handdator

Visa fullständig version : Röda korset vill sänka rösträtten till 16 år

Johan Viberg
2006-06-05, 09:03
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,835956,00.html

Jag skulle bli glad över att jag själv skulle kunna rösta på PP då, och jag betvivlar inte att vi skulle få X antal nya medlemmar, men jag vet också att det finns ALLTFÖR många i min egen ålder som inte är mogna nog för att förstå sig på politik, inte ens politiken som VI för.

Joakim Holgersson
2006-06-05, 09:05
flyttar denna tråd till Övrigt då det är utanför "vårt område"

intressant artikel/läk

Holi
2006-06-05, 09:05
Jo åldern är satt av just den anledningen... Kan dock tilläggas att det finns folk i alla åldrar som inte är mogna för det hela ;)

Andreas Arvidsson
2006-06-05, 09:15
är nog inte många mer 18åringar som är mer politiskt insatt och mogna än 16åringar, men tycker att ska man sänka den åldern så får de sänka alla andra också då detta är nåt av det största och viktigaste man gör

Mr President
2006-06-05, 22:08
Jag tycker att man borde sänka till 16 eller något sådant, dels för att jag upplever det som att det finns många i den åldern som är intresserade av politik, men mest för att jag inte tycker det är en så stor grej att rösta. Det är inte att likställa med att köra bil eller köpa i bar. Det är bara att uttrycka sin åsikt och sedan låta andra representera en. Man förstör inte sitt liv om man röstar tokigt.

Holi
2006-06-05, 22:32
Säg det efter moderaterna tar styret igen ;) (ursäkta personlig åsikt å absolut inte relaterad till partiet på nått vis)

kalleanka
2006-06-05, 22:35
Vad är det för skillnad på en 16åring som troligen läser lite om partierna i skolan eller en 40åring som röstar på samma parti som alltid utan att bry sig om vad som hänt eller vad de har för nya partiprogram?

Nicklas W Bjurman
2006-06-06, 00:18
Jag tror att om mera ungdomar får något att säga till om skulle man inte vara så neglegant med skattemedlen samt vara lite mer förändringsbenägna.

Sedan finns det argument att någon är mycket lättpåverkad som ung och man har lite skygglappar på då man går i skolan. Men vilka som har rätt att rösta har ändrats många gånger förut och det debatteras numera inte som om det är ett problem med de nya folkgrupperna som har rösträtt men inte hade det förut.

Det kan nog gagna demokratin att ha en lägre rösträtt... Jag tycker som så att man borde överväga en sänkning av åldern. Det är trots allt deras samhälle också och de måste ta reda på skiten som de äldre lämnar efter sig.

Johan Viberg
2006-06-06, 00:25
Nicklas W Bjurman (2006-Jun-06)Jag tror att om mera ungdomar får något att säga till om skulle man inte vara så neglegant med skattemedlen samt vara lite mer förändringsbenägna. Sedan finns det argument att någon är mycket lättpåverkad som ung och man har lite skygglappar på då man går i skolan. Men vilka som har rätt att rösta har ändrats många gånger förut och det debatteras numera inte som om det är ett problem med de nya folkgrupperna som har rösträtt men inte hade det förut. Det kan nog gagna demokratin att ha en lägre rösträtt... Jag tycker som så att man borde överväga en sänkning av åldern. Det är trots allt deras samhälle också och de måste ta reda på skiten som de äldre lämnar efter sig.

Du har en poäng där Nicklas:D