handdator

Visa fullständig version : Kryptering på piratebay & piratbyrån

liptonse
2006-06-04, 22:20
Är det någon som vet om diskarna på piratebays och/eller piratbyråns servrar var krypterade?,

Och vet någon om Polisen har någon möjlighet att knäcka tex AES256-kryptering nuförtiden?

Nightsorrow
2006-06-04, 22:24
Det skulle inte förvåna mig, men jag kan inte säga säkert...

Varför undrar du föresten?

((Och nyheter var kanske inte rätt ställe för den tråden, men sak samma))

Andreas Käiväräinen
2006-06-04, 22:29
liptonse. Hej och välkommen med ditt första inlägg!

Jag tar och flyttar tråden till off-topic där jag tycker den passar bättre.

*Moved*

liptonse
2006-06-04, 22:31
Nyfiken bara!, Vet att vid tillslag i sverige för ca 1/2 år sedan mot en medlem i en känd cracker grupp så fick han tillbaks alla datorer för att dom var kryperade. "i brist på bevis" stod det i papprena.

Någon kan gärna flytta tråden till något lämpligare ställe om så finns. undrade bara i största allmänhet om det gått framåt för polisen.

Rheo
2006-06-04, 22:31
AES torde inte gå att knäcka av polisen om de inte gör nästa tillslag i Googles serverfarmar världen över och stjäl tiotusentals datorer.

Mer teknisk beskrivning av säkerheten hos AES finns liksom andra krypteringsalgoritmer på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Encryption_Standard

"The design and strength of all key lengths of the AES algorithm (i.e., 128, 192 and 256) are sufficient to protect classified information up to the SECRET level. TOP SECRET information will require use of either the 192 or 256 key lengths. The implementation of AES in products intended to protect national security systems and/or information must be reviewed and certified by NSA prior to their acquisition and use."

Jag har ingen uppgift om huruvida The Pirate Bay krypterar sina diskar, men AES256 ska enligt The Committee on National Security Systems vara tillräckligt för information klassificerad som "TOP SECRET". Där emot har The Pirate Bay uttalat sig om att de inte lagrar besökarnas IP-adresser.