handdator

Visa fullständig version : Daniel Megitt - utfrågning

Jacob Hallén
2011-03-06, 16:58
Jag är en snart 40årig engelsman som bott i sverige sen jag var 2.
Jag har en högskoleexamen i psykologi och arbetar för närvarande för Göteborgs stad som fältassistent/boendeassistent med inriktning på hemlösa. Den som får fältplats (säng för natten) hos oss behöver inte uppge personnummer, ganska skönt för vissa faktiskt.

Under valrörelsen -10 var jag aktiv på nivå B och kandiderar även denna gång på samma nivå. Jag har fortfarande kvar Piratpartietloggan på ena sidan av min bil (trottoarsidan, bättre med fotgängare som tittar än bilister...)

Självklart ställer jag helhjärtat upp på att följa Piratpartiets linje i regionfullmäktige om jag skulle komma in, men tänkte ändå det skulle vara bra att redovisa min personliga ståndpunkt i andra regionpolitiska frågor.

* Fri kollektivtrafik - för miljön i första hand, integriteten i andra (inga månadskort som ser vart man åker, ingen legkontroll på biljetter) och fördelningspolitiskt i tredje.

* Mer järnvägar och dubbelspår - för miljön i första hand och för att infrastruktur är bra i andra

* Nej till vägtullar - för integriteten i första hand (de skall strunta i vem som åker vart), för miljön i andra hand (att sakta in eller stanna en bil som har råd att betala är dåligt) och fördelningspolitiskt i tredje (rika har inte mer rätt att smutsa ner).

* Fri sjukvård - integritetsmässigt i första hand (ingen behöver veta vem som behandlas om inte patientsäkerhet eller smittskydd är inblandat, utan symbolisk betalning ökar anonymiteten), fördelningspolitiskt i andra (det finns de som drar sig för att uppsöka läkare pga kostnaden, även om den kan tyckas låg för de flesta)

Sven Petersson
2011-03-06, 19:20
1. Innebär din kandidatur att du tror att det finns en möjlighet, om än så liten, att vinna mandat 2011?

2. Hur skulle du under valkampanjen försvara/motivera Piratpartiets ställningstagande ”Piratpartiet tar inte ställning till trängselskatternas vara eller inte vara” (se https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33614 (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33614%29?))?

3. Skulle du, om vald till landstingsfullmäktige, vara beredd att samarbeta med Sverigedemokraterna för att uppnå Piratpartiets mål?

dansve
2011-03-07, 20:30
Det är knappt sex månader sedan Piratpartiet misslyckades att ta mandat i senaste regionvalet. Du var regionvalskandidat även då och därför vill jag att du redovisar ditt engagemang i senaste valkampanjen. Du skriver att du var aktiv men jag vill att du beskriver vad du gjorde för att partiet skulle nå framgång.

Sven Petersson
2011-03-11, 08:57
Är du, eller har du varit, medlem i något annat politiskt parti än Piratpartiet? Om ”Ja”, i vilket/vilka parti och under vilken/vilka tidsperioder?

Megitt
2011-03-14, 23:03
1. Innebär din kandidatur att du tror att det finns en möjlighet, om än så liten, att vinna mandat 2011?

2. Hur skulle du under valkampanjen försvara/motivera Piratpartiets ställningstagande ”Piratpartiet tar inte ställning till trängselskatternas vara eller inte vara” (se https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33614 (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33614%29?))?

3. Skulle du, om vald till landstingsfullmäktige, vara beredd att samarbeta med Sverigedemokraterna för att uppnå Piratpartiets mål?

1. Jag gissar på ett fruktansvärt lågt valdeltagande i omvalet tillregionfullmäktige. Detta innebär en stor osäkerhet i utfallet. Det kan helt enkelt gå precis hur som helst.

2. Just nu avvaktar jag resultatet av den rådgivande omröstningen, men kommer editera mitt svar senare.

3. Jag skulle aldrig göra något gemensamt utspel med dem, men det är självklart så att i vissa frågor kommer de att rösta likadant som oss.

Megitt
2011-03-14, 23:05
Det är knappt sex månader sedan Piratpartiet misslyckades att ta mandat i senaste regionvalet. Du var regionvalskandidat även då och därför vill jag att du redovisar ditt engagemang i senaste valkampanjen. Du skriver att du var aktiv men jag vill att du beskriver vad du gjorde för att partiet skulle nå framgång.

Jag delade ut flyers vid ett flertal tillfällen.
Jag stod i valstugan vid ett flertal tillfällen.
Jag distribuerade valsedlar till 2 vallokaler (med 300m mellanrum)
Jag delade ut valsedlar hela valdagen.

Megitt
2011-03-14, 23:15
Är du, eller har du varit, medlem i något annat politiskt parti än Piratpartiet? Om ”Ja”, i vilket/vilka parti och under vilken/vilka tidsperioder?

Ja, 86-92 var jag med i moderaterna, på den tiden var valfrihet i skola och vård och fler tv-kanaler viktiga frågor för mig. Under gymnasietiden var jag ordförande i Frölunda MSU, och åkte på MUF-stämma samtidigt som Rick.

Sedan dess har jag inte varit med i något parti utom Piratpartiet.

Ideologiskt står jag lite mer till vänster än jag gjorde då, samtidigt har hela skalan förskjutits en himla massa åt höger.