handdator

Visa fullständig version : Motion B05: Rätt till semester för människor med A kassa

Mötespresidiet
2011-04-04, 20:17
Om man är arbetslös med A kassa idag så får man inte lov att åka utomlands utan man ska hela tiden stå till arbetsmarknadens förfogande (De som bor i Skånes gränsstäder får lov att vistas i Danmark utan att A kassan påverkas) Man får inte heller ha någon semester. Därför vill jag att man inför att man ”fryser”(sparar) sina A kasse dagar under max 4 veckor på ett år så man på så sätt kan få lov att åka utomlands på semester. Detta är något som skulle vara mycket positivt för barnfamiljer där en eller båda föräldrarna är arbetslösa så barnet kan säga när skolan börjar att jag har också varit på semester i stället för att behöva ljuga. Detta är inget nytt i Europa utan Tyskland har redan det så. Detta skulle då inte kosta några pengar förutom i administration under genomförandet av den.

Skriven av
Peter Johansson

Ravenna
2011-04-05, 18:54
Avslag, då detta 1) inte har någonting med piratpolitik eller våra ideologier att göra, 2) utlandssemester inte är någon mänsklig rättighet, och 3) man kan redan idag kryssa "förhinder" på sitt a-kassekort och avsäga sig ersättning under en period.

Jag tror att du har missförstått problemet, Peter. Det folk brukar klaga på är att de mister a-kasseersättningen om de tar utlandssemester, inte att de inte har möjlighet att avsäga sig a-kassan för att åka på semester.

Anton Nordenfur
2011-04-05, 21:54
Avslag. Jag är själv inte tillräckligt insatt i detta för att anse det vara ett allvarligt problem, men jag tycker inte att det låter som någonting tillräckligt illa för att göra en stor sak av. Om det är som Ravenna säger ser jag inte problemet.

Henry Rouhivuori
2011-04-05, 22:21
Avslag, då detta 1) inte har någonting med piratpolitik eller våra ideologier att göra, 2) utlandssemester inte är någon mänsklig rättighet, och 3) man kan redan idag kryssa "förhinder" på sitt a-kassekort och avsäga sig ersättning under en period.

Jag tror att du har missförstått problemet, Peter. Det folk brukar klaga på är att de mister a-kasseersättningen om de tar utlandssemester, inte att de inte har möjlighet att avsäga sig a-kassan för att åka på semester.
Det är inte helt så enkelt. Om man är inskriven som arbetssökande och deltar i olika aktiviteter som dom numera har (läs mjukt tvingar) för den som är utanför arbetsmarknaden så kan man inte vara borta i fyra veckor även om man så fyller i kassakortet att man gjort annat än att vara till arbetsmarknadens förfogande.

JohanL
2011-04-05, 22:24
Yrkar (tyvärr) avslag

Jag förstår problemet och det är än värre än vad motionen skriver. I realiteten skulle en utlandssemester kunna innebära avstängning från a-kassan helt och hållet. Jag skulle gärna se ett förslag om att arbetslösa också har rätt till semesterersättning och att det är inbakat i a-kassan precis som det är i lön idag. Även om man söker jobb på heltid behöver man semester ibland.

Men jag vill inte se det i Piratpartiets politik eftersom det saknas förankring bland medlemmarna och inte finns någon naturlig koppling till Piratpartiets övriga politik som jag ser det.

MMN-o
2011-04-06, 14:04
Yrkar avslag.

Peter Johansson
2011-04-06, 15:00

Du kan skriva förhinder en dag eller två ja men sen måste du redovisa vad förhindret är för att utbetalningarna ska fortsätta annars dras alla utbetalningar in. Så skriva förhinder två veckor i streck det går inte.

"Johan L skrev
Jag förstår problemet och det är än värre än vad motionen skriver. I realiteten skulle en utlandssemester kunna innebära avstängning från a-kassan helt och hållet. Jag skulle gärna se ett förslag om att arbetslösa också har rätt till semesterersättning och att det är inbakat i a-kassan precis som det är i lön idag. Även om man söker jobb på heltid behöver man semester ibland.

Men jag vill inte se det i Piratpartiets politik eftersom det saknas förankring bland medlemmarna och inte finns någon naturlig koppling till Piratpartiets övriga politik som jag ser det."

Peter svarar
En naturlig koppling finns inte detta är en motion till att bredda partiets valprogram.
En förankring bland medlemmarna är ju vad vi försöker skapa genom att ha dem här uppe för diskussion både denna och alla andra motioner.

cluez
2011-04-06, 15:25
Ze wut? Vad har det här med piratpolitik att göra?

Avslag!

AndersLindbäck
2011-04-06, 15:40
Anser det är fel att de som är arbetslösa åker på semester.

Yrkar avslag.

Davisx3m
2011-04-06, 17:26
Avslag ;)

Ravenna
2011-04-06, 19:10
Alltså, problem med att ta 4 veckors utlandssemester när man är arbetslös? Seriöst? Skulle det vara ett problem att det är problematiskt? Är man arbetslös och inte har någon inkomst så kanske man kan nöja sig med att passa in en vecka vid medelhavet ett par gånger om året när det inte är några AF-kurser, och ta övrig semestertid i Sverige, t.ex. åka till fjällen eller till Gotland om man nu har a-kassepengar att bränna?

Möjligheter att ta en månads utlandssemester när man är arbetslös måste väl ändå ses som något av ett lyxproblem...

4 veckor är nog svårt att vara borta, men jag känner mer än en person som har kunnat vara på andra sidan jordklotet i 2 sommarveckor utan att det har uppstått några som helst problem med AF.

dansve
2011-04-06, 20:05
Hos ALFA kassan verkar inte detta vara något problem. länk (https://www.alfakassan.se/Startsida/Fragor__Svar)
Jag ska åka på semester i två veckor - får jag ersättning då?
Nej, du kan inte få arbetslöshetsersättning samtidigt som du har semester. Dagar då du vill vara ledig på grund av semester eller av någon annan orsak ska fyllas i som semester respektive förhindrad på kassakortet.Men det är ovidkommande eftersom det ej har något med vår nuvarande politik att göra.

Yrkar avslag

Ravenna
2011-04-06, 21:26
Bara FYI, jag har varit på 2,5 veckors semester i Thailand under arbetslöshet. Det var inga som helst problem. Min A-kassa är AEA och här finns information om hur man kryssar hos dem när man tar semester från sitt arbetssökande:

http://www.aea.se/semester.aspx

"När du är arbetslös är förutsättningen för att du ska ha rätt till a-kassa att du vill och kan ta arbete. Vill du resa bort eller bara ta ledigt från arbetssökandet ett tag innebär det att du inte har rätt till någon arbetslöshetsersättning för samma tid som du är ledig. Kryssa förhinder på dina kassakort för de dagar som du inte står till arbetsmarknadens förfogande."

JorgenL
2011-04-07, 02:10
Instämmer medMen jag vill inte se det i Piratpartiets politik eftersom det saknas förankring bland medlemmarna och inte finns någon naturlig koppling till Piratpartiets övriga politik som jag ser det.

Peter Johansson
2011-04-07, 07:50
Bara FYI, jag har varit på 2,5 veckors semester i Thailand under arbetslöshet. Det var inga som helst problem. Min A-kassa är AEA och här finns information om hur man kryssar hos dem när man tar semester från sitt arbetssökande:

http://www.aea.se/semester.aspx

"När du är arbetslös är förutsättningen för att du ska ha rätt till a-kassa att du vill och kan ta arbete. Vill du resa bort eller bara ta ledigt från arbetssökandet ett tag innebär det att du inte har rätt till någon arbetslöshetsersättning för samma tid som du är ledig. Kryssa förhinder på dina kassakort för de dagar som du inte står till arbetsmarknadens förfogande."

Det är inte alla fackförbund som är så generösa.

JohanL skrev
Men jag vill inte se det i Piratpartiets politik eftersom det saknas förankring bland medlemmarna och inte finns någon naturlig koppling till Piratpartiets övriga politik som jag ser det.

Peter svarar
En förankring bland medlemmarna är vad jag försöker skapa här och detta ska ses som en breddning av PiratPartiets politik inte en naturlig koppling.

AndersLindbäck
2011-04-07, 12:11
Det faktum att detta inte är ett problem med alla arbetslöshetskassorna tyder på att det inte alls är något problem utan beror på hur de olika fackförbunden jobbar.

Så det stärker min övertygelse att det är inget Piratpartiet bör engagera sig i.

Ravenna
2011-04-08, 15:37
Jag är inte medlem i något fackförbund. Jag är faktiskt fack-lös. Jag är medlem i AEA, som är akademikernas arbetslöshetskassa. Vanligtvis finns det ett par olika a-kassor som man kan välja mellan, bland annat alfakassan som är öppen för alla. Alfakassan tillåter dig att kryssa i "förhindrad" på kasskortet och avsäga dig ersättning för de dagarna. Har du problem med din a-kassa - försök med att byta till en annan och låt plånboken visa vad du tycker om a-kassor som har knasiga regler.

Kan du förresten nämna någon a-kassa som INTE tillåter dig att kryssa förhinder?

När det gäller arbetsförmedlingen så kan man ju försöka vara lite smidig och inte lägga sin semester mitt i en obligatorisk kurs. Stäm av med din handledare och planera in semestern i förväg.

n
2011-04-08, 20:10
Jag tycker dock att det är en intressant frågeställning. Om arbetssökande kunde pausa A-kassa/annan ekonomisk ersättning och arbetsförmedlingskontakt under en kortare tid för att ägna sig åt aktiviteter som inte direkt har med arbetssökande att göra skulle det innebära en ökad integritet för den som är långtidsarbetslös utan att arbetslösa kan åka på semester med A-kassa.

Jag känner mig dock inte säker på att detta faller inom ramen för det vi menar med "integritet"

n
2011-04-08, 20:13
Jag är inte medlem i något fackförbund. Jag är faktiskt fack-lös. Jag är medlem i AEA, som är akademikernas arbetslöshetskassa. Vanligtvis finns det ett par olika a-kassor som man kan välja mellan, bland annat alfakassan som är öppen för alla. Alfakassan tillåter dig att kryssa i "förhindrad" på kasskortet och avsäga dig ersättning för de dagarna. Har du problem med din a-kassa - försök med att byta till en annan och låt plånboken visa vad du tycker om a-kassor som har knasiga regler.

Kan du förresten nämna någon a-kassa som INTE tillåter dig att kryssa förhinder?

När det gäller arbetsförmedlingen så kan man ju försöka vara lite smidig och inte lägga sin semester mitt i en obligatorisk kurs. Stäm av med din handledare och planera in semestern i förväg.

Om det går att kryssa för "förhindrad" så är ju detta en icke-fråga :)

Ravenna
2011-04-09, 07:35
Jag kan inte med 100% lova att ALLA a-kassor har denna möjlighet, för jag har inte kollat upp allihop, men jag kollade 4 stycken och det känns som att det är standard. Jag kan inte tänka mig att någon skulle sakna denna möjlighet.

Christoffer Eldengrip
2011-04-09, 12:40
Avslag

Sisyfos boll
2011-04-10, 21:26
Avslag. Vi har ingen koppling till detta.

/Sisyfos, aktiv i väst

Peter Johansson
2011-04-11, 12:56

Det kan vara delvis korrekt både att man kan smita ifrån utan att någon märker det i två veckor MEN blir du kallad till möte med handläggaren på arbetsförmedlingen och inte dyker upp eller säger att du är sjuk eller på semester efter ett tag måste du visa sjukintyg eller om du är på semester stänger dem av dig ifrån AF och din rätt till Akassa. Jag har inte kollat hos alla fack förbund om du har kryssat förhinder så vill de veta vad du gjort två veckor i sträck.

Jag ska inte ge dig några råd ravenna men jag hade aldrig gett någon rådet att säga till sin handläggare på AF att nu ska jag på semester och kryssar förhindrad på kortet. Vad som händer är att du får ett papper hem där det står eftersom du inte stått till arbetsmarknadens förfogande så har vi avregistrerat dig ifrån AF ifrån detta datumet och du är inte berättigad till Akassa och anser du detta är fel kan du överklaga beslutet.

För att sen bli beviljad Akassa igen måste man skriva in sig på AF och de undrar vad har man gjort den senaste tiden och där efter komma in med arbetsgivar intyg eller vad man nu gjort tiden emellan, skulle man säga semester så skulle de dra flera av ens Akassedagar som straff + att det kan ta ett halvår före man får ordning på det igen.

Du får inte ens åka på semester när du är sjukskriven om det uttryckligen inte står så i sjukintyget eller om Försäkringskassan inte gett sitt godkännande.

dansve
2011-04-11, 13:58
Det kan vara delvis korrekt både att man kan smita ifrån utan att någon märker det i två veckor MEN blir du kallad till möte med handläggaren på arbetsförmedlingen och inte dyker upp eller säger att du är sjuk eller på semester efter ett tag måste du visa sjukintyg eller om du är på semester stänger dem av dig ifrån AF och din rätt till Akassa.

Det är självklart att man inte kan "smita ifrån" utan att man måste anmäla sin frånvaro till arbetsförmedlingen. Jag tog mig lite tid och sökte information på arbetsförmedlingen.se men där fanns tyvärr ingen info. Däremot har de numera en chattfunktion för snabb service.

14:41:14 Lina Välkommen, jag heter Lina, vad kan jag hjälpa till med?
14:41:59 Daniel Hej! Jag skulle vilja veta hur af hanterar mig om jag är inskriven och vill åka på semester. Finns det info på nätet? Jag hittar inget.
14:43:03 Lina Har du ersättning från a-kassan?
14:43:17 Lina Eller ersättning i form av aktivitetsstöd?
14:44:31 Daniel Inte inskriven nu. Men frågan gäller hur af hanterar mig. Kan jag anmäla en resa och slippa obehagliga överraskningar? A-kassan vet jag hur jag rapporterar till via kassakort.
14:45:31 Lina Vi har inga problem med att du åker på semester men man kan inte ha ersättning från a-kassa under denna tiden. Har du för avsikt att ha semester så meddelar du oss detta och kommer sedan in på ett personligt besök för att få igång ersättningen igen.
14:46:17 Daniel OK, finns det någon text om detta på webben?
14:47:19 Lina Det är mer kopplat till a-kassan och Fösäkringskassan och därför är det hos dem det finns texter om detta.
14:48:15 Daniel Nja, det jag är ute efter är hur af hanterar saken. Risken finns ju att ni kallar till möte eller anvisar ett arbete under tiden jag är borta.
14:48:56 Lina Det gör vi ju inte om vi får uppgift av dig om att du är borta under en viss tid.
14:49:35 Lina Du har ju ingen ersättning under tiden du är borta och därav ligger inga krav på dig om att vara aktiv i ditt arbetssökande.
14:49:38 Daniel Är det anmälan till resp. handläggare som gäller?
14:50:02 Lina Nej du kan ringa och meddela oss på Kundtjänst, 0771-416 416.
14:50:19 Daniel Ok, tack för hjälpen!
14:50:22 Lina Tack och välkommen åter!Kontentan är alltså denna: OM man som arbetssökande anmäler sin frånvaro till Arbetsförmedlingen bör man inte få några problem. För säkerhetsskull bör man göra anmälan i god tid samt be om en skriftlig bekräftelse på den samma.

Ravenna
2011-04-11, 19:51
Det kan vara delvis korrekt både att man kan smita ifrån utan att någon märker det i två veckor MEN blir du kallad till möte med handläggaren på arbetsförmedlingen och inte dyker upp eller säger att du är sjuk eller på semester efter ett tag måste du visa sjukintyg eller om du är på semester stänger dem av dig ifrån AF och din rätt till Akassa.

Peter, mitt förslag är att du sätter dig in i vilka regler som gäller INNAN du skriver motioner till politiska partier om att ändra lagar.

Ingen förutom du har talat om att "smita ifrån". Du anmäler din frånvaro till Arbetsförmedlingen och kryssar "förhinder" på kassakortet till din a-kassa. Du kommunicerar med din handledare på AF före och efter semestern, och under semestertiden så får du ingen ersättning.

Det är helt riktigt att du kan mista din ersättning om du beter dig som en bakfull byfåne genom att sticka till andra sidan planeten utan att meddela arbetsförmedlingen. Det anser jag vara helt korrekt.

Jag ska inte ge dig några råd ravenna men jag hade aldrig gett någon rådet att säga till sin handläggare på AF att nu ska jag på semester och kryssar förhindrad på kortet. Vad som händer är att du får ett papper hem där det står eftersom du inte stått till arbetsmarknadens förfogande så har vi avregistrerat dig ifrån AF ifrån detta datumet och du är inte berättigad till Akassa och anser du detta är fel kan du överklaga beslutet.

Det låter som att du vill propsa för att man ska kunna smita iväg när man känner för det utan att meddela vare sig a-kassan eller arbetsförmedlingen? Stämmer det?

Jag vet inte riktigt hur du tänker här, men jag har själv varit på semester under arbetslöshet och jag känner flera andra som också har det. Jag var nästan 3 veckor i Thailand, jag har en kompis som var 4 + 5 veckor i Japan i två omgångar, ytterligare en annan kompis som åkte på bröllopsresa till Tunisien i 2 veckor, och en kompis till som var i Frankrike i 2 veckor. Jag vet hur det går till:
1) Man meddelar arbetsförmedlingen om att man ska vara borta.
2) Man kryssar förhinder på sitt kassakort.
3) Man tittar in på AF och säger "hej" när man kommer hem igen (Detta är dock någorlunda flexibelt - när jag pratade med min handledare så sade han att det var ok utan att jag behövde komma ner på stan eftersom han såg att jag ringde från mitt hemnummer)

Det är inte svårare än så!

Om varken mina erfarenheter, det som står på a-kassornas hemsidor eller Daniels personliga kontakt här nedan kan övertyga dig om att du har förstått saken fel så vet jag inte riktigt vad vi kan säga till dig.

Du har missförstått.

Människor på a-kassa KAN ta semester utan att få problem med vare sig arbetsförmedling eller a-kassa OM de anmäler sin frånvaro i förväg, kryssar kassakortet korrekt och tar sig tid att göra ett personligt besök efter hemkomst. Det är ganska minimala och vettiga krav, tycker jag.

Får man fråga hur du tycker att det borde fungera, om detta inte är tillräckligt? Semester med full a-kassa kanske, utan att behöva anmäla sin frånvaro? Avskaffande av obligatoriska kurser?

Peter Johansson
2011-04-12, 15:38
Det är självklart att man inte kan "smita ifrån" utan att man måste anmäla sin frånvaro till arbetsförmedlingen. Jag tog mig lite tid och sökte information på arbetsförmedlingen.se men där fanns tyvärr ingen info. Däremot har de numera en chattfunktion för snabb service.

Kontentan är alltså denna: OM man som arbetssökande anmäler sin frånvaro till Arbetsförmedlingen bör man inte få några problem. För säkerhetsskull bör man göra anmälan i god tid samt be om en skriftlig bekräftelse på den samma.

Peter svarar
Texten mellan tiden 14:45:31 – 14:46:17 – Nej så klart de inte har något emot att man åker på semester och vad som händer då är att de avregistrerar en ifrån deras data system och man får inte någon Akassa heller helt korrekt. Det personliga mötet hon säger är att du på nytt måste skriva in dig som arbetssökande igen helt OK MEN då vill Akassan (fackförbundet) ha in papper på vad du gjort under den frånvarande tiden (semestern) och har man varit på semester så har man inga papper att skicka in och det kan lätt ta månader innan Akassan kommer igång igen med mycket jobb ifrån den arbetslöse och ekonomiska svårigheter som följd.

Peter Johansson
2011-04-12, 16:13
Ravenna Skrev:
Peter, mitt förslag är att du sätter dig in i vilka regler som gäller INNAN du skriver motioner till politiska partier om att ändra lagar.

Peter Svarar
Ravenna jag har inte läst alla motioner och propositioner här på medlemsmötet men alla dem jag har läst och där du har skrivit ett inlägg har du yrkat avslag. Är det någon här bland motionsskrivarna som är yrkespolitiker eller har den möjligheten att lägga ner tiden som behövs för att sätta sig in i all den bakgrund och regler som gäller peka gärna ut denna för vi har ett princip program 4 som behöver skrivas. Jag har inga problem med att erkänna att jag är en glad elev i ämnet. MEN jag har inte sätt någon motion eller proposition ifrån dig och du har ju inte heller varit så aktiv i styrelse arbetet MEN du får gärna anmäla dig till att vara med och skriva princip program 4 om du själv anser du kan göra det bättre. Det handlar om att ändra regler i detta fall inte lagar.
Ravenna skrev
Det låter som att du vill propsa för att man ska kunna smita iväg när man känner för det utan att meddela vare sig a-kassan eller arbetsförmedlingen? Stämmer det?
Peter svarar
Jag ”propsar” inte för någonting utan jag hade bara berättat mitt synsätt och mina upplevelser i ämnet. Hur personen ifråga (18 år eller äldre) väljer att agera är dennes beslut.
Ravenna skrev
Får man fråga hur du tycker att det borde fungera, om detta inte är tillräckligt? Semester med full a-kassa kanske, utan att behöva anmäla sin frånvaro? Avskaffande av obligatoriska. kurser?

Peter svarar
Hur jag vill att det ska fungera är att där läggs till en ruta till på Akassakortet där det står semester och som motionen säger man står kvar som inskriven på AF och att man sparar (inga pengar betalas ut.)sina Akassadagar utan att behöva skicka in papper på vad man gjort under mellan tiden (semestern). Inga av dina övriga frågor efter ”får man fråga hur du tycker att det borde fungera” står med som önskemål eller krav i motionen.

Henry Rouhivuori
2011-04-12, 16:21
Peter svarar
Hur jag vill att det ska fungera är att där läggs till en ruta till på Akassakortet där det står semester och som motionen säger man står kvar som inskriven på AF och att man sparar (inga pengar betalas ut.)sina Akassadagar utan att behöva skicka in papper på vad man gjort under mellan tiden (semestern). Inga av dina övriga frågor efter ”får man fråga hur du tycker att det borde fungera” står med som önskemål eller krav i motionen.
Du tycker alltså att jag skall stå för den lilla sakpolitiken om jag väljs in som Pirat i någon församling?

Johan mlg Karlsson
2011-04-12, 16:54
Du tycker alltså att jag skall stå för den lilla sakpolitiken om jag väljs in som Pirat i någon församling?

"Integritet, kultur, kunskap... och en liten ruta på A-kassakortet"

...

nä.

Ravenna
2011-04-12, 18:20
Peter svarar
Texten mellan tiden 14:45:31 – 14:46:17 – Nej så klart de inte har något emot att man åker på semester och vad som händer då är att de avregistrerar en ifrån deras data system och man får inte någon Akassa heller helt korrekt. Det personliga mötet hon säger är att du på nytt måste skriva in dig som arbetssökande igen helt OK MEN då vill Akassan (fackförbundet) ha in papper på vad du gjort under den frånvarande tiden (semestern) och har man varit på semester så har man inga papper att skicka in och det kan lätt ta månader innan Akassan kommer igång igen med mycket jobb ifrån den arbetslöse och ekonomiska svårigheter som följd.

Här är en wild&crazy idé.... man kanske ska planera för detta eventuella uppehåll i utbetalningarna innan man köper sig en utlandssemester?!? Du vet, marginellt ansvarstagande för sin egen situation?

Och lever man så nära marginalen att man inte klarar av någon månads försenad utbetalning, så kanske man heller inte har råd att åka på utlandssemester?

Jag kan inte riktigt råda någon som inte har en buffert som räcker åtminstone en månad, att blåsa sina pengar på en utlandssemester.

Ravenna
2011-04-12, 18:32
Är det någon här bland motionsskrivarna som är yrkespolitiker eller har den möjligheten att lägga ner tiden som behövs för att sätta sig in i all den bakgrund och regler som gäller peka gärna ut denna för vi har ett princip program 4 som behöver skrivas.

Peter, om du känner tillräckligt mycket för en fråga för att skriva en motion så borde du först kolla upp vad som faktiskt gäller. Det är väldigt grundläggande. Att lägga en motion utan att kolla upp vilka regler som gäller idag är både slarvigt och oansvarigt.

Antalet motioner jag (inte) har skrivit till det här medlemsmötet har ingen betydelse när det gäller hur bristfällig den här motionen är.

Jag kan inte på någon nivå motivera att Piratpartiet ska ta upp frågan om att lägga till en ny ruta på A-kassekorten för semester, då det redan idag finns ett system för att hantera detta. Det är en onödig detaljfråga som dels inte är något stort problem för människor som kan läsa och följa reglerna, och dels inte har något med vår politik att göra. Har man inga ekonomiska marginaler för att klara av ett temporärt avbrott i utbetalningarna så vill jag hävda att man inte har råd att åka på utlandssemester.

Dock så tror jag att de flesta som har tittat in i den här tråden förstår hur det ligger till. Flera har nog, liksom jag, klarat av att hantera semester på a-kassa och vet att det fungerar redan idag. Allt som krävs är lite planering, och det är verkligen inte för mycket begärt.

Peter Johansson
2011-04-14, 11:06

Peter svarar
Bara att det blir en av frågorna vi har med om vi kommer in i riksdagen och vi förhandlar med dem andra partierna om vilka få av alla våra frågor vi kan komma att få genomföra. Finns denna fråga kvar efter förhandlingen då ja, kom den inte med tillslutet av förhandlingen då nej. I de övriga två församlingarna landsting/kommun behöver du inte oroa dig.

Ravenna skrev:
Här är en wild&crazy idé.... man kanske ska planera för detta eventuella uppehåll i utbetalningarna innan man köper sig en utlandssemester?!? Du vet, marginellt ansvarstagande för sin egen situation?

Och lever man så nära marginalen att man inte klarar av någon månads försenad utbetalning, så kanske man heller inte har råd att åka på utlandssemester?

Jag kan inte riktigt råda någon som inte har en buffert som räcker åtminstone en månad, att blåsa sina pengar på en utlandssemester.

Peter svarar
Man kan nog planera 1 månads försening i utbetalningen men INTE 6månader och oroa sig över ett beslut om man blir beviljad igen och eventuella straff ifrån Akassan.
Lever man så nära marginalen ska man nog inte åka på semester ja men jag vill inte beröva någon möjligheten att ha den och det går ju att koppla av ifrån jobbsökandet närmare också än just utlandet, det handlar inte om bara 1 månads försenad utbetalning utan upp till 6månader.

Ravenna skrev
Peter, om du känner tillräckligt mycket för en fråga för att skriva en motion så borde du först kolla upp vad som faktiskt gäller. Det är väldigt grundläggande. Att lägga en motion utan att kolla upp vilka regler som gäller idag är både slarvigt och oansvarigt.

Antalet motioner jag (inte) har skrivit till det här medlemsmötet har ingen betydelse när det gäller hur bristfällig den här motionen är.

Peter svarar.
Jag har personlig erfarenhet av detta och det är vad jag baserar den på, nej slarvigt och oansvarigt är att avråda medlemmar ifrån att skriva och lämna in motioner som de tror kan vara till nytta för partiets satsning 2014.
I dina ögon verkar alla motioner jag läst som du kommenterat vara bristfälliga.
På vilket sätt skapade du uppmärksamhet för och för vilken av våra valfrågor i valet 2010 i egenskap av hög riksdagskandidat?
Vilka nya valfrågor tror du själv behövs för att göra ett bättre val 2014?

Ravenna
Dock så tror jag att de flesta som har tittat in i den här tråden förstår hur det ligger till. Flera har nog, liksom jag, klarat av att hantera semester på a-kassa och vet att det fungerar redan idag. Allt som krävs är lite planering, och det är verkligen inte för mycket begärt.

Peter svarar;
Detta är naturligtvis ingen stor valfråga som ger oss regeringsmakten eller något sådant MEN det är en positiv förbättring av en fråga som förenklar många människors vardag och är rätt lätt att driva igenom i riksdagen då den inte slukar några pengar förutom i administration i genomförandet av den.

Winston Smith
2011-04-21, 01:35
Detta låter som en fråga för något annat parti än Piratpartiet.

Ravenna
2011-04-30, 07:40
Peter svarar
Man kan nog planera 1 månads försening i utbetalningen men INTE 6månader och oroa sig över ett beslut om man blir beviljad igen och eventuella straff ifrån Akassan.
Lever man så nära marginalen ska man nog inte åka på semester ja men jag vill inte beröva någon möjligheten att ha den och det går ju att koppla av ifrån jobbsökandet närmare också än just utlandet, det handlar inte om bara 1 månads försenad utbetalning utan upp till 6månader.

6 månaders handläggningstid är ett oerhört extremt fall, Peter. Då måste det vara någonting annat som strular OCKSÅ. Något som är vanligt när det tar så lång tid är att den sökande inte har skickat in korrekta papper så att man måste göra flera vändor. Ett normalt a-kasseärende (särskilt en återaktivering som är väldigt enkel då alla papper redan är inskickade) tar inte 6 månader. Handläggningen är redan gjord, du behöver bara återaktivera dig och sedan kan du börja stämpla igen. Det görs inte en komplett ny handläggning från scratch. Åter noterar jag att du har dålig koll på hur dessa ärenden fungerar i verkligheten.

Peter svarar;
Detta är naturligtvis ingen stor valfråga som ger oss regeringsmakten eller något sådant MEN det är en positiv förbättring av en fråga som förenklar många människors vardag och är rätt lätt att driva igenom i riksdagen då den inte slukar några pengar förutom i administration i genomförandet av den.

Öh, nej, det är en icke-fråga i verkligheten för människor som är läskunniga och kan ta ett samtal med sin handläggare. Däremot skulle frågan splittra partiets fokus, skapa förvirring kring våra principer och kännas påklistrad och irrelevant samtidigt som vi skulle få en oseriös och inkompetent framtoning om vi försökte driva en fråga som inte är ett problem och fungerar tillfredställande redan idag. Att du hade problem med din handläggning berodde högst troligen inte på ett fel i systemet.

Jag ser inte riktigt hur min riksdagskandidatur är relevant för den här diskussionen, så det kan vi ta någon annan gång.