handdator

Visa fullständig version : Möte för bildande av lokalförening

Mattias Swing
2006-06-05, 13:00
Det planeras att starta upp en formell lokalorganisation, jag har tagit på mig att ordna en lokal för ändamålet. Mötet är planerat till Söndagen den 11:e Juni, klockan 14:00.

Jag har idag tagit kontakt med studieförbundet Bilda, som handhar lokalen "Hus 25" i Sundsvall. (Hus 25 har gott om plats, ifall det nu skulle komma många på mötet...) Det lät positivt, men jag får definitivt besked i kväll någon gång. Jag skriver naturligtvis ut här så fort det sker. Sedan är det så klart tänkt att vi ska maila ut information om mötet till alla lokala PP-medlemmar också, så fort lokal är spikad.

Innan mötet går av stapeln hade det dock varit bra att diskutera en sak: ska lokalorganisationen bli "Piratpartiet Sundsvall" eller "Piratpartiet Västernorrland"? Hur ska vi organisera oss, helt enkelt?

Mattias Swing
2006-06-05, 19:27
Nu är det spikat, ett möte för att formellt bilda en lokalavdelning av Piratpartiet.

När?

Söndagen den 11:e Juni, klockan 14:00.

Var?

Hus 25 - Södra Järnvägsgatan 25 (http://kartor.eniro.se/query?streetname=s%F6dra+j%E4rnv%E4gsgatan+25+sundsvall&what=map&asearch=1), Sundsvall

Hur?

Med ett glatt humör, och förhoppningsvis med några nya erfarenheter från fredagens krogträff (https://www.piratpartiet.se/forum/Topic27308-45-1.aspx) i bagaget.

Väl mött, Pirater!

Per Andersson
2006-06-05, 21:50
Det var väldans tyst på forumet ikväll, jag hoppas att jag inte skrämde iväg alla med min egen post om tv-intervjun.

Ska jag ta och skicka ett mail om det här mötet till hela valkretsen redan nu? eller finns det något mer vi bör vänta på nu när vi har lokal och allt.

figge.
2006-06-05, 21:58
Jag kommer om jag har mod nog. :)

Skulle vara kul om fler började engagera sig lite mera och komma

på möten etc, så vi kan få fart på det här någon gång!

Mattias Swing
2006-06-05, 21:58
Folk kanske har fullt upp att läsa om den påstått läckta medlemslistan...? :/

Äh, skicka ut ett massmail redan nu. Vi har ju som sagt var lokal, och de andra förberedelser vi kan tänkas behöva ska ju inte vara något som helst problem, vad jag förstår. Vi har ju exempelstadgar att utgå ifrån, och en fullt acceptabel dagordning ska inte ta mer än en kvart eller två att slänga ihop.

Om vi sedan får flera nya medlemmar under veckan som kommer så kanske du kan maila ut samma brev till dem så snart du fått mailuppgifter? Så att alla har en chans att dyka upp liksom.

Daniel Nyström
2006-06-05, 22:21
Det hade varit grymt intressant att närvara, dock har jag även denna gång förmodligen ingen möjlighet att fara.

Är det några andra som åker E14 från Västra?

Sebastian A
2006-06-05, 22:50
vet om någon dag om jag kan närvara

pratar gärna om flyers och annat medie material

ps. tyst här ikväll? vissa av oss jobbar kväll ^^

Per Andersson
2006-06-05, 23:57
Har nu skickat ut ett massmail till hela Västernorrland.

Jag fick snabbt tillbaks en fråga om det här mötet på söndagen kommer ha någon åldersgräns och tänkte svara här så att alla ser att det naturligtvis inte är så. Alla åldrar är välkomna!

Conny Berglund
2006-06-06, 00:29
Jag kan med största sannolikhet närvara på söndag, och skulle dessutom tycka att det skulle kunna vara intressant.

Apropå om lokalorganisationen skall bli "PP Sundsvall" eller "PP Västernorrland", är det nån som vet hur huvudstyrelsen ser på det här, har de sagt någonting till er mer initierade?

I de mer etablerade partierna så finns det väl en Riksorganisation, en regional organisation (Västernorrland) och en lokal organisation (Sundsvall, Timrå, Sollefteå, mm). Är det så man har tänkt att PP ska fungera (Vi måste ju inte följa deras exempel)?

Personligen så tycker jag att man borde börja med att skapa ett "PP Västernorrland", och att den organisationen sen får jobba för att skapa olika lokalavdelningar på de orter där det finns tillräckligt med engagerade medlemmar.

Problemet som kan uppstå isf är ju att det kanske bara kommer personer från Sundsvall på söndag, och om vi skapar en organisation för flera orter så borde det finnas åtminstonde en viss regional spridning i den styrelse som jag gissar kommer att väljas.

Det andra alternativet är ju att man börjar med att skapa lokalavdelningarna och sedan får dessa skapa den regionala avdelningen. Problemet med det är ju att det isf kommer att ta ett tag innan den regionala avdelningen skapas, och en regional avdelning ska ju ta hand om de orter där det inte finns tillräckligt med medlemmar för att skapa en lokal avdelning.

Så, för att sammanfatta mitt kanske röriga inlägg så tycker jag att vi ska starta med att bilda en regional avdelning (PP Västernorrland).

Ps. Nu tog jag mig friheten att tycka en hel del trots att jag är ny både i partiet och på forumet. Hoppas inga av er mer erfarna pirater tar illa upp.

Jimmy Persson
2006-06-06, 00:59
jag dyker med största sannolikhet upp på söndagens möte.

Om inte ungarna eller jag själv insjuknar i någon förkylning som graserar just nu.

/JP

Marlon
2006-06-06, 04:52
Jag kommer nog. Nice att det händer något i Sundsvall också eftersom man bor där. :) Är lite tärt om allt händer i storstäderna. :P

Mattias Swing
2006-06-06, 15:34
Kul att se att det finns åtminstone några som verkar vara intresserade av att komma på mötet. :)

Anaythea
2006-06-06, 17:27
Jag ska göra det jag kan för att vara med på mötet, men risken är att jag har spelning på St. Petri Logen i härnösand samtidigt.. :crazy: Ska försöka hinna i alla fall.

Göran Axelsson
2006-06-06, 19:43
Conny Berglund (2006-Jun-06)Ps. Nu tog jag mig friheten att tycka en hel del trots att jag är ny både i partiet och på forumet. Hoppas inga av er mer erfarna pirater tar illa upp.

Illa upp? Nä, tvärt om, det värmer ett gammalt pirathjärta att se sånt engagemang. ;)

Tyvärr kan jag inte vara med på mötet, tro mig, jag skulle gärna åka ner från Umeå igen bara för det här men det kommer väl fler tillfällen.

Jag ska ut på en veckas gruppresa som jag hjälpt till att arrangera så jag är uppbokad hela nästa vecka. Men jag kommer att ta med mig kampanjmaterial och ska se om jag kan värva lite folk i dom mörka skogarna i Dalarna och Värmland.

Ett tips är väl att se på andra PP-lokalföreningar och deras stadgar. PP Östergötland finns på

http://www.home.neab.net/piratpartiet/Osorterat/PP%c3%96%20Stadgar.pdf och Västerbottens stadgar hittar ni på https://www.piratpartiet.se/forum/Topic22147-47-1.aspx.

Bra initiativ! Kör hårt!

/Göran

gaqzi
2006-06-06, 21:00
Ska själv försöka komma på båda mötena som är inplanerade nu. :)

Mattias_C
2006-06-07, 07:17
Jag kan nog ha svårt att komma ifrån. Håller på som mest att bygga om halva huset och de där 40 milen t.o.r är inte heller nåt som gör saken enklare. :)

Hexagon
2006-06-07, 10:03
Attans, hade det inte varit för att jag seglat av mot tyskland på söndag så hade jag kommit. Ska dock jobba hårt med affischeringen innan dess :)

Daniel Nyström
2006-06-07, 12:42
Har eventuellt fått ihop 2 medlemmar till från Västra som vill följa, så kanske det blir en resa ändå!

Per Andersson
2006-06-07, 13:04
Låter bra det speakman! Ska bli kul att träffa alla på söndag. :)

Daniel Nyström
2006-06-07, 13:40
Ändrade mitt forum-login, så det blir lite mer personligt. Så slipper man använda nicket om man presenterar sig. :)

Henrik Bergström
2006-06-08, 22:29
Jag kommer gärna men jag har ingen möjlighet att ta mig dit.

Henrik Bergström
2006-06-11, 00:49
Blir vi några från Härnösand som åker dit?

Daniel Nyström
2006-06-11, 01:01
Går det inga busser el. dyl?

Trodde det gick regelbundet på dessa avstånd.

Hoppas du hittar något sätt att ta dig ner!

Själv kommer jag att närvara! Även en annan pirat från Västra åker med.

Får jag föreslå att alla samlas utanför kl 14?

Och eftersom jag inte har en aning om hur det ser ut, undrar jag hur vi identifierar varann?

Någon med stor flagga? :)

Jimmy Persson
2006-06-11, 01:09
Hej igen.

Jag kommer defeinitivt söndag.

Vet oxo var hus 25 ligger. Känner Olof på Bilda personligen. Har haft lite att göra med

dem under ett par arrangemang i Nordichallen.

/Jimmy

VaCUm
2006-06-11, 01:10
Någon + lustig hatt eller nått sånt på en väldigt exakt specifierad plats. Då borde det inte vara problem.

Henrik Bergström
2006-06-11, 02:02
Visst går det bussar men det är väldigt mycket trevligare att kunna samåka så slipper man betala ~150kr tur-retur, dessa pengar kan man lägga ned på annat som är viktigare för partiet, tex så kan jag köpa pinnar och dylikt från shoppen och dela ut bland folk som man känner och på så sätt har "levande reklampelare"...

Sebastian A
2006-06-11, 08:55
Det såg ljust ut för mig att kommas på mötet tills igår kväll

nu ser det kärvt ut med tid

ska göra mitt bästa för att kunna komma

Mattias Swing
2006-06-11, 12:07
Jag missade mötet på Skepparn, på grund av sjukdom. Men jag är där (Hus 25 alltså, inte Skepparn) idag, om cirka två timmar.

Henrik Bergström
2006-06-11, 13:05
Tyvärr har det visat sig att jag ej kan komma pga personliga skäl, Thomas (VaCUm) kommer ej heller.

Lycka till!

VaCUm
2006-06-11, 19:03
Hur gick det på mötet?

gaqzi
2006-06-11, 20:39
Det gick bra, vi gick igenom några grundläggande förslag till stadgar, som jag förstod det ska det godtas när vi officiellt skapar lokalföreningen nästa vecka.

Vilket då leder till att vi bestämde oss för att ha ett möte nästa söndag klockan 19:00 nånstans i sundsvall. Vi har ingen spikad lokal för tillfället men vi ska undersöka om möjlighet till det.

Sedan pratade vi lite allmänt om ideologin och om hur pass lite patent omnämn i debatten, vilket Jimmy har negativa erfarenheter av från sitt jobb.

Snackade lite om saker vi skulle vilja ha för en västernorrlänsk hemsida.

Större delen av tiden gick åt att få fram stadgar inför nästa möte och detta ska nog inte tas för någon form av officiell version av vad som hände, hehe. ;)

Men mycket gott och väldigt trevligt att träffa folk!

Märkte dock att vi hade väldigt många programmerare (5 av 7) så mer blandat vore nog kanske bra. :)

Hexagon
2006-06-11, 21:07
Finemangs! Drattans att jag inte kunde närvara, men du björn tar väl hand om sidan nu när jag är utomlands i två veckor... Har ju kastat upp designen och fixat lite småfel så det är bara att lägga till innehåll så det stänker :)

Daniel Nyström
2006-06-11, 21:34
Ang. nästa veckas möte; sa vi inte att den skulle göras "via elektroniskt media"?

Tror inte jag kan medverka om den förläggs till Sundsvall.

Per Andersson
2006-06-11, 21:40
Näe, jag tror vi sa att den skulle hållas IRL, på samma plats eller hemma hos någon, men framtida möten kan hållas via elektronisk media. Dock så går det väll att ändra men jag tror inte det är någon större fara heller om inte alla kan komma till nästa möte, eller?

Jimmy Persson
2006-06-11, 22:33
Tjo!

Vi sa att nästa veckas möte var itnerim styrelsen i första hand och alla andra som vill får komma. Meningen är att vi skall gå igenom stadgarna och se så att de har blivit rätt enligt vad som sas på dagens möte. När det är spikat et så lägger vi upp dem så att alla kan läsa dem på webben innan det konstituerande årsmötet.

Årsmöte för att bilda förening kommer att hållas den 2/7 kl. 14.00. Mer info om plats etc kommer senare här på forumet.

De möten som sker fram tills dess är interim styrelsens sammanträde, men som nämnts ovan så kommer även alla andra medlemmar att få deltaga.
Ett protokoll på vem som är vem i interimstyrelsen kommer så snart Per har renskrivit och alla som var närvanrade har tittat över det. Kontakt info till alla som sitter i denna styrelse kommer att finnas att tillgå.

Tror det räcker för nu. De som vill får som sagt dyka upp på nästa vekcas möte. Det hålls söndag kl. 19.00. Lokal meddleas här och via email.

MVH
Jimmy Persson, Ordförande, Interimstyrelsen

jim.persson@gmail.com

jimmypersson@telia.com

MSN: jpp37@hotmail.com

Tele: 070-3233914 (OBS. Ej efter 21.00)

PS. En stor eloge till Per som lyckades hänga med som sekreterare fastän vi drog på ordentligt. DS

Jimmy Persson
2006-06-11, 22:36
ba (2006-Jun-11)Det gick bra, vi gick igenom några grundläggande förslag till stadgar, som jag förstod det ska det godtas när vi officiellt skapar lokalföreningen nästa vecka.

Årsmöte för att officiellt bilda förening sker den 2/7-06. Kl. 14.00 är det sagt preliminärt. Dock ingen lokal än.

Fram tills dess är det interimstyrelsen som jobbar med stadgar och en del informationskampanjer med mera.

Se min föregående post i detta forum om närmare info.

/Jimmy Persson, Ordförande Interimstyrelsen Västernorrland

Daniel Nyström
2006-06-11, 22:40
Har funderat, och nog var det så att det var IRL som gällde. Måste ha fastnat i tankar.

Hur som helst så sköter ni det där galant på egen hand!

Glömde säga vad roligt det var att träffa alla! Det blir en spännande tid framöver!

Jimmy Persson
2006-06-11, 22:49
Får lov att hålla med.

Var kul att träffa alla. Var ett givande möte.
Framför allt kul att se att vi var så spridda över åldersgrupperna.

Vet inte om jag var äldst med mina 37 (gubbe direkt antar jag).

Även kul att nu få ett ansikte på de namn man ser här i forumet.
Jag tror vi kommer att få till det här bra. Vi har alla olika erfarenheter, men
vi har en gemensam drivkraft som gör att vi kan fokusera på det
som behövs.

Väl mött och tack än engång.
Jimmy Persson

Henrik Bergström
2006-06-11, 22:59
Okej, så styrelsen är redan tillsatt? Det framgick ej att detta skulle ske på detta möte... jaja, då vet man, lycka till!

gaqzi
2006-06-11, 23:30
Njae, en tillfällig styrelse för de kommande mötena som ska leda upp till skapandet av PP Västernorrland.. :)

Jimmy Persson
2006-06-12, 02:16
Just så som BA säger.

Endast en interim styrelse som är tillsatt. Vi måste ha en sådan fram till årsmötet då vi väljer en fast styrelse.

Mer info blir mailat / utlagt när protokollet från idag är färdigt.

/Jimmy Persson

Henrik Bergström
2006-06-14, 01:04
Hur går det med protokollet?

Per Andersson
2006-06-14, 09:48
Jag är i princip klar med protokollet, det är bara stadgarna som ska skrivas klart. Hade jag inte jobbat och vart så trött varje dag hade det nog gått fortare, hoppas ni har lite tålamod.

Jimmy Persson
2006-06-14, 10:06
Per Andersson (2006-Jun-14)Jag är i princip klar med protokollet, det är bara stadgarna som ska skrivas klart. Hade jag inte jobbat och vart så trött varje dag hade det nog gått fortare, hoppas ni har lite tålamod.

De e lugnt. Bara vi får protokollet mailat till alla som var närvarande innan nästa möte. :)

/Jimmy Persson

Henrik Bergström
2006-06-14, 14:35
Inga problem Per! Klart man har förståelse om du jobbar.