handdator

Visa fullständig version : Lokal hemsida?

Hexagon
2006-06-07, 12:54
Vi kanske borde smälla upp en hemsida för Piratpartiet Västernorrland då det verkar växa så det knakar i fogarna här. Jag håller på rätt mycket med sånt och mycket av arbetet är ju redan gjort på den officiella hemsidan för pp så det borde gå fort.

Det enda som behövs är någon som kan ställa upp med serverplats, har vi någon sån?Dessutom behövs någon fler som är intresserad av att utveckla/underhålla sidan då jag kommer att vara utomlands ett tag i sommar.

Edit: Först och främst, finns det intresse för detta i våran valkrets?

Per Andersson
2006-06-07, 13:24
Mmm, detta är helt klart något som kunde vara bra och ha.

Kan du asp eller php Hexagon? Har själv försökt plugga php men det var för jobbigt tyckte jag så jag la det åt sidan, men jag kan ju hjälpa till med design om det behövs och sedan fylla på med information så klart.

Jag har ingen serverplats tyvärr, om vi inte hittar någon annan som har någon heller så kan vi väll starta en liten insamling till att hyra en på ett webhotell som förhoppningsvis inte blir tagen av en razzia. :P

Hexagon
2006-06-07, 13:32
Hanterar både php och asp, men använder oftast och helst php när jag skriver hemsidor. Klarar även av sql av alla format om så behövs.

Ja som sagt, det skulle ju vara fint om vi kunde få ihop till en serverplats, och ännu bättre om vi får ha den ifred :D

Så snart vi har fått igång en förening så kan väl föreningen stå för den lilla utgiften hoppas jag, men tills dess har jag nog en temporär lösning.

Ska höra mig för om man kan få adressen vasternorrland.piratparitet.se eller liknande också.

gaqzi
2006-06-07, 13:38
Jag kan avvara serverplats, har båda inhyrt på riktigt hotell och en server hemma på 100mbitslinan.. ;)

Hotellet har stöd för PHP/Perl/Ruby och så finns MySQL databas. Har 700MB ledigt utrymme och 19GB/traffik i månaden som kan användas av oss här så det torde inte vara nått större problem.. ;)

Har personligen erfarenhet av väldigt mycke PHP på webbsidan så jag skulle möjligen kunna hjälpa till med lite sånt..

Hexagon
2006-06-07, 13:44
Verkar kanonbra, vi kanske kan sätta igång med arbetet redan ikväll då!

Drar iväg ett PM till dig så kan vi fundera vidare.

Skicka idéer på hur vi ska utforma sidan och vad den ska innehålla, ska det vara en bantad version av hela partiets med lokal information och nyheter eller ska det helt enkelt vara en fristående med liknande utseende?

Ska vi kanske ha ett eget forum? Vet ju att det finns ett här men där kan vi ju dela upp det och styra som vi vill.

Per Andersson
2006-06-07, 13:56
Jag tycker inte det ska vara ett eget forum, det kommer bli alldeles för rörigt att hålla reda på två stycken.

Egen design eller inte på hemsidan tror jag inte spelar någon större roll, bara vi inte börjar med att rita partiets logga röd eller sånna saker.

Men i stort sett så vill jag nog att den ska bygga på samma system som piratpartiets huvudsida, där man kan posta nyheter och sedan går det att kommentera nyheterna.

Daniel Nyström
2006-06-07, 13:58
Får jag föreslå att sidan designas i Drupal, som även PP's officiella sida bygger på?

Det gör att man inte behöver vara HTML-hackare för att hålla den uppdaterad.

Givetvis går ju även andra CMS bra.

Sedan skulle jag föredra att vi håller oss till detta forum, då det redan nu är tillräckligt med forum att hållas sig uppdaterad på, även andra än PP.

Dessutom är det bättre att även utomstående kan delta i frågorna utan att krånga sig in på en annan site.

Mina åsikter. :)

Hexagon
2006-06-07, 14:01
Yes, håller med. Ville bara få lite fler åsikter så att jag inte tänker galet från första början ;)

Har iaf raggat lite orginalmaterial från den "stora sidan" nu, så vi får se när det anländer.

Posta förslag och idéer i mängder alla som läser, ett halvtaskigt förslag är bättre än inget alls :)

Hexagon
2006-06-07, 14:07
Vi kan prova drupal, förutsatt att servern som sidan kommer att ligga på stöder det. Fast det ska nog inte vara några problem. Tror iofs inte att vi behöver ett CMS nu från början men det är väl lika bra att sätta en stabil grund :)

Hexagon
2006-06-07, 14:26
Nu har vi serverplats klar, så ikväll när jag kommer hem från jobbet påbörjas arbetet! :)

Mattias Swing
2006-06-07, 15:14
Himlars, så bra att någon har tagit tag i det här redan.... :)

Hexagon
2006-06-07, 15:15
Tar alla tag i nånting så blir mycket gjort! :)