handdator

Visa fullständig version : Säkerhetsluckor i valsystemet.

nicklasodh
2010-09-01, 16:01
Detta "hack" funkar om valfunkisarna inte bryr sig om att försegla valurnan (vilket det står att man skall göra i "Handledning Röstmottagning i röstingslokal (http://www.val.se/valet_2010/valadministration/handledning_rostningslokal.pdf)").

Då ingen verkar ha koll på hur många "fönsterkuvert" det finns går det att öppna valurnan, plocka ur alla kuvert, ta nya kuvert, märka dem samma som de gamla, flytta över röstkorten till de nya tillsammans med kuvert med "Rätt" valsedlar i och lägga tillbaka allt i valurnan.
Släng sedan bort de öppnade kuverten och de "felaktiga" rösterna.

Grattis du har nu genomfört ett valfusk.

agnesson
2010-09-01, 16:17
Har du sett några valurnor som inte är förseglade eller pratar vi bara hypotetiskt?

nicklasodh
2010-09-01, 19:28
Jag har sett en olåst låda.
När jag påpekade detta faktum var kommentaren "jag låser (dörren) när jag går härifrån och om det är någon som fuskar måste det vara någon i kommunhuset".
Vallokalen är i konferensrummet som samtliga i kommunhuset har nyckel till.

Jag förklarade till och med hur fusket kunde gå till, men de bara skrattade.

Rent teoretiskt skulle man göra ett fusk (naturligtvis med godkännade från Valmyndigheten) för att påvisa säkerhetshålet.

För ökad säkerhet skulle naturligtvis fönsterkuverten vara numrerade och samtliga skulle redovisas efteråt.

Även om valpersonalen aldrig lämnar lådan utom synhåll, vad är det som säger att valpersonalen inte själva kan fuska?

Hur mycket skulle det kosta att få alla valsedlar utbytta i en låda? Eftersom de läggs ihop med alla andra inför sammanräkningen sprids "felet" ut på en större yta och blir inte lika uppenbart.

Valarbetaren kan ju jättelätt fuska. De har listan med de som röstat i förväg. Fota av listan, sätt dig i ett annat rum och logga in på valportalen. Skriv ut nya röstkort, lägg dessa nya i nya kuvert med rätt siffror på och lägg i rätt valsedlar. När man tar upp kuverten ur urnan för att kolla så att det stämmer är det ju bara att lägga tillbaka "rätt" bunt så är fusket klart.

Jon Severinsson
2010-09-01, 20:19
Jag läser vallagen och ser inget krav på att urnan ska vara förseglad under förtidsröstningen. Däremot det därremot är ett avbrott under förtidsröstningen (t.ex. nattstängt) så måste "anteckningarna och de kuvert som tagits emot förvaras på ett säkert sätt". Jag kan inte se hur ett konferensrum i kommunhuset som alla anställda har tillgång till är "ett säkert sätt", så om den lämnas oförseglad över natten så kan du polisanmäla valförättaren...

nicklasodh
2010-09-01, 20:34
På sidan tre (grön faktaruta) i den tidigare hänvisade handledningen står att läsa följande "Uppsamlingslådan ska vara stängd och bör vara låst eller förseglad under röstmottagningen."

Oavsett så borde väl lådan vara förseglad för att undanröja möjligheterna till valfusk. Om jag varit förättare hade jag förseglat den på något sätt för att ha ryggen fri.

morr
2010-09-01, 21:47
I år så är det krav på att valurnan ska bara förseglad (plomberad). Tidigare år har det varit en rekommendation. Valurnan får inte lämnas utan uppsikt. Men visst, vill man så kan man fuska. Men det kan resultera i omval.

Henry Rouhivuori
2010-09-01, 22:14
I år så är det krav på att valurnan ska bara förseglad (plomberad). Tidigare år har det varit en rekommendation. Valurnan får inte lämnas utan uppsikt. Men visst, vill man så kan man fuska. Men det kan resultera i omval.
Men bara i valkretsen där fusket uppdagas.

Siefertson
2010-09-05, 17:40
Jag ångerröstade förra valet, så jag fick tillbaka min förtidsröst, det borde ju vara ett nog bra sätt att se till att ens röstkuvert inte blivit utbytt :whistling:

För vem skulle hålla käft om det om det inte låg rätt valsedel i kuvertet om man öppnar den?

morr
2010-09-10, 23:30
så om den lämnas oförseglad över natten så kan du polisanmäla valförättaren...

Urnan töms varje dag när förtidsröstningslokalen stänger. Rösterna räknas och kontrolleras mot väljarförteckningen. Rösterna placeras i en påse tillsammans med väljarförteckningen och röstantalet rapporteras in i valmyndighetens system. Sedan ska rösterna låsas in i kassaskåp eller motsvarande.

Så någon oplomberad valurna med röster i som lämnas över natt får vi verkligen inte hoppas att någon kan hitta någonstans i landet.