handdator

Visa fullständig version : Absurda mängder valsedlar överallt?

Mattias_C
2010-09-19, 04:48
Jag ska lägga ut valsedlar till 2 mycket små valkretsar här i närheten. Fick ett sms i går kväll om att jag skulle hämta upp runt 2k valsedlar :blink:

De 2 ställen jag ska lägga ut sedlar till har väl i runda slängar runt 4k röstberättigade.. Tycker det låter väl optimistiskt att behöva 2k sedlar för detta.. Är det så överallt??

Låter som väldigt slöseri med pengar imho..

nicklasodh
2010-09-19, 06:46
Inför valet tillverkas det, totalt inräknat alla partiet, femhundramiljoner valsedlar. Det ger nästan 24 valsedlar per röstande. Inte ens fem procent av alla tryckta valsedlar används.

Det bästa för miljön vore att göra som i Finland, att ha alla partier på samma valsedel. Det löser pappersslöseriet och problemet att distribuera valsedlarna.
Alla som fått mer än X procent i tidigare val får med sin symbol på valsedeln, alla andra får skriva. Då går det åt, om alla röstar, tjugoen miljoner valsedlar istället för femhundra.

Till nästa år får vi antingen komma över 1% eller få ett system där valnnämnderna kör ut alla valsedlar centralt. I synnerhet till småställena långt ute i bushen.

Sharpless
2010-09-19, 14:34
Min åsikt är att ha en/flera skrivare i vallokalen, gärna både öppet och bakom skynket, så att man där kan skriva ut de valsedlar man vill, och man får välja mellan partivalsedel och namnvalsedel, det skrivs även ut en maskinläsbar kod på valsedeln som är specifik för det partiet/namnet. Då kan man använda maskinell räkning för det preliminära resultatet på valkvällen och manuell räkning för det officiella resultatet.
Resultatet blir att man sparar en väldans massa träd SAMT slipper distributionsproblem.

Betänk för övrigt att de valsedlar som körs ut inte innehåller annat än partinamnet, så för att kunna erbjuda personröstning måste vi även i fortsättningen hålla på med denna typ av distribution.

Anonymus
2010-09-19, 21:59
anledningen är att människor tar med sig kanske 1 lapp från varje parti bakom skynket för att behålla valhemligheten.

Drakvakt
2010-09-21, 01:57
Det svenska systemet för att uppehålla valhemligheten är att alla skall kunna ta en av varje valsedel med sig bakom skynket, och sedan nyttja den man vill. Därför är varje parti skyldigt att se till att det finns tillräckligt med valsedlar även om väldigt många gör så.
Vi vet av erfarenhet att få gör det, men med vårt kassa valsystem så måste det vara så...

För övrigt är finns en proposition om ny vallag som öppnar för elektroniska röstningsmaskiner. http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/45639
Då skulle vi iallafall slippa betala valsedlar ifall det skulle bli elektroniskt. (dessutom måste ju alla vi techfreaks prova maskinerna när dom kommer :P)