handdator

Visa fullständig version : Motion C05: Tillåt PPs riksdagskandidater att ha olika politiska ståndpunkter

Mötespresidiet
2011-04-04, 23:51
Ett stort problem i Sverige är den så kallade partipiskan då i princip alla riksdagskandidater röstar som partiledningen i respektive parti vill att de ska rösta. Varför välja riksdagsledamöter när de ändå inte bestämmer hur de ska rösta?

Detta märktes bland annat vid FRA-omröstningen.

Märkligt så har PP den hårdaste partipiskan.

RikMatts
2011-04-05, 10:24
Det är förstås så att olika pirater har olika åsikter och hjärtefrågor också utanför programmet. Och i riksdagen finns vissa möjligheter att arbeta med sådant och påverka i utskotten.

Och det blir säkert tuffa diskussioner i PP:s riksdagsgrupp.

Men att tillåta fritt röstande är en annan sak. Speciellt om PP har en vågmästarroll.

Jag menar att det blir riksdagsgruppen som bör besluta om enskilda ledamöter skall tillåtas rösta enligt sin övertygelse från gång till gång. Det vill säga om det låter sig göras med tanke på överenskommelser med andra partier och om frågan är personligen viktig för den enskilde ledamoten.

Yrkar därför avslag på motionen.

JonathanRL
2011-04-05, 11:20
Vågmästarrollen kommer fortsättas att finnas i en överskådlig framtid, därav är det inte läge att ändra på vår strategi.

Vi har en egen strategi, vi är inte ett parti som går till val på att ett gäng politiska vildar ska få rösta fritt.

Yrkar Avslag på Motionen.

infinite_emma
2011-04-05, 11:43
Jag håller med om att Piratpartiet ironiskt nog har den hårdaste partipiskan därvidlag, eftersom det är oerhört viktigt att väljare ska veta vad de får. Och självklart är det tillåtet att ha åsikter om andra saker än de av Piratpartiet inramade målen, men med motionen avses nog att _driva frågor_ snarare än att _ha en åsikt_.

För att vågmästarstrategin ska fungera behöver vi emellertid kunna garantera för väljarna vad vår partipolitiska avsikt är. Kort sagt, det handlar om tydlighet och kanske framför allt ärlighet gentemot väljare. Partiet ska kunna stå för sina mål, visioner och yttranden. Jag tror dessutom att det skulle vara väldigt svårt att marknadsföra Piratpartiet som uttalad trampolin för enskilda politiska vildar.

Jag yrkar på avslag.

Isaksson
2011-04-05, 13:11
Jag yrkar:

Avslag till motionen.

Min motivering är tidigare berört av ovanstående inläggsförfattare.

Anton Nordenfur
2011-04-05, 23:55
Avslag. Visserligen får kandidaterna ha egna åsikter och hjärtefrågor, men när det gäller röstningen är det viktigt att vi får varenda röst vi kan, och inte tappar en enda för att någon inte håller med. Om den inte håller med tillräckligt ska den inte ställa upp för PP.

JohanL
2011-04-06, 10:49
Avslag

Instämmer i Emmas inlägg med tillägget att det är inte alls konstigt att Piratpartiet möjligen har den hårdaste partipiskan. Eftersom Piratpartiet är ett ungt parti med begränsade frågor och en tydlig strategi med resten av frågorna, är det bara naturligt att det begränsar uttrycksmöjligheterna av kandidater.

Om ett parti har en åsikt i en fråga är det relativt lätt för en kandidat att uttrycka versioner av den åsikten, men det går inte för en Piratpartist att gå från inget till något.

Och jag anser inte att det är dags att överge vågmästarstrategin.

Sven Petersson
2011-04-06, 11:06
Och jag anser inte att det är dags att överge vågmästarstrategin.

Problemet är att Piratpartiet inte kommer att vinna några riksdagsmandat så länge partiet envisas med att behålla den så kallade vågmästarstrategin och tvärvägrar att lyssna på vad väljarkåren vill.

Motionen saknar därför all relevans så länge Piratpartiet inte har en mandatvinnande strategi.

JohanL
2011-04-06, 15:19
Problemet är att Piratpartiet inte kommer att vinna några riksdagsmandat så länge partiet envisas med att behålla den så kallade vågmästarstrategin och tvärvägrar att lyssna på vad väljarkåren vill.

Motionen saknar därför all relevans så länge Piratpartiet inte har en mandatvinnande strategi.

Och om vi inte har vågmästarstrategin så kommer vi ändå inte ha något att säga till om i riksdagen, och då anser jag det är meningslöst att jobba för att komma in. Hellre ha en morot för att nå målet, än att nå målet utan morot kan man säga.

Du får gärna utveckla en mandatvinnande strategi och lägga det i en motion till höstmötet. Men det går inte att ta bort en strategi och ersätta det med kaos, även om många påstår att det är så Piratpartiet fungerar.

Ravenna
2011-04-06, 21:19
Avslag.

Partipiskan är nödvändig för en vågmästarstrategi. Man kan inte driva en vågmästarstrategi om kandidaterna kan rösta själva efter eget tycke. Det fungerar inte så - då är strategin bajs och vi kan inte göra någon som helst nytta.

Om vi ska ha en vågmästarstrategi 2014 så behöver vi en partipiska. Om vi ska ha en annan strategi så kan vi behöva andra verktyg. Eller en partipiska. Det får vi diskutera i samband med att vi pratar igenom strategin inför 2014.

Sven Petersson
2011-04-07, 01:44
Och om vi inte har vågmästarstrategin så kommer vi ändå inte ha något att säga till om i riksdagen, och då anser jag det är meningslöst att jobba för att komma in. Hellre ha en morot för att nå målet, än att nå målet utan morot kan man säga.

Alla partiledare har studerat "Mein Kampf", alla partiledare förstår hur man nyttjar "den stora lögnen" för att nå sina mål. Piratpartiets stora lögn är den så kallade vågmästarstrategin ("Den stora lögnen" är ett begrepp inom propagandatekniskt begrepp som myntades av Adolf Hitler i "Mein Kampf". Det syftar på en lögn som är så kolossal att allmänheten utgår ifrån att ingen skulle ha mage att ljuga så stort).

Jag citerar från källan:

". . . man ging dabei von dem sehr richtigen Grundsatz aus, daß in der Größe der Lüge immer ein gewisser Faktor des Geglaubtwerdens liegt, da die große Masse des Volkes bei der primitivsten Einfalt ihres Gemütes einer großen Lüge leichter zum Opfer fällt als einer kleinen, da sie selber ja wohl manchmal im kleinen lügt, jedoch vor zu großen Lüge sich doch zu sehr schämen würde. Eine solche Unwahrheit wird ihr ja gar nicht in den Kopf kommen, und sie wird an die Möglichkeit einer so ungeheuren Frechheit der infamsten Verdrehung auch bei anderen nicht glauben können, ja selbst bei Aufklärung darüber noch lange zweifeln und schwanken und wenigstens irgend eine Ursache doch noch als wahr annehmen . . ."

Läs gärna på om "den stora lögnen" innan du svarar!

JohanL
2011-04-07, 14:37
Alla partiledare har studerat "Mein Kampf", alla partiledare förstår hur man nyttjar "den stora lögnen" för att nå sina mål. Piratpartiets stora lögn är den så kallade vågmästarstrategin ("Den stora lögnen" är ett begrepp inom propagandatekniskt begrepp som myntades av Adolf Hitler i "Mein Kampf". Det syftar på en lögn som är så kolossal att allmänheten utgår ifrån att ingen skulle ha mage att ljuga så stort).

Jag citerar från källan:

". . . man ging dabei von dem sehr richtigen Grundsatz aus, daß in der Größe der Lüge immer ein gewisser Faktor des Geglaubtwerdens liegt, da die große Masse des Volkes bei der primitivsten Einfalt ihres Gemütes einer großen Lüge leichter zum Opfer fällt als einer kleinen, da sie selber ja wohl manchmal im kleinen lügt, jedoch vor zu großen Lüge sich doch zu sehr schämen würde. Eine solche Unwahrheit wird ihr ja gar nicht in den Kopf kommen, und sie wird an die Möglichkeit einer so ungeheuren Frechheit der infamsten Verdrehung auch bei anderen nicht glauben können, ja selbst bei Aufklärung darüber noch lange zweifeln und schwanken und wenigstens irgend eine Ursache doch noch als wahr annehmen . . ."

Läs gärna på om "den stora lögnen" innan du svarar!

Fail: http://johlun.nu/hxr4pF

JorgenL
2011-04-08, 02:35
Om denna motion skulle gå igenom så innebär det att Piratpartiet inte kommer att få något inflytande i riksdagen förrän vi tar 30-30% av rösterna minst.

Den enda chans vi som litet parti har att få igenom någon politik är att gå in i samarbete med något eller några av de andra partierna. If you scratch my back, I'll scratch yours. Vi hjälper dem med deras hjärtefrågor, mot att de hjälper oss

MEN en förutsättning för att någon ska vilja samarbeta med oss är att det går att lita på att våra riksdagsmän håller sig till uppgjorda avtal. Om den här motionen går igenom så kommer ingen att lita på detta, eller vara intresserade att ingå avtal med oss, och vi blir därmed helt utan politiskt inflytande.

Yrkar avslag.

Peter Johansson
2011-04-08, 15:56
En reflektion är att pp bloggare och aktiva ofta kräver att riksdagsledamöter ifrån andra partier röstar mot sitt eget partis vilja i en fråga för att vi i PP inte gillar den. Men samtidigt har vi den hårdaste parti piskan för våra egna potentiella politiska företrädare.

Är det bara jag som tycker att detta inte går ihop?
Varför ska de ifrån andra partier rösta emot sitt partis vilja när PP kandidater inte får göra det samma?

Anton Nordenfur
2011-04-08, 16:07
En reflektion är att pp bloggare och aktiva ofta kräver att riksdagsledamöter ifrån andra partier röstar mot sitt eget partis vilja i en fråga för att vi i PP inte gillar den. Men samtidigt har vi den hårdaste parti piskan för våra egna potentiella politiska företrädare.

Är det bara jag som tycker att detta inte går ihop?
Varför ska de ifrån andra partier rösta emot sitt partis vilja när PP kandidater inte får göra det samma?
Detta har redan besvarats i tråden.

Men att tillåta fritt röstande är en annan sak. Speciellt om PP har en vågmästarroll.

Jag menar att det blir riksdagsgruppen som bör besluta om enskilda ledamöter skall tillåtas rösta enligt sin övertygelse från gång till gång. Det vill säga om det låter sig göras med tanke på överenskommelser med andra partier och om frågan är personligen viktig för den enskilde ledamoten.
Vågmästarrollen kommer fortsättas att finnas i en överskådlig framtid, därav är det inte läge att ändra på vår strategi.
För att vågmästarstrategin ska fungera behöver vi emellertid kunna garantera för väljarna vad vår partipolitiska avsikt är. Kort sagt, det handlar om tydlighet och kanske framför allt ärlighet gentemot väljare. Partiet ska kunna stå för sina mål, visioner och yttranden. Jag tror dessutom att det skulle vara väldigt svårt att marknadsföra Piratpartiet som uttalad trampolin för enskilda politiska vildar.
Avslag. Visserligen får kandidaterna ha egna åsikter och hjärtefrågor, men när det gäller röstningen är det viktigt att vi får varenda röst vi kan, och inte tappar en enda för att någon inte håller med. Om den inte håller med tillräckligt ska den inte ställa upp för PP.
Och så vidare. Läs igenom innan du postar, eller framför varför du inte håller med dessa argument.

Ravenna
2011-04-08, 17:49
[QUOTE=Peter Johansson;262325]En reflektion är att pp bloggare och aktiva ofta kräver att riksdagsledamöter ifrån andra partier röstar mot sitt eget partis vilja i en fråga för att vi i PP inte gillar den. Men samtidigt har vi den hårdaste parti piskan för våra egna potentiella politiska företrädare.[quote]

Bland annat för att vi försöker komma in i riksdagen, och det gör man inte med strategin "rösta in oss, så röstar vi som vi känner för, utan någon sammanhållen strategi och taktik, och oavsett om det för oss framåt i våra kärnfrågor eller inte!"

Sven Petersson
2011-04-08, 18:01
Fail: http://johlun.nu/hxr4pF

Din referens tillför inget i sak.

Peter Johansson
2011-04-11, 14:13
[QUOTE=Peter Johansson;262325]En reflektion är att pp bloggare och aktiva ofta kräver att riksdagsledamöter ifrån andra partier röstar mot sitt eget partis vilja i en fråga för att vi i PP inte gillar den. Men samtidigt har vi den hårdaste parti piskan för våra egna potentiella politiska företrädare.[quote]

Bland annat för att vi försöker komma in i riksdagen, och det gör man inte med strategin "rösta in oss, så röstar vi som vi känner för, utan någon sammanhållen strategi och taktik, och oavsett om det för oss framåt i våra kärnfrågor eller inte!"

I detta fall menade jag en uppmaning PL skrev på sin blogg om att andra riksdagsledamöter skulle rösta mot sina egna partiers vilja och piskor.
Medan man kräver strikt disciplin av sina egna. Varför skulle andras partipiskor inte vina lika hårt som våra. uttrycket håll rent utanför din egen dörr innan du begär att andra ska göra likadant passar bra in här varför ska man begär av andra vad man inte kan begära av sig själv? Det är lite motsägelse fullt.

Anton Nordenfur
2011-04-11, 16:59
I detta fall menade jag en uppmaning PL skrev på sin blogg om att andra riksdagsledamöter skulle rösta mot sina egna partiers vilja och piskor.
Medan man kräver strikt disciplin av sina egna. Varför skulle andras partipiskor inte vina lika hårt som våra. uttrycket håll rent utanför din egen dörr innan du begär att andra ska göra likadant passar bra in här varför ska man begär av andra vad man inte kan begära av sig själv? Det är lite motsägelse fullt.
Snälla du, läs de svar du redan har fått. Jag ska sammanfatta det en gång till:

Piratpartiet har otroligt få väljare jämfört med riksdagspartierna. Om vi kommer in i riksdagen blir det med största säkerhet bara med ett fåtal mandat. Därför är det otroligt viktigt att vi tar till vara på dessa och använder varje röst vi kan få.
Piratpartiet slår otroligt hårt för att ha fasta åsikter i sina frågor och vara ärliga mot väljarna. Vi har ett fåtal frågor vi arbetar mycket hårt för, istället för att bara välja det som skulle ge oss flest röster. De flesta andra partier arbetar inte på detta sättet. Speciellt M och S har en tradition av att lova hundratals vallöften och sedan bara hålla ett fåtal. De har inte lika mycket att förlora i att ändra sig i en eller två röster som de inte ser som högprioriterade.

Ravenna
2011-04-11, 20:58

Peter, jag vet inte riktigt varför man måste förklara för dig vad det är för skillnad mellan partier som redan är inne i riksdagen och sitter på en sisådär 10-30% av väljarkåren, och ett litet småparti som inte har ett enda mandat. Jag vet inte riktigt varför man måste förklara för dig varför det är nödvändigt för att vi ska få de där ynka 4-5% av mandaten, att vi har en klar och tydlig strategi och att människor på förhand vet vad vi kommer att göra med våra mandat. Sedan vet jag inte riktigt heller varför man måste förklara för dig skillnaden mellan att formulera en allmän valstrategi för Piratpartiet och att uppmana kandidater i andra partier att rösta efter sitt samvete i enstaka frågor. Men låt mig försöka:

VI i Piratpartiet tjänar på att ha en gemensam strategi, och vi i Piratpartiet tjänar också på att försöka splittra andra partier i kritiska frågor. Vi i Piratpartiet har ett intresse av att VI ska hålla ihop. Vi har INGET intresse av att Folkpartiet ska hålla ihop NÄR de tar ställning MOT någonting som vi gillar.

Det gynnar oss att hålla ihop. Det gynnar oss ibland att andra inte håller ihop.

Winston Smith
2011-04-21, 05:35
Det finns ändå något som skiljer vår partipiska från andra partiers partipiskor. Våra kandidater ska känna till partiets vågmästarstrategi (åtminstone så länge den nu existerar) och förstå att de inte ska söka förtroende bland väljarna i andra frågor än våra kärnfrågor, eftersom partiet planerar att lägga sig i alla frågor som inte berör våra kärnfrågor.

I praktiken kan det komma att dyka upp en samvetsfråga som förhindrar en av våra riksdagsledamöter att rösta enligt partilinjen. Jag kan tänka mig två fall:

1. Ledamoten upplever att Piratpartiets partilinje går emot Piratpartiets partiprogram. I så fall gör ledamoten eventuellt rätt i att rösta emot partilinjen, på samma sätt som Camilla Lindberg gjorde rätt i att gå emot regeringen i (den första) FRA-omröstningen. Medlemmarna får sedan ta ställning till om gruppledaren eller ledamoten gjorde fel. Det kommer väl att bero på om partilinjen upplevs som ett svek mot medlemmarna och väljarna, vilket i sin tur beror på hur partiets överenskommelser i övrigt i riksdagen ser ut.

2. Ledamoten upplever att Piratpartiets partilinje går emot ledamotens egen övertygelse i någon fråga som inte ingår i Piratpartiets partiprogram. Detta kommer säkerligen att inträffa i en mängd frågor för en betydande del av våra ledamöter eftersom Piratpartiet förväntas följa regeringslinjen i dessa frågor enligt vågmästarstrategin. Även i detta fall får medlemmarna efteråt ta ställning till om ledamoten har utsatt dem för ett svek eller ej.

Grundtipset är att många medlemmar inklusive mig själv förmodligen kommer att uppfatta det som ett gravt svek i båda dessa fall, och jag vill att detta ska stå väldigt klart redan nu. Jag vet inte mycket om kandidaternas inställning i allmänhet och i synnerhet vad gäller frågor utanför partiprogrammet. Det minsta kandidaterna kan göra för mig är att skriva på ett papper där de lovar att försöka följa den fastlagda strategin istället för att förverkliga sig själva på vår bekostnad.