handdator

Visa fullständig version : Affishering och planering av Piratfest

Siljelind
2006-06-06, 00:20
Den här veckan har vi kört en affishering som gått riktigt bra. Vi har satt upp över 1'000 affischer i a4-format i centrala Karlstad. Nya aktiva tackas för denna enastående insatts. Affischering har också sköts av andra frivilliga på andra håll i värmland.

Vi har också börjat planera för en stor fest i början av augusti och så här ser de planerna ut än så länge:

Första helgen i augusti ska vi ordna en fest här i Karlstad för alla som vill komma. Det enda som är helt spikat ännu är att det ska vara utomhus på någon central plats (vi håller på och snackar med polis och kommun om lämplig plats för evenemanget) och att det kommer bli musik och tal av Falkvinge som redan tackat ja till inbjudan.

Vi har också tillgång till utrustning för en rätt hygglig ljudriggning (en kille i partiet som tidigare kört diskon som har rejäla doningar). Några lokala band har vi redan inlett en dialog med men det här bestämdes i sak för några dagar sedan så ävven om det diskuterats tidigare så inte mycket har fast form ännu.

Nu behöver vi dock frivilliga som kan hjälpa till på alla fronter. Vi behöver folk som vet enkla saker som var i hela fridens dar man ordnar saker som bajamajor till folk som kan formge en grafisk profil åt evenemanget.

Vårt mål i dagsläget är att kunna locka 1'000 besökare men vi vill planera för att klara fler om det skulle behövas. Blir det 500 deltagare känns det dock som att vi kan ha jäkligt roligt då med. Det blir inget gigantiskt evenemang med andra ord. Det är inte tänkt så än i alla fall. Men vem vet om kompetensen visar sig finnas där ute :-). Det ligger dock utanför min förmåga att styra upp på så pass kort tid.

Praktiskt arbete kommer ju at skötas här i värmland givetvis men vi har inte riktigt erfarenheten av att ordna sånt här i vårat distrikt ensamt så vi behöver hjälp.

Alla som vet något om att anordna sådana här tillställningar hör av er så vi kan få tips och råd.

Festen ska givetvis heta just Piratfesten btw. :-)

Det är otroligt vad snabbt folk blir engagerade när de får en ordentlig uppgift att bita i. Och detta kommer ta mycket av vår ennergi tillsammans med det fortsatta affischerandet. Men det känns som en god prioritering då det är ett utmärkt sätt att synas.

EDIT: MYcket ändrades efter första postningen (bara en handfull visningar men ändå). Berodee på att jag klickade på publicera (eller vad det nu heter) innan jag var klar om någon undrar.

PeterE
2006-06-07, 10:38
Jag percis fixat två bra band till festen :)

Det är två lokala band som jag känner en aning. Det är: Early to Bed och Perry and the Travellers

Här finns några smakprov:

Early to Bed (http://www.digfi.com/default.aspx?id=7822)

Perry and the Travellers (http://www.digfi.com/default.aspx?id=8272)

Har även ett gäng andra band på gång...

Det är även hamnfestival sammtidigt som våran festival så det kommer vara riktig bra drag i stan denna helg

Hemsida kommer upp på piratfesten.se inom kort!

Edit: Fixade länkarna lite snyggare

Siljelind
2006-06-07, 13:33
Nu är det ett gäng som hört av sig och jag kan bara säga wow! Det här kommer bli kanon. Vi har flera band på g (lista med de första spikade kommer i helgen). Vi håller fortfarande på att ordna med polistillstånd men det kommer inte bli några problem som det verkar. Hitintills har myndigheterna varit ytterst vänliga.

Det är en del praktiska problem som jag dock är väldigt osäker på hur det ska gå till rent praktiskt. Scen är en sådan sak. Någon som har koll på hur sånt brukar fixas och vad man måste tänka på? Vii har folk som kan göra arbetet men vi behöver kompetens. Någon?

Hemsida är på gång också. Där kommer ni vart det lider kunna läsa all viktig information.

hagklint
2006-06-08, 12:49
Sökte lite på bajamaja och hittade denna sida:

http://www.bajamaja.se/

Kanske intressant för festen ;)

Jessica Rickardsson
2006-06-08, 17:05
Jag assisterar och står till förfogande för frågor så gott jag kan - har skickat en hel del info till dig via mail och är det mer saker som ni funderar kring är det bara att höra av sig. Kan vara lite otillgänglig framöver pga barnafödande och så men skicka ett mail så kommer ett svar förr eller senare... ;)

Vi i Örebro valkrets följer utvecklingen spänt och du kan räkna med att det dyker upp en hög härifrån när det väl är dags.

Siljelind
2006-06-08, 20:48
Det är väldans vad alla är hjälpsamma :-) Ett stort tack till alla. Förutom alla praktiska detaljer så som polistillstånd etc. som ska ordnas innan vi har exakta uppgifter om vart vi kan hålla till och hur länge vi får härja så är det främst en sak som måste ordnas nu. Finansiering.

Är det folk som är van att jaga sponsorer hör av er. Vi behöver en sponsorgrupp omgående. Jag har en idé till finnansiering som kommer dras igång omgående och det är insamlandet av saker för att aktuionera ut till förmån för evenemanget. Tror det kan dra en och annan krona. Vore bra om de olika kretsledarna kunde hjälpa till med att samla upp de olika sakerna som ligger utanför Värmland då det är dumt att skicka saker mer än en gång. Alternativt kanske man kan lösa det på något annat sätt. Förslag?

Hur som helst jag tror det kan dra in en god grundplåt till evenemanget om folk skänker bort alltifrån webbutrymme till brödrostar för att aktioneras ut till förmån för Piratfesten.

Så har ni saker ni inte behöver och kan tänka er att avvara hör av er.