handdator

Visa fullständig version : Marcus Dahlman

Jacob Hallén
2011-03-02, 19:14
Jag kandiderar till Piratpartiets valsedel i omvalet i Västra Götalandsregionen.

Jag är vice valkretsledare för Piratpartiet i Bohuslän.

Jag är konsult inom säkerhetsområdet på Logica och har arbetat inom IT-branschen sedan 1987 som bland annat IT-säkerhetsansvarig, driftchef, IT-chef och egen företagare. Jag är 45 år gammal, har en fru, två barn, tre hundar och bor i Lindome utanför Göteborg.

Ambitionsnivån är B, men om det blir gott om kandidater kan jag ändra mig till D, så att jag inte står i vägen för någon med högre ambitionsnivå.

Sven Petersson
2011-03-02, 22:20
1. Innebär din kandidatur att du tror att det finns en möjlighet, om än så liten, att vinna mandat 2011?

2. Skulle du, om samma kandidatförklaring + ”code of conduct” används som användes 2010 (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=24732), vara beredd att skriva på?

3. Hur skulle du under valkampanjen försvara/motivera Piratpartiets ställningstagande ”Piratpartiet tar inte ställning till trängselskatternas vara eller inte vara” (se https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33614)?

4. Skulle du, om vald till landstingsfullmäktige, vara beredd att samarbeta med Sverigedemokraterna för att uppnå Piratpartiets mål?

dansve
2011-03-07, 20:42
Det är knappt sex månader sedan Piratpartiet misslyckades att ta mandat i senaste regionvalet. Du var ej regionvalskandidat och jag vill därför veta varför du kandiderar i omvalet när du ej ställde upp förra året. Jag vill dessutom att du redovisar ditt engagemang i senaste valkampanjen. Om du var aktiv vill jag att du beskriver vad du gjorde för att partiet skulle nå framgång. Om du ej var aktiv vill jag veta varför.

Sven Petersson
2011-03-11, 08:56
Är du, eller har du varit, medlem i något annat politiskt parti än Piratpartiet? Om ”Ja”, i vilket/vilka parti och under vilken/vilka tidsperioder?

Marcus Dahlman
2011-03-23, 20:14
Är du, eller har du varit, medlem i något annat politiskt parti än Piratpartiet? Om ”Ja”, i vilket/vilka parti och under vilken/vilka tidsperioder?

Jag svarar inte på den frågan utan hänvisar till Svensk grundlag (åsiktsfrihet, åsiktsregistrering, mm).

Marcus Dahlman
2011-03-23, 20:23
1. Innebär din kandidatur att du tror att det finns en möjlighet, om än så liten, att vinna mandat 2011?

2. Skulle du, om samma kandidatförklaring + ”code of conduct” används som användes 2010 (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=24732), vara beredd att skriva på?

3. Hur skulle du under valkampanjen försvara/motivera Piratpartiets ställningstagande ”Piratpartiet tar inte ställning till trängselskatternas vara eller inte vara” (se https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33614)? (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33614%29?)

4. Skulle du, om vald till landstingsfullmäktige, vara beredd att samarbeta med Sverigedemokraterna för att uppnå Piratpartiets mål?

1. Japp.
2. Det är en akademisk frågeställning, men: Ja.
3. Piratpartiets fokus är integritetsfrågor, inte skattefrågor, därför tar vi inte ställning till trängselskatten som sådan, men vi vill att invånarnas integritet skyddas mot den typ av registrering som föreslagits.
4. Det beror på, men om man läser kandidatförklaringen så kan det bli aktuellt att rösta mot sin övertygelse i någon fråga för att Piratpartiet skall få genomslag. Detta är något man får diskutera med partiledningen i det fall det blir aktuellt.

Marcus Dahlman
2011-03-23, 20:28
Det är knappt sex månader sedan Piratpartiet misslyckades att ta mandat i senaste regionvalet. Du var ej regionvalskandidat och jag vill därför veta varför du kandiderar i omvalet när du ej ställde upp förra året. Jag vill dessutom att du redovisar ditt engagemang i senaste valkampanjen. Om du var aktiv vill jag att du beskriver vad du gjorde för att partiet skulle nå framgång. Om du ej var aktiv vill jag veta varför.

Jag kandiderar i omvalet därför att jag tror vi har färre villiga kandidater den här gången, därför behövs min kandidatur mer. Kalla det för att "ställa upp för partiet när det behövs", eller något i den stilen. Hade det varit ett enormt överflöd på kandidater hade jag förmodligen inte ställt upp.

Mitt engagemang i senaste valkampanjen bestod mestadels av utdelning av flygblad, en och annan kommentar/inlägg i debattartiklar på nätet samt distribution av valsedlar till ett flertal vallokaler i närområdet.

JohanL
2011-03-23, 23:59
Tror du att journalisters kommer respektera din önskan om att hemlighålla eventuellt tidigare politiskt engagemang? Hur kommer du bemöta journalister när de ställer samma fråga ifall du blir invald? (Utgå gärna från att de redan grävt reda på allt som eventuellt går att hitta.)

Marcus Dahlman
2011-03-27, 10:15
Tror du att journalisters kommer respektera din önskan om att hemlighålla eventuellt tidigare politiskt engagemang? Hur kommer du bemöta journalister när de ställer samma fråga ifall du blir invald? (Utgå gärna från att de redan grävt reda på allt som eventuellt går att hitta.)

De flesta journalister respekterar ingen form av privatliv, men de får samma svar. Det verkar ju fånigt att representera Piratpartiet som (bland annat) står för integritet om man inte håller på sin egen integritet.

Sedan förstår jag att en kandidatur i sig innebär att man blir utsatt för olika former av granskning, men jag är ju naiv nog att tro att grundlagskyddet även gäller kandidater från Piratpartiet.

Jag tycker också det var lite komiskt att en av våra egna medlemmar ställde en sådan närmast McCarthy-isk fråga, men jag har kanske en konstig humor. :-)

dansve
2011-03-27, 12:18
De flesta journalister respekterar ingen form av privatliv, men de får samma svar. Det verkar ju fånigt att representera Piratpartiet som (bland annat) står för integritet om man inte håller på sin egen integritet.

Sedan förstår jag att en kandidatur i sig innebär att man blir utsatt för olika former av granskning, men jag är ju naiv nog att tro att grundlagskyddet även gäller kandidater från Piratpartiet.

Jag tycker också det var lite komiskt att en av våra egna medlemmar ställde en sådan närmast McCarthy-isk fråga, men jag har kanske en konstig humor. :-)

Det ligger inget komiskt alls frågeställningen. När du tar steget att kandidera faller per automatik din rätt att undanhålla vissa saker från de du tänker representera. Öppna kort är det som gäller annars har du i mina ögon ingen rätt att stå på partiets lista.

JohanL
2011-03-27, 22:46

Piratpartiet är för integritet för privatpersoner, men också för att granska makten. I och med att du kandiderar till valsedeln, där du i bästa fall kommer få en maktposition, har du helt frivilligt och aktivt tagit steget från det helgade privatlivet till den makt som ska granskas och där rättssnöret bör vara öppenhet enligt min tolkning av vad Piratpartiet står för (rätta mig gärna om jag har fel).

Jag skriver inte det här för att vara elak eller skälla på dig på något sätt. Utan jag vill bara att du ska vara medveten om detta, främst för din egen skull OM du skulle komma med på valsedeln.

Marcus Dahlman
2011-03-31, 22:20
Det ligger inget komiskt alls frågeställningen. När du tar steget att kandidera faller per automatik din rätt att undanhålla vissa saker från de du tänker representera. Öppna kort är det som gäller annars har du i mina ögon ingen rätt att stå på partiets lista.

Det är ju en åsikt, vilket du har full rätt att ha. Jag håller inte alls med om att grundlagskyddade rättigheter "faller per automatik" för kandidater. Jag tror snarare det är dags att politiker i allmänhet vågar stå för sina rättigheter också.

Det som jag tyckte var komiskt var att vi är ett parti som poängterar vikten av integritet och individuell frihet och en av våra medlemmar ställde en fråga om tidigare parti-tillhörighet som var i princip ett direkt citat från McCarthy-tidens utfrågningar.

Marcus Dahlman
2011-03-31, 22:22
Piratpartiet är för integritet för privatpersoner, men också för att granska makten. I och med att du kandiderar till valsedeln, där du i bästa fall kommer få en maktposition, har du helt frivilligt och aktivt tagit steget från det helgade privatlivet till den makt som ska granskas och där rättssnöret bör vara öppenhet enligt min tolkning av vad Piratpartiet står för (rätta mig gärna om jag har fel).

Jag skriver inte det här för att vara elak eller skälla på dig på något sätt. Utan jag vill bara att du ska vara medveten om detta, främst för din egen skull OM du skulle komma med på valsedeln.

Jag tolkar inte dig som att du vill vara elak, jag bara säger att jag inte alls håller med om din slutsats.