handdator

Visa fullständig version : Idéer på mötet 6 juni

jack be nimble
2006-06-07, 21:49
Ungefär det här kom vi fram till i den gruppen jag satt i.

Medverkade gjorde Viktor, -glömt namn- :crying: och jag.

Målgrupper

Vi måste ägna tid åt att bestämma målgrupper.

För varje målgrupp kan sedan vår information formas, presenteras och anpassas så det bäst väcker intresse och engagemang hos så många potentiella väljare som möjligt.

Några exempel på målgrupper vi kom fram till, med tillhörande passande angreppspunkter:

Unga, insatta

(Vet vilka Piratpartiet är)

* Kortfilmer, gärna med humoristisk underton. Serie med kortfilmer.

Varje kortfilm tar upp en fråga. Filmerna sprids med hjälp av fildelning, video-siter (You-Tube, Google Video). Kan också kombineras med synpunkter från en annan grupp - kortfilmer som sänds på lokala öppna kanaler, då framförandet förmodligen måste vara mer "seriöst".

"Äldre" (30-), ej insatta

(Vet inte, eller vagt insatta i vilka Piratpartiet är)

* Integritetsfrågan! Påtala vilken politik som förs idag. Visa var vi står.

* Kommunikation "på gatan". Diskussioner, visa exempel på vad vi menar med våra frågor.

* Presentationer på hemsidan (lämpligtvis Flash), sakliga, kortfattade, illustrativa, proffsiga. Länkar till mer djupgående fakta för de som berörs. Gärna interaktivitet.

Fler exempel på målgrupper...

Fyll på och kom på bra sätt att fånga upp dem.

* Småföretagare

* Pensionärer

...

"På stan"

* Affischer. Se tråd: https://www.piratpartiet.se/forum/Topic31052-85-1.aspx

* Kläder - trycka egna?

* Handbok

- Argumentation

- Fakta (samlat, lätt åtkomligt)

- Målgrupper (enl. ovan)

- Feedback

Ekonomi

Hur ska de pengar partiet har användas?

Ska lokalgruppen försöka få en liten kassa, eller ska varje medlem finansiera sina utgifter själva?

Kanske inte så viktigt just nu, men snart - då vi bl a ska bygga valstuga.

Bernt Granbacke
2006-06-08, 20:53
Jag hoppas att ni i de andra borden också svarar eftersom ni hade väldigt bra idéer!

Bernt

Dosmas
2006-06-09, 10:43
I vårat bord kläckte Petra idén om att anordna föreläsningar med statsvetare och nationalekonomer, så vi kan få ut de fakta som faktiskt finns och står på vår sida från auktoritära källor.Sedan lyckades vi nog bara knysta fram lite förslag på affich-texter:<ul> kultur för alla kultur privatliv kunskap integritet piratpartiet värnar om privatlivet din integritet -piratpartiet vem tjänar på patent?[/list]Vi kom fram till att alla dessa texter skulle tryckas stort på affichen som endast ska innehålla parti-loggan och webadressen i övrigt.Alex framförde att man inte ska trycka svart på vitt - svart ska tryckas på gult för att synas så bra som möjligt!

niescha
2006-06-11, 09:59
Hej,

Här kommer sammanställning från det bordet jag satt vid.

*Prata om partiet med kompisar

*Propagandafilmer som görs visas i Luleå NärTV

*Dela ut flygblad, synas på stan

*Skicka ut pressmeddelande _kontinuerligt_

*Vara med i SVTs Reagera program och/eller valbevakning som sänds i Nordnytt

*Debatter på universitetsområdet

*Riksdagspartierna kommer till universitetet innan valet, inga andra partier får vara med och debattera, vi ska vara där tillsammans med FI m.fl. och se till att media uppmärksammar att vår åsikt inte får höras

*Ordna offentliga debatter med kommunalpolitiker

/Fredrik

TorrentMormor
2006-06-11, 15:14
Hej , jag har en fråga, var får jag tag i affischer och flygblad?

skickas de ut centralt från Piratpartiet?

niescha
2006-06-11, 20:30
Hej Mormor :)

Flyers och affischer finns här http://piratprylar.mine.nu/ och här http://www2.piratpartiet.se/media/kampanjmaterial

Såvitt jag vet skickar partiet inte ut något material utan man får skriva ut det själv.

Affischera nu! :)

/Fredrik