handdator

Visa fullständig version : 2014!

Jerlerup
2010-09-19, 23:23
Piratpartiet behövs! Men nu måste fokus läggas om! Intern debatt måste fastställa vad som gjorts fel! Idéer och strategier läggas upp för 2014.

Det goda med valet är att vi byggt upp ett stort nätverk över hela landet!

Men gör för guds skull inte misstaget att skylla på media. Piratpartiets resultat blev uselt därför att partiet gjort misstag. Nu måste dessa rättas till.

Jag vill inte att partiledningen ska avgå. Tvärtom stanna Detta inlägg kommer inte att gillas här nu. Men kanske kommer en del att gilla det mer om några timmar.

Piratpartiet misstolkade vad det var som gjorde att partiet fick stöd 2009. Filedningen och upphovsrätten debatterades mycket 2009 och kom i fokus, men de var SYMBOLFRÅGOR, inte den egentliga orsaken till stödet.

Hur funkar symbolfrågor? Se på Balternas självständighetskamp runt 1990. Deras symbolfråga var rätten att hissa sin egen flagga. Runt den frågan enades alla Ester, tex. Betyder detta att frågan om flaggan var den viktiga? Nej, bakom striden om flaggan kunde man se en vilja att bryta loss från det Sovjetiska oket, att esterna önskade frihet och självständighet.

Så var det 2009 också. Fildelning och upphovsrätt i all ära, men det som gav röster var att folk såg ett parti som verkade vilja arbeta för mot myndighetsmissbruk, mot myndighetsförtryck och ”storebrors-samhället”. Och att en röst på PP var en proteströst!

Inför valet 2010 borde Piratpartiet ha förstått vad som borde ha varit fokus. men det gjorde de inte. Piratpartiets valmaterial innehåller en oändlig massa detaljer om IPRED, FRA, upphovsrätt och fri sampling och annat. Medan det som väljarna egentligen kan fångas av och attraheras av maximalt avhandlades på några få rader i början av dokumenten.

Det är viktigt att jobba med IPRED; FRA, upphovsrätten, fildelningen, ja till och med den fria samplingen , men Pp trodde att man skulle kunna vinna väljare på dessa detaljfrågor, det var fel.

Därför blev valmaterialet urtråkigt. Partiets valmaterial riktar sig mot maximalt 1-2% av Sveriges väljare. De andra somnar av leda när de läser materialet. Även de många detaljediskussionerna om IPRED, fildelningen och upphovsrätten i många av Piratpartiets bloggar, utstrålar detta.

Med ett valmaterial som har som målgrupp 2% av landets väljare ska partiet vara glada om man ens får 1/3 av dessa 2% att rösta på Pp.

Och sen har vi barnporr debaklet! Suck! Hur många av de potentiella 2% Pp har försvann där?

Jag röstade på pp, jag är medlem, men jag kunde inte stå för Pp.s valmaterial så jag deltog inte i valarbetet även om jag gjorde en del försök att få andra att örstå vidden av katastrofen.!

Nu måste vi ta fram de nya idéerna och förbereda oss för valet 2014!

/Torbjörn Jerlerup

PS

Detta skrev jag INNAN valet: http://ligator.wordpress.com/2010/09...tervalsanalys/

Sharpless
2010-09-19, 23:34
Jag tror också att vi måste rannsaka oss för att inse vad VI inom partiet gjort för fel, eftersom vi inte lyckats nå ut med vårat budskap. Helst borde vi försöka satsa på att bygga en seriös opinion under hela den kommande mandatperioden, för att ha en stabilare plattform att lyfta från inför nästa val.
Vi måste fundera på vad "Svensson" har för åsikter, och se till att anpassa våra argument (INTE politiken, men hur vi framför den), så att alla förstår vad vi menar. Känns som om vi främst predikat för de redan frälsta den här kampanjen.

Sven Petersson
2010-09-20, 00:07
Ladbrokes:

Nytt val till Sveriges riksdag under 2011

Odds: 1,50

Förberedelser måste göras nu om Piratpartiet skall ha någon chans.

Henry Rouhivuori
2010-09-20, 00:16
Ja jag twittrade om det. Nyvalet äger rum efter domen i Spectrial 2. Den fällande hovrättsdomen i TPB-målet alltså.

Anonymus
2010-09-20, 00:27
Hur ligger det till med datalagringen om nyval blir aktuellt?

Henry Rouhivuori
2010-09-20, 00:30
Interimregeringen kommer inte jobba med något innan nyvalet om Reinfeldt utlyser ett sådant.

Sven Petersson
2010-09-20, 00:43

Alliansen genomför troligen datalagringsdirektivet, med socialdemokratiskt stöd, innan nyval utlyses.

Läs http://www.dn.se/nyheter/valet2010/politiskt-spel-om-din-integritet-pa-natet-1.1166692

Obrell86
2010-09-20, 07:31
Jag tror knappast på nyval... då skall 4 statsministerförslag fällas. Sverige är alltför "civiliserat" för nåt sådant.

hitblade
2010-09-20, 07:35
Tja, samma "civiliserade" Sverige röstade 5,7% SD...

Frallan
2010-09-20, 07:50
Jag håller med - men jag håller inte med om att vi skall så snabbt peka ut en "orsak" - jag har många tankar om orsaker liksom de flesta av oss. Nu får vi sluta leta efter snabba lösningar. Vi har troligen 4 år på oss vi har råd att lägga en månads tid på att fundera kring orsaker och verkan.

Knärycksreflexer är inte bra - lite organisation kring detta temat vore en bra idé.

Det vi behöver först är en öppen disskusion (debrifing) om valarbetet, hur vi uppfattas internt men framförallt externt. Sedan när vi sammanställt den kan vi börja leta efter orsaker och åtgärder.

Till att börja med kanske vi skulle kunna försöka sammanställa en 4-5 frågor vi kan ställa till ickeaktiva om hur pp uppfattas. Med lite tur kan vi på det sättet befria oss från ett infrånperspektiv på oss själva.

Jag vill gärna hjälpa till med detta arbetet men det är under förutsättning att det görs ödmjukt och inte urartar till en skrikmatch där man anklagar varandra. Jag har många förutfattade meningar om hur vår politik skall vara utformad men jag är beredd att ifrågasätta var enda en av dom.

Mvh
Fredrik Larsson

Pholostan
2010-09-20, 11:52
Och sen har vi barnporr debaklet! Suck! Hur många av de potentiella 2% Pp har försvann där?

Det var den i särklass mest avgörande frågan IMHO. Man kunde inte föra Pirat-politik på tal i flera veckor utan att få "Så du är pedofil/gillar barnporr!" tillbaka. Fullständig katastrof, kostade oss troligen ett par procent i valet.

Carl Johan Rehbinder
2010-09-20, 15:32
Jag tror att Frallan har en jävligt bra poäng.
Vi måste lämna källaren och KFIB (Klubben För Inbördes Beundran), för att inte tala om KFIG (Klubben För Internt Gnäll), och faktiskt läsa av hur vi uppfattas av folk i allmänhet.

Om vi skulle kunna bli lika duktiga på att bedriva nån slags gallupundersökning på gator och torg, att några aktivister går ut med ett förberett protokoll med frågor och bara läser av vad folk tycker om PP, så skulle det kunna ge extremt mycket material för oss att arbeta med.

Men det kräver som sagt ödmjukhet, och en förmåga att ta till oss information utifrån.

Har vi det?

HugeHedon
2010-09-20, 15:41

Jag är också med Frallan och CJR här. Nån form av marknadsundersökning om hur vi uppfattas, vad folk tror och tycker. Hade vi pengar skulle vi kunna anlita professionell hjälp med detta, det finns ju företag som sysslar med sånt. Det går säkert att aktivista ihop nåt också.

Brooke
2010-09-20, 15:58
Piratpartiets problem är att vi inte tillhör ett block.

Blocktillhörighet gör att personer som inte bryr sig om politik kan ta till sig ett parti utan att behöva läsa om partiet i detalj. Det handlar om en övergripande idé.

Fördelningen höger vs vänster är på ett sätt fördummande och eftersom Piratpartiet i övrigt inte har en tydlig ideologi så hamnar vi utanför. Feministiskt Initiativ har inte riktigt samma problem då de har en mycket "bredare" huvudideologi som man inte behöver vara insatt i för fem öre. Vem är inte för feminism? (nu fick F! inte så många röster heller, men detta beror mer på att andra partier har tagit åt sig den "feministiska" ideologin)

Vi måste alltså göra följande:

1: Vi måste bredda partiprogrammet genom att visa hur vår politik påverkar olika element i samhället. Övervakning kostar pengar och är integritetskränkande. Fokusera inte bara på integriteten. Det kostar pengar. Vem betalar? Varför skall vi betala? Vad får vi ut av den?

2: Vi måste visa att partiet i grunden är anti-auktoritärt och att denna grund gör att vi inte egentligen kan bli ett kontroll-parti utan att detta skulle störta hela partiet samman. Jag har hört flera kritisera PP för att de tror att om man röstar på PP så kanske PP börjar bete sig extremt inom de områden där partiet inte har en uttalad åsikt. Exempelvis att det blir starkt främlingsfientligt. Detta måste motarbetas.

Anonymus
2010-09-20, 17:16
Jag tror blockpolitiken är förödande för svensk demokrati. Ännu en av anledningarna till varför SD kom in i Riksdagen.

Om piratpartiet breddar sin valplatform så breddar partiet också möjligheterna för kompromisser. Det tycker inte jag är bra. Då kan man lika gärna rösta på miljöpartiet, folkpartiet eller centern(som kallar sig nazister trots att dom inte är det.. oj förlåt skrev jag nazister jag menar övervakningsfientliga)

xix xeaon
2010-09-20, 21:11
Jag skulle vilja säga att PP har haft ett väldigt stort problem med det politiska spelet, så att säga. Men jag tycker inte att det är passande att beskylla någon för detta. Vi har lärt oss så mycket. Nu tittar vi framåt över vad vi ska göra under de närmaste fyra åren och här är mina tankar:

Vi måste titta på vad Vanligt Folk tycker och tänker. Jag tycker att vi har gjort mistaget att tro att vi har fler anhängare än vad vi faktiskt har.

Medlems antalet tex är ju helt missvisande, det är "för lätt" att bli medlem så att säga, bara att klicka på en länk och skriva in några detaljer. Kostar inte ens något, och då tänker jag mycket på skillnaden mellan helt gratis och bara idéen att det kostar något (om ens ett öre) och att man måste plocka fram sitt kredit kort. Jag menar inte att det Ska kosta något, bara att om vi har lika många medlemmar som parti x så betyder det inte att vi kommer att få lika många röster.

Vidare så har vi trott att en större del av de som piratkopierar kommer att rösta på oss. Det känns ju självklart eftersom de begår ett brott och borde vilja ändra det. Men piratkopiering är egentligen inget brott eftersom nästan ingen blir tagen för det. "Ingen har stört mitt nerladdande än och vi är så många så det går ju inte att stoppa iallafall, så varför ska jag rösta på PP?" har säkert många tänkt.

Det är helt enkelt mycket svårt att få Vanligt Folk till att bry sig om saker som "kan" bli dåliga i framtiden. I princip hela PPs politik handlar om saker som "Inte verkar vara något problem än men skulle Kanske kunna bli någon gång i framtiden för Vissa personer". Vanligt Folk har nog med saker som Är ett problem Just Nu för Dem Personligen och vi måste kunna förklara vår politik på det sättet.

PP är inte ett parti. Vi hoppades ju alla att vi skulle bli ett denna gången och få minst en procent men det ser ut som vi fortfarande fastnar i gruppen övrigt och därmed "inte är ett parti, inte ett riktigt som man faktiskt kan rösta på iallafall". Och även med en procent så är vi fortfarande under både 2.5 och 4. Vi måste "finnas med" I allting hela tiden under de kommande 4 åren och pressa oss in i tankarna hos alla väljare så att när Vanligt Folk tänker "vilka är de olika partierna?" så glöms inte PP.

Vi måste expandera vår politik. Och då menar jag inte att vi ska svara på alla de frågor som de andra partierna redan bråkar om. Men en stor sak som jag tror att vi alla kan stå bakom är Internet:
- Internet som en mänsklig rättighet
- Trådlöst internet i hela Sverige, det kan fortfarande säljas "höghastighets anslutningar"
- Uppgraderingar till IPv6
- Allting ska kunna skötas över internet med e-legitimation: rösta, bankärende, adressändring, alla andra formulär som måste skickas in manuellt, åtkomst till all information som finns om en; folkbokföring, gymnasiebetyg och all annan information och ärende som har med en själv att göra
- Och att över internet kunna titta direkt in i exakt vad regeringen gör just nu, och har gjort innan

Och det finns massor av andra frågor som vi skulle kunna ta upp som har med oss, och vår väljarbas, att göra utan att splittra partiet:
- Staten måste använda öppna system och format, inget stängt eller på annat sätt låsande
- En ny institution som kan "ta över" där företag inte länge vill forska och utveckla utan att kunna ta patent och fördela pengar mellan olika projekt som är allmännyttiga och inte bara bra för att känna pengar på
- Och en liknande institution för underhållning som kan "ta över" för musik- och film-bolagen på samma sätt men även för dokumentärer och liknande
- Öppen "Spotify/Itunes" plattform för både film och musik som fungerar i alla webläsare och operativ system med möjligheter att integrera det i vilket system som helst där allting äldre än 5 år finns gratis och resten är en "marknad" där producenter kan välja hur mycket deras produkter ska kosta eller ifall de ska vara gratis mot reklam. Kan även inkludera en "Steam/App Store" plattform för försäljning och arkivering av spel och program för alla typer av system.

Det finns självklart även många andra saker att skylla på som är mer eller mindre utanför vår kontroll men man måste komma ihåg att vi är ett väldigt nytt parti och det tar mycket lång tid att etablera sig. Inom den närmaste framtiden har PP många saker att prata om och många chanser att "finnas med". Om vi kan utveckla vår politik och nå ut till mer Vanligt Folk och sen kontinuerligt behålla positionen att "vi finns" och kämpar för saker som faktiskt berör alla på många viktiga sätt över de kommande 4 åren så tror jag inte att det blir något problem med att komma med i riksdagen.

nicklasodh
2010-09-20, 22:28
En fundering: Det sägs bl.a. i reklam för Cancerfonden att den mesta cancerforskningen görs av företagen, inte staten. Vem är företagets största kund? Staten. Om staten istället för att köpa prylarna istället utvecklade eget skulle dessutom forskningen komma till allmänhetens tjänst. Det som utvecklats för skattepengar är ALLAS.

En annan sak. Kommunerna får betala skitmycket pengar för kartmaterial i olika former till t.ex. Metria, Lantmäterier, Kartia eller vad de nu heter. Är inte kartorna upprättade för skattepengar? Kommuner borde få kartor gratis av "staten" både digitalt, på papper och för GPS. Bara att köpa Fastighetskartan till EN GPS kostar multum om den skall täcka in hela länet.

Jerka^
2010-09-20, 23:12
Från 7% i EU-valet till knappt 1% nu tyder på att vi har massor av potentiella väljare som som inte lade sin röst på oss. Vad beror det på? Jag tror att det vore förödande att bara dra en snabb slutsats efter besvikelsen i stil med "avgå Falkvinge", "vi måste överge vågmästartaktiken och välja sida" eller "vi måste byta namn för att framstå som seriösa".

Ett så här tydligt valresultat måste analyseras ordentligt, gärna med professionell hjälp om det finns resurser till det. Att sitta och spekulera på Internet ligger förstås i vår natur men utan en mer vetenskaplig undersökning riskerar vi att dra helt fel slutsatser. Jag har själv suttit med i en marknadspanel och jag tyckte vi kom fram till en hel del mycket värdefull information för klientorganisationen.

Brooke
2010-09-20, 23:25
Vidare så har vi trott att en större del av de som piratkopierar kommer att rösta på oss. Det känns ju självklart eftersom de begår ett brott och borde vilja ändra det. Men piratkopiering är egentligen inget brott eftersom nästan ingen blir tagen för det. "Ingen har stört mitt nerladdande än och vi är så många så det går ju inte att stoppa iallafall, så varför ska jag rösta på PP?" har säkert många tänkt.

Det är helt enkelt mycket svårt att få Vanligt Folk till att bry sig om saker som "kan" bli dåliga i framtiden. I princip hela PPs politik handlar om saker som "Inte verkar vara något problem än men skulle Kanske kunna bli någon gång i framtiden för Vissa personer". Vanligt Folk har nog med saker som Är ett problem Just Nu för Dem Personligen och vi måste kunna förklara vår politik på det sättet.

Det var en väldigt bra poäng. Jag tror att du har rätt där. Ingen ser egentligen lagen som ett problem eftersom den inte ännu drabbat någon.

Magnus Kindblom
2010-09-21, 00:13
+1. De stora uppgångarna får vi pga yttre händelser som folk kopplar till sitt eget liv, typ TPB-domar eller när någon oskyldig råkar illa ut pga övervakning. I viss mån kan - och ska - vi påverka genom att gräva fram och tjata om sådana händelser.

Jerlerup
2010-09-22, 04:13
Vad jag vet testades inte valmaterialet på "vanligt folk". Det var väl lite det som var idén här. Det knåpades ihop ett ursprungsförslag, sen bearbetades det gemensamt och klubbades igenom. Det var E-demokratiskt men inte så smart. Det betydde att vi gick ut med ett material som aldrig testades på de som materialet var till för.

E-demokratin måste alltid gå i ANDRA HAND, för materialet måste testas också.

Sen har vi frågan om vilka idéer man ska föra. Jag vill anknyta till frågan om filedlning igen. För jag fick minsann höra både här på forumet och utanför forumet att min kritik mot fokuseringen på det jag kallar symbolfrågorna (IPRED, FRA, FILDELNING, UPPHOVSRÄTT) var fel. Detta eftersom fildelningen var partiets KÄRNIDÈ, och den som man vann stöd på i EU-valet.

Jag slog mig för pannan då. Stödet Piratpartiet fick var till 95% ett stöd för något väljarna såg som: ett protestparti, ett parti som vill övervaka myndigheterna (EU och Sverige), ett parti som vill skydda folks integritet och frihet, och dessutom ett parti som vill satsa på internet och datorisering.

Fildelningen var aldrig en kärnfråga! Visst, det fanns ett antal väljare som säkert tänkte att "wow, ett parti som ger mig rätt att sno hur mycket musik jag vill", men de var (tack och lov) ganska få.

Inte ens IPRED var en kärnfråga. Kärnfrågan i det fallet var att få ett parti som ville övervaka övervakarna. Väldigt få var enbart oroade över IPRED.

(Nu ska det dessutom tilläggas att fildelningen som symbolfråga tappat en stor del av sprängkraften sen valet 2009. Spotify förändrade hela fildelningsdebatten på ett kreativt sätt. Nu fanns det plötsligt ett sätt att lyssna på vilken musik man vill som var LÄTTARE och SMARTARE än att fildela!)

Frågan är om Piratpartiet har djup och mod nog att bli politikens DO/JO/WIKILEAKS. Det skulle betyda att partiet måste bredda sig och ha nån sorts princip att ALLT myndighetsförtryck ska övervakas.

Men det är det som måste till om partiet vill över 1%.

/Torbjörn

(Som konstaterar att partiets valresultat blev MYCKET högre än jag någonsin räknade med. Min gissning var 0,4 till 0,6%. Nu verkar partiet få 0,8. Skyhögt över det jag trodde!)

Carl Johan Rehbinder
2010-09-22, 07:45
Jag instämmer med Torbjörn här.

Vi måste komma ut ur den teknokratiska nördlådan och börja tänka i bredare ideologiska termer.

När en sån sak som vilken programvara vi ska ha på våra servrar blir en årsmötesfråga (under ett valår!!!), då är vi så jävla ute och cyklar, så jag saknar ord. Jag garvade hårt åt det då, och muttrade "typiskt pirater", som att det var lite charmigt, liksom. Men nu ser vi resultatet av det tänket.

Vi måste bredda vår kontaktyta med omvärlden, fatta hur folk (som inte är aktiva pirater) tänker, och bli mer begripliga.

Jag har hävdat i ett par år att vi har en pedagogisk uppgift framför oss, och det gäller nu mer än någonsin.

Jag håller också med dem som anser att marknadsföringsmaterialet sög.
Den största missen var att vi inte hade något material alls som var personrelaterat. Våra flygblad och foldrar, knappar, allt var opersonligt. Det håller verkligen inte. Nästa val måste vi bli mycket mer personinriktade i kampanjmaterialet.

Man måste ha några att identifiera sig med. Det är ingen slump att nästan alla andra partier har affischer med enskilda personer på - alternativt att de har starka personer som identifikationsobjekt. Eller både och.

Säga vad man vill om Rick (jag gillar verkligen Rick!), men jag kan också förstå varför många föredrar Maria Wetterstrand - trots att hon är ideologiskt luddig och rätt flummig i sakfrågorna. Hon är söt och snäll, lite skolfröken, kan prata på ett trevligt sätt - även om det egentligen inte kommer ut något direkt substansiellt ur hennes mun. Rick är helt enkelt 100 gånger skarpare, mer påläst, bättre på sakfrågor än Maria - men hon kan vinna ändå, för att hon är söt och snäll. Populism? Javisst.

Politik är en publiksport - det har jag tjatat om länge, och nu börjar det gå in hos somliga. Men vi måste alla förstå det, mer än tidigare.

Ricks förslag att skapa en oberoende tankesmedja är jag helt med på. Vi behöver kläcka helt nya idéer, utifrån våra frågor.

Och - slutligen - vi behöver bli mer ideologiskt stabila. Piratpartiet är ett frihetligt parti, så långt är vi nog överens. Så låt oss formulera en vänster-höger-neutral liberalism som grund. Då kan vi även täcka in andra politiska områden, utan att för den skull låsa oss.

Vi har fyra intressanta år framför oss, och det kommer att bli många tillfällen till kamp för mänskliga rättigheter.

En grej till - rättegången mot The Pirate Bay är inte en hundradel så viktig för oss pirater i framtiden som frågor kring datalagringsdirektivet, Indect, ACTA, m.m.

Fokuserar vi på TPB så målar vi in oss i fildelarhörnet - igen. Stor miss.
Vi måste bredda oss till de stora perspektiven, som är kopplade till integritet och mänskliga rättigheter.

Då har vi en chans i framtiden.

Jerlerup
2010-09-22, 08:35
En tankesmedja! Ja, bra Calle! Det är exakt vad som behövs nu!

Jag är mitt uppe i en evighetsdebatt om Sverigedemokraterna :hehe: på min blogg men ska lägga fram en del texter om hur jag ser på behovet av nån som övervakar övervakarna där.

Just nu behövs framtidsvisioner. Det har Piratpartiet levererat mer än något annat parti. 2022.nu, Sagor om Livbåten, Rick, Hax och andra har gjort det som få andra gjort.

Om viljan att kontrollera kontrollörerna och garantera folks frihet är Piratpartiets egentliga styrka nu, är Piratpartiets förmåga till långsiktigt tänkande dess långsiktiga styrka.

Det får vi inte låta dö!

/Torbjörn

Carl Johan Rehbinder
2010-09-22, 09:02
Jag har tjatat om att vi har ett pedagogiskt problem, och det behöver vi ta på allvar.

Vi har i själva verket en väldigt tunn ideologisk grund.
Men det har Sd också, så det behöver inte vara en nackdel.

Men vi måste vara överens om vad den grunden är.

En klar grund att utgå från är motsatsparet individen/staten.

Problemet i Sverige är att vi litar på staten. Blint.
Och faktum är att nynazisternas inträde i riksdagen kan ändra på detta - det kan alltså vara en välsignelse för oss att de har kommit in i maktens boning.

Sd:s närvaro i riksdagen kan bryta den blinda tilltron till staten, och det vinner vi poäng på. Samlar vi dessutom några exempel på statens övergrepp mot enskilda invånare - utan att framstå som rättshaverister - så kan vi vinna stort.

Vi behöver en Rosa Parks.

Jerlerup
2010-09-22, 09:17
Jag ska vara ärlig om vad jag tror. Det här valet har visat att partierna inte kan hantera Sd. Partierna i riksdagen gjorde ALLT, utom att ta debatten mot Sd.s idéer. Den naturliga responsen de hade på problemet Sd var censur, tysta, tysta ännu mer, censur och avståndstagande. Men VAD som var fel med dem fick väljarna inte veta.

Media lallade med. De hade rubriker om att Sd hade fel, men hur ofta såg du några argument om VARFÖR de hade fel?

Jag tror ärligt talat inte att partierna lärt sig läxan av denna valkampanj ännu. Det gör de nog inte förrän kanske efter nästa val. Om de fortsätter med avståndstaganden av Sd i riksdagen utan att ta strid mot SD.s idéer har vi ett Sd på 15% nästa val.

Därför behövs piratpartiet.

Men vi behövs inte för att föra fram en träig debatt om en teknik som är på väg bort (fildelning) utan om det som ledde till stödet 2010. Någon måste varna för, och finnas som en motvikt mot denna ständiga respons myndigheter och riksdagspartier har att vilja kontrollera och tysta.

Det värsta av allt är att jag börjar inse att Expo, partierna och media sitter på MASSOR av galna saker Jimmie Åkesson och de andra sagt, men som de inte använt eller släppt ut inför valet. De släppte inte detta material eftersom då hade det uppstått en debatt och debatt ville de inte ha.

Släpp debatten fri! Låt informationen vara fri.

/Torbjörn

Som också anser att det behövs en ideologisk debatt nu. Vad är Piratpartiet? Ett parti för en gammeldags teknik (fildelning), ett parti för fri sampling, ett parti mot IPRED, eller är Piratpartiet något mer?

Leeson
2010-09-22, 09:45
Den största missen var att vi inte hade något material alls som var personrelaterat. Våra flygblad och foldrar, knappar, allt var opersonligt. Det håller verkligen inte. Nästa val måste vi bli mycket mer personinriktade i kampanjmaterialet.

Man måste ha några att identifiera sig med. Det är ingen slump att nästan alla andra partier har affischer med enskilda personer på - alternativt att de har starka personer som identifikationsobjekt.

Precis så här tänkte jag med. Vi behöver människor på vårt material! Nog för att loggan är snygg, men bara den räcker inte.

Sen tror jag att folk flest tycker våra frågor är väldigt abstrakta, i alla fall i jämförelse med RUTs vara eller ickevara. Vi behöver vara mycket tydligare med på vilket sätt vanliga människor kan påverkas av till exempel övervakningshetsen. Det finns hur många exempel som helst där oskyldiga människor har råkat illa ut, och då måste PP stå upp för dem i media, visa på systemfelen.

Ta fighten off-line så att säga, eftersom det är där de flesta människor har sin vardag.

Jerlerup
2010-09-22, 10:49
Jag fick frågan vad jag skrivit i ämnet. Här är två länkar till mina artikelsamlingar om frihet och om framtidsvisioner:

http://ligator.wordpress.com/2010/09/11/frihet/

http://ligator.wordpress.com/2010/09/11/visioner-och-framtidsideer/

/Torbjörn

bong rouge
2010-09-22, 11:34
Piratpartiets största problem är imagen. När folk tänker på Piratpartiet tänker de på unga, manliga, naiva, oerfarna datornördar som nästan på skoj driver ett "parti" för att få ladda ner saker gratis. Och det kan vi inte skylla på media eller någonting annat, utan det är helt partiets eget fel. Det finns (med få undantag) ingen känsla för estetik i Piratpartiet, och hur den påverkar hur man uppfattas.

Det var pinsamt att se på debatten i SVT hur Piratpartiets supportrar var nästan uteslutande män under 35, alla iklädda lila t-shirts med logotypen på ryggen. Det ser ut som ett fotbollslag, inte ett seriöst politiskt parti. Feministiskt initiativ hade välklädda människor av båda könen där, och framstod som ett parti som vilket som helst.

Ska man tas seriöst måste man se seriös ut, och det innebär att klä sig som andra politiker och bete sig som andra politiker. Tråkigt, visst, anpassa sig efter "gammelpolitikerna", absolut, men det är hela poängen. Man kan inte vara i sin egen lilla värld och tro att folk ska köpa det.

Dessutom vill jag slå ett slag för att ändra i partitoppen. Istället för en partiledare som är i princip den enda som syns utåt, borde vi ha två språkrör precis som Miljöpartiet, en man och en kvinna. Förslagsvis Rick och Anna.

Dels för att Ricks stil kan, minst sagt, vara lite väl aggressiv, vilket i kombination med klädstilen och hans kön spär på föreställningen om Piratpartiet som ett gäng snåla grabbar; och Anna skulle med sin mycket mer lugna och sansade framtoning balansera det. Att ha en kvinna som språkrör skulle dessutom vara ett väldigt effektivt sätt att få bort folks fördomar om partiet som grabbigt.

Och dels för att det associerar till Miljöpartiet, ett "seriöst" parti, vilket är bra att bli förknippade med.

Men jag vill framför allt återigen stryka under hur viktigt det är att ge intrycket av ett seriöst parti som hör hemma i samma kategori som (den förra mandatperiodens...) riksdagspartier. Det är först då man blir tagen på allvar. Annars blir det bara som det har varit hittills att det bara är de redan övertygade som tar till sig av vad vi har att säga.

Det måste bli coolt att vara piratpartist, inte skämmigt. Man ska inte behöva smyga med att man röstar på Piratpartiet, vilket jag är övertygad om att väldigt många idag känner, och en genomtänkt, seriös image är nyckeln. Har man det finns det inget som hindrar att det blir lika inne att vara piratpartist på 10-talet som vänster på 70-talet.

HugeHedon
2010-09-22, 11:46
Och - slutligen - vi behöver bli mer ideologiskt stabila. Piratpartiet är ett frihetligt parti, så långt är vi nog överens. Så låt oss formulera en vänster-höger-neutral liberalism som grund. Då kan vi även täcka in andra politiska områden, utan att för den skull låsa oss.

Ja, vi var ett litet gäng pirater häromveckan (inkl CJR) som satt och snackade om politicalcompass.org (http://politicalcompass.org/). Alla hade gjort testet och resultatet spände långt över höger-vänster-skalan. Men alla hade hamnat på "libertarian", alltså ingen "authoritarian". Ingen slump tippar jag?

En grej till - rättegången mot The Pirate Bay är inte en hundradel så viktig för oss pirater i framtiden som frågor kring datalagringsdirektivet, Indect, ACTA, m.m.

Vi måste bredda oss till de stora perspektiven, som är kopplade till integritet och mänskliga rättigheter.

Jag är kluven. TPB och fildelningen är samtidigt en viktig symbolfråga. Påjagad av amerikansk underhållningsindustri blockerar och censurerar man webb-platser, stämmer skiten ur söktjänster, bryter mot principer om skyddad förtrolig kommunikation och jagar enskilda människor för otillåten spridning av kultur. Det handlar om ett brott som på sin höjd kan betraktas som snyltning.

Det är synd att fildelarfrågan fått en så "dålig klang" att vi knappt vågar ta i den. Det är ju en fråga med god sprängkraft. Finns det inget sätt att köra hårt, och samtidigt tydligt visa att detta faktiskt är viktigare är det i förstone ser ut att vara?

Brooke
2010-09-22, 11:55
Jag håller också med dem som anser att marknadsföringsmaterialet sög.

Man måste ha några att identifiera sig med. Det är ingen slump att nästan alla andra partier har affischer med enskilda personer på - alternativt att de har starka personer som identifikationsobjekt. Eller både och.

Precis. Affisher med människor på. Jag tror en slogan får mer effekt om den utnyttjas tillsammans på en bild utav en person.

Säga vad man vill om Rick (jag gillar verkligen Rick!), men jag kan också förstå varför många föredrar Maria Wetterstrand - trots att hon är ideologiskt luddig och rätt flummig i sakfrågorna. Hon är söt och snäll, lite skolfröken, kan prata på ett trevligt sätt - även om det egentligen inte kommer ut något direkt substansiellt ur hennes mun. Rick är helt enkelt 100 gånger skarpare, mer påläst, bättre på sakfrågor än Maria - men hon kan vinna ändå, för att hon är söt och snäll. Populism? Javisst.

Det får inte underskattas. Jag tror att något i den stil kan användas på samma sätt som KD gjorde under kampanjen.

Jag var på om det tidigare innan valet men fick ingen uppmärksamhet.

Jag drev på om att vi borde kunna diskutera den ekonomiska aspekten utav den politik vi vill föra, och om att vi bör kunna diskutera denna utan att vara höger / vänster.

Vänstern vill ju ha skattehöjningar för att finansiera den offentliga sektorn och högern vill dra ned på skatterna och finansiera detta med att sälja ut den offentliga sektorn.

Vår politik kan fokusera på kostnaderna utav övervakningen och de pengar som där finns att spara. En viktig poäng här är att diskutera vad de pengarna skall användas till.

Det gör det också lättare att bygga enkla meningar för att marknadsföra partiet.

"Du betalar själv för övervakningssamhället."
"Pengar från din plånbok bekostar FRA. Tycker du inte att det finns bättre saker att göra med dem?"
"Vi vill inte att dina pengar skall bygga övervakningssamhället. Vill du?"

Förslag på "slogans" som inte har med pengar att göra:
"Ett fritt samhälle är ett friskt samhälle"

Ja, vi var ett litet gäng pirater häromveckan (inkl CJR) som satt och snackade om politicalcompass.org (http://politicalcompass.org/). Alla hade gjort testet och resultatet spände långt över höger-vänster-skalan. Men alla hade hamnat på "libertarian", alltså ingen "authoritarian". Ingen slump tippar jag?

Du har en viktig poäng där som jag tänkte ta upp i en separat tråd, men det får bli här så länge.

Vi får se till att absolut INTE marknadsföra oss som liberaler ELLER libertarianer eftersom detta inte uppskattas utav folk som är vänster. Vi får inte ta en existerande stämpel och applicera den på oss eftersom detta kan associeras negativt.

Vänstern ser liberaler som storföretagskramare eller kapitalister.

Istället för att kalla oss liberala bör vi kalla oss anti-auktoritära (måste finnas något smidigare ord här)

ATIX
2010-09-22, 12:05
Vi måste lämna källaren och KFIB (Klubben För Inbördes Beundran), för att inte tala om KFIG (Klubben För Internt Gnäll), och faktiskt läsa av hur vi uppfattas av folk i allmänhet.

Om vi skulle kunna bli lika duktiga på att bedriva nån slags gallupundersökning på gator och torg, att några aktivister går ut med ett förberett protokoll med frågor och bara läser av vad folk tycker om PP, så skulle det kunna ge extremt mycket material för oss att arbeta med.

Men det kräver som sagt ödmjukhet, och en förmåga att ta till oss information utifrån.

Har vi det?

Låter klokt!

HugeHedon
2010-09-22, 12:23
Vi får se till att absolut INTE marknadsföra oss som liberaler ELLER libertarianer eftersom detta inte uppskattas utav folk som är vänster. Vi får inte ta en existerande stämpel och applicera den på oss eftersom detta kan associeras negativt.

Vänstern ser liberaler som storföretagskramare eller kapitalister.

Istället för att kalla oss liberala bör vi kalla oss anti-auktoritära (måste finnas något smidigare ord här)

Japp, jag håller helt med dig om detta. (Det var också därför jag använde de engelska termerna i det inlägg du svarade på)

HugeHedon
2010-09-22, 12:25

Hmmmm.. Vad sägs om "pirater"? :)

AndersLindbäck
2010-09-22, 15:57

Ja det var ingen slump - det är helt enkelt så att dina vänner är det. Men kollar du facebook så ser du många piratpartister som gjort världens minsta politiska quiz och de är inte alls alla libertarianer.

Krippa
2010-09-22, 19:32
Jag tycker absolut inte att vi ska sträva efter att bredda vår politik, att bredda politiken är att supa bort vårt förhandlingsutrymme, måla in oss i ett hörn som F! som sitter fast till vänster. Tvärtom, låt gärna politiken växa naturligt men håll igen och se till att vi inte förlorar oss.
Vi ska lära oss av etablissemangets misslyckade hantering av SD. Jag tror att en stor del av det problemet är att när politikerna väl försöker debattera med SD så gör de som de brukar - de kör på med den gamla vanliga sandlådepajkastningen - och det funkar inte när motparten har tillräckligt med is i magen för att inte följa med ner dit. Och då kan man rida på att man inte respekteras av "överheten".
Slogans - även utan bilder - är kanske inte så dumt. Stå ut med mig en stund: vi hittar på säg 20-30 slogans som var för sig är kort och klatschig, och som sätter fokus på en liten del av vår politik. Och så väljer vi ut våra slogans så att de tillsammans ger en så djup och bred bild av vår politik som möjligt. Så kör vi igång med operation indoktrinering: T-shirts, handdukar, bildekaler, you name it - så kanske Svenne Banan har en ganska bra bild av vad vi står för 2014.

Förslag på slogans:

Piratpartiet - river murar.
Piratpartiet - lämnar dig i fred.
Piratpartiet - för integritet.
Piratpartiet - för rättssäkerhet.
Makten ska granskas - Piratpartiet.
Du ska slippa granskas - Piratpartiet.
Stoppa ACTA - Piratpartiet.
För fri journalism - Piratpartiet.
Dela med dig - Piratpartiet.
Dela kulturen - Piratpartiet.
Fri kunskap - Piratpartiet.
Piratpartiet - för konkurrenskraft.
Piratpartiet - för entrepenad.
Piratpartiet - för artister.
Fri kreativitet - Piratpartiet.

Dessa slogans skulle naturligtvis kunna kombineras med snygga bilder i sammanhang där det passar, men också tryckas ensamma.

Man skulle kunna trycka dem på såna där gummi/plastfilmsgrejor man kan sätta på fönster - så att den som har fönster i markplan som förbipasserande kan se, kan sätta dem på insidan av fönstret - och alternera per vecka eller månad eller nåt.

Hitta på fler sätt, indoktrinera mera!

Hissa, dissa, gör om, gör bättre!

HugeHedon
2010-09-22, 22:18
Ja det var ingen slump - det är helt enkelt så att dina vänner är det. Men kollar du facebook så ser du många piratpartister som gjort världens minsta politiska quiz och de är inte alls alla libertarianer.

Det var faktiskt till största delen en "random" samling pirater vad jag förstår.

Jag använder inte Facebook, men jag får väl tro dig. De är inte alla "libertarians". Men de allra flesta? Eller pirater kanske blir "authoritarian" i ungefär lika hög grad som "libertarian"? Fast jag fattar inte riktigt hur det går ihop faktiskt.. Piratpartiet känns urtypiskt icke-auktoritärt tycker jag.

johanfk
2010-09-23, 05:08
För att ta en liknelse - Miljöpartiet. De blev egentligen inte ett riksdagsparti förrän de hade en helt samhällsgrepp i sin profil och jag skulle tro PP inte skulle vara annorlunda. Fram till vi har det tror jag inte vi kommer att komma in på riksplan. Så angeläget tycker inte folk PPs frågor är. De har andra saker som ligger och hotar istället. Det är inget som jag tror kommer ändras i kommande val heller.

Såvida vi inte har tur. MP kom in första gången på grund av sälar. Det är inte omöjligt att vi hade kunnat göra samma sak om vi hade haft tur. Men tur räcker inte i mina ögon eftersom det lika gärna kan slå tillbaka like NyDemokrati.

Nä jag säger låt oss sakta växa, låt våra frågor sjunka in, gör en samhällsanalys på våra frågor, lyft dem och se vad som händer och framför allt vi måste få en mer icke-teknisk vinkel. Den yngre generationen fattar vad vi pratar om och kan relatera. De flesta av de äldre gör det inte. Men ska vi vinna behöver vi alla generationer.

Krippa
2010-09-23, 07:49
Jag använder inte Facebook, men jag får väl tro dig. De är inte alla "libertarians". Men de allra flesta?

Jag tycker inte vi ska sätta någon annan etikett på alla pirater, eller ens de flesta pirater, än just "pirater".

Libertarianer har en del idéer som passar klockrent in i piratpolitiken.
Libertarianer har också många idéer som inte har i piratpolitiken att göra. Dessa idéer får de gärna driva i andra sammanhang men det är inte piratpolitik, punkt.

Den dagen PP blir ett libertarianskt parti kommer halva partiet att försvinna i ett slag, och alla förhoppningar om vågmästarroller osv. kommer för all överskådlig framtid att vara grusade.

Och i ovanstående mening kan du byta ut "libertarianskt" mot "socialistiskt", "konservativt" eller nästan vad som helst.

Jerlerup
2010-09-23, 08:33
Fildelningen är Piratpartiets eviga välsignelse och förbannelse.

Tack vara den debatten, som var en viktig symbolfråga för ett och ett halvt år sen, kom Pp in i Eu-parlamentet.

Men... Men det var inte fildelningen som gav PP röster då. Och dessutom har symbolfrågan mist sin kraft.

Fildelning vinner man inga röster på!

Jerlerup
2010-09-23, 08:59
Här är en ny artikel. Debatten om framtiden är en annan av partiets starka sidor.

http://ligator.wordpress.com/2010/09/23/framtidsvisioner/

Paulsrud
2010-09-23, 10:39
Mina svar

Vi måste komma ut ur den teknokratiska nördlådan och börja tänka i bredare ideologiska termer.

Jag håller med dig helt fullt ut. En bred tydlig informationspolitik.

Här tappar du mig. Att hävda att vi är ett frihetligt parti och samtidigt säga att vi ska anta neutral liberalism känns mycket stolpigt. Det är direkt att placera PP till höger på skalan. Bara med utgångspunkt i dina ordval här. Nej vi är inte ett klassiskt "frihetligt" eller "liberalt" parti i mina ögon, och vi bör inte vara det heller, eller definiera oss utefter detta. Vi har en informationspolitisk grundsyn som kan appliceras på många områden.

Då har vi en chans i framtiden.

På vilket sätt har det fokus som PP har annammat som ett integritetsparti hjälpt oss? Förklara gärna.

När vi pratade fildelning inför EU-valet, då gjorde det skillnad enligt mig. På vilket sätt har fildelningen målat in oss i ett hörn?

Enligt mig målar vi in oss i ett hörn om vi lägger tilltro till stora abstrakta integritetsfrågor som väldigt få förutom vi själva känner till. Ingen jag pratar med förstår på vilket sätt det här påverkar dom?

Fildelning, kulturspridning, internets konsekvenser för informationssamhället är konkreta fråga som märks, det är något som alla håller på med där inget annat parti har någon politik.

Jerlerup
2010-09-26, 10:30
Jag har lämnar Piratpartiet, men arbetar vidare i den riktning jag trodde partiet arbetade. Här är min slutanalys av Piratpartiets misstag:

http://ligator.wordpress.com/2010/09/26/piratpartiets-problem

jag kan nås på tjerlerup@gmail.com

/Torbjörn

troed
2010-09-26, 16:18
i ovanstående mening kan du byta ut "libertarianskt" mot "socialistiskt", "konservativt" eller nästan vad som helst.

Jag skrev om det här för något år sedan - och förutspådde exakt den diskussion som den här tråden direkt hamnade i.

http://blog.troed.se/2009/06/08/angaende-politikens-framtida-riktning/

(För tydlighetens skull bör man även tänka sig den här axeln spänna över auktoritär till frihetlig, eftersom orden liberal/libertarian är värdeladdade både i svenska och engelska)

Många läser "höger" när de hör uttrycket libertarian/liberal. Det är inte sant i den strikta betydelsen som politicalcompass använder sig av. Vi kan använda deras modell (där Piratpartiet trevligt nog visar sig vara Sverigedemokraternas raka motsats) men använda det mindre värdeladdade ordet "frihetlig" istället.

Jag har sett att bilden jag gjorde i bloginlägget ovan redan återanvänts av andra (tack!) - och såvitt jag kan se är det ett av många tydliga sätt vi kan visa hur vi står utanför ekonomisk vänster-högerpolitik på.

/Troed

Kjella
2010-09-26, 22:45
Många läser "höger" när de hör uttrycket libertarian/liberal. Det är inte sant i den strikta betydelsen som politicalcompass använder sig av.

That liberals are considered "right" is more a Swedish thing, they're usually considered "center" between the red and blue blocks in most countries. Libertarians on the other hand have been strong proponents of "Laissez-faire" economy, which is by any normal political scale is very much to the right. So in this case, I think it's the political compass that is using it wrong.

troed
2010-09-27, 10:02
That liberals are considered "right" is more a Swedish thing, they're usually considered "center" between the red and blue blocks in most countries. Libertarians on the other hand have been strong proponents of "Laissez-faire" economy, which is by any normal political scale is very much to the right. So in this case, I think it's the political compass that is using it wrong.

(Det här kan bli en lång pseudo-debatt - mitt originalförslag får nog anses stå kvar ;)

"liberal" anses till vänster i USA, samtidigt som "libertarian" resp. "liberal" på en del ställen inte särskiljs alls. Därav "värdeladdade".

Jag är inte helt övertygad om att anarkister (vänster) anser att ekonomin ska toppstyras (auktoritärt) - därav borde de gå med på en beskrivning av låt-gå ekonomi (som inte måste uttryckas med just begreppet "Laissez-faire").

Stöter vi på stort motstånd om vi använder uttrycket "frihetlig" om Piratpartiets politik?

/Troed

Sharpless
2010-09-27, 19:30
(Det här kan bli en lång pseudo-debatt - mitt originalförslag får nog anses stå kvar ;)

"liberal" anses till vänster i USA, samtidigt som "libertarian" resp. "liberal" på en del ställen inte särskiljs alls. Därav "värdeladdade".

Jag är inte helt övertygad om att anarkister (vänster) anser att ekonomin ska toppstyras (auktoritärt) - därav borde de gå med på en beskrivning av låt-gå ekonomi (som inte måste uttryckas med just begreppet "Laissez-faire").

Stöter vi på stort motstånd om vi använder uttrycket "frihetlig" om Piratpartiets politik?

/Troed

Vad är det för fel med ordet "piratideologi"?

SM5POR
2010-09-28, 00:05
Vad är det för fel med ordet "piratideologi"?
Det ordet är bara en synonym till "den ideologi som omfattas av Piratpartiet", inte ett etablerat politiskt begrepp i stil med "frihet" som alla partier kan relateras till. Den politiska kompassen har ingen "pirataxel" utmed vilken partierna kan placeras.

Ett flerdimensionellt diagram där varje existerande parti har sin egen dimension blir tämligen meningslöst, för i det diagrammet kommer moderaterna att vara 100 procent moderater, socialdemokraterna 100 procent socialdemokrater och piraterna 100 procent pirater. Det inbördes avståndet mellan varje tänkbart par av partier blir därmed en intetsägande konstant.

Sharpless
2010-09-28, 06:53
Med tanke på att Socialdemokraterna har en socialistisk ideologi, vänsterpartiet en kommunistisk dito, moderaterna en kapitalistisk, folkpartiet en (i teorin) liberal, så varför inte?

SM5POR
2010-10-01, 18:09
Med tanke på att Socialdemokraterna har en socialistisk ideologi, vänsterpartiet en kommunistisk dito, moderaterna en kapitalistisk, folkpartiet en (i teorin) liberal, så varför inte?
Varför inte vad då? En piratideologi? Det är inget svar på troeds fråga om hur man jämföra Piratpartiet med andra partier. Var på skalan mellan "socialistisk" och "liberal" ideologi ligger "piratideologi"? Vid 25, 50 eller 75 procent? Och hur frihetlig är den jämförd med andra ideologier?

Att införa ett nytt ord för att beskriva ideologin hos ett nytt parti är en övning av språklig snarare än filosofisk art. Jag förmodar att medlemmarna i Knyffelpartiet delar en knyffelideologi. Hur mycket klokare blev vi nu?