handdator

Visa fullständig version : Kan någon förklara för mig...

Niclas Lindström
2006-06-07, 15:38
Jag ställer den här frågan helt enkelt för att jag inte riktigt förstår (dvs saknar kunskap).

Låt oss anta att Piratpartiet kommer in i riksdagen med 4% av rösterna, vänsterblocket har 49% och högerblocket har 51%.

Ni går till högerblocket och säger "Tjo! Vi samarbetar med er om vi får igenom det här och det där."

De svarar "- Haha det kan ni glömma! Vänsterblocket kommer säga samma sak! Ha det så kul i mitten!"

Ni går till vänsterblocket och säger "Tjaba! Vi samarbetar med er om vi får igenom det här och det där."

De svarar "- Glöm det pojk."

Vad händer då? Vad exakt kan vi göra då med våra 4%? Vad händer om högerblocket får 55% och vänsterblocket 45% och vi då står där utan att ens ha något att erbjuda?

Jag är inte tillräckligt insatt för att veta såna här saker.

pv2b
2006-06-07, 15:43
Läs följande: http://www2.piratpartiet.se/vagmastarstallning

John Nilsson
2006-06-07, 15:50
Niclas Lindström (2006-Jun-07)Låt oss anta att Piratpartiet kommer in i riksdagen med 4% av rösterna, vänsterblocket har 49% och högerblocket har 51%.[...]

Vad händer då? Vad exakt kan vi göra då med våra 4%? Vad händer om högerblocket får 55% och vänsterblocket 45% och vi då står där utan att ens ha något att erbjuda?

Det blir kanske lite enklare om du tänker dig att våra 4% är en del av de 100% som skall fördelas... (49+51+4 != 100)

Ken Rabelius
2006-06-07, 15:59
Känns lite som att muta....men det är ju i ett gott syfte så :P

Niclas Lindström
2006-06-07, 16:02
haha att jag lyckades missa det där med 4% i 51%/49% är rätt underhållande. tack för länken.

Holi
2006-06-07, 16:53
Jag vet att vi inte ger oss in på själva vänster/högerskalan å att vi ska ge våra röster till partiet som ger oss bäst erbjudande... Men borde vi egentligen inte föra en liten diskusion angående detta också nästan? "Utbildning" i vad den andra politiken innebär i praktiken samt vad den vill åstakomma i teorin etc? Jag personligen är av tron att väldigt många ungdommar inte har nån djupare insyn i det hela samt mest bara är arga pga övertramp etc som har gjorts... Eftertanke är nått som deffinitivt inte är ogrundat i politik.. Att bara gå å säga/göra/rösta på nån av ett infall kan man få ångra... :)

Aja är bara ett litet förslag som absolut inte behöver tas på nått allvar... Är absolut inte menat för att vi ska splittras etc pga nån idiotdiskusion angående statligt stöd till bönder eller nedskärningar inom sjukvården