handdator

Visa fullständig version : Fysikernas fråga

Reffe0
2006-06-10, 23:07
För att börja detta kopierade jag från ett annat forum. Inte jag som skrivit frågan men ändå, jag har grublat över den ett tag nu. Och kommer inte fram till ett svar. Vill ni hjälpa mig?

"Jag har bara en liten fråga som jag har grubblat på i en vecka nu

säg att du skulle gräva ett hål som är 5 meter brett och hela vägen genom jorden och ut på andra sidan.sedan isolerar du det med någon mettal som klarar av värmen och trycket i jorden inre.Om du nu skulle hoppa i det där hållet vad skulle hända?Jag menar om du faller till mitten men fortsätter falla så kommer du ju flyga för austraiensarna om ni fattar vad jag menar smile

vad tror du händer."

Tor Skude
2006-06-10, 23:14
Gravitationen verkar utifrån masscentrum, det vill säga jordens mitt. Du kommer att dras ditåt, och accelerera på vägen mot mitten (men du når nog ganska snabbt konstant hastighet). När du når mitten fortsätter du förbi, men nu utsätts du för negativ accelleration. Eftersom du nådde konstant hastighet rätt snabbt kommer du inte att "falla" alls lika långt ut mot Australien i andra ändan, utan kommer ganska snabbt att vända igen. Det här pågår, du svänger fram och tillbaka, tills du slutligen tappar all hastighet och svävar mitt i jordens masscentrum.

Sebastian Själin aka Schangtil
2006-06-11, 01:45
Hade det varit vaccum så skulle du fallit ut ur jorden lika långt som du föll in.

MrPumpernickel
2006-06-11, 02:39
Och sen fallit tillbaka i en ad nauseum upprepande loop, så länge man inte räknar in möjlig nedsaktning från friktion från att slå i sidorna av röret eller andra partiklar i ens väg.

Holi
2006-06-11, 08:57
Yepp anledningen till att du misster hastighet är att du stöter emot massa motstånd (Även känt som luftmotstånd som består av små partiklar och luftryck å annat häftigt) vilket skulle som det skrivs sluta i att du stannar upp nånstans nere kring mitten (behöver dock inte vara exakta mitten på jorden då olika material har olika dragkraft samt du kanske har nått magnetiskt på dig osv vilket också skulle påverka det hela)

I fallet av vacuum så ifall du skulle ta fart först så skulle du åka ut med samma fart som du åkte in i ifall du inte slår emot nån vägg eller annat som saktar ner din framfart (Detta skulle kunna ske ifall röret inte följer gravitationen helt å hållet dvs du blir dragen åt ena hållet i röret på vissa ställen på vägen)

Ja ni hade redan svarat å jag utvecklade en aning :)