handdator

Visa fullständig version : Funderingar runt det som hänt #2

Patric Widlund
2006-06-04, 19:22
Ja ni får skrika till när ni tröttnat på mig.

Så som det verkar se ut så har regeringen kavlat upp ärmarna och med hjälp av poliskåren gått in och visat musklerna. Deras agerande ser för mig ut mest som en stryrkedemonstration, det fanns inget att beslagta som dom inte redan viste om. Ett solklart uppvisande av muskler, titta här vi kan minsann rensa en hel serverhall om vi vill. Motreaktioner borde dom ha haft med i kalkylen innan dom ingrep, men jag tror inte dom insett Internets styrka. Det krävdes 50 poliser en eftermiddag för att tillfälligt stänga ner ThePirateBay, men det behövdes bara 10 minuter för en 17-årig pojkspoling för att stänga ner polisen.se i över ett dygn. Återigen muskel-show. Må vara att det var en undom som iscensatte det i vredesmod helt oorganiserat, enligt Aftonbladet, men det visar ju på var musklerna finns någonstans. Inte är det på Justitsiedepatimentet ....

Mina farhågor i min första fundering blev ju verklighet fortare än jag kunde tro, enligt pressen så var regeringen.se nersläckt i natt. Detta troligen också helt oorganiserat.

Nu behöver man ju inte förståsigpå relativitetsteorin för att ana vad som kan ske om dessa (vanligtvis) ungdomar får för sig att gå samman och sabotera sammhället, frågan är väl snarast när och hur stor skada kommer att uppstå.

Min tanke så här på söndagkvällen är att om inte Piratpartiet kommer in i riksdagen i höst (vilket jag är övertygad om att vi gör) så kommer de etablerade partierna att få lov att ta upp upphovsrätten på dagordningen och förändra den i vår riktning. Om inte så får vi nog se det "Piratkrig" som Aftonbladet flaggar för bli verklighet. Och med de muskler som en enskild tonåring har i sitt tangentbord så tror jag inte att vi vill ha det kriget.

Det här är vad som snurrar i min skalle just nu, Jag hoppas innerligen att vi finner en lösning innan allt blir anarki.

Joakim Holgersson
2006-06-04, 19:24
egekko (2006-Jun-04)Ja ni får skrika till när ni tröttnat på mig.

snälla, skriv under "Övrig diskussion" - för här publicerar vi länkar samt lite text till artiklar elelr motsvarande vi finner på nätet...

Patric Widlund
2006-06-04, 19:32
Har precis insett det ....

Lovar, kommer att skärpa mig framöver :)