

Naturligtvis blir det jobbigare att tvätta då man i sann piratanda kommer bli lortig

men det är en uppoffring jag är redo att göra ;)

/boombrakh

Trinket
2006-06-06, 13:36
Jag har sett filmen från demonstrationen, och jag kan hålla med att det finns risk för lite sådana vibbar.

Svart är skitsnyggt, men man får ändå tänka på vilken framtoning det ger.

Svart+vitt+någon annan färg skulle väl vara enklast...

Svart+vitt+rött är ganska piratigt, men rött är ganska uttjatat i politiska sammanhang. Orange?

Vidvinkel
2006-06-06, 13:37
Färgspectrum, palett, regnbåge(!) kulturen är alla färger i spectrat.;)

Björn Odlund
2006-06-06, 13:48
infinite_emma (2006-Jun-05)Jättebra kritik - tänker genast ta åt mig av den! Jag är av födsel och ohejdad vana nästan alltid klädd i svart, och det är klart när alla är det kan det kännas för mycket "uniform".

Jag tror att mycket kan lösas genom att man använder loggan som du verkade ha i åtanke när du skapade den (?). Nämligen, svart text och vit bakgrund, istället som det verkar vara det rådande nu, vit text på svart bakgrund. Det är då det blir lite NSF över det hela, särskillt om alla har den "uniformen".

Nicklas W Bjurman
2006-06-06, 14:16
Japp ändra allting till svart text/logo på vit bakgrund så tror jag det blir bra. Ha en vit skjorta på dig Rick när du blir intervjuad... Och så försöker vi att inte framträda så som folk har fått vibbar för så ska det nog vara bra.

pipe
2006-06-06, 14:26
För övrigt är det väl med keps som med mustach. Många har det men det är väl aldrig någon som tyckt att det var snyggt? ;)

Vidvinkel
2006-06-06, 14:27
pipatron (2006-Jun-06)För övrigt är det väl med keps som med mustach. Många har det men det är väl aldrig någon som tyckt att det var snyggt? ;) (

:D hehe exakt. Till kavaj borde det dock vara förbjudet.. Borde straffas på samma skalan som streakin o dyl :D

Holi
2006-06-06, 18:30
Hmpfs!!!! Min mustasch är här för att stanna!!! Vad är detta för påhopp! :)

Vidvinkel
2006-06-06, 18:32
jag syftade på keps. Mustach funkar.

Holi
2006-06-06, 18:40
Min snygga Holi keps är även den här för att stanna! >_<

(Hoppas du inser min ironi denna gången)

Denuviate
2006-06-06, 21:39
Eftersom Piratpartiet har anhängare från alla ideologier, varför inte ha kläder i alla färger? Då kan ju medlemmarna stödja den sida de föredrar samtidigt som de stöder PP.

pipe
2006-06-06, 22:02
traderiso (2006-Jun-06)Eftersom Piratpartiet har anhängare från alla ideologier, varför inte ha kläder i alla färger? Då kan ju medlemmarna stödja den sida de föredrar samtidigt som de stöder PP.

Mm, det är ju en sund tanke, men det är också lite som att säga att man kan säga att piratpartiet stöder den och den frågan, trots att vi inte gör det. Ser man en röd färg i politiska samanhang så står den ju för något, och har man då skrivit piratpartiet på en röd tröja tror jag att många tror att det har med vänstern att göra.

Därmed inte sagt att det är bättre att bara ha en röd tröja! Bättre att se "piratpartiet" på en röd tröja än att inte se piratpartiet alls (tror jag!).

bore
2006-06-06, 22:08
Trinket (2006-Jun-06)Jag har sett filmen från demonstrationen, och jag kan hålla med att det finns risk för lite sådana vibbar.

Svart är skitsnyggt, men man får ändå tänka på vilken framtoning det ger.

Svart+vitt+någon annan färg skulle väl vara enklast...

Svart+vitt+rött är ganska piratigt, men rött är ganska uttjatat i politiska sammanhang. Orange?

Svart+vitt+rött, var inte det nazzarnas flagga?

Fast å andra sidan kallade de ju sig för socialister så...

bore
2006-06-06, 22:37
Både svart och vitt känns som ypperligt bra färger för piratpartiet just för att de inte förknippas med rött eller blått, största problemet är väl egentligen att det finns ett politiskt "varumärke" till alla färgerna..

Låt oss prova några exempel:

Blå: Typisk moderat.

Röd: Ungefär alla, såväl nazister som kommunister och hälften därimellan.

Grön: Denna färgen skulle definitivt packetera ihop miljöpartiet och piratpartiet.

Gul: Nydemokrati någon? :D

Lila: En typisk folkpartistisk färg.

Cyan: Till min kännedom inte använd då den är något så kopiöst ful.

Svart och vitt känns som vårt enda alternativ så länge vi inte skapar en elitstyrka med skärmmössor som har dödskallar i fronten. (Hmmm...)

Däremot kanske man som sagt skulle framtona det vita lite mer då det enligt mig känns lite mer "färglöst".

mobboffer
2006-06-06, 22:37
Lite inspiration för nya uniformer:

http://www.pubcat.org.uk/images/pics/Pirates-065.jpg

:)

voter
2006-06-06, 22:48
Så ska det se ut när PP tågar in och bär ut Bodström!

Holi
2006-06-06, 23:12
Yepp klä er som faktiska pirater å blanda färger fritt när ni gör det (det gjorde dem riktiga) det skulle skapa gemenskap å antagligen inte kunna associeras på samma vis som med dem rörelserna ni har nämt... (Komisk ide som faktiskt kan genomföras)

Nicklas W Bjurman
2006-06-07, 00:06
Det tycker jag är en bra ide. Rickard och toppen behöver ju inte göra det. Vilken skulle ta oss seriöst då, förutom dagen då vi sitter i riksdagen då kan alla pirater bära piratkläder för att fira.

Andra borde klä sig mer ledigt tycker jag nog skulle vara bra. Speciellt lägg i mer vit för att inte svart ska dominera men mångkulört piratigt med pirat hatt och puff skjortor och brokader känns rätt. Även om vi direkt skulle tas som oseriösa!

Holi
2006-06-07, 00:15
Jo kläderna gör mannen har jag hört... Så det blir kläderna representerar partiets trovärdighet eller nått sånt? :P Jag ser en kul ide som kan dra röster du ser en kul ide som kan ifrågasätta våran seriositet :)

pv2b
2006-06-07, 00:25
En tanke: Fick Ny Demokrati röster för att de var seriösa? :D

En tanke till: Vågar folk rösta på trams igen, eller är det bättre att framstå som seriös? ;)

Christian Engström
2006-06-07, 00:31
Vidvinkel (2006-Jun-06)pipatron (2006-Jun-06)Många har det men det är väl aldrig någon som tyckt att det var snyggt? ;) (:D hehe exakt. Till kavaj borde det dock vara förbjudet.. Borde straffas på samma skalan som streakin o dyl :D

Ja, ja, ja, sluta tjata på mig. Jag brukar överhuvudtaget inte ha keps, men jag blev så gripen av stämningen att jag köpte en ändå.

Var glad att jag inte streakade istället. Jag tror uppriktigt att du faktiskt skulle ha tyckt det såg ännu värre ut. ;)

M. Johansson
2006-06-07, 01:00
Jag tycker svart och vitt är vrålbra färger, faktiskt. Neutrala. Lite mera fokus på svart logga på vit bakgrund bara än vit logga på svart bakgrund.

Jag ÄLSKAR idén med gratis yoggi = fildelning som bringades upp tidigare. Jag tycker att vi verkligen, särkskilt med tanke på vårt namn och färg, och det sätt som skivindustrin vill måla upp oss som (brottslingar) borde satsa stenhårt på en "snällare" attityd. Vårt kärnbudskap är att dela kultur mellan varandra, inte att pyssla med rånmord till sjöss, som upphovsrättsfetichisterna vill samställa det med.

Det hela påminner mig om hetsjakten på rollspelare för ett par år sedan, där rollspelare i media sågs som nån slags ultrasjälvdestruktiva blodhungrande satanister, och där en rollspelande kille skrev en insändare till DN där han berättade att han gillade att ägna sig åt att lyssna på tuggummi-pop och dricka varm cholkad och av många skulle ses om en ganska töntig och slät kille.

Vidvinkel
2006-06-07, 09:58
Var glad att jag inte streakade istället. Jag tror uppriktigt att du faktiskt skulle ha tyckt det såg ännu värre ut. ;)

Det skulle iaf ge ännu mer uppmärksamhet. Aftonbladet söndag: "Jag klär av mig för det jag tror på" :D"

Jag tycker svart och vitt är vrålbra färger, faktiskt. Neutrala. Lite mera fokus på svart logga på vit bakgrund bara än vit logga på svart bakgrund.

Neutralt enligt färgskalan, ja. Läs gärna första inlägget i tråden.

Erik N
2006-06-07, 14:42
Jag gillar det svartvita och den uppenbara kopplingen till piratflaggen, men en färggladare estetik på tröjor etc där alla möjliga färger ingår skulle också vara roligt och jag tror inte det skulle skapa någon förvirring så länge parti- eller piratsymboliken är tydlig. Bara för att de andra partierna/ideologierna i stor utsträckning är enfärgade behöver inte piratpartiet begränsa sig till det, särskilt som vi även på andra sätt försöker hålla oss utanför klassiska politiska stämplingar, vänster/höger, röd/grön osv. Att välja en färg innebär alltid en profilering och det skulle kunna vara en fördel att lägga sig helt utanför färgsymboliken genom att inkludera ALLA färger.

Är inte randigt en klassiker för pirater förresten?

http://neopets-archeology.tripod.com/scorchio_pirate_baby.gif

Fildelning på stan med filmjölk är en rolig idé! Fri filkultur åt folket!

Edit: [img]-fix.

Denuviate
2006-06-07, 17:44
Angående estetiken, hur kan vi ha denna bild uppe? http://www2.piratpartiet.se/partiet/medlemsstatistik

Det ser ju ut som en femåring gjort den i mspaint. :P

sandos
2006-06-07, 18:01
Är ju ett vanligt excel-diagram? Ser inte så farligt konstigt ut tycker jag.

Faye
2006-06-07, 18:08
Erik N (2006-Jun-07)Jag gillar det svartvita och den uppenbara kopplingen till piratflaggen, men en färggladare estetik på tröjor etc där alla möjliga färger ingår skulle också vara roligt och jag tror inte det skulle skapa någon förvirring så länge parti- eller piratsymboliken är tydlig. Bara för att de andra partierna/ideologierna i stor utsträckning är enfärgade behöver inte piratpartiet begränsa sig till det, särskilt som vi även på andra sätt försöker hålla oss utanför klassiska politiska stämplingar, vänster/höger, röd/grön osv. Att välja en färg innebär alltid en profilering och det skulle kunna vara en fördel att lägga sig helt utanför färgsymboliken genom att inkludera ALLA färger.

Är inte randigt en klassiker för pirater förresten?
http://neopets-archeology.tripod.com/scorchio_pirate_baby.gif

Fildelning på stan med filmjölk är en rolig idé! Fri filkultur åt folket!

Edit: [img]-fix.

Ska vi börja bära randigt går jag ur partiet. ;)

Det där med filmjölken var en riktigt rolig idé tyckte jag. :) Förhoppningsvis har folk ltie humor okcså.

Själv tycker jag att svart är en bra färg, eftersom den faktiskt är ganska neutral, och kopplar folk ihop den med något negativt tycker jag det är riktigt trist. Jag älskar svart, och klär mig väldigt ofta i det.Kopplar man ihop den med nazityskland börjar fundera, deras uniformer var väl ändå bruna..

Att ha massor med färger tycker jag INTE är en bra idé, då kan folk få för sig att vi tillhör gayrörelsen eller nånting och gissa om vi skulle få skit för det. Är väl lika bra att påpeka att jag absolut inte har något emot gayrörelsen, annars får väl folk för sig det.. Men som sagt, de färgerna är ju redan "upptagna". Svart/vit tycker jag är bästa lösningen!

Denuviate
2006-06-07, 18:15
Nog borde vi kunna sätta upp en snyggare bild? Ser ut som om någon använt mspaints retuschspruta på engrå bakgrund. Jag kan inte tänka mig att media trycker den grafen.

Eller så har jag fel på mina webbläsare.

Vidvinkel
2006-06-07, 18:35
deras uniformer var väl ändå bruna..

Snälla! Läs i tråden (gärna topic inlägget).

NSF, legion wasa, NDU m.fl använder svarta uniformer med svart keps. Använd googel. Tänker inte posta länkar. Sedan kan påpekas *igen*att tråden inte handlar om bara färgval.

Faye
2006-06-07, 18:37
traderiso (2006-Jun-07)Nog borde vi kunna sätta upp en snyggare bild? Ser ut som om någon använt mspaints retuschspruta på engrå bakgrund. Jag kan inte tänka mig att media trycker den grafen.

Eller så har jag fel på mina webbläsare.

Nej jag håller faktiskt med dig, den SER faktiskt lite... taflig ut. Men å andra sidan är det ju ett enkelt diagram, så roligare än så där är det ju inte ibland. För övrigt tror inte negativa jag att media skulle bry sig om den ändå, de verkar vara rätt negativa mot all positiv info om PP. :hehe:

Faye
2006-06-07, 18:38
Vidvinkel (2006-Jun-07)deras uniformer var väl ändå bruna..

NSF, legion wasa, NDU m.fl använder svarta uniformer med svart keps. Använd googel. Tänker inte posta länkar. Sedan kan påpekas *igen*att tråden inte handlar om bara färgval.

Jag läste tråden. Och JO flera unifomer var bruna. Så helt fel har jag faktiskt inte.

Nej den handlar inte bara om färgval, men bara för det är det inte förbjudet att uttrycka sin åsikt om färgvalet eller hur?

Faye
2006-06-07, 18:41
Vidvinkel (2006-Jun-07)deras uniformer var väl ändå bruna..

Och dessutom referade jag till nazityskland, inte NSF eller NDU.. Men jag borde kanske ha förtydligat mig med vilka uniformer jag menade.