handdator

Visa fullständig version : Diskussionstråd - nolltaxa i kollektivtrafiken

takeo
2011-03-15, 10:26
Lite plockat från andra trådar

I valmanifestet kommer Piratpartiet att kräva att Västtrafiks biljettsystem ska skrotas.
Ett av alternativen till ersättningssystem är att införa nolltaxa och inte ha något biljettsystem.
Det har väckts förslag om att detta ska lyftas till att vara enda alternativ och att vi aktivt ska driva nolltaxa i valrörelsen.

Nolltaxa i kollektivtrafiken blir inte så fruktansvärt dyrt.
En beräkning som jag gjort visade 65 öre på skatten. Från 10,45 till 11,10.
Beräkningen måste kollas, men det skulle innebära en årskostnad på c:a 1200 kr för en normalinkomsttagare.
De flesta i min bekantskapskrets spenderar mer än så på kollektivtrafik även om de nästan alltid åker bil.

Vi har diskuterat svårigheterna med nolltaxa i pendeltrafiken och tror de kan vara svårt att motivera en sådan höjning av landstingsskatten
då icke centrala områden har färre bussar som passar majoriteten av pendlare och i vissa fall finns det inte några bussar.
Man måste tex beställa resam taxi på Lördag och på Söndag går de inga bussar varför folk hellre kör.
Jag tror att de är enklare att utöka det nuvarande systemet där pensionärer reser fritt under lågtrafik
till att studenter och arbetssökande åker fritt under större delen av dygnet.

JohanL
2011-03-15, 11:05
På vilket sätt skulle nolltaxan vara motiverad i vår ideologi?

Det är en sak att vara mot dagens biljettsystem för att det är integritetsinkränkande, och en helt annan sak att vara för en lösning som handlar om hur skattepengarna ska fördelas. Om det var DET frågan handlade om här på forumet måste det göras om, för det var INTE den frågan jag svarade på.

Jag bor t.ex. i Lidköping och har inga bussar som går mellan min bostad och jobbet. Jag är verkligen inte intresserad av att betala 65 öre på varje hundralapp jag sliter ihop för att Göteborgare ska åka gratis spårvagn. Då tycker jag vi ska vara för att lägga bensinskatten på Landstingsskatten också så vi blir fler som delar på den. Hur många ören skulle det bli till på skatten?

Nä, låt oss hålla ifrån fördelningspolitik helt och hållet, först måste vi fokusera på våra kärnvärden, sen när folk fattat hur viktigt det är kanske vi kan förvirra dem genom att börja tycka till om vad man ska göra med skattepengar. Det är mina två cent.

Sven Petersson
2011-03-15, 15:02
Nä, låt oss hålla ifrån fördelningspolitik helt och hållet, först måste vi fokusera på våra kärnvärden, sen när folk fattat hur viktigt det är kanske vi kan förvirra dem genom att börja tycka till om vad man ska göra med skattepengar. Det är mina två cent.

Om Piratpartiet inte överger den s.k. vågmästarstrategin så kommer väljarkåren inte att ta Piratpartiet på allvar; och då kommer Piratpartiet aldrig att vinna några mandat, men förvisas till samma historiska fotnot som Junilistan..

Ett politiskt parti blir först tagit på allvar när det tar ställning i de frågor som väljarkåren anser viktiga OCH, vid riksdagsval, genom att publicera sin skuggbudget och därmed bevisa sig ha ett heltäckande program.

JohanL
2011-03-17, 12:40
Om Piratpartiet inte överger den s.k. vågmästarstrategin så kommer väljarkåren inte att ta Piratpartiet på allvar; och då kommer Piratpartiet aldrig att vinna några mandat, men förvisas till samma historiska fotnot som Junilistan..

Ett politiskt parti blir först tagit på allvar när det tar ställning i de frågor som väljarkåren anser viktiga OCH, vid riksdagsval, genom att publicera sin skuggbudget och därmed bevisa sig ha ett heltäckande program.

Se mitt svar på exakt samma text i en annan tråd.

Megitt
2011-03-18, 20:49
Kan vi inte parera höger/vänster diskussionen genom att ta tydlig högerställning för privatbilister genom att vara mot trängselskatt och tydlig vänsterställning för utbyggd och gratis kollektivtrafik

Färre flaskhalsar och ökad bandbredd IRL helt enkelt!

noned
2011-03-18, 22:18
Kan vi inte parera höger/vänster diskussionen genom att ta tydlig högerställning för privatbilister genom att vara mot trängselskatt och tydlig vänsterställning för utbyggd och gratis kollektivtrafik

tummen upp

Marcus Dahlman
2011-03-21, 15:12

Detta är en åsikt, vilket du har full rätt att ha.

n
2011-04-05, 21:09

Jag håller med dig om att det är vettigt att vara mot trängselskatt och för en gratis kollektivtrafik eftersom dessa två förslag minskar övervakning.

Jag tycker inte att piratpartiet skall driva verka för utbyggd kollektivtrafik, jag kan inte se hur det relaterar till våra frågor. Att jag personligen är en stor förespråkare för kollektivtrafik är en helt annan sak.

Vi behöver också fundera på hur vi skall finansiera våra förslag.

takeo
2011-04-06, 10:17
Valplatformen har redan godkänts av styrelsen, den finns här på forumet (http://forum.piratpartiet.se/showthread.php?p=260869&postcount=45)