handdator

Visa fullständig version : Politiskt kompass

infinite_emma
2006-01-05, 23:26
Political Compass (http://www.politicalcompass.org/) - på engelska, men ändå lite intressant att testa sig själv, och var man står politiskt. Jag blev personligen lite överraskad över var jag hamnade.

PN
2006-01-06, 01:31
Kändes ganska flummiga de där frågorna tycker jag och hamna inte ens i närheten av hur jag tycker.

Tycker denna är bättre om man nu ska ta ett test av nån anledning, trots att sidan i övrigt inte känns så seriöst.

http://www.okcupid.com/politics

Sunnan
2006-01-06, 15:03
Jag tycker att Political Compass är en totalt meningslös mätare; deras syn på ekonomi är otroligt begränsad. Skalan tycks gå mellan laissez-faire-marknadsekonomi (min emfas) och typ keynesisk "höga-skatter"-marknadsekonomi.

Man kan välja mellan två olika flavours av marknad. Tjena.

Adrian Larsson
2006-01-06, 18:44
Trevligt tidsfördriv, själv är jag Demokrat, precis som Martin Luther King! :)

mikael
2006-01-06, 21:17
Varför är det alltid så keffa frågor på sånnahär test?

Vad jag har för inställning till folk jag dejtar har väl förfan inget med politiken att göra?

Kan man inte bara enkla, klargörande politiska frågor, typ:

Vilka anser du skall kontrollera produktionsmedlen? :P

Vraid
2006-01-07, 16:17
Economic Left/Right: -7.63

Social Libertarian/Authoritarian: -7.74

Haha, jag blir alltid Dalai Lama.

Tor Skude
2006-01-08, 06:09
Jag blir libertarian. Men det här testet är förstås utformat för USA-amerikaner och behandlar mest de frågor som anses viktiga i deras politiska debatt.

Berner
2006-01-08, 20:25
Var lite smått anarkistisk neo-liberterian...

Vissa frågor kände jag inte att det gick att svara på som jag ville, höll inte med och var inte emot, det kändes bara som att frågan inte gällde vad som egentligen är viktigt i frågan.

Lenkki
2006-01-09, 05:35
Jag gjorde testet bara i intresse, och brist på annat att göra:

Economic Left/Right: -2.63

Social Libertarian/Authoritarian: 0.00

Jag hamnade i någon slags ingenmansland när man jämför med alla andra stora ledare, kanske e dags att jag tar över världen och fyller igen utrymmet :P

Berner
2006-01-09, 16:18
Skulle älska att se var våra riksdags typer placerar sig någonstans... :D

MrIntegrity
2006-01-09, 18:16
PN (2006-Jan-06)Kändes ganska flummiga de där frågorna tycker jag och hamna inte ens i närheten av hur jag tycker.

Tycker denna är bättre om man nu ska ta ett test av nån anledning, trots att sidan i övrigt inte känns så seriöst.

http://www.okcupid.com/politics

För mig gav det samma resultat som det gjorde på Political Compass.

Om jag ska vara ärlig så är en av de absolut största problemen med svenska väljare att de inte vet själva vilket parti som representerar deras åsikter.

Folk röstar på Sossarna för att de tror på högerspöket t.ex... vilket är klassiskt. Sen om de egentligen är t.ex. liberaler så inser de inte att inget parti matchar deras åsikter men att närmast t.ex. Frihetsfronten ligger eller ngt dylikt och att det BÖR rösta där. Istället väljer man sossarna för man inte orkar läsa på.

jag skulle säga att kanske 30-40% av sossarnas väljare egentligen är något helt annat än sossar, bara att de faktiskt inte fattar det själva.

powdersnow
2006-01-09, 18:32
jag och Dalai Lama tycker tydligen nästan exakt likadant :D

Sunnan
2006-01-09, 18:53
OkCupids test hade samma problem som political compass.

Som om all ekonomi handlade om höga vs låga skatter.

G-Man
2006-01-11, 06:56
jag hamnade exakt där jag förväntade mig... så testen är ok för mig.

Johannes Åman Pohjola
2006-01-11, 23:22
Tycker att hela idén med political compass är rätt värdelös, ärligt talat. De flesta kring Piratpartiet borde väl inse att höger-vänster-skalan är begränsad, förlegad och oprecis. Finns det någon anledning att tro att en politisk skala blir kvalitativt bättre bara för att vi blaffar på med en extra dimension?

Oavsett hur komplex man gör den blir den ju fortfarande ett fängelse för den fria tanken, något vi kan jämföra oss med, försöka passa in i och kategorisera oss efter, men som begränsar vårt politiska tänkande och hindrar oss från att inse att våra verkliga övertygelser oftast ligger bortom eller utanför skalan.