handdator

Visa fullständig version : Fyraprocentspärren

IlyaZ
2006-06-07, 20:45
Hur ställer sig partiet till fyraprocentspärren?

Holi
2006-06-07, 20:47
Att den är bra för den håller för många partier borta från riksdagen som ifall de skulle vara där bara skulle slöa ner hela systemet (Tänk er ifall tex Sverigedemokraterna kom in...).

Skälet till att de satte den till 4% är dock lite mer tja... Felaktigt... Var väl ursprungligen för att hålla nått parti ute? (var det MP eller nått annat det kommer jag inte ihåg)... Kan dock ha fel nu är nått jag tycks minnas bara..

Edit. Min personliga åsikt då partiet självklart inte tar upp denna fråga då den inte är relaterad till vårat program :)

pv2b
2006-06-07, 20:51
Hur menar du? Om vi tycker att den är bra eller dålig? Piratpartiet tar inte ställning till några andra frågor än just upphovsrätt, patent och integritet.

Om vi kommer klara den? Även om vi inte klarar den så kan vi få flera andra positiva grejer även om vi inte klarar den. Partistöd, gratis valsedlar, etc.

IlyaZ
2006-06-07, 21:36
Fyraprocentspärren verkar vara piratpartiets största fiende just nu. Tänkte mig mer hur partiet ställer sig den. Nu och efter ett eventuellt inträde i riksdagen.

Själv tycker jag att spärren är skit då den motarbetar demokratin. Om 3% röstar på sd så ska de ha platserna. Samma gäller piratpartiet. Partierna i riksdagen har stiftat ihop den för att säkra sin egna position, det är de som avgör vilka åsikter som är ok och vilka som inte är det (genom att införa en spärr och höja/sänka den).

Holi
2006-06-07, 21:41
Beakta detta exempel... Alla politiska partier samlas i riksdagen... Alla partier ska göra sin röst hörd... Alla partier ska rösta i alla frågor (helst)... Hur bra tror du det skulle fungera? :) Ja det är "sann demokrati" men jag betvivlar att vi skulle få nått gjort...

Än en gång.. Mina åsikter å teorier angående frågan :)

Echmech
2006-06-07, 21:52
4% spärren är väl förhoppnings mer en vän eller en fiende. Om(/när :) ) vi tar oss över 4% spärren kan ingen kalla PP en ett "låtsasparti", en liten samling bortskämda snorvalpar eller nåt liknande. Tar vi oss över är vi ett riktigt parti som ska betraktas med full seriositet.

IlyaZ
2006-06-07, 22:17
Holi, du gav ett argument men det är inte tillräckligt övertygande tycker jag. Tror heller inte att det skulle medföra några större problem med att ta bort spärren. Det krävs ju fortfarande ett visst röstetal för att få ett mandat.

Vad säger att spärren ska vara på 4% och inte 3.9% osv. Påhittade gränser möter jag med stor skepticism.

Echmech, om piratpartiet kommer in i riksdagen lovar jag äta upp min hatt. De etablerade partierna börjar anamma piratpartiets politik. Om det spelar roll vem som kom på något först, är jag rätt så säker på att kommunistpartierna talade emot kriminaliserandet av fildelning redan innan piratpariet fanns.

Om piratpartiet inte vill ta ställning i övrig politik, skulle det då kunna samarbeta med fascister? Går gränsen till fascism vid upprätthållandet av inflationsbekämpande arbetslöshet eller hemlöshet?

PS Det verkar finnas många buggar i forummjukvaran.

Holi
2006-06-07, 22:23
Jag funderar över om jag kan komma på ett argument som är mer övertygande för tillfället :) Som jag säger så tror jag att det skulle bli större slitningar i regeringen än det redan är å att det skulle kunna bli större slitningar å sverige kanske rent av skulle tappa fokus ifrån utveckling å sånna där saker som "måste" ske.. Aja bara en upprepning å omskrivning av mitt förra så har väl inget direkt värde... Man ska aldrig försöka banka in ett å samma budskap i någon.. Det funkar bara på dem dumma å hämmar fritt tänkande.. Nån annan som vill komma med ett argument för/mot 4% spärren som övertygar nån av oss? :)

bore
2006-06-07, 23:09
Om de etablerade partierna börjar anamma piratpartiets politik har vi väl lyckats eller?

Det spelar väl ingen som helst roll om piratpartiet kommer med i riksdagen eller inte så länge våran politik gör det?

Jag tycker inte att det väsentliga i ett parti borde vara att jaga väljare och slåss om makten, det viktiga bör vara att få igenom den politik man tror på.

IlyaZ
2006-06-07, 23:18
Absolut. Det är också därför jag inte tror att piraterna kommer in i riksdagen. Men givetvis gäller det att se hur väl de andra partierna skulle uppfylla de vallöften som ges. Det är lätt att "kompromissa bort" löften med sossar.

Christian Engström
2006-06-07, 23:22
IlyaZ (2006-Jun-07)Hur ställer sig partiet till fyraprocentspärren?

Vi ska över den.