handdator

Visa fullständig version : Låt oss skapa en rättslig fond ("försäkringsbolag") för pirater

jrn
2006-06-08, 01:39
En idé:

Piratpartiet, Piratbyrån eller någon annan entitet som alla litar på skapar en rättslig fond.

Till den här fonden kan man betala in kanske 50 kronor. Gör man det blir man skyddad av fonden. Om det sedan skulle vara så att man blir polisanmäld och får betala dagsböter, då betalar fonden dagsböterna.

Detta kommer funka ekonomiskt eftersom det är väldigt få som åker dit, jämfört med antalet som aktivt fildelar.

50 kronor är bättre än 18000, och vi är tillräckligt många. :-)

Låt säga att 400 pers betalar 100 kr. Då har fonden 40000. Räcker till att ekonomsikt skydda flera pirater!

Om piratpartiet tar sig åt detta kan ju några kronor gå till partiet också.

Det viktigaste är ju dock att det är piratpartiet eller piratbyrån som skapar en sådan här tjänst, eftersom folk måste våga betala in pengarna.

Cheers,

Spiff
2006-06-08, 01:48
tycker jag e en smart ide

Svarta Malin
2006-06-08, 01:53
Organiserad civil olydnad i all sin prakt.

Det skulle även visa att vi stödjer varandra fullt ut. Bättre vara en knuten näve, än slapphänt.

Danne_T
2006-06-08, 01:58
Det är en fin idé, men inget som jag tycker PP ska göra. Piratbyrån eller något helt nyttär ett bättre alternativ. Dessutom behöver även PP pengar för att kunna komma fram till en förändring så detta inte behöver hända igen.

Martin Ulfvik
2006-06-08, 02:02
Jag skulle inte vara intreserad om det var en form av inbetalning i linje med:

Jag betalar in så då är jag försäkrad.

Däremot skulle jag vara intreserad om det var en inbetalning helt enkelt för att negera en/flera dagsböter för en person fälld för fildelning. För att slå två flugor i en smäll borde själva utbetalningen göras av Piratpartiet för en möjlig goodwill.

dragontrumpetare
2006-06-08, 02:14
Tycker också det är en bra idé. Intressant sida. Där har vi ju faktiskt ett sätt till att stödja våra musiker, kanske något liknande för alla konstformer... PP kanske borde stödja sidan? Sidan stödjer ju artister/Musiker och även de som laddar ner olagligt....