handdator

Visa fullständig version : Motion 04: Motion angående avskaffad rösträttsåldersgräns

agnesson
2011-01-17, 10:02
Motion 04: Motion angående avskaffad rösträttsåldersgräns

Bakgrund:
I Sveriges konstitution anges att all makt utgår från folket. Detta till trots är en stor andel av befolkningen helt diskriminerad från medverkan i den mest konkreta formen av påverkan folket har: röstande i offentliga val. Åldersgränsen för rösträtt bör avskaffas, till förmån för ett system där ingen medborgare nekas rösträtt på grund av ålder. Denna fråga är en fråga för piratrörelsen, då den rör den mänskliga rättigheten att få delta i landets val. Frågan är särskilt viktig för Ung Pirat, vars mål just är att öka ungas inflytande i politiken.

Yrkande:
Att Ung Pirats officiella mening i frågan om rösträtt blir att åldersgränsen bör avskaffas.

Leo Rudberg (Ung Pirat)

xix xeaon
2011-01-17, 11:11
Jo visst, från ett ideologiskt perspektiv är det ju jättehemskt att så många människor inte får delta i den så underbara demokratin. Men avskaffa åldersgränsen? Det betyder alltså att bebisar också ska rösta, ska deras föräldrar då gå med och "hjälpa" dem? Detta skulle ju ge familjer med fler barn fler röster.

Sen har vi ju då problemet med barn och ungdomar som inte än har byggt upp en nyanserad bild av världen och är mycket lättpåverkade, både av föräldrar och reklam. Kommer deras röster reflektera vad som egentligen är bra för deras framtid när barn och ungdomar inte kan tänka sig mycket längre fram i tiden än en vecka och en månad?

Skulle allting bli bättre om alla under 18 gick och röstade på vad deras föräldrar ville, eller vad deras idol säger sig röstar på? Jag tror inte det, och det är ju inte precis det som är demokrati heller.

Jag skulle nästan mycket hellre se en Höjning av åldersgränsen, men jag tror inte att det heller skulle förbättra någonting egentligen, problemet är ju i vilket fall att även om några stycken faktiskt kan och har tid till att göra ett ordentligt val så är det den stora massan som bestämmer och jag kan ju definitivt hålla med Churchill när han säger "The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter".

Om du tycker att man inte ska ha någon åldersgräns för att rösta, vad tycker du då om andra åldersgränser som för sprit och tobak tex? Jag säger samma sak där, det finns en hel del som skulle klara det hur bra som helst men de flesta skulle inte.

Har du kanske andra tankar om att man kan göra ett test och se ifall man är mogen nog att bli vuxen? Det tycker jag är en intressant tanke iallafall, men det är ju inte något som går ihop med ideologin.

En annan rolig tanke är att ens röst borde vara värd lika mycket som antal år man har kvar att leva. En som är 80 år ska inte bestämma över hur en 20åring ska ha det resten av deras liv. Men det blir kanske inte relevant efterhand som vi kommer närmare till att kunna förlänga vår livstid snabbare än vi når den.

Caspian Rehbinder
2011-02-13, 21:30
Det är en lustig fråga, som jag inte har någonting emot att man driver, men på samma sätt som det ses som otroligt fånigt när småpartier (F!, Piratpartiet, m.fl) driver att man ska ta bort fyraprocentsgränsen ser det fånigt ut med ungdomar som driver frågan att sänka rösträttsåldern.

Missförstå mig inte nu – jag ser gärna en sänkning av åldern själv, men jag tror att en sådan fråga skulle kunna minska förtroendet för Ung Pirat som politisk rörelse, och Ung Pirat är en organisation med ett tämligen litet förtroendekapital att ta av.

Gustav Nipe
2011-02-20, 10:18
Jag tycker att man ska koppla rösträtten till när man blir straffmyndig. Nu inte sagt att det är bäst att sänka rösträtten till 15 eller om man göra folk straffmyndiga vid 18.

Det är rimligt att man koppla ihop dem. Ska man bli straffade måste man även kunna ha rätt att påverka lagförslagen.

of_darkness
2011-02-20, 14:22
Jag tycker att man ska koppla rösträtten till när man blir straffmyndig. Nu inte sagt att det är bäst att sänka rösträtten till 15 eller om man göra folk straffmyndiga vid 18.

Det är rimligt att man koppla ihop dem. Ska man bli straffade måste man även kunna ha rätt att påverka lagförslagen.

Hmm ja det kan jag faktiskt hålla med dig om är lämpligt, sen så bör man utreda hur man synkroniserar dem.

Eg bör man titta över åldersgränser i allmänhet och se till så att de är faktabaserade och inte godtyckliga i sin grund (byx myndigheten kommer från en godtycklig grund tex, iof säger det inte att åldern är fel varken uppåt eller nedåt bara att man bör vetenskapligt och faktamässigt fastställa åldern)

Caspian Rehbinder
2011-02-20, 22:46

Instämmer till fullo.

Michael Anderson
2011-02-21, 02:39

Håller fullständigt med. En sänkning av rösträtts-åldern till 15 är bara logiskt, om man vid samma ålder även kan bli straffad. Varför ska en 18-plus:are få rösta om vem som stiftar lagarna för 15-åringen som kan bli straffad för sagda lagar, men i nuläget inte har möjlighet att påverka?

Nekar dock till en fullständig borttagning av rösträtts-åldern (dvs att även nyfödda ska få rösta). Vid 15 år anser jag att en person bör ha åtminstone grundläggande kunskaper om hur världen funkar, och såvitt jag vet så har Samhällskunskap i skolan en hel sektion dedikerat till just vårt politiska styre och dess partier.

Gustav Nipe
2011-02-21, 15:33
Argumenten som anfördes mot kvinnlig rösträtt i Sverige var att

kvinnor är inte insatta i politiken
kvinnor tycker inte att det är skoj med politik
kvinnorna kommer ändå bara rösta som sina män

Testa att byta ut ordet ungdom mot kvinna i ovanstående och män mot föräldrar. Att man inte är intresserad tror jag beror mycket på att man ändå inte kan påverka. Det är inte kul att deltaga om ens röst inte räknas.

agnesson
2011-02-21, 16:13
För mig handlar det om att ta ansvaret när man lägger sin röst. Har man det ansvaret ska man även kunna bli invald till riksdagen och således även kunna sitta i regering. Det ska inte kunna uppstå en situation där en viss grupp ska kunna rösta, men inte ta ansvar.

En lösningen är att man som underårig även kan sitta som riksdagsledamot, en annan att behålla rösträtten vid 18 år.

Michael Anderson
2011-02-21, 21:44
Argumenten som anfördes mot kvinnlig rösträtt i Sverige var att

kvinnor är inte insatta i politiken
kvinnor tycker inte att det är skoj med politik
kvinnorna kommer ändå bara rösta som sina män

Testa att byta ut ordet ungdom mot kvinna i ovanstående och män mot föräldrar. Att man inte är intresserad tror jag beror mycket på att man ändå inte kan påverka. Det är inte kul att deltaga om ens röst inte räknas.

+1