handdator

Visa fullständig version : Bredbandsavgift

exodus
2006-06-09, 23:08
Om vi antar att:

1. Det finns en global lösning på kompensationsproblematiken vad det gäller utländska produkter.

2. Flat-rate (i förhållande till hastighet/download) införs för att hindra övervakning.

3. Systemet även gäller för film/bilder/programvara m.m.

4. Icke-kommersiell fildelning (upp/ned) legaliseras.

Kan då inte bredbandsavgift vara en, som Copyriot kallar det, "en dålig idé som kan ge goda resultat" (http://copyriot.blogspot.com/2006/06/r-pltsligt-alla-fr-bredbandsskatt-om.html)?

Okej, det är fortfarande ett orättvist maffiasystem, men det är en framgång för yttrandefriheten och förmodligen även integriteten på sikt. Oberoende artister och bolag, ej anslutna till CopySwede, kommer att finna alternativa vägar att erbjuda kunder sina produkter. DRM-teknologi och liknande kommer snabbt att bli impopulärt bland konsumenter. Tesen gäller bara om alla fyra punkterna ovan infrias. Rätta mig om jag har fel.

Flatrate (http://www.edri.org/edrigram/number4.11/contentflatrate) är juridiskt möjligt inom EU.

Ken Rabelius
2006-06-09, 23:11
<DIV>hmm möjligen godtagbart iom att jag fildelar. </DIV><DIV></DIV><DIV>Men vad säger de som inte fildelar (och inte VILL göra det heller trots att det är lagligt) ?</DIV>

pv2b
2006-06-09, 23:18
Hela tesen står och faller på hur man definierar "bra resultat".

Jag tycker inte ett resultat där vi får ett system där man måste vara ansluten till skivbolagsmaffian (dina ord inte mina) för att få pengar för att man lägger ut musik på nätet är något att sträva efter.

Dessutom är hela konceptet felaktigt ur ett samhällsnytteperspektiv. Samhällsnytta är att det skapas mer kultur, inte att belöna kultur som säljer bra. (Det där gör ju marknadsekonomiska krafter redan.)

Mer om detta i en separat tråd jag kommer skapa inom den närmaste halvtimmen eller så. :-)

exodus
2006-06-09, 23:48
pv2b (2006-Jun-09)Hela tesen står och faller på hur man definierar "bra resultat".

Det definieras i rubriken. Goda resultat ur ett yttrandefrihets och integritetsperspektiv.

Jag tycker inte ett resultat där vi får ett system där man måste vara ansluten till skivbolagsmaffian (dina ord inte mina) för att få pengar för att man lägger ut musik på nätet är något att sträva efter.

Vad diggar du böterna killarna får nu då? Vad diggar du en nedladdningsavgift som baseras på din användarstatistik, trots att uppladdning fortfarande är olaglig som är på tal nu då? Du kanske inte kan få allt på en gång?

Dessutom är hela konceptet felaktigt ur ett samhällsnytteperspektiv. Samhällsnytta är att det skapas mer kultur, inte att belöna kultur som säljer bra. (Det där gör ju marknadsekonomiska krafter redan.)

Vad sägs om att först rädda yttrandefrihet och integritet och sedan ta itu med orättvisorna? Dessutom hoppas jag att det öppnar upp för nya oberoende marknader på sidan av Copyswede-systemet.

pv2b
2006-06-10, 00:07
Vad diggar du böterna killarna får nu då? Vad diggar du en nedladdningsavgift som baseras på din användarstatistik, trots att uppladdning fortfarande är olaglig som är på tal nu då? Du kanske inte kan få allt på en gång?

Falskt dilemma. Det är inte antingen det ena eller det andra. Det handlar inte om bredbandsavgifter eller illegal fildelning. Det handlar om att få fram en konstruktiv diskussion av olika lösningar. Jag har ett förslag där vi tar bredbandsskatt och ger till en stiftelse för främjandet av ny kultur istället, men det tar jag helst i en annan tråd (https://www.piratpartiet.se/forum/Topic33051-110-1.aspx) för att inte sno din tråd och den här värdefulla diskussionen.

Ur en rent yttrandefrihetssynvinkel, kan man väl säga att bredbandsavgifter som fördelas orättvist är bättre än ett övervakningssamhälle.

Men en viktig fråga för yttrandefriheten är inte bara att alla har rätt att göra sig hörda. En annan, kanske inte fullt lika viktig som frågan om övervakningsfrihet, är frågan om mediekontroll – kontroll av de stora mediabolagen över de ideal som skapas i vårt samhälle. Och det är en viktig makt, som vi också bör försöka ta tillbaka. I praktiken riskerar alltså oberoende artister att hållas tillbaka av ett etablisemang. Etablisemang kommer alltid att finnas, men det är olyckligt om statlig policy i praktiken agerar för att behålla samma etablissemang.

Men visst. I ett val mellan:

1. En värld där fildelning är olaglig.

2. En värld där fildelning är laglig och flat-rate men all kommunikation som en konsekvens är bevakad.

3. En värld där fildelning är laglig och flat-rate, men uppdelningen av mediaavgifter är orättvis.

Då väljer jag förmodligen nummer 3.

Holi
2006-06-10, 00:09
Gillar inte å säga det men jag är tyvärr tvungen att hålla med pv2b här... Det är en uppoffring jag skulle kunna tänka mig... Oavsett hur mycket jag inte gillar denna typen av uppoffringar... Konceptet är enligt mig fel... Tyvärr inget jag kan göra nått åt antagligen...

exodus
2006-06-10, 01:22
pv2b (2006-Jun-10)Jag har ett förslag där vi tar bredbandsskatt och ger till en stiftelse för främjandet av ny kultur istället, men det tar jag helst i en annan tråd (https://www.piratpartiet.se/forum/Topic33051-110-1.aspx) för att inte sno din tråd och den här värdefulla diskussionen.

Naturligtvis ska alla förslag diskuteras. Dessutom tror jag inte att detta är något som spikas en gång för alla. Det kommer att utvecklas med tiden. Jag ska kolla din tråd.

Men en viktig fråga för yttrandefriheten är inte bara att alla har rätt att göra sig hörda. En annan, kanske inte fullt lika viktig som frågan om övervakningsfrihet, är frågan om mediekontroll – kontroll av de stora mediabolagen över de ideal som skapas i vårt samhälle. Och det är en viktig makt, som vi också bör försöka ta tillbaka.

Men om vi får total yttrandefrihet på nätet innebär det ju att vi kan skapa våra egna kanaler. Du kan göra podcasts, spellistor, filmkanaler, vad som helst, bara det inte är kommersiellt och bara du inte ändrar i verket. Så tolkar iaf jag mitt förslag. :)

I praktiken riskerar alltså oberoende artister att hållas tillbaka av ett etablisemang. Etablisemang kommer alltid att finnas, men det är olyckligt om statlig policy i praktiken agerar för att behålla samma etablissemang.

De gamla dinusarierna kommer inte hinna med utvecklingen. Konsumenten kommer att flytta till hippare och bättre oberoende tjänster.

exodus
2006-06-10, 01:28
Ken Rabelius (2006-Jun-09) hmm möjligen godtagbart iom att jag fildelar. Men vad säger de som inte fildelar (och inte VILL göra det heller trots att det är lagligt) ?

Jag skulle förmodligen få sluta surfa webben, eftersom att mitt smalband på 56k redan idag är fruktansvärt dyrt. Men det är en kommunikationjämlikhetsfråga, som jag får bedriva i papperspressen sen när jag sagt upp min internetuppkoppling. ;)