handdator

Visa fullständig version : Angående en del inlägg i aftonbladet

sukej
2006-06-05, 22:01
Eftersom jag inte har några pengar på min mobil och det kostar pengar att registrera sig på aftonbladet(ett stycke sms) så skriver jag detta inlägg här ist ;)

Lögn och förbaskad dikt,

det är meningslöst att diskutera varandet eller icke-varandet

av musik och filmnedladdning. Ont eller gott eller svartvitt,

det får historien avgöra. Jag har sett många liknelser både för

och emot "fildelning"(som inte är olagligt alls, utan totalt fel

begrepp! Fildelning av upphovsrättskyddat material dock mer korrekt.)

Och det är bara olagligt i den mån att man inte har tillstånd att

dela ut det. Enligt gällande lag får man rätteligen göra kopior av

sina filmer eller musik som man en gång köpt orginal. Det innebär

även att det är OK att ladda hem en film som du redan har köpt som orginal

en gång i tiden(Du hade ju själv kunnat komprimera filmen till XVID

om det så dig passar). Att man måste kunna stärka inköpet framgår inte av lagen.

Men det var ju inte heller det som var frågan, förutom

delvis i kulturministerns "fall"? Utan snarare att folk laddar hem sådant

som de inte har rätteligen betalat för. Och då var diskusionen av slaget

minskad inkomst för musik och filmbranchen. Detta är naturligtvis som vissa

redan klargjort en relativ fråga, eftersom förlusten som redogörs är

baserad på intäkter från tidigare vinstmarginaler och planerad utvidgande

av bolag. Alla bolag måste tjäna mer och mer pengar för att kunna öka i

tillväxt. Så med andra ord så är förlusten satt i perspektivet minskad

tillväxt.

Sedan har också nämts att inköpen hade ökat om nedladdningen hade minskat;

och oavsett om detta stämmer eller inte så hade är ändock den ekonomiska

balansen, korrekt sett från perspektivet, ökat intäkt hos andra bolag, så som

cd-försäljning, teknisk utveckling osv. Den enes död den andres bröd gäller

alltså här(och det är ju så verkligheten fungerar precis lika mycket som

vapenförsäljning t ex). Det har även nämts att en nedladdningen kan sättas

i relation till hur populär en artist är; vilket innebär att Britney Speers

(vet inte om jag stavade hennes namn rätt, har ej heller tid att googla), har

fler nedladdningar än någon annan mindre känd artist, dock procentuelt likvärd

förlust. Och är det en 100% förlust. Antagligen inte eftersom de som gillar att

samla på skivor kommer att göra det lika mycket som andra köper böcker eller

samlar på baseball-kort(de är inte lika bra genom en kopieringsautomat).

Det som händer då är att förlusten kanske kommer ner på ett fåtal procent

som i sin tur återvinns genom ökad artistkännedom och medvetenhet om denne/denna.

Kanske kan man hävda att det realistiskt sätt har en +- 0 verkan egentligen?

Jag har skrivit för mycket redan, och summan av kardemumman är väl egentligen

att det inte finns något svart eller vitt i denna frågan. Och moralen(som vissa

tar till i sin predikning här på forumet) ska, som så väl Hjalmar Söderberg

uttryckte det i doktor Glas "begagnas;den skall inte härska. Och den skall

begagnas med urskillning, 'med ett litet saltkorn'".

Petrograd
2006-06-05, 23:47
Tjockt med text :(

Dela gärna in i stycken och sånt, har svårt att läsa det där >.<

sukej
2006-06-05, 23:52
Det var iof tillägnat folk som gillar innehåll framför

serieretidningar.

Vidvinkel
2006-06-05, 23:57
Du kanske skulle kunna editera din text så att den blir läsbar?.

Styckeindelning? Radavstånd?

Holi
2006-06-05, 23:58
Du säger nånting som dem flesta av oss utan tvekan är medvetna om.. All politik gynnar olika personer olika mycket det finns inget svart eller vitt (förutom i extrema fall kanske som jag inte orkar tänka ut nu). Angående fildelning så säger en väldigt stor mängd små artister att de aldrig skulle fått så stora intäkter och spridning om det inte vore för fildelning.. ljuger dem? har dem fel? nej jag tror inte det... stora musikbolag hävdar att de gör multimiljardförluster på fildelning ljuger dem? jag vet inte.. men jag kan inte se hur de kan göra så stora förluster på det hela som dem påstår

Vidvinkel
2006-06-06, 00:00
Jag fattar inte riktigt poängen med att mala fildelnigens icke vara eller vara. Den ÄR och kommer fortsätta vara.

sukej
2006-06-06, 00:49
Först och främst så vill jag undanbe alla onödiga inlägg om dåligt refererade

radbrytningar osv, bara för att man inte orkar trycka på "preview"-knappen

(Textutläggets utseendet borde knappast vara av vikt eller?).

Sedan när det gäller "mala och icke mala" av fildelning så är ju det en utav

poångerna i artikeln... Men det framstår också att om vi inte mal så skapas

heller inget mjöl... eller hur? Indirekt menat självklart.

Den stora frågan är, om inte det framgick tillräckligt tydligt, huruvida 10 eller 1000

huvuden skall rulla innan sista kapitlet srkevs i denna obetydliga men ändå nämn-

värda härva i svensk historia. Notera att det är en retorisk fråga liksom övert stående.

Diskuter dock gärna gråskala om så önskas.

bwoy
2006-06-06, 02:33
sukej (2006-Jun-06)Först och främst så vill jag undanbe alla onödiga inlägg om dåligt refererade

radbrytningar osv, bara för att man inte orkar trycka på "preview"-knappen

(Textutläggets utseendet borde knappast vara av vikt eller?).

Sedan när det gäller "mala och icke mala" av fildelning så är ju det en utav

poångerna i artikeln... Men det framstår också att om vi inte mal så skapas

heller inget mjöl... eller hur? Indirekt menat självklart.

Den stora frågan är, om inte det framgick tillräckligt tydligt, huruvida 10 eller 1000

huvuden skall rulla innan sista kapitlet srkevs i denna obetydliga men ändå nämn-

värda härva i svensk historia. Notera att det är en retorisk fråga liksom övert stående.

Diskuter dock gärna gråskala om så önskas.

Skriverduentextsåvillduvälattfolkskaläsadenantarjag?Etttipsärdåattgöradensåläsvänligsommöjligt

ävenomdetinteverkarvaradingrejriktigt.Jagorkadeinteläsadenförattdenserutsomdengörochjagvet

attdumissademångaflerläsareänmigpgadetta.Hej.

Dosmas
2006-06-06, 04:01
bwoy (2006-Jun-06)Skriverduentextsåvillduvälattfolkskaläsadenantarjag?Etttipsärdåattgöradensåläsvänligsommöjligtävenomdetinteverkarvaradingrejriktigt.Jagorkadeinteläsadenförattdenserutsomdengörochjagvetattdumissademångaflerläsareänmigpgadetta.Hej.Ytterst onödigt inlägg. Jag hoppas detta är den enda gången jag behöver läsa något sådant på det här forumet. Jag håller med bwoy i hans åsikter, men han har här uttryckt sig väldigt dåligt, offensivt och omoget IMHO. Jag tror inte att något positivt alls kommer att komma ur detta inlägg. (Om inlägget var menat med ironi så anser jag fortfarande att det utförst ytterst dåligt.)

Petrograd
2006-06-06, 04:05
sukej (2006-Jun-06)Först och främst så vill jag undanbe alla onödiga inlägg om dåligt refererade radbrytningar osv, bara för att man inte orkar trycka på "preview"-knappen (Textutläggets utseendet borde knappast vara av vikt eller?). Sedan när det gäller "mala och icke mala" av fildelning så är ju det en utav poångerna i artikeln... Men det framstår också att om vi inte mal så skapas heller inget mjöl... eller hur? Indirekt menat självklart. Den stora frågan är, om inte det framgick tillräckligt tydligt, huruvida 10 eller 1000 huvuden skall rulla innan sista kapitlet srkevs i denna obetydliga men ändå nämnvärda härva i svensk historia. Notera att det är en retorisk fråga liksom överstående. Diskuter dock gärna gråskala om så önskas.Det är säkert en bra text. Jag får dock huvudvärk när jag försöker läsa den. Jag tycker inte om huvudvärk, så jag läser inte texten trots att dess innehåll säkert är alldeles utmärkt.

Jag vill egentligen inte kritisera, och jag inser att det är en begränsning jag har (som dessbättre förmodligen är övergående). Dock innebär det att din texts innehåll inte får den spridning den förtjänar pga dess utformning.

bwoy
2006-06-06, 15:45
Dosmas (2006-Jun-06)bwoy (2006-Jun-06)Skriverduentextsåvillduvälattfolkskaläsadenantarjag?Etttipsärdåattgöradensåläsvänligsommöjligtävenomdetinteverkarvaradingrejriktigt.Jagorkadeinteläsadenförattdenserutsomdengörochjagvetattdumissademångaflerläsareänmigpgadetta.Hej.Ytterst onödigt inlägg. Jag hoppas detta är den enda gången jag behöver läsa något sådant på det här forumet. Jag håller med bwoy i hans åsikter, men han har här uttryckt sig väldigt dåligt, offensivt och omoget IMHO. Jag tror inte att något positivt alls kommer att komma ur detta inlägg. (Om inlägget var menat med ironi så anser jag fortfarande att det utförst ytterst dåligt.)

Ja, det är verkligen hemskt, hela min dag blev också förstörd när jag läste bwoys svar :cool: