handdator

Visa fullständig version : Mittnytt

Per Andersson
2006-06-05, 19:22
Hej pirater!

Jag har idag pratat med en reporter från mittnytt över telefon som ville göra ett inslag i slutet av veckan efter allt som hänt. Det gäller alltså någon form av tv-intervju men mer än så vet jag tyvärr inte. Hon skulle kontakta mig senare, troligen på onsdag lät det som och intervjun skulle vara på kanske torsdag eller fredag.

Nu undrar jag i princip om vi har någon i partiet från sundsvall som är van vid intervjuer och känner sig bättre motiverad än mig att ställa upp för en intervju? Detta är en stor chans att synas som inte får missas och inte kan tackas nej till, så jag kommer göra det om ingen annan gör det men jag skulle bli mer än glad om jag slapp. En annan idé är att vi kan vara två personer som gör det, så kan en följa med som moraliskt stöd.

Sanningen är att jag inte vet om jag skulle hinna få fram ett kort svar på en enda fråga på grund av nervösiteten, men jag kan alltid se coolt tyst ut för jag är ju inte mer än norrlänning. :cool:

Göran Axelsson
2006-06-06, 15:33
Det här är ju en strålande nyhet!

Piratpartiet Västernorrland har ju ökat enormt den senaste veckan. I onsdags var ni 44 medlemmar, idag är det 157 medlemmar och det ramlar fortfarande in medlemmar på en nivå som är mycket högre än för en vecka sen. Att komma med i Mittnytt skulle ge oss en extra skjuss framåt.

:D

Det här är inte rätt tid att vara blygsamma så lyssna på Per, om nån har erfarenhet av tv-framträdande och känner sig hyfsad påläst om vad partiet står för så säg till! Vi ska ha den bäste personen på plats när det gäller, vem nu det är.

Jag vill dessutom ge en elogé till Per som har tagit på sig uppgiften att vara valkretsledare och nu ställer upp i intervjun. Vi behöver fler som kan ta på sig en drivande roll på valkretsnivån så att inte Per får ta hela lasten.

/Göran

Per Andersson
2006-06-06, 16:06
Tack Göran för de orden! :blush:

Till er andra som läser tråden så förstår jag om ni inte vill vara med i tv men om ni har någon kommentar eller nått tips på något sätt så får ni ju gärna skriva det.

Sebastian A
2006-06-06, 22:57
måste svara känner jag

hade inte haft något emot att ställa upp för tv

men nu jobbar jag tyvärr

ställer gärna upp i framtiden

Mattias Swing
2006-06-06, 23:56
swesoulc: hur jobbar du? finns det ingen chans att klämma in en intervju någonstans, om du till skillnad från många av oss andra känner dig vältalig, påläst och framför allt - icke-nervös?

Alltså, i värsta fall är det möjligt att jag kan ställa upp också, även om det är motvilligt. Jag har viss mediaerfarenhet sedan tidigare, om det nu är en fördel, men det är inte det roligaste jag vet.

Det beror även lite på när den tänkta intervjun skulle äga rum, i sådana fall. De tider jag har någon chans är i princip på torsdag före klockan 13:00 och på fredag dag någon gång.

Om jag skulle bli intervjuad vore det dock trevligt att få växla några ord med den som ska intervjua mig först, så jag vet lite bättre vad jag ger mig in på. Jag har två tentor i morgon, så jag kommer sannolikt att vara helt otillgänglig fram till klockan 16.00, åtminstone. Därefter borde jag gå att få tag på i min mobil ifall det behövs. (Per, du har ju numret så..)

Sebastian A
2006-06-07, 09:25
just nu jobbar jag ganska omöjliga tider

13:125-22:15 och 05:45 - 14:45, 5 dar i veckan men under sommaren kommer det luckras upp

överdrivet påläst är jag inte och inte heller icke närvös ^^ men det är lugnt, man har i regel någon dag på sig innför en intervju av det större slaget och mindre handlar mest om grundfrågor om partiet och troligen om detta är seröst eller inte

större debatter däremot , men det tar man somd et kommer

Daniel Nyström
2006-06-07, 12:39
Skulle dom inte kunna göra reportaget direkt efter sammanträdet på söndag?

Då kanske det går att få tag i någon vältalig person, och alla är preppade och rätt inställda?

Per Andersson
2006-06-07, 13:33
Skulle dom inte kunna göra reportaget direkt efter sammanträdet på söndag?

Jag ska ställa den frågan till hon, risken är ju att hon inte vill vänta så länge, fildelningsfrågan har väll börjat att avta i övrig media eller?

Per Andersson
2006-06-07, 14:50
En kille från mittnytt har hört av sig nu så det kommer att bli något av det här.

Jag frågade om det var okej om vi kanske var två och ja det tyckte han, bara vi inte är typ 5 st men det kommer ju aldrig hända. Jag frågade också om vi kunde vänta till söndag och först lät det som en bra idé för att de har en sändning på söndag, problemet var att den var halv 6 och vårat("vårt") möte kommer ungefär sluta kort innan det så de kommer aldrig att hinna redigera då.

Så då tyckte vi att det var bättre att göra det så fort som möjligt. Det blev eventuellt bestämt nu att göra det kort efter lunch imorgon men han skulle först ringa på förmiddagen så spikar vi det då. Vart vi skulle filma spelade ingen roll, vi kunde göra det hos dem, bra var kanske att ha en dator i bakgrunden. Sen en fråga som han förmodligen kommer att ställa är varför vi väljer att ta fildelningsfrågan den politiska vägen. Jag tror det var det mesta jag fick ut från samtalet.

Daniel Nyström
2006-06-07, 16:14
Det kanske vore idé att fråga lite mer ingående vilka frågor och hur det ska gå till, så kan du ju få lite stöd från forumet med tankar och idéer.

Detta är en viktig möjlighet, och skillnaden mellan ett bra och ett halvbra framträdande kan göra stor skillnad är jag rädd.

Enkla saker som självsäkerhet och att snabbt och direkt kunna svara alla frågor borde vara A och O, men då kan det ju hjälpa att veta vad dom frågar. :)

Per Andersson
2006-06-07, 17:22
Det gjorde jag ju i princip idag och han kunde ju inte ge ett bra svar på den frågan, bara gissa vad det kommer för frågor. Det är väl upp till reportern att hitta på frågorna och hon ställer väll föjldfrågor på vad jag skulle svara antagligen. Det han gissade att det kommer att frågas om var väll det jag skrev tidigare att varför vi väljer att gå en politsk väg och vad vi gör och står för.

Jag tror också ett bättre framträdande är bättre än ett medelmåttigt men det är ju alltid bättre än inget framträdande.

Göran Axelsson
2006-06-07, 18:32
Hallå!

Jag har just varit nere på stan här i Umeå och blivit intervjuvad av SVT. Det gick väl sådär, jag kunde ha varit bättre påläst men dom var väldigt snälla. Om det var nåt jag stakade mig på så gick det bra att ta om, de klipper dom till efteråt.

Det enda jag undrar över är hur dom ska kunna klippa ner den halvtimme vi diskuterade till 1.20 som reportaget ska bli. Jag måste nog lära mig att inte breda ut texten så mycket.

Det var bra att ha med två kompisar, även om dom inte var med i bild så kändes det bra att ha lite stöd i bakgrunden. Dom hjälpte mig också att hålla reda på om jag glömt nåt och det gjorde jag ju naturligtvis.

det är bara att hoppas på att klippningen blir bra.

Från att dom ringde till intervjun var det bara tre timmar så jag hann aldrig bli nervös förrän efteråt då jag undrade vad jag sagt. :)

/Göran

Daniel Nyström
2006-06-07, 19:28
Alldeles riktigt, ett framträdande är alltid bra. :)

Jag får önska all lycka med repotaget! Håller tummarna!

Per Andersson
2006-06-08, 16:59
Jag har gjort det nu, vill tacka Mattias Swing som följde med och blev intervjuad, jag tror det hade blivit mycket mer nervöst att göra det ensam.

Hur det gick vågar jag knappt uttala mig om, det kändes bra men vi får väll se hur de klipper ihop det till några få minuter från den timme som vi höll på.

Kl 19.10 på SVT2 är det iallafall sänding och sen en repris 22:15.

Per Andersson
2006-06-08, 19:34
Jaha.. nu har det visats.. jag blev lite missnöjd men inte för att jag syntes i 30sek efter att ha blivit intervjuad i en halvtimme eller för att det hördes hur tydligt att jag är förkyld men för att hon i studion säger att vi är ett enfråge-parti, det har vi aldrig sagt, och sen säger han som blev intervjuad i studion att det skulle vara dåligt om vi kom in i riksdagen... :/

gaqzi
2006-06-08, 22:41
=/ inte spolat fram till er än men här är en direktlänk till klippet..

http://svt.se/content/1/c6/38/92/28/torsdag1910_hi.ram

Henrik Bergström
2006-06-08, 23:13
Om "TV" säger fel om partiet så borde man väl kunna få någon sorts rättelse, som det kan stå i tidningar och dylikt, eller?

Vad säger "högre ort" om detta, Per?

gaqzi
2006-06-08, 23:16
De visade ju kärnan av "fildelningsfrågan" så tur att det inte försvann, så att säga, ut i etern.

Men som sagt, synd det där med enfrågeparti och den snubben där i studion.

Men, vem har då nånsin varit med om en intervju där man faktiskt blir klippt som det man sagt? Eller får det nerplitat på papper som man sa/menade..

Mattias Swing
2006-06-08, 23:23
Vi är ju i princip ett enfrågeparti, även om vi driver tre frågor. Jag reagerade också på formuleringen i inslaget, men jag tror inte det är hela världen trots allt.

Känns iaf skönt att de inte tog med de värsta fadäserna man hävde ur sig under sina nervösa blackouter... :)

Göran Axelsson
2006-06-08, 23:38
Kanon!

Jag tycker ni gjorde bra ifrån er, ni fick ju lång tid i sändningen och diskussionen efteråt var ju mest positivt tycker jag.

Okej, att kalla oss ett enfrågeparti var lite orättvist men vi hamnar ju ändå i ett fack av partier som inte tar ställning i alla frågor. Att sen säga att det skulle vara farligt att vi hamnar i riksdagen är bara trams (tror att det är en politisk term...) Det sa dom förresten om miljöpartiet också innan dom kom in.

19.10-sändningen finns här i realaudio format, det ligger kvar i en vecka.

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=33614&a=389228

Inslaget startar ca 5.40 in i videon och är ungefär 3 minuter långt. Debatten efteråt är nästan lika långt.

Grattis, det gjorde ni bra!

/Göran

Rolf Norlén
2006-06-08, 23:45
Jag tycker trots allt att det blev ett ganska lyckat reportage. Svaret på frågan: Vill inte du tjäna pengar om du gav ut en egen skiva? skulle också kunna vara: Självklart vill jag det! Och alla som tycker min skiva är värd att köpas kommer precis som nu också att köpa den.

Fildelning och kommersiella intressen ska kunna gå hand i hand utan att det ena ska förbjudas. Studiokillen skrev att det vore dåligt med ett riksdagparti med så få frågor. Men de nuvarande politiska partiernas förbudspolitik bäddar ju för just det här. De har som sagt haft chansen...Vi som tycker de här frågorna ligger oss varmt om hjärtat har ju inget annat alternativ än att justbilda ett eget parti. Sedan att vissa partier nu börjar ändra sig är bl a frukten av att Piratpartiet finns till. Och vi blir som sagt hela tiden bara större och starkare.

Tack till Per och Mattias som säkerligen visade ett stort antal människor i länet att vi finns och att vi verkligen blir att räkna med i valet.

Daniel Nyström
2006-06-09, 01:03
Najs, grabbar... ;)

Per Andersson
2006-06-09, 13:45
Om "TV" säger fel om partiet så borde man väl kunna få någon sorts rättelse, som det kan stå i tidningar och dylikt, eller?

Det låter ju som en bra idé i praktiken men jag undrar om det inte ger sura vibbar från oss. Också kanske vi minskar vår chans att få göra ett nytt framträdande.

Tor Skude
2006-06-09, 14:35
Nu har jag kollat på inslaget. Kanon! Synd bara att de lägger fram lite felaktiga fakta. De är faktiskt tvungna att korrigera uppenbara felaktigheter. Har ni varit i kontakt med redaktionen angående en rättelse?

Mattias Swing
2006-06-11, 12:13
Tor Skude (2006-Jun-09)Nu har jag kollat på inslaget. Kanon! Synd bara att de lägger fram lite felaktiga fakta. De är faktiskt tvungna att korrigera uppenbara felaktigheter. Har ni varit i kontakt med redaktionen angående en rättelse?

Nej.

Jag har nog inte tid/ork att göra det själv, särskilt inte eftersom det _knappt_ är ett sakfel att påstå att vi bara driver en fråga. Vi driver ju tre - tätt förknippade - frågor, vilket är bra mycket närmare en fråga än det antal frågor som de etablerade partierna driver.