handdator

Visa fullständig version : Viktigt

Ken Rabelius
2006-06-07, 15:30
<DIV>Vi måste försöka få med kvinnor i detta också!</DIV><DIV></DIV><DIV>Som det är nu är det mest män.</DIV><DIV>på något sätt måste vi framhäva att detta parti inte bara är till för män.</DIV><DIV></DIV><DIV>integritetsfrågan kanske ligger bäst till i det fallet.</DIV><DIV></DIV><DIV>hur som helst vi kanske förlorar massvis av röster pga av att inte kvinnor kan identifiera sig med partiet....</DIV><DIV></DIV><DIV>Om du själv är kvinna och medlem får du gärna komma med förslag på hur man skulle kunna gå till väga, vad var det som fick just dig (kvinna) att gå med.</DIV>

Faye
2006-06-07, 15:46
Ken Rabelius (2006-Jun-07)<DIV>Vi måste försöka få med kvinnor i detta också!</DIV><DIV></DIV><DIV>Som det är nu är det mest män.</DIV><DIV>på något sätt måste vi framhäva att detta parti inte bara är till för män.</DIV><DIV></DIV><DIV>integritetsfrågan kanske ligger bäst till i det fallet.</DIV><DIV></DIV><DIV>hur som helst vi kanske förlorar massvis av röster pga av att inte kvinnor kan identifiera sig med partiet....</DIV><DIV></DIV><DIV>Om du själv är kvinna och medlem får du gärna komma med förslag på hur man skulle kunna gå till väga, vad vad det som fick just dig (kvinna) att gå med.</DIV>

Tja av ganska simpla skäl, mina åsikter stämmer med partiets och jag är trött på denna Storebrorsidioti.

Jag tycker faktiskt det är underligt att det inte är fler kvinnor med, kan inte tänka mig att det är SÅ få kvinnor som fildelar? Men ett skäl till att kvinnor är en så stor minioritet är nog att "hacking" och "datapyssel" (om ni förstår vad jag menar) fortfarande är en grabbgrej. Och många tjejer kanske inte har fattat riktigt vad partiet går ut på, utan tror att det bara har med massa data att göra och att man måste tillhöra den gruppen. Själv är jag pinsamt dåligt på allt detta men är glad pirat ändå. :D

Det man borde kunna göra är nog att uppmärksamam detta, för ibland känns det nästan som om det är väldigt mycket "grabbdataprat" inne i forumet.

pv2b
2006-06-07, 15:53
Det man borde kunna göra är nog att uppmärksamam detta, för ibland känns det nästan som om det är väldigt mycket "grabbdataprat" inne i forumet.

Vadå? Ska vi ändra på hur vi är bara för att tillgodose det motsatta könets behov? Skandal! Upp till kamp för männens rättigheter att vara män! :D

Piratpartiet kanske är en motpol till Feministiskt Initiativ i piratförklädnad? Arr! :)

Nä, ska man vara seriös, är det nog inte forumets fel att vi inte attraherar fler tjejer. Jag tror att det bästa vi kan göra för att attrahera både den äldre generationen är affischer sedda från föräldrarnas perspektiv. Affischer och budskap som typ "Just nu lyssnar din son på musik han laddat ner från nätet. Är det rimligt att han betraktas som en brottsling?". Typ, fokusera på den moderliga aspekten att folk vill skydda sina ungar.

Jag vet inte om det är helt out of touch att föreslå något sådant, men för det finns det väl åtminstone 2 eller 3 tjejer i forumet som kan svara på? :)

Veronika
2006-06-07, 15:54
de finns nog många kvinnor med i partiet ute i landet. alla skriver inte i forumet bara.

jag gick med för att partiets argument stämmer överens med mina. sen att jag har ett stort intresse för datorer även jag.

Mvh Veronika

pv2b
2006-06-07, 15:59
Veronika (2006-Jun-07)de finns nog många kvinnor med i partiet ute i landet. alla skriver inte i forumet bara.jag gick med för att partiets argument stämmer överens med mina. sen att jag har ett stort intresse för datorer även jag.Mvh Veronika

Visst finns det tjejer i partiet. Men tidigare undersökningar, Ungt Val, och temo-undersökningen innan (båda före TPB-tillslaget iofs) visar på att det finns långt många fler män än kvinnor i partiet. Och rent valtaktiskt måste vi ju ändra på det, kvinnor är ju hälften av de röstberättigade.

Faye
2006-06-07, 16:07
pv2b (2006-Jun-07)Det man borde kunna göra är nog att uppmärksamam detta, för ibland känns det nästan som om det är väldigt mycket "grabbdataprat" inne i forumet.

Vadå? Ska vi ändra på hur vi är bara för att tillgodose det motsatta könets behov? Skandal! Upp till kamp för männens rättigheter att vara män! :D

Piratpartiet kanske är en motpol till Feministiskt Initiativ i piratförklädnad? Arr! :)

Nä, ska man vara seriös, är det nog inte forumets fel att vi inte attraherar fler tjejer. Jag tror att det bästa vi kan göra för att attrahera både den äldre generationen är affischer sedda från föräldrarnas perspektiv. Affischer och budskap som typ "Just nu lyssnar din son på musik han laddat ner från nätet. Är det rimligt att han betraktas som en brottsling?". Typ, fokusera på den moderliga aspekten att folk vill skydda sina ungar.

Jag vet inte om det är helt out of touch att föreslå något sådant, men för det finns det väl åtminstone 2 eller 3 tjejer i forumet som kan svara på? :)

Haha ehm, nu tror jag det blev lite fel här. ;) Jag menade självklart inte att det är forumets fel att inte fler tjejer är medlem i partiet, det var bara en liten tanke jag hade. Självklart ska ni grabbsnacka på. ;) Det jag menade är att det kanske är viktigt att peka på att man inte måste vara datakunnig på något sätt för att vara med i partiet, alltså, man MÅSTE inte vara expert på torrenter, nerladdning och liknande. Äsch jag får ju inte fram vad jag menar. :w00t: jag ska försöka klura ut en bra formulering.

och AHA! Din SON!Vad var det jag sa?:hehe:

pv2b
2006-06-07, 16:12
och AHA! Din SON!Vad var det jag sa?:hehe:

Medvetet, med tanke på att jag tror att det faktiskt är mest unga killar som fildelar. Men alla dessa unga killar har faktiskt en far och mor också. :-)

Har du förslag på en könsneutral formulering som är lika bra eller bättre än: "Just nu lyssnar din son på musik han olovligen laddat ner på nätet. Är det rätt att han betraktas som kriminell?"

"Dina barn" kan man ju använda. Men jag gillar inte ordet "barn", det låter så… infantilt på något sätt. "Just nu lyssnar din tonåring" kanske? Fast då missar man alla som har söner och döttrar i vuxen ålder… och vi vill inte förstärka stereotypen om unga killar ännu mer.

Ken Rabelius
2006-06-07, 16:16
<DIV>just nu lyssnar någon du känner på musik han/hon laddat ner</DIV><DIV></DIV><DIV>tycker du att han/hon ska straffas för det?</DIV><DIV></DIV><DIV>(ÖPartilogga)</DIV><DIV>www.piratpartiet.se (http://www.piratpartiet.se)</DIV>

Ken Rabelius
2006-06-07, 16:19
<DIV>Detta kanske når ut till en bredare publik :</DIV><DIV></DIV><DIV>---------------------------------------------------------</DIV><DIV>Varje samtal du ringer.</DIV><DIV></DIV><DIV>Varje hemsida du besöker.</DIV><DIV></DIV><DIV>Varje mejl du skickar.</DIV><DIV></DIV><DIV>Allt kan komma att bevakas!</DIV><DIV></DIV><DIV>allt som bevakas kan hamna i orätta händer.</DIV><DIV></DIV><DIV>villdu vara med och stoppa övervakningen?</DIV><DIV></DIV><DIV>(PP logga)</DIV><DIV>www.piratpartiet.se (http://www.piratpartiet.se)</DIV><DIV></DIV><DIV>Välkommen in!</DIV><DIV></DIV><DIV>-----------------------------------------------------------</DIV>

Faye
2006-06-07, 16:19
pv2b (2006-Jun-07)och AHA! Din SON!Vad var det jag sa?:hehe:

Medvetet, med tanke på att jag tror att det faktiskt är mest unga killar som fildelar. Men alla dessa unga killar har faktiskt en far och mor också. :-)

Har du förslag på en könsneutral formulering som är lika bra eller bättre än: "Just nu lyssnar din son på musik han olovligen laddat ner på nätet. Är det rätt att han betraktas som kriminell?"

"Dina barn" kan man ju använda. Men jag gillar inte ordet "barn", det låter så… infantilt på något sätt. "Just nu lyssnar din tonåring" kanske? Fast då missar man alla som har söner och döttrar i vuxen ålder… och vi vill inte förstärka stereotypen om unga killar ännu mer.

Vad sägs om "din son/dotter"? Enkelt och logiskt. ;)

Andreas Arvidsson
2006-06-07, 16:26
ken: bra förslag, gör ett bildexempel å lägg i affisch tråden

pv2b
2006-06-07, 16:26
WitchBitch (2006-Jun-07)Vad sägs om "din son/dotter"? Enkelt och logiskt. ;)

Känns krystat och onödigt pk. Jag avskyr sådana där "könsneutrala" formuleringar.

Faye
2006-06-07, 16:32
pv2b (2006-Jun-07)WitchBitch (2006-Jun-07)Vad sägs om "din son/dotter"? Enkelt och logiskt. ;)

Känns krystat och onödigt pk. Jag avskyr sådana där "könsneutrala" formuleringar.

Kanske just därför det inte är så mycket kvinnor med då? Om all reklam för partiet riktias in på manliga medlemmar så får man kanske ta lite konsekvenser av det? Bara för att det mest killar som fildelar vtyger ju inte det att man ska glömma detjejer som gör det?

Antingen så har man en könsneutral formulering eller så får man hitta ett helt annat ordval att ha på affischen. Att bara rikta sig till killar tycker jag är fel.. Det är väl inget manligt parti? ;)

Anders Löfgren
2006-06-07, 16:39
Just nu lyssnarn ungdomarpå musikde laddat ner från nätet. Är det rimligt attde betraktas som brottslingar? Det kan vara din son eller dotter...

Bara ett förslag :)

Ken Rabelius
2006-06-07, 16:41
<DIV>jag vet inte, för mycket fokusering på "ungdom" tycker jag. låter fel i mina öron.</DIV><DIV></DIV><DIV>låter snarare som en uppmaning att de ska hålla mer koll på så att inte deras ungar laddar ner, kan ge fel budsak kanske....</DIV>

Faye
2006-06-07, 16:43
Ken Rabelius (2006-Jun-07)<DIV>jag vet inte, för mycket fokusering på "ungdom" tycker jag. låter fel i mina öron.</DIV><DIV></DIV><DIV>låter snarare som en uppmaning att de ska hålla mer koll på så att inte deras ungar laddar ner, kan ge fel budsak kanske....</DIV>

Jag måste faktiskt hålla med dig, det låter snarare som att man ska hålla koll på folk..

pv2b
2006-06-07, 16:44
WitchBitch (2006-Jun-07)Kanske just därför det inte är så mycket kvinnor med då? Om all reklam för partiet riktias in på manliga medlemmar så får man kanske ta lite konsekvenser av det? Bara för att det mest killar som fildelar vtyger ju inte det att man ska glömma detjejer som gör det?Antingen så har man en könsneutral formulering eller så får man hitta ett helt annat ordval att ha på affischen. Att bara rikta sig till killar tycker jag är fel.. Det är väl inget manligt parti? ;)

Självklart har du rätt. Det har jag sagt hela tiden att vi måste försöka få affischeringen att vända sig mer till tjejer.

Men jag tycker mer att formuleringar som "son/dotter" låter onödigt politiskt korrekt och för krystade för att tas seriöst. Jag har inget bättre alternativ. Det kanske är det minst dåliga av de alternativ som finns.

Coolast ändå vore om man kunde trycka upp en hel affischserie med olika X för "Ikväll kommer X att dela filer på Internet. Ska det vara kriminellt?"

Olika värden på X:

- din son

- din dotter

- din granne

- din lärare

- din pojkvän

- din flickvän

- din kompis

- din jobbarkompis

Hopp. Nu kanske det här skulle stå i affischtråden? Men vad tycker ni om idén? Lite variation i budskapet gör att folk gärna tittar flera gånger på affischer för att upptäcka småskillnader och därmed tar åt sig budskapet bättre.

Holi
2006-06-07, 16:48
Jag är fortfarande av åsikten att allt började gå utför när kvinnorna fick rösträtt ;)

Nej men på en lite seriösare nivå.. Det har gjorts nån undersökning som säger att kvinnor (i synnerhet gravida eller med småbarn) ställer sig på Bodströms sida istället för våran då de gärna offrar lite frihet för att sina barn ska vara trygga (Även om det bara är en illusion i fallet Bodström för tillfället). Har men sånna där häftiga hormoner å grejjor att göra inte faktiska åsikter å tankar :)

Men visst jag är helt enig med det ni säger fler flickor i partiet skulle absolut inte skada det är en enorm målgrupp och den ska vi självklart inte ignorera

Corpset
2006-06-07, 17:02
Holi (2006-Jun-07)Jag är fortfarande av åsikten att allt började gå utför när kvinnorna fick rösträtt ;)

Nej men på en lite seriösare nivå.. Det har gjorts nån undersökning som säger att kvinnor (i synnerhet gravida eller med småbarn) ställer sig på Bodströms sida istället för våran då de gärna offrar lite frihet för att sina barn ska vara trygga (Även om det bara är en illusion i fallet Bodström för tillfället). Har men sånna där häftiga hormoner å grejjor att göra inte faktiska åsikter å tankar :)

Men visst jag är helt enig med det ni säger fler flickor i partiet skulle absolut inte skada det är en enorm målgrupp och den ska vi självklart inte ignorera

Jag tycker du ska undersöka lite inna du uttalar dig sådär. ;)

Att besöka t ex Familjeliv, som är en stor community med många mammor, och ställa frågan där kan vara ett tips.

Du får gärna länka till undersökningen.

Faye
2006-06-07, 17:53
Holi (2006-Jun-07)Jag är fortfarande av åsikten att allt började gå utför när kvinnorna fick rösträtt ;)

OM detta nu är sant kan jag förstå dom. Som sjukskriven och beroende av en regering som itne vill sänka sjukbidraget är jag lite sosseberoende själv. Moderaterna har ju en annan politik när det gäller bidrag, så jag skulle verkligen inte uppskatta att det blir en blå regering i år, vilket det tyvärr lutar åt. Men vad gör man.. Pest eller kolera..

Faye
2006-06-07, 17:54
pv2b (2006-Jun-07)WitchBitch (2006-Jun-07)Kanske just därför det inte är så mycket kvinnor med då? Om all reklam för partiet riktias in på manliga medlemmar så får man kanske ta lite konsekvenser av det? Bara för att det mest killar som fildelar vtyger ju inte det att man ska glömma detjejer som gör det?Antingen så har man en könsneutral formulering eller så får man hitta ett helt annat ordval att ha på affischen. Att bara rikta sig till killar tycker jag är fel.. Det är väl inget manligt parti? ;)

Självklart har du rätt. Det har jag sagt hela tiden att vi måste försöka få affischeringen att vända sig mer till tjejer.

Men jag tycker mer att formuleringar som "son/dotter" låter onödigt politiskt korrekt och för krystade för att tas seriöst. Jag har inget bättre alternativ. Det kanske är det minst dåliga av de alternativ som finns.

Coolast ändå vore om man kunde trycka upp en hel affischserie med olika X för "Ikväll kommer X att dela filer på Internet. Ska det vara kriminellt?"

Olika värden på X:

- din son
- din dotter
- din granne
- din lärare
- din pojkvän
- din flickvän
- din kompis
- din jobbarkompis

Hopp. Nu kanske det här skulle stå i affischtråden? Men vad tycker ni om idén? Lite variation i budskapet gör att folk gärna tittar flera gånger på affischer för att upptäcka småskillnader och därmed tar åt sig budskapet bättre.

Det där lät som en ganska intressant affischidé. :)

Holi
2006-06-07, 20:34
Svar till Corpset

Jag tänker inte göra undersökningen jag ska göra ett argument... Jag ska ställa en fråga... Denna fråga kanske är lite vinklad det erkänner jag men den belyser varför jag skrev det jag skrev

Hej kära mamma. Om du fick välja mellan utökad övervakning som skulle kunna leda till att vi låser in fler pedofiler/misshandlare/terrorister å annat löst folk som äventyrar säkerheten hos ditt barn eller att få ladda hem en film från nätet vilket du skulle du välja?

Den mamma som väljer filmen skulle jag seriöst ifrågasätta som lämplig moder... Nu var detta kanske inte den bästa frågan etc men den belyser det hela ur det synsättet som jag utgår ifrån att dem har kring det hela... Hur dem prioriterar är inte upp till mig men det är så jag nästan uteslutande tror de skulle prioritera i det valet... Jag kan ställa den frågan på det forumet du nämde ifall du vill men tror snarare att det skulle utesluta ett stort antal röstare då frågan absolut inte talar possitivt om vår sak :)

Edit. Jag orkar inte med å pilla med quote det e jobbigt å jag hoppas du förstår iaf...

Corpset
2006-06-07, 20:54
Holi (2006-Jun-07)

Den mamma som väljer filmen skulle jag seriöst ifrågasätta som lämplig moder... Nu var detta kanske inte den bästa frågan etc men den belyser det hela ur det synsättet som jag utgår ifrån att dem har kring det hela... Hur dem prioriterar är inte upp till mig men det är så jag nästan uteslutande tror de skulle prioritera i det valet... Jag kan ställa den frågan på det forumet du nämde ifall du vill men tror snarare att det skulle utesluta ett stort antal röstare då frågan absolut inte talar possitivt om vår sak :)

Edit. Jag orkar inte med å pilla med quote det e jobbigt å jag hoppas du förstår iaf...

Jojo, men det är dumt att anta att en hel potentiell väljargrupp tycker på ett sätt. Vissa individer i alla grupper är opålästa och röstar efter vad som låter bra, men absolut inte alla. Gruppen "föräldrar" är väldigt väldigt stor. Den innefattar pappor också, för jag antar att du skulle ifrågasatta pappan också i den frågan du ställde. Vad säger att du måste ställa just den där frågan?

Varför inte bara fråga vad de tycker om t ex patent och ta upp exempel där patent har varit bra och patent har varit dåligt.

Jag tror just gruppen "mammor" har oförtjänt dåligt rykte av nån anledning. Finns gott om folk där som är civilingenjörer, jurister, jobbar inom kriminalvården och allt möjligt.

Holi
2006-06-07, 21:07
Min mor är skyddsingejör och var länge politiskt insatt... Jag menar inte att ge dem ett dåligt rykte jag menar på att för alla föräldrar (mammor enligt mig rent generellt mer än pappor.. Har med min uppväxt att göra kanske) så kommer barnen först.. Deras säkerhet... Det är väl inget dåligt med det påståendet? Jag ser det bara som bra personligen...

Anledningen till att jag vinklade frågan så var för att statuera mitt exempel.. Du får gärna komma med andra frågor som kan va mycket bättre att ställa som får över dem på våran sida :) En liten sidnot... Jag har alltid varit av principskäl emot "hjärntvättningsprincipen" som jag annvände där.. Jag har alltid hävdat att en person ska bestämma för sig själv vad den ska tro om vad det än må vara.. Exemplet jag använde va raka motsattsen till det då det påverkade dem väldigt mycket i frågan då jag hade en mycket längre motivation till ena alternativet samt det andra inte ens kom i närheten när det kom till viktigt för nån vem det än må vara. Tror du nån nedprioriterar sin säkerhet för att få ladda hem film? (De förslagen Bodström ger inte ökad säkerhet å trygghet... Bara idioterna som missar å inte kan kringgå dem å det är oftast inte dem som är farligast)

sandos
2006-06-07, 22:26
pv2b (2006-Jun-07)Coolast ändå vore om man kunde trycka upp en hel affischserie med olika X för "Ikväll kommer X att dela filer på Internet. Ska det vara kriminellt?"

"din pojkvän" var ju riktigt bra, då det talar till kvinnor vilket vi behöver fler av! =)

pv2b
2006-06-07, 22:35
sandos (2006-Jun-07)"din pojkvän" var ju riktigt bra, då det talar till kvinnor vilket vi behöver fler av! =)

Och om vi ska vara så politiskt korrekta, bögar också. :)

Men diskutera helst affischförslaget i affischtråden: https://www.piratpartiet.se/forum/FindPost31304.aspx

Revo
2006-06-07, 22:38
Tjena Jag o tjejen Bor i USA. Jag har blivit medlem via en vän i sverige. Men Veronica har inte blivit det ännu. Om det är ngn som vill bidra med en 5 så bli hon medlem idag/nu.

Ken Rabelius
2006-06-07, 22:48
<DIV>Revo (2006-Jun-07)Tjena Jag o tjejen Bor i USA. Jag har blivit medlem via en vän i sverige. Men Veronica har inte blivit det ännu. Om det är ngn som vill bidra med en 5 så bli hon medlem idag/nu.
</DIV><DIV></DIV><DIV>Piratpartiet springer inte iväg någonstans jag lovar</DIV><DIV></DIV><DIV>om det inte går nu går det alltid senare :)</DIV>

Revo
2006-06-08, 00:09
Nej det är så sant så ;), men man är lite ivrig ändå när man sitter andra sidan atlanten o vill göra så mycket man bara kan :)