handdator

Visa fullständig version : Statsvetaren räknar bort Piratpartiet..

Faye
2006-06-07, 14:36
Statsvetaren Henrik Oscarsson chattade idag på Aftonbladet och detta var bland annat en fråga och svar han gav..:

Anonym säger: Finns det en rilmlig chans att piratpartiet kommer med i riksdagen? Skulle dom då kunna förändra något?
<TT></TT>Henrik Oscarsson säger: Nej. Piratpartiet saknar helt den organisation, ideologi och resurser som krävs för att ta sig in i riksdagen - särskilt i ett läge där frågan om regeringsmakten helt kommer att dominera dagordningen. Men PP tvingar förstås alla partier att argumentera i äganderättfrågor.

Känns ju trevligt att läsa. Är det bara jag eller är inte det svaret minst sagt lite underligt skrivet med tanke på vad undersökningar har visat?

Michal
2006-06-07, 14:41
Länk?

Jag drunknar i nyheter och hinner inte leta!

Faye
2006-06-07, 14:41
Michal (2006-Jun-07)Länk?

Jag drunknar i nyheter och hinner inte leta!

http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,838110,00.html

Vassegod. :)

Danne_T
2006-06-07, 14:47
Läste inte ordagrant, men det verkade som han stödde sig på förra valet och då fanns inte PP. Men när jag tänker efter, när kom FI och Junilistan?

Faye
2006-06-07, 14:52
Danne_T (2006-Jun-07)Läste inte ordagrant, men det verkade som han stödde sig på förra valet och då fanns inte PP. Men när jag tänker efter, när kom FI och Junilistan?

Junilistan fans med i förra valet, dock inte FI. Jag tycker inte det verkar som om han stödde sig på förra valet. I mina ögon gjorde han helt enkelt en bedömning grundad på.. Tja.. Okunnighet i hur stor fråga detta är kanske? :)

Och resurser? Vad vet han om det?

Ken Rabelius
2006-06-07, 14:53
<DIV>Piratpartiet behöver inga stora resurser för att komma in :)</DIV><DIV></DIV><DIV>finns tillräckligt medirriterade fildelare och personer som vill ha sin integritet ifred. det gäller bara att alla dessa blir informerade så är partiet i riksdagen på nolltid!</DIV><DIV></DIV><DIV>Vi ska nog visa den där viktigpettern att han har fel......och om inte partiet kommer in såkan vi säkerligen iaf påverka utifrån, med de förmåner man får vid olika %.</DIV>

Faye
2006-06-07, 14:55
Klintwood (2006-Jun-07)<DIV>Piratpartiet behöver inga stora resurser för att komma in :)</DIV><DIV></DIV><DIV>finns tillräckligt medirriterade fildelare och personer som vill ha sin integritet ifred. det gäller bara att alla dessa blir informerade så är partiet i riksdagen på nolltid!</DIV><DIV></DIV><DIV>Vi ska nofg visa den där viktigpettern att han har fel......och om inte partiet kommer in såkan vi säkerligen iaf påverka utifrån, med de förmåner man får vid olika %.</DIV>

Precis det jag tänkte med, självklart underlättar ju resurser, men underskatta inte internets info. :p Själv ska jag stödja med lite tröjköp, fast den tröja jag SKULLE köpa från början, den supertuffa med två blå ögon på finsn ju inte kvar.. :( Så jag får väl hitta på något annat..

Och precis, bara för att PP inte kommer in i detta val betyder det ju inte att sagan är all..

Anders Löfgren
2006-06-07, 16:13
Det finns ju resurser och resurser...jag tror inte att det finns något parti/institution/organisation som är så informationshanteringskunniga (puh, långt ord:D) som vi. Det andra måste köpa har vi i organisationen - kunskap och kompetens om hur man kan använda internet, hur man skapar posters i avancerade program, medlemmar som kan skriva, skapa kampanjmaterial...
Inte fan saknar vi resurser:cool:

sandos
2006-06-07, 16:25
Vi saknar väl kanske resurser i form av folk som kan dela ut flygblad och gå ut på stan. Men jag tror att han ändå underskattar den organisation vi faktiskt har. Vår största brist tror jag är att nå ut på mindre orter, där det ibland kanske inte finns någon piratpartist alls. På sådana orter, och orter där ingen riktig engagerar sig kommer vi tyvärr förlora många röster.

Faye
2006-06-07, 16:35
sandos (2006-Jun-07)Vi saknar väl kanske resurser i form av folk som kan dela ut flygblad och gå ut på stan. Men jag tror att han ändå underskattar den organisation vi faktiskt har. Vår största brist tror jag är att nå ut på mindre orter, där det ibland kanske inte finns någon piratpartist alls. På sådana orter, och orter där ingen riktig engagerar sig kommer vi tyvärr förlora många röster.

sant, jag borde nog sätta upp lie lappar på stan.. :)

Arboga här, och DET är sannerligen en håla. ;)

Jonas Lihnell
2006-06-08, 14:33
Jag står till utdelandets förfogande i göteborg om någon ger mig en bunt _lättförståeliga_ och _tydliga_ papper att dela ut ^-^

//Jonas Lihnell, roze@roze.mine.nu

Holi
2006-06-08, 15:49
Jag tror personligen att han utgår ifrån att alla partier köper sina röster.. Men bara jag :) (viss ironi tro det eller ej)