handdator

Visa fullständig version : Falkvinge = Dick W Augustsson

MisterE
2006-06-05, 02:36
Hur pass sant är det att Rickard Falkvinge == Dick W Augustsson från Fidonet?

Om det är sant, så är jag inte så jättesäker på att jag gillar killen (och därmed partiet). Anledningen är att han inte har något emot särbehandling... om det gynnar honom själv.

På fidonet skulle man ha sitt riktiga namn, men han förkortade sitt till "Dick W A-son" utan att någon sa något. När jag påpekade att det var emot reglerna att köra med alias fick jag skit för det. Dick skyllde på att sina Amerikanska polare, som inte hade något med Fidonet att göra, hade _så_ svårt att stava efternamnet rätt. Det var inte pga tekniska svårigheter, utan han fick bryta reglerna pga utomstående människor som har svårt att sätta ihop "August" och "sson".

Så när jag själv gjorde exakt som Dick och förkortade mitt efternamn fick jag skit för det och var tvungen att byta tillbaka.

Reglerna gällde inte Dick, tydligen, och det passade honom utmärkt.

Björn Felten
2006-06-05, 03:27
MisterE (2006-Jun-05)Hur pass sant är det att Rickard Falkvinge == Dick W Augustsson från Fidonet?

Det är precis lika sant som att jag är Björn Felten från fidonet. So what? :)

Om det är sant, så är jag inte så jättesäker på att jag gillar killen (och därmed partiet).

Det var tråkigt att höra. Rick är bara en av många kuggar i vårt parti. Av förklarliga skäl en av de viktigaste, förvisso, men dömer du även ut något av de andra partierna bara för att du ogillar en enstaka medlem där?

Anledningen är att han inte har något emot särbehandling... om det gynnar honom själv.

Där kan jag klart och tydligt säga att du har helt fel. Under större delen av Ricks (AKA Dicks) fidonetengagemang så var jag hans 'host' (dvs. ungefär den som hade "befälet" över honom) och jag kan försäkra dig att jag sällan har upplevt en sådan fantastisk människa just när det gäller att bekämpa olika former av särbehandling. Där var hela tiden raka rör oavsett vad det gällde. I själva verket blev jag själv drabbad av detta under flera månader, innan vi äntligen fick rett ut våra gemensamma missförhållanden, men det är en helt annan historia.

På fidonet skulle man ha sitt riktiga namn, men han förkortade sitt till "Dick W A-son" utan att någon sa något.

Nu måste du förväxla det hela med vad han hade för "handle" i någon enstaka BBS, för så länge han hade nodnummer så kan jag försäkra dig att han använde sitt riktiga namn. Jag råkar veta det eftersom jag i egenskap av host (se ovan) var den som skickade vidare uppgifterna som stod i vår "telefonkatalog", dvs. nodlistan.

Dick skyllde på att sina Amerikanska polare

Hmmm... Annars skulle man ju kunna tro att de "Amerikanska polarna" hade svårare för förnamnet, som ju har en aningens ekivok betydelse på amerikanska...

MisterE
2006-06-05, 12:06
På fidonet skulle man ha sitt riktiga namn, men han förkortade sitt till "Dick W A-son" utan att någon sa något.

Nu måste du förväxla det hela med vad han hade för "handle" i någon enstaka BBS, för så länge han hade nodnummer så kan jag försäkra dig att han använde sitt riktiga namn. Jag råkar veta det eftersom jag i egenskap av host (se ovan) var den som skickade vidare uppgifterna som stod i vår "telefonkatalog", dvs. nodlistan.[/quote]

Nej. Jag förväxlar inte något. Jag minns det här solklart: Dick bröt mot reglerna, jag påpekade det, jag gjorde samma sak som Dick men fick skit för det.

Jag vet vad jag pratar om Björn, jag har en ful tendens att minnas orättvisor och det Dick fick göra med sitt namn, men ingen annan fick, var orättvisst.

Dick skyllde på att sina Amerikanska polare

Hmmm... Annars skulle man ju kunna tro att de "Amerikanska polarna" hade svårare för förnamnet, som ju har en aningens ekivok betydelse på amerikanska...

[/quote]

Nej. Återigen jag minns det här betydligt bättre än vad du gör: Sina amerikanska polare hade svårt för efternamnet, därav förkortningen. Även om det får en att undra exakt hur pass korkad man måste vara för att ha svårt att sätta ihop "August" och "sson" så var det det Dick sa. Han förkortade sitt namn i USA, och körde vidare med förkortningen i Sverige.

Och ingen sa något.

Förutom jag.

Jonas Lihnell
2006-06-05, 12:11
jaha.

Vidvinkel
2006-06-05, 12:23
så fort media börjar granska PP (som så sig bör i en demokrati) kommer alla trådar och knutar att lösas ut.

sandos
2006-06-05, 15:08
Vidvinkel (2006-Jun-05)så fort media börjar granska PP (som så sig bör i en demokrati) kommer alla trådar och knutar att lösas ut.

Vad han gjorde med sitt efternamn på fidonet en gång i tiden låter verkligen som sprängstoff.

Andreas Wesik
2006-06-05, 15:10
Vidvinkel (2006-Jun-05)så fort media börjar granska PP (som så sig bör i en demokrati) kommer alla trådar och knutar att lösas ut.

Valet 2006 kommer att avgöras av vad som hände på fidonet för 15 år sedan. . . . .

Now there's a twist I didn't see coming! :-)

Mvh: Ezel ... Fidonetnostalgi: IKNA jag har precis gått upp även om klockan är typ 3 på eftermiddagen

Dennis
2006-06-05, 16:40
Rickard Falkvinge == Dick W Augustsson

för alla som inte särskilt internationella och varit i några av de engelska kolonierna så informerar jag gärna om att Dick är ett gammalt och mycket välkänd förkortning för just Rickard , att han väljer att ha ett annat efternamn kan väl fan kvitta

Vidvinkel
2006-06-05, 22:46
Ezel (2006-Jun-05)Vidvinkel (2006-Jun-05)så fort media börjar granska PP (som så sig bör i en demokrati) kommer alla trådar och knutar att lösas ut.

Valet 2006 kommer att avgöras av vad som hände på fidonet för 15 år sedan. . . . .

Mvh: Ezel ... Fidonetnostalgi: IKNA jag har precis gått upp även om klockan är typ 3 på eftermiddagen

Nej ,:P nej.,nej . Jag menar rent almänt. Möjligt att jag är i helt fel tråd :D. Var mest riktad till trådskaparen...

Richie
2006-06-09, 11:07
MisterE (2006-Jun-05)Även om det får en att undra exakt hur pass korkad man måste vara för att ha svårt att sätta ihop "August" och "sson" så var det det Dick sa. Han förkortade sitt namn i USA, och körde vidare med förkortningen i Sverige.

Jag har, i rekreationssyfte, nyss läst igenom lite gamla arkiverade Fidonettexter och iaf from 1995-03-12 till 1998-06-15 har han genomgående namnet "Dick W Augustsson" i alla headers. När skulle det här ha hänt? Jag har inte orkat rota igenom de övriga arkiven och lär nog inte orka utan åtminstonde nån slags aning om var jag ska leta...

Vidvinkel
2006-06-09, 11:11
https://www.piratpartiet.se/forum/Topic32644-15-1.aspx

Mystiken tätnar :D

Jan Lindgren
2006-06-09, 11:34
Absolut! Nu börjar man ju verkligen att undra... :D

Richie
2006-06-09, 13:42
Snart kan vi avslöja våra planer att starta Rickard-partiet. Jag, Rick, Rikard Grankvist och Jessica Rickardsson förstås, sen tas medlemmarna in i den inre kretsen bara efter noggrant skärskådande av personbevis. *gnuggar händer*

Faye
2006-06-09, 13:46
Richie (2006-Jun-09)Snart kan vi avslöja våra planer att starta Rickard-partiet. Jag, Rick, Rikard Grankvist och Jessica Rickardsson förstås, sen tas medlemmarna in i den inre kretsen bara efter noggrant skärskådande av personbevis. *gnuggar händer*

Och de medlemmar som inte passar kan ni ju helt enkelt ha ihjälgenom att låt dom skratta ihjäl sig. :D

Faye
2006-06-09, 13:47
Ezel (2006-Jun-05)Vidvinkel (2006-Jun-05)så fort media börjar granska PP (som så sig bör i en demokrati) kommer alla trådar och knutar att lösas ut.

Alltså, så detta hände för 15 år sedan? Ehm. Ja det verkar ju ofattbart relevant för partiet. :D

John Sjödin
2006-06-09, 13:57
*snarkar högt, ljudligt och provocerande*