handdator

Visa fullständig version : Graf över röstningen på valdagen

Henry Rouhivuori
2010-09-14, 22:41
Jag vill veta ungefär hur det ser ut i en vallokal när det gäller röstningsfrekvensen över dom 12 timmarna som vallokalerna är öppna. (8-20)

Finns det någonstans data på det?

Siefertson
2010-09-14, 23:06
Du får nog gå och fråga en erfaren röstmottagare hur han tycker det ser ut under dagen bara på känn, för jag ser inte varför data på detta skulle samlas.

Henry Rouhivuori
2010-09-14, 23:20
Jag tänkte använda det i min vallokalsjour. Dom vallokalerna som ligger "på landet" vill jag inte besöka lika ofta som dom i tätorten.

willenfort
2010-09-14, 23:50
Problemet är att detta är olika från vallokal till vallokal.
Det enda jag tror du kan göra är och fråga de som jobbar under första rundan och planera så bra som möjligt efter det.

SM5POR
2010-09-15, 00:57
En tumregel är att det är risk för en större anhopning av röstande strax före vallokalens stängning, sedan de plötsligt upptäckt att det är val och att de glömt att rösta tidigare. Om det finns en kö utanför lokalen vid stängningsdags, så måste alla som då befinner sig på platsen ges tillfälle att rösta innan röstningen förklaras avslutad och förtidsrösterna kan börja avverkas. Det kan alltså i vissa större valdistrikt ta i storleksordningen en halvtimme efter kl 20.00 (det är dock inget som SVT:s valvaka tar hänsyn till när resultatet av VALU tillkännages).

Magnus Kindblom
2010-09-15, 08:55
Usch då, fullt med taktikstödröstare med internetmobiler i den kön alltså, avvaktandes VALU. ;)

RikMatts
2010-09-15, 09:51
I vilket fall bör det stå i sista medlemsutskicket att det kan vara klokt för pirater att vänta med att rösta till efter lunch.

De sista lokaler som jag PlanB-bokar på fredag kväll får inte valsedlar före 10.30.

Magnus Kindblom
2010-09-15, 10:29
+1

Siefertson
2010-09-15, 13:10
Usch då, fullt med taktikstödröstare med internetmobiler i den kön alltså, avvaktandes VALU. ;)

Eller någon jävel som gör en driveby utanför vallokalen - sticker helt enkelt ut huvudet ur fönstret och skriker ut resultatet. Det är så tråkigt med spoilers, alltså :unsure: