handdator

Visa fullständig version : Varför förlorar skivbranchen, filmbranchen etc. intäkter?

Mist
2006-06-11, 10:00
Detta är ett ämne av mycket hög relevans. Inte enbart får vår del vad gäller argumentering, utan även för skivbranchen, filmbranchen.. ja brancherna samlade som säger sig förlora på fildelning/piratkopiering.<br>
<br>
Som jag ser det håller brancherna på att göra ett enormt stort misstag pga. sin egen inbitna illusion av att folk alltid har och alltid kommer konsumera deras produkter såsom de gjort under tidigare år. Men under 1990-talet skedde en rad förändringar vilket i allra högsta grad påverkade hur konsumenter konsumerar. Jag antar att sverige inte är ett undantag vad gäller de flesta av dessa förändringar, utan att det är rätt globalt. För att nämna några orsaker:<br>
<br>
*** Mobila eran sköt fart - Att inneha en mobil kostade skjortan helt klart. Idag är det gemene mans leksak och verktyg. Men likväl kostar det pengar. Den mobila eran är en del i den värld av ökad kommunikation. Och kommunikation är det människan använder sig mest av, oundvikligen, under hela sitt liv.<br>
<br>
*** Internet eran sköt fart - Likt den mobila eran kostade ett internet abonnemang lätt skjortan i början av 1990-talet. Idag är det en självklarhet i gemene mans hem. Det har blivit en nödvändighet för nöje, kommunikation, informationsdatabas, tjänster med bank, sjukvård, föreningar. You name it. <br>
<br>
*** Prisbilden generellt har förändrats - Från 1990-talets början och fram till 2006 har priser på olika tjänster och varor förändrats. El priserna har mångdubblats. Matpriser har gått upp. Bensinpriset har verkligen gått upp. Det kostar verkligen att gå till tandläkare eller läkare nu för tiden. Var in till min familjeläkare pga. att jag mått så himla illa av en riktigt jobbig förkylning härom dagen. Fick träffa en distriktsköterska som sa till mig att gå hem och vila, trots att jag hade sprängont i huvudet och ljuskänslig. De tog inga prover alls för odling etc. Men de tog 50 kronor för att en distriktsköterska pratat med mig i 2 MINUTER! (snacka om ignorans. Som tur skulle jag till min läkare dagen efter för en annan sak och han skrev ut dubbel dos penicilin och avsvällande renixin för bihålorna direkt. Och då grät jag nästan av smärtan över halva ansiktet jag hade).<br>
<br>
*** Dockusåpa eran sköt fart - Ingen av oss har undvikit spektaklet med Idol, Fame Factory etc. Och jag tror inte jag är ensam om att påstå att jag tycker det verkligen målat upp musikbranchen som en riktigt naivt och fjolligt företag. För mig är det helt oförståerligt hur man som skivbolag etc. kan inrikta sig på att pumpa ut "artister" i den takt och på det sätt de gjort. Och de därtill har inriktat sig på att pumpa ut artister vilket helt klart ska sälja sig till enbart den yngre generationen. Den generation vilket ej har speciellt mycket pengar att röra sig med. Den generation vilket ej har jobb eller har väldigt svårt att få jobb.<br>
För mig blir det hela extremt uttjatat, samtidigt som den mesta av den musik de producerar är covers på redan existerande äldre musik (musik vilket de flesta av oss redan betalat för på 80 och 90-talet. Det finns ingen som helst musik, vilket produceras idag av skivbolagen, vilket passar in på min musiksmak, så jag återanvänder mina ACDC, Creedence Clearwater etc. skivor flitigt. Det är musik vilket håller sig extremt i alla väder och man tröttnar verkligen inte på det. Resultatet är att jag köper ingen musik och har inte gjort det på 10 år. Jag kan inte köpa något som inte finns helt enkelt.<br>
<br>
<br>
Det finns flera topics att klämma in, men jag tror det här räcker för att kunna konstatera följande:<br>
<br>
<br>
Anta att piratkopiering förhindrades. Skivbolagen etc. behövde inte oroa sig för fildelning längre. Skulle de sälja mera?<br>
I min mening skulle de inte det. De skulle sälja ännu sämre. Och anledningen är rätt uppenbar.<br>
<br>
1. De producerar i princip modifierade covers på mycket musik. Detta gäller även filmer. Folk har blivit mycket mer konsument medvetna nu för tiden.<br>
<br>
2. Av mobil tjänster, el, bensin, sjukavgifter, skatter, internet abonnemang, musik, film är inte musik och film prio. Människan idag prioriterar starkt mobila tjänster och det som är direkta behov i det samhälle vi lever i. Konsumering av film och musik kommer därmed att troligen konsumeras i form av att man går på bio väldigt sällan, eller väntar tills den hamnar på hyllan på närmaste hyrvideo butik. Eller går på TV. För varför ska man betala för att köpa en DVD, när branchen menar på att du ändå inte äger den och totalt infekterat produkten med DRM.<br>
Det raporteras om allt fler ungdomar vilket ej kan hantera att betala sina mobilräkningar och hamnar hos kronofogden. Jag tycker det är en rätt klar indikation och bevis på vad som är prioriterat hos ungdomar som konsumenter. Och inte är det att betala för musik och film, utan mycket mera sociala förutsättningar.<br>
<br>
Fildelning/piratkopiering står för en väldigt liten del av branchernas vinstbortfall. De måste bli bättre på att producera och hitta riktiga talanger än att pumpa ut som de gör nu. De har gjort musik och film till en klump där varje klegg väldigt mycket liknar allt annat klegg i samma klump. Därtill måste de börja anpassa sig till de vinster de flesta företag gör. Deras guld era är över och det kommer ta lång tid innan de får till stånd sådana unika artister som Madonna, Michael Jackson, Cheer, ABBA osv. vilket helt klart tog en hel värld med storm. Kanske är den tiden över och förbi för alltid och kommer aldrig tillbaka. Och branchernas agerande de senaste åren kanske därtill har bränt alla broar för en väldigt långt tid, vilket ledde till deras konsumenters plånböcker.

Bo Leuf
2006-06-11, 10:20
Mmm, vilket vinstbortfall, egentligen? Skivföretag som EMI redovisade för 2005 större vinst än någonsin. Vadå på gränsen till bankrutt som de ibland antyder?

Samtidigt som industrin ojar sig över vikande CD-försäljning och tal om miljardförluster, säger man kaxigt att webbförsäljning av musik och film växer med tusentals procent.

Mist
2006-06-11, 10:29
Bo Leuf (2006-Jun-11)Mmm, vilket vinstbortfall, egentligen? Skivföretag som EMI redovisade för 2005 större vinst än någonsin. Vadå på gränsen till bankrutt som de ibland antyder?

Samtidigt som industrin ojar sig över vikande CD-försäljning och tal om miljardförluster, säger man kaxigt att webbförsäljning av musik och film växer med tusentals procent.

Exakt. Därför jag använde att "de säger sig" i det hela ;)

Ken Rabelius
2006-06-12, 11:16
okejjjj......den debatten blev långlivad! :D

Mist
2006-06-12, 12:42
Ken Rabelius (2006-Jun-12)okejjjj......den debatten blev långlivad! :D

Jo.. Det Bo lyfter fram har jag tyckt varit väldigt konstigt med tanke på de utspel brancherna gör hela tiden, som om de står med ena foten i fattighuset. Kanske handlar hela det här om att uppmärksamma på branchbolagens vinster och smula sönder deras skådespel de sysslar med just nu. Det borde vara en uppgift för oss att uppmärksamma andra politiker på just att brancherna klagar på att de förlorar pengar, samtidigt som de redovisar ökad försäljning och intäkter, och att det verkligen inte går ihop. Berörda politiker idag har verkligen riktigt dålig koll på IT i stort, och speciellt just det här ojjandet brancherna sysslar med. De verkar gå på det med alla tillbehör inkluderade.

Som jag ser det försöker brancherna få till ett scenario där de helt enkelt får in en massa klöver utan att behöva knata runt på ängen allt för mycket. Som en sorts nationell gratis livs inkomst försäkring bekostad av landets befolkning.

Ändå finns det relevans i de olika områden jag skrev om i början. Faktum är att det tillkommit mycket mera prioriterade tjänster och högre priser. Samtidigt som lönerna i Sverige ej ökat ens i närheten för den största allmänheten. Däremot är räntorna mycket lägre idag jämfört med tidigare.

Mr_Mustard
2006-06-12, 16:47
En till grej som hänt de senaste 20 åren: Kommersiell radio! Numera kan man ratta in hur många radiostationer som helst som trycker ut musik av alla de sorter. Klart att det var intressantare att köpa skivor när enda alternativet var P3.

Det är en helt annan konkurrens om underhålningsbudgeten numera, och skivbolagen har förlorat till andra aktörer. Vill man veta vart skivbolagens "förlorade" inkomster tagit vägen bör man nog leta hos Tele2, Nokia, Bredbandsbolaget, Sony, Electronic Arts och liknande företag.

Mist
2006-06-12, 17:35
Mr_Mustard (2006-Jun-12)En till grej som hänt de senaste 20 åren: Kommersiell radio! Numera kan man ratta in hur många radiostationer som helst som trycker ut musik av alla de sorter. Klart att det var intressantare att köpa skivor när enda alternativet var P3.

Det är en helt annan konkurrens om underhålningsbudgeten numera, och skivbolagen har förlorat till andra aktörer. Vill man veta vart skivbolagens "förlorade" inkomster tagit vägen bör man nog leta hos Tele2, Nokia, Bredbandsbolaget, Sony, Electronic Arts och liknande företag.

För att inte glömma alla otaliga streaming radio stationer det finns på nätet där man kan välja vilken genre som helst eller olika kombinationer av blandad musik.

Jo det är ju så. De som inte följer med utvecklingen hamnar bakom och andra tar över. Det är så överallt; Från reviren på savannen och ända upp i kedjan till fajt mellan Intel och AMD. Det gäller att anpassa sig.