handdator

Visa fullständig version : Tänk på att Bodström är ADVOKAT

Mr_Mustard
2006-06-09, 20:48
Hejhej,

Första inlägg, hoppas det hamnade under rätt rubrik.

En grej som jag tror att få här är riktigt klara över är hur advokater faktiskt fungerar, och om man inte är klar över det blir man lätt tokfrustrerad över Bodström och Ponten när de uttalar sig.

En framgångsrik advokat har EN ENDA SAK för ögonen: Klientens intressen. En duktig advokat tänker absolut INTE i termer av rätt/fel och "moral" och sådant, utan enbart på hur h*n på bästa sätt skall kunna tillvarata klientens intressen. I klientens intresse brukar ligga att bli frikänd även om klienten är skyldig till något.

En advokat drar sig inte en sekund för att med gravallvarlig min hävda att jorden är platt eller att Elvis lever och bor i Örkeljunga om h*n tror att det bäst gynnar klientens intressen. Alla bevis och all argumentation ifågasätts rutinmässigt av en bra advokat, och de TÄNKER inte på om det är "rätt" eller "fel", bara klienten vinner på det. Massmediadrev av olika slag brukar inte bekomma en bra advokat - de tänker bara på hur de bäst skall utnyttja drevet inför nämdemän och rådmän i tigsrätter och hovrätter. Det är DOMSTOLEN som är fokus, inte journalisterna.

Det här är ett slags intränat psykopatbeteende och så länge rättssystemet ser ut som det gör kommer det att vara på det sättet - för sjutton, om JAG stod inför rätta skulle jag absolut vilja ha en sådan advokat!

Bodström har antagligen lite problem just nu - han har betraktat Persson och Partiet som sina klienter och han har identifierat en väljargrupp som resonerar ungefär som nämndemän, och hittills har det gått bra. När han måste börja ta hänsyn till verkliga opinioner får han det dock jobbigt och upplever att klienten Persson är missnöjd. Persson vill att Bodström skall lösa problem åt honom, och det har gått hyggligt bra när det gäller t ex cykelhjälmar, men nu när det krävs lite mer "grundade" resonemang och inte bara smarta ordbajserier, då har han helt enkelt inte de verktyg som krävs för att lösa problemet.

Jag brukar tänka så här när jag ser Bodström och Ponten: "Jaja, det där var ju en smart vändning, men du är bara ett tomt skal. Advokat."

edit: spell

Holi
2006-06-09, 21:04
Att pontén är advokat är inget tvivel om... Har ofta tyckte lite synd om stackarn pga all skit han får ta för sina klienters skull men tja han har all rätt i tiden att överge dem å finna jobb nån annanstans ifall han känner för det...

Bodström däremot.. Han kanske är advokat i grunden men nu är han faktiskt våran justitieminister å en sådan kan man (enligt mig iaf) förvänta sig mer än tomma argument å nån annans vägnar... Kanske bara jag som ser det så men må så vara :)

Btw Bodström går det mer än bara rykten om att han representerar fler än Persson... MPAA å IFPI ska också vara del av hans anlitare vad jag har hört.. Vilket inte alls låter bra i mina öron..

Mr_Mustard
2006-06-09, 21:11
Holi (2006-Jun-09)Att pontén är advokat är inget tvivel om... Har ofta tyckte lite synd om stackarn pga all skit han får ta för sina klienters skull men tja han har all rätt i tiden att överge dem å finna jobb nån annanstans ifall han känner för det...

Bodström däremot.. Han kanske är advokat i grunden men nu är han faktiskt våran justitieminister å en sådan kan man (enligt mig iaf) förvänta sig mer än tomma argument å nån annans vägnar... Kanske bara jag som ser det så men må så vara :)

Btw Bodström går det mer än bara rykten om att han representerar fler än Persson... MPAA å IFPI ska också vara del av hans anlitare vad jag har hört.. Vilket inte alls låter bra i mina öron..

Jo, jag håller med om att man bör kunna förvänta sig mer av en justitieminister, men nu är det som det är. Bara att gilla läget. Om Persson sanktionerat MPAA så kommer Bodström att behandla dem som klienter. Han kan helt enkelt inte annat. Det som får Bodström att svettas just nu är att han har en känsla av att Tingsrätten (i form av väljarna) kommer att rösta mot honom.

Ett nederlag i rätten är inget som en bra advokat tar för personligt för resten. De går igenom argumenten ett varv till, slipar, trimmar, analyserar och försöker göra bättre nästa gång. De betraktar det helt som ett spel.

Holi
2006-06-09, 21:20
Du har nog rätt i detta :) Lite tråkigt att ett litet spel ska gå ut över så många bara... ;)