handdator

Visa fullständig version : En mycket viktig sak. Hur vi bör få ut vårt budskap

Nicklas W Bjurman
2006-06-07, 18:21
Angående framside debatten där folk kan använda sig av kommentera funktionen. Kom det upp att det finns personer som tycker att du ska sluta Hacka på Miljöpartiet. Det måste du göra. Låt mig förklara.

Det är inte uppskattat av någon när man sparkar på någon. Det första man lär sig av PR kunskap är att aldrig försöka smutsa ner konkurenterna. Det slår tillbaks på en själv i slutändan. Varje gång Piratpartiet säger något skit om något annat parti är det en gång man inte har sagt något positivt om Piratpartiet.

Om man börjar sparka på konkurransen uppfattas man som väldigt ohyfsad och inte speciellt bra att ha att göra med. Vi står över smutskastning. Vi vet att vi har folket på våran sida så vi behöver inte göra något sådant. Om vi ska samarbeta med någon så stärker det inte våra relationer till det partiet genom att sparka på det. Varje parti är en ptentiell bundsförvant så inget parti ska sparkas på.

Vi vet att Miljöpartiets Valmanifest säger en annan sak än vad de vill ge sken för. Om man vill påvisa detta är inte smutskastning genom direkt konfrontation något som ses blit på. Debatt är ett ypperligt tillfälle för att fråga vad som står i Valmanifest och konfrontera dom om vad de har sagt förut för då kan de säga ifrån. Men om man har fakta som man kan visa upp så fungerar det.

Se bara på Brumark och Funebo för att vara visa på några komiskt extremt exempel på hur man uppfattas om man sparkar på folk.

sandos
2006-06-07, 18:23
Nicklas W Bjurman (2006-Jun-07)Se bara på Brumark och Funebo för att vara visa på några komiskt extremt exempel på hur man uppfattas om man sparkar på folk.

Tänkvärt =)

Jag tycker dock fortfarande att viss "skit" kan man ge de andra partierna, men man ska då verkligen ha anledning till det.

mhenoch
2006-06-07, 19:58
För att inte tala om att det finns mycket byte även på styrbord sida... om vi kunde få folk att prata lika mycket om integritet och avlyssning som de nu pratat om fildelning, så skulle nog en och annan liberal inse vad fp och m hållit på med den senaste tiden. En drabbning mellan pp och mp vore nog inte så fruktsam, eftersom vi mest fastnar i "detaljer" - förvisso viktiga, men de blå skutorna är s.a.s. både rikare och lättare att plundra. Direkt konfrontation är som nämnt nog inte att föredra, men kanske kan vi få folk att inse vad vi står för...

Christian Engström
2006-06-07, 20:19
Även i kommentarerna på förstasidan är det en del som inte gillar att vi kritiserar miljöpartiet. Men vad har vi för val? De beter sig ju ohederligt - gör en sak i riksdagen, och säger något annat i valrörelsen. Om vi inte påtalar det för väljarna blir vi ju medskyldiga till att föra dem bakom ljuset.

Här är länken till anförandet som Gustav Fridolin höll i riksdagen den 25 maj 2005, där han säger att "Det är viktigt att poängtera att det precis som i dag ska vara olagligt att tillgängliggöra upphovsrättsskyddat material.":

<a href=http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2004/05:126#anf73>http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2004/05:126#anf73</a>

Om nu någon tycker det är fel av piratpartiet att kritisera miljöpartiet kan jag citera vänsterpartiet istället. I anförandet efter Fridolins sa Tasso Stafilidis (v):

"Jag kan inte förstå hur Gustav Fridolin kan försvara att man under väldigt lång tid, sedan 2002, har suttit i förhandlingar och inte en enda gång lyft upp att man vill omförhandla ett EU-direktiv som har tagit flera år att förhandla fram samt att man vill omförhandla de två FN-fördrag som beslutades 1996. Det är ingenting som man gör över en natt, Gustav. Varför har ni aldrig lyft upp detta innan ni lyfte upp det i den motion ni väckte nu i anknytning till propositionen? Ni hoppade av i december, alltså när förslaget var klart. Inte en enda gång lyfte ni upp någon av de frågorna."

Vänsterpartiet röstade för skärpningen av upphovsrättslagen och kriminaliseringen av en miljon svenska fildelare. Men de stod åtminstone för vad de gjorde.

Visst är det tråkigt att behöva kritisera miljöpartiet, som har många medlemmar som tycker som vi. Men i en valrörelse måste man ändå säga vad som är sant. Och sanningen är att miljöpartiet inte har utnyttjat sin vågmästarställing till att försvara fildelarna. Då ska de inte försöka ge sken av något annat i efterhand.

Nicklas W Bjurman
2006-06-07, 20:19
Ja, jag håller med det är viktigt att vi tar upp rätten till privat liv mer. Det är en lika viktig fråga och en fråga som kan engagera lika många som fri information och delad kultur kan göra.

Daniel Nyström
2006-06-07, 20:40
Man kanske kan säga att det är viktigt att göra uppmärskamt att MP inte står för det Piratpartiet står för, men att dom genom deras ordval får det att framstå som det.

MEN (som Tony Erwing(?)) att PP väljer att formulera sig på ett sätt som kanske inte framstår som ren kritik, utan kanske mer upplysningstonat, men ändå inte tappar poängen.

För precis som Christian säger, så är det som alltid en helt annan värld före valet än efter. Och PP väljer att köra med öppna kort, tvärt emot de flesta andra partier.

Därmed är det ju i princip våran plikt att upplysa folk om de andra partiernas fläsk (eftersom dom verkar hålla varandra om ryggen; ljuger dom, ljuger vi). Men, återigen, att vi gör det med sans och med "finess".

Nicklas W Bjurman
2006-06-07, 22:28
Jag känner att jag behöver be om ursäkt till Rickard.

Under den senaste tiden har jag kritiserat lite väl mycket, det känns som om jag är en gnällmaskin. Jag har gett kritik i frågot om atmosfären några upplevde i och med demonstrationen, viftande med händerna och nu sparkande på andra partier. Förlåt Rickard, jag vill inget annat än det bästa för oss.

Ni har helt rätt. Vi ska vara öppna och oss själva. De andra politikerna är det inte och det är ju därför dom inte har någon respekt. Jag såg just de sista fem minutrarna på Studio24 där Rickard, LUF och MUF var med, jätte bra slutord på diskussionen. Jag ska försöka se om jag kan hitta hela programmet och se på det men det verkade som om du har blivit avsevärt bättre på dit media uppträdande. Mycket bra.

Så vad gör vi åt Mp problemet. Vi vill inte mygla och vara fula fiskar. Men vi vill ha sympati. Jag undrar, har vi folkets stöd... På något sätt måste det komma fram vad Mp har i sitt Valmanifest? Eller?

trasdocka
2006-06-07, 22:46
Är det inte lite pinsamt att vi ger oss så mycket

på mp när det är ganska allmänt känt att många

här i partiet har ett förflutet i m eller fp, partier som

i vanliga fall inte tycker jättemycket om mp...

och det är väl ganska tydligt vad som är skillnaden mellan

mp och pp? Läser man valmanifest från mp och

principförklaringar från pp så kan det väl inte vara någon

skillnad. pp är radikalare, och mp är mesigare...

våra fienden är väl egentligen de som sprider tankarna

om att fildelning ska vara olagligt, fp s v kd och m...

och niklas. kritik är bra och viktigt för att partiet ska

kunna utvecklas. den dagen vi börjar kväva intern kritik

är vi _väldigt_ farligt ute...

Holi
2006-06-07, 22:58
V och M ställer sig på fildelarnas sida (enligt uttalande.. får se vad som händer praktiskt) bara så du följer med i nyheterna :)