handdator

Visa fullständig version : Antirasism

!Xabbu
2006-06-11, 22:13
Har blivit inbjuden till en antirasism demonstration som representant för Piratpartiet. Alla riksdagspartier är inbjudna och i stort sett alla har representanter från både undomsförbundet och moderpartiet. Men dom vill även ha med Piratpartiet i det hela, och hörde av sig till mig och frågade om jag ställde upp. Jag har sagt att jag ska höra av mig senare med svar.

Nu till saken, jag vet att vi bara har tre frågor (eller fyra om vi räknar Inget annat) så ska jag/vi ställa upp på det här? Personligen tror jag det skulle vara bra utåt, men som sagt det innefattas väll inte av vårat partiprogram, det är isåfall om vi skulle räkna att rasism var mot delad kultur? Men det är alltid positivt att visa att man inte tillåter diskriminering. Och grejen att just Piratpartiet blev inbjudet att vara med och inte något annat utomriksdagsparti, det visar också att vi är ett seriöst alternativ.

Om jag får okay på det hela så hör av er till mig om ni vill vara med. Själva demonstrationen äger rum i Trollhättans centrum 1 Juli.

Vet inte om det här var rätt del av forumet att lägga det här. Men våran lokala valkrets är inte jätteaktiv och så ville jag ha svar från mer än bara det lokala så därför lade jag den här.

John Nilsson
2006-06-11, 22:26
Rent krasst så tycker jag att ha man sagt att man inte tar ställning så skall man stå för det också, så jag tycker det skulle vara fel att ställa upp. Men nu är ju läget i sverige så att om man inte tar ställning mot vissa saker (som rasism) så är man också mot demokrati, vilket i sig är ett felslut, så det kanske är bättre att någon PR-guru uttalar sig i frågan.

bore
2006-06-11, 22:35
Två olika synsätt.

Å ena sidan kan vi se rasism som en åsikt, och till min kännedom är piratpartiet fullt för åsiktsfrihet, därmed har inte piratpartiet någon direkt anledning att protestera mot rasister då de har precis samma rätt som alla andra att uttrycka sin åsikt. (Man kan bara hoppas att de ger oss samma möjligheter.)

Å andra sidan.. om rasisterna i fråga inte tillåter andra att yttrycka sina åsikter (t.ex genom att hota med våld.) är fallet ganska solklart, om någon politiskt engagerad grupp med våld eller hot om våld försöker tysta en annan grupp måste piratpartiet självklart protestera mot detta.

MrPumpernickel
2006-06-11, 22:42
Det är just det som är dilemmat, av princip så uttalar vi oss inte i frågor andra än de tre som finns i vårt program, men på samma gång att inte deltaga i saker som mot rasism till exempel gör tyvärr (ur ren PR synpunkt) att gemene man lätt tror att man då är för rasism by default.

Man kanske skulle ta upp som fråga om förutom dessa tre grundfrågor om vi skulle göra ett tillägg om att stödja grundläggande humanistiska frågor som då mot rasism, trafficking och dylikt. Finns onekligen både för och nackdelar vilket som om vi väljer att ta ställning eller inte.

Ken Rabelius
2006-06-11, 22:47
<DIV>Hmmm svårt.</DIV><DIV></DIV><DIV>Men man kan göra följande.</DIV><DIV></DIV><DIV>Vi deltar med en eller flerarepresentanter.</DIV><DIV></DIV><DIV>men om någon frågar om vi tänker ta in rassism som valfråga så är bara svara nej.</DIV><DIV>vi är bara där för inte folk ska få uppfattningen att på något sätt stödjer rasism.</DIV><DIV>Eftersom rasism innebär att trycka ner någon annan i backen och därmed är långt ifrån ett demokratskt sätt att tänka.</DIV>

bore
2006-06-11, 22:50
Eller så kan vi svara att vi tycker att alla skall ha rätt att dela filer oavsett etnisk tillhörighet :)

mhenoch
2006-06-11, 23:24
Jag gör ett försök till alexanderhugg. Kopierat från sammanfattningen i principprogrammet:

Vi vill värna den enskilde medborgarens privatliv och grundläggande mänskliga rättigheter.

Rasism handlar om att kränka vissa människors grundläggande mänskliga rättigheter; principprogrammet och därmed Piratpartiet är därför indirekt mot rasism. Problem solved?

Vidvinkel
2006-06-11, 23:28
Sträck på ryggen. Ut och visa att PP är ett seriöst parti.

Christian Engström
2006-06-11, 23:54
!Xabbu (2006-Jun-11)Har blivit inbjuden till en antirasism demonstration som representant för Piratpartiet. Alla riksdagspartier är inbjudna och i stort sett alla har representanter från både undomsförbundet och moderpartiet.

Om det är partier från både höger och vänster kan vi också vara med. Vi vill aldrig någonsin göra något tillsammans med bara vänsterpartier eller bara högerpartier, för då får vi lätt en stämpel på oss. Men om alla riksdagspartierna är med är det ju helt okay på den punkten. Roligt att de ser oss som så etablerade att de vill ha oss med. :)

När det gäller själva sakfrågan - nej till diskriminering och rasism - är den så självklar att vi har den i stadgarna (http://www2.piratpartiet.se/stadgar) och inte i partiprogrammet. Det är inte en fråga vi driver, eftersom vi tycker att det finns många andra som gör det på ett bra sätt. Men det är självklart en fråga vi stöder.

Nicklas W Bjurman
2006-06-12, 01:12
Nej, vi tar inte ställningstagande. Bara för att man inte är närvarande och demonstrerar betyder det inte automatiskt att vi är för eller emot rasism. En närvaro av piratpartiet visar aktivt att vi är mot rasism.

Då vi inte ska ta ställning till något av dessa frågor behöver vi inte vara representerade. Läser man vårat partiprogram inser man snabbt att vi är för ett stärkande av demokratin. Ingen kan tvivla på det när vi vill stärka grunden för vad en Demokrati bygger på. Fri information, delad kultur och Rätten till ett privatliv. Toppen har sista ordet så klart men som sagt som Engström säger. Om det finns partier från både Vänster eller Höger går det bra, inte om det bara finns bara en sida representerad det skulle vara ett ställningstagande till V eller H politik.

Vidvinkel
2006-06-12, 06:45
Se till att få dit ett gäng representanter. Lägg också ut det som en nyhet på framsidan. Fri mångkultur!

!Xabbu
2006-06-12, 23:02
Okay, jag meddelar att vi ställer upp, som jag skrev hör gärna av er till mig om ni vill vara med.

Och ja, det är en neutral demonstration både Högern och Vänstern är med.

Edit: Avvaktar med att meddela tills frågan är utredd

Henrik Rydberg
2006-06-13, 19:43
För mångkultur och demokrati kan vi väll demostrera?

Ingen central kontroll. Inget övervakningsamhälle. Jag anser att vi kan ta ställning mot rasism, byrokrati och korruption. Vi har visserligen inte lagt några förslag på dessa områden men rasism är så uppenbart i konflikt med de mänskliga rättigheterna att vi bör tar ställning mot det!

Detta är inte våra frågor på samma sätt som miljön.

Piratpartiet kan ta ställning mot rasism utan att välja att lagstifta om det. Rasism är på sätt och vis en etisk fråga för det civila samhället. Det är någonting man bekämpar med ord i första hand.

Det går inte att tvinga någon att tycka om någon annan!

Sen har jag ett tips till de som har fått stämpeln "Invandrare". Visa er godhet! Det kommer undergräva rasismen. Snubben som gav mig sjuts (Gratis!) när jag åkt vilse i Stockholm bevisar att "invadrare" är vänliga typer!

bore
2006-06-13, 19:52
Hmm, vill man hitta på lite halvtama klyshor kan man alltid säga att "Fri kultur kräver mångkultur"

Känns inte som om det ligger långt ifrån vår ideologi att ta ställning mot rasism, trots allt är internet internationellt...

jrn
2006-06-13, 20:36
Piratpartiet ska INTE vara med i någon rasistdemonstration. PP _är_ ett parti som vill förändra upphovsrätten, patent och skydda privatlivet. Piratpartiet _är inte_ ett parti som ska demonstrera mot andra ideologier. Det vore att sjunka väldigt lågt i mina ögon. Helt plötsligt har Piratpartiet då, precis som Bodström, glidit från vad de lovade att göra, och står då för fyra saker (antirasism).

Populism kallas det, och det är att glida från sina grundläggande värderingar för att "folk inte ska snacka".

!Xabbu
2006-06-13, 21:28
Rasism är _inte_ någon ideologi utan det är nazism som är det. Och vi demonstrerar för något som vårat parti står för, delad kultur utan begränsning. Och begränsing är vad rasism är.

Nicklas W Bjurman
2006-06-13, 22:27
Mycket krånglig fråga... Jag råder dig att kontakta Rickard Falkvinge.

Vi tar som sagt inte ställnings tagande till något annat än fri information, Delad kultur och Skyddat privatliv. Rasism är inte en sådan fråga. Bara för att man inte syns betyder det inte att man är för rasism. Men visar man upp sig betyder det att man är mot rasism.

Det finns inget att förlora på att inte ställa upp i demonstrationen men att ställa upp i demonstrationen gör att vi tar ett ställningstagande som vi säger att vi har sagt ifrån oss att ta!

!Xabbu
2006-06-13, 22:32
Hmm.. joo jag tar och skickar iväg ett mail till honom då.

Vidvinkel
2006-06-13, 22:36
Ut och demonsrera. Annars åker jag dit själv med enorma piratflaggor. Falkwinge kan ju gå ut i media att dementera att piratpartiet ställer sig bakom demon om han vill.

Det finns inget att förlora på att inte ställa upp i demonstrationen men att ställa upp i demonstrationen gör att vi tar ett ställningstagande som vi säger att vi har sagt ifrån oss att ta!

JO. En inbjudan är gjord. tackar man nej så betyder det att man accepterar rassismen. Rick är partiledare inte vår alsmäktiga guru. Jag uppmanar alla piratpartister som kan och vill att bege sig dit. Det handlar inte om en poltisk fråga, det handlar om medmänsklighet och sunt jävla förnuft. Lägg ner tramset och sluta blanda ihop äpplen och päron. Ryggrad pirater!

jrn
2006-06-13, 23:58
JO. En inbjudan är gjord. tackar man nej så betyder det att man accepterar rassismen. Rick är partiledare inte vår alsmäktiga guru. Jag uppmanar alla piratpartister som kan och vill att bege sig dit. Det handlar inte om en poltisk fråga, det handlar om medmänsklighet och sunt jävla förnuft. Lägg ner tramset och sluta blanda ihop äpplen och päron. Ryggrad pirater!

Varför ska man inte acceptera rasismen? Det är något påhitt som sittande regeringen och kvällspressen hittat på. Förstår inte vad detta har med medmänsklighet att göra.

Jag accepterar rasismen. Piratpartiet borde acceptera rasismen (om de nu ska följa sitt egna program). Det finns säkert rasistika pirater. Dessa ska inte känns sig utanför partiet bara för deras övriga idéer inte anses socialt rumsrena.

Bara för att man accepterar rasismen behöver man givetvis inte vara rasist själv.

Vidvinkel
2006-06-14, 00:16
Varför ska man inte acceptera rasismen? Det är något påhitt som sittande regeringen och kvällspressen hittat på. Förstår inte vad detta har med medmänsklighet att göra.

Du får ursäkta mig men det var nog bland det fånigast jag läst på PP:s forum någonsin.

Jag accepterar rasismen. Piratpartiet borde acceptera rasismen (om de nu ska följa sitt egna program). Det finns säkert rasistika pirater. Dessa ska inte känns sig utanför partiet bara för deras övriga idéer inte anses socialt rumsrena.

Det handlar inte om partiprogramet

Bara för att man accepterar rasismen behöver man givetvis inte vara rasist själv

nä. Men en ynkrygg.

Jag tror att det är en försvinnande del av partiets medlemar som är rassister. Jag tror också att det är en förvinannde del av männiksor som skulel rösta på PP om pp "accepterade rasismen" Jag skulle defenetivt inte rösta på ett sådant parti.

jrn
2006-06-14, 01:44
nä. Men en ynkrygg. Jag tror att det är en försvinnande del av partiets medlemar som är rassister. Jag tror också att det är en förvinannde del av männiksor som skulel rösta på PP om pp "accepterade rasismen" Jag skulle defenetivt inte rösta på ett sådant parti.

Man är alltså en ynkrygg om man accepterar att vissa människor har åsikter som inte gillas av majoriteten?

Jag har en vän som jobbar på ett ålderdomshem. Många av de gamla människorna där är rasister eftersom det är åsikt många växte upp med. De har inte växt upp under samma förhållanden som oss. Jag accepterar att dessa människor är rasister. Det tycker du alltså att jag är en ynkrygg för...?

Wikipedia: Rasism, benämning på åskådningen 1) dels att mänskligheten kan delas in i raser, och 2) dels att raserna kan tillmätas olika värde, vilket också i sådant fall anses 3) ge den ena rasen rätt att behandla den andra rasen som ett instrument för sin egen vinning.

Jag vet inte vad du tror att racism är, men det är bara en åsikt (möjligtvis en åsikt som är kontraproduktiv för samhället, men det finns många sånna).

Mårten Fjällström
2006-06-14, 02:25
Låt oss inte spåra iväg i en sidodiskussion om vad "acceptera" eller "rasism" betyder.

Xabbu,

om du tror att det är en bra grej, så åk på demonstrationen. Ta med ett gäng pirater till och några piratflaggor (om din valkrets är trög så är det här ett bra tillfälle att ruska om den, mejla ut var och när ni ses till dina lokala partikamrater). Det är ingen poäng i att vänta på ett svar från Rick. Dels är han sjukt upptagen, och dels så kan inte alla frågor centraliseras till partiledaren.

Det har varit lite diskussion fram och tillbaka nu. Det är bra, det är så man belyser olika aspekter på en fråga. Det kommer däremot inte nås någon konsensus. Om du utifrån den här diskussionen känner att det här är en bra grej, så gör det.

Eller som Rick skrev:

Så i och med det, så är det snabbaste vägen till målet och genomförd aktion som gäller, snarare än långbänk. Med andra ord, vänta inte på någons godkännande! Om du vill exponera partiet på något sätt, så gör en peer review; låt 3-4 personer titta på vad du vill göra. Om alla är överens, så kör. Bara kör.Just do it.

http://www.piratpartiet.se/forum/Topic22837-69-1.aspx

För övrigt tycker jag att ni ska vara med, av samma anledningar som Christian Engström.

sallad
2006-06-14, 02:51
Kanske kan vara bra att upprepa vad Christian redan sagt!? Följande är ett utdrag ur Piratpartiets stadgar:

§ 5 GRUNDLÄGGANDE PRINCIPER Organisationen ska vara jämställd: genom att inte på bas av kön, hudfärg, religion eller sexuell läggning diskriminera människans rätt till delaktighet.

John Nilsson
2006-06-14, 03:01
sallad (2006-Jun-14)Följande är ett utdrag ur Piratpartiets stadgar:

Vilket mej veterligen bara berör vår orgnisation, inte ställningstaganden in samhällsfrågor.

Anders Löfgren
2006-06-14, 09:22
Om vi menar vad vi säger om människors rätt till integritet kan vi naturligtvis inte acceptera någon form av diskriminering, vare sig av nya svenskar, kvinnor, män, kortvuxna, feta, flintskalligaeller några över huvud taget. Min rätt till integritet handlar också om min rätt att behandlas som en fullvärdig medlem av samhället, med samma rättigheter och skyldigheter som alla andra.

Rasism som ett personligt ställningstagande ären rättighet, vi har åsiktsfrihet i det här landet, men som representant för ett parti med personlig integritet som en viktig frågakanman inte propagera för den åsikten eller agera enligt den. Detta ställningstagande i sina konsekvenser innebärockså att en ras är överordnad och en annan är underordnad och då har de båda grupperna inte längre samma rättigheter och skyldigheter eftersom en är herre och en annan är slav.

Anders Löfgren
2006-06-14, 09:33
bjrnVarför ska man inte acceptera rasismen? Det är något påhitt som sittande regeringen och kvällspressen hittat på. Förstår inte vad detta har med medmänsklighet att göra.

Förstår du verkligen inte det? Rasism grundar sig i tanken att människor inte har lika värde. Och att skylla på sittande regering och kvällspress...kommer du ihåg historielektionerna? En liten tillställning som kallas 2:a världskriget? Eller Sydafrika och apartheid? Rasismen finns och tycks tyvärr växa sig starkare.

Jag accepterar inte rasism. Fördomar fördummar. Mångfald är bättre än enfald. Jag tror också att det finns rasistiska pirater, precis som att det finns rasistiska lärare, försäkringstjänstemän, affärsbiträden. Det betyder inte att man ska stödja det. Om rätten att vara aktiv rasist är viktigare än PPs tre grundfrågor tror jag att man bör söka sig till ett parti som NSF eller liknande.

Bara för att man accepterar rasismen behöver man givetvis inte vara rasist själv.

Jo, jag tror att om du accepterar ett sådant ställningstagande finns det något i det som tilltalar dig. Tyst medgivande, om inte annat.

Jag tror att Voltaire sa att "Jag delar inte din åsikt, men jag är beredd att dö för din rätt att ha den" eller något liknande. Det skriver jag under på, men därmed inte sagt att jag inte tänker jobba för att påverka dig till ett medmänskligare tänkande.

Vidvinkel
2006-06-14, 10:10
Man är alltså en ynkrygg om man accepterar att vissa människor har åsikter som inte gillas av majoriteten?

accepterar man en åsikt har man tagit ställning. Däremot kan man *respektera* att andra människor tycker olika och har andra åsikte. Aldrig acceptera (såvida man inte har de åsikterna själv). Men det är en annan sak.

Jag har en vän som jobbar på ett ålderdomshem. Många av de gamla människorna där är rasister eftersom det är åsikt många växte upp med.

Jag har väldigt svårt att tro att dom är rasister. Möjligen är många äldre främlingsfientliga.

De har inte växt upp under samma förhållanden som oss. Jag accepterar att dessa människor är rasister. Det tycker du alltså att jag är en ynkrygg för...?

Japp. Det tycker jag. Eller du tycker kanske att man ska behandla gammla som små barn och bara tyst hålal med? och om igene det är en väsentlig skilnad på att acceptera och respektera.

Jag vet inte vad du tror att racism är, men det är bara en åsikt (möjligtvis en åsikt som är kontraproduktiv för samhället, men det finns många sånna).

Racism är en ideologi. Invandrafientlighet är en åsikt. Att accecptera är att erkänna. Att respektera är demokrati.

Ken Rabelius
2006-06-14, 11:04
<DIV>Som tidigare sagts. att tycka någonting är en sak, att aktivt arbeta för det är en helt annan.</DIV><DIV></DIV><DIV>om en peson tänker rasistiska tankar så kan inte jag göra något åt det, möjligtvis kan jag försöka diskutera med den personen och försöka få personen mindre i sådana tankebanor. kan jag inte det får jag antingen ta personen som han/hon är eller sluta umgås med denne. </DIV><DIV></DIV><DIV>Det kommer nog alltid finnas olika former av rasism i samhället, och även om jag tycker folk har rätt att tycka och tänka som de vill skulle jaginte tvekaatt bekämpa rasism i alla dess former (då framförallt de mer aktiva och ibland rent av våldsamma formerna). </DIV><DIV></DIV><DIV>Jag är emot rasism som tanke och handling men inte personen i sig, men man kan inte överge folk bara för att de har uppfattning som enligt mig är helt snedvriden. det tror jag inte gör saken bättre. </DIV><DIV></DIV><DIV>man ska fortsätta bekämpa rasismens spridning med alla medel möjliga, men man ska aldrig låsa folk ute ur samhället!</DIV>

John Nilsson
2006-06-14, 15:25
Anders Löfgren (2006-Jun-14)kan vi naturligtvis inte acceptera någon form av diskriminering

Men vi accepterar readan vissa former av diskriminering. T.ex. så har vi tämligen demokratiskt gått med på att den som jobbar hårdare, elller är nyttigare för samhället på andra sätt, får mer resurser än andra.

Anders Löfgren
2006-06-14, 20:12
John Nilsson (2006-Jun-14)Anders Löfgren (2006-Jun-14)kan vi naturligtvis inte acceptera någon form av diskriminering
Men vi accepterar readan vissa former av diskriminering. T.ex. så har vi tämligen demokratiskt gått med på att den som jobbar hårdare, elller är nyttigare för samhället på andra sätt, får mer resurser än andra.

Jag vet inte precis om jag håller med om att det är diskriminering, för det första. För det andra hamnar man lätt i ett samtal om medborgarlön med det resonemanget och det är nog en helt annan burk med mask, som kanske inte ska öppnas här? :D

Nicklas W Bjurman
2006-06-14, 22:55
öuhm, medborgar lön? Du menar som Bidrag, A-kassa, förtidspension, socialen... Listan fortsätter... Det finns två sätt att göra ett land till kommunistiskt. Ett sätt är revolution. Det funkade inte speciellt vidare för Ryssland, men bättre för Kina. Det andra är att se till att tillräckligt många medborgare försörjer sig på statens givmildhet då de inte har några andra alternativ. Med 1,7 miljoner eller hur många Svenskar som nu försöjer sig på detta viset pekar väll att vi är på god väg att införa kommunismens ideologi på demokratisk väg.

Förhoppningsvis ändras det men man med kompetent arbetskraft som jobbar för lägre löner utomlands, det ser svårt att vända på det nu när vi saknar de två övertagen vi har gynnats av förut... Före Världskrigen var vi ett låglöne land vilket gjorde att vi hade jobb men folk svalt på grund av Bonde samhällets bräcklighet i den kalla norden. Sedan eftervärldkrigs tiden hade vi en fungerande industri och ett oerhörd efterfrågan som vi mer än gärna såg till att erbjuda våra tjänster. Vad har vi nu?

John Nilsson
2006-06-15, 00:09
Nicklas W Bjurman (2006-Jun-14)öuhm, medborgar lön? Du menar som Bidrag, A-kassa, förtidspension, socialen... Listan fortsätter...

ojojoj, nu går vi OT :P Du vet de systemen som du radade upp kostar betydligt mycket mer att administrera än vad medborgarlön gör.

Men men, OT som det är så hänvisar jag till en gammal tråd på ämnet: http://www.piratpartiet.se/forum/Topic2018-10-3.aspx. Den tråden urartade till en diskussion om medborgarlön fom sida 3.

Filipek
2006-06-15, 08:26
Hej!

Tänkte reflektera lite över var jag själv tycker, även om det inte är utav avgörande intresse :p

Jag vettre saker.

1. Sättet som de etablerade partierna sköter rasismfrågorna är undermåligt. De har makten att göra förändringar trots detta gör de inte dessa. Bostadssegregationen är ett sådant exempel. Man låter stora mängder människor komma till Sverige utan att ha ork/möjlighet till att ge dem ett värdigt liv där de kan arbeta och försörja sig osv. Det är fel mot samhället, och fel mot de nya invånarna.

2. Dessa etablerade politiker startar ofta olika intressanta bokstavskombinationer som exempelvis CMR (Centrum mot rasism) som inte visar någon aktivitet alls. Istället för att arbeta mot rasism på riktigt så jagar de glasstillverkare och konditörer för "opassande" namn på deras produkter.

3. Problemet med rasism i Sverige (förutom att man man måste ta avstånd från den för att inte hamna i samma liga som ND, SMR och NSF i etablerad media) är att man fokuserar på den "högerextrema" rasismen, man glömmer gärna bort sin egen del i det hela, att det är man själv som styrt samhället dit det är nu och inte tar asnvar för det.

Jag tycker att om man ställer sig på samma podie som Socialdemokraterna mot rasism så skriver man under att man tappar i trovärdighet. Man ställer sig bakom makthavarnas (de som vi trots allt protesterar mot) sätt att sköta vissa frågor.

Trots detta finner jag att fördelarna med att synas med etablerade partier är såpass övervägande pga. publiciteten vi får etc. är så stora att jag måste "rösta JA" till ett (pp) närvarande vid aktiviteterna i Trollhättan. Åk dit, med rak rygg och sprid piratbudskapet!

/Filipek

Michlos
2006-06-15, 09:56
Mycket bra skrivet Filipek.

Jag tycker absolut att PP skall närvara vid en sådan demonstration. Jag har själv gått med i ett antal demonstrationståg mot rasism (bl.a. de uppmärksammade här i Söderhamn när vi fick finbesök från Nationella Insatsstyrkan) dels i egenskap av privatperson men även som företrädare för olika politiskt oberoende organisationer. OM det vore så att demonstrationen anordnades av t.ex. AFA eller Attack så kanske man kunde fundera på om det vore smart att medverka men om den är partiövergripande så skall vi absolut vara med!

Notera att jag inte alls har något mot varken AFA eller Attack, tyvärr så har de element i sina led som har en förmåga att öva "kast med liten tegelsten" mot skyltfönster och liknande och det är ju inget som vi vill förknippas med. :w00t:

Holi
2006-06-15, 17:54
Tja... Som sagt det är inte en fråga som PP ska driva... Måste hålla med om att det måste göras nånting åt alla nynassar å sån skit som förpestar sveriges gator med sin främlingsfientlighet å faschism... Förstår inte hur sånt fortfarande kan förekomma i dagens "bildade" samhälle... Men som sagt det vore mot demokratin att förhindra dem från att yttra sig de har all rätt i världen att tycka som dem gör samma som vi har det... Dock så är det helt klart och uppenbart att nånting behöver göras när dem får så många unga röstare som dem skaffat sig nu... Jag har inget emot demokrati förutom när den nyttjas i ren ondska&hets mot folkgrupp/förtryck/rasism(som jag ser det... har verkligen svårt att se nått gott i det dem gör.. även om det är en personlig reflektion)..

Filipek
2006-06-15, 20:38
"Kast med liten tegelsten" - skönaste citatet där asså! :D

Holi: "Nynassarna" är en brokig skara med folk som behöver börja i februari när de ska demonstrera i decemberför att samla lika många deltagare som vi gör på 48 timmar. Ingen idé att spilla tid på att demonstrera mot dem. Vad vi istället måste fråga oss är varför folk blir nazister, kommunister, kriminella, überförortsghettostyle osv. Min hypotes är att det är därför att de vill visa sitt missnöje mot makthavarnas agernade, precis som vi. Där måste vi vara förstående. I vilket läger man hamnar beror helt på var du är född och av vilka och i vilket samhällskikt osv. Kan jag ha en poäng tro? Btw så är det här samhället inte direkt bildande. Dagens ungdomar får (tack vare våra röda vänner) allt sämre utbildning, en stor procent har dåliga betyg osv... Är alla för laid back?

Holi
2006-06-15, 23:01
Tja.. Svenska andan går ju mest ut på att inte synas å vara en i mängden i princip... Inget fel med det förutom att folk inte känner för att utmärka sig på bra vis (dvs göra bättre produkter sätta nya rekord i vilken sport etc som helst osv... listan är lång på saker folk kan utmärka sig i)

Att folk får dåliga betyg att informationen angående saker som e dåliga inte når dem samt att det existerar extremistgrupper är en sak som aldrig kommer förändras e jag hyffsat säker på :) Jag själv har många åsikter å tankar som faller inom några extremistgruppers agendor medans jag inte alls håller med dem om andra saker... Folk är olika kan bero på uppväxt kan bero på miljö kan vara födslorätt vad vet jag...

Oavsett tycker jag att det är rätt att demonstrera emot rassism och andra former av minoritetsförtryck... Om det fungerar vet jag inte... En sak är säker är dock att våld aldrig är rätt väg att gå men att det tyvärr i dagens värld råkar vara enda vägen för många grupper att få sin röst hörd... Så vad tycker jag borde göras? Ska alla skolor föreläsa angående vad det som dessa grupper som jag inte alls tycker om står för å vad som hänt rent historiskt sett när dem varit i makten? Är inte det en form av hjärntvätt samt rakt motsätta sig demokratin? Jag fick läsa å höra om allt sånt i skolan... Jag läste även om det senare efter skolan... Skolans uppgifter var inte direkt det jag läste efteråt om man säger så..

Så vad vill jag komma till med detta inlägg? Jo... Folk har rätt att tycka vad dem vill å det kan tolkas ganska långt.. Varför vi ska bry oss om det hela? Tja partiet ska inte göra det för det står så i partiprogrammet men då partiet är inbjudna till demonstrationen hävdar jag att våra partister mer än gärna borde få gå dit å demonstrera ifall dem vill det.. Ett gäng piratpartister som demonstrerar mot nånting som inte ingår i vårat partiprogram? Ja det verkar så... Jag har ingen lust att säga till dem att dem inte får det... Jag hade tom anslutit mig till dem ifall jag inte vore så förbaskat lat :)

Filipek
2006-06-16, 00:19
svenska andan? inte utmärka sig? vilken grå planet lever du på? Vi har en ofantlig mängd stjärnor i många sporter. När det gäller företag är situationen likadan.

Jaha, exakt vilka extremåsikter delar du? Förstatligande? Medborgarlön? Invandringsstop? utrotning av den svenska kulturprägeln i det svenska samhället?

Jag väljer istället för att engagera mig i minoritetsförtryck engagera mig i att protestera mot allmänt folkförtryck, det gör jag bäst genom att "visa bodström fingret" och joina piratpartiet.

Skolan måste välja: informera objektivt om alla ideologier eller om inga, annars blir det snedvridet.

Angående den sista punkten vill jag säga: Just do it. Att vara piratpartist handlar om att agera, inom gränserna för vad som är vettigt måste man ta egna initiativ och begå sina egna misstag, lära utav dem, och göra det bättre vid nästa tillfälle. Vi är en alldeles för ung och spontan rörelse för att vänta på direktiv. Vi måste smida medans järnet ärvarmt!

Så jag röstar för. Ut och sprid vårat budskap!

Holi
2006-06-16, 09:56
Tja... Den brukar kallas Jorden å landet har en tendens att gå under namnet Sverige (Sweden i England)... Att vi har stjärnor har inget med folkets anda att göra över huvud taget å det hoppas jag verkligen att du inser :)

Extremåsikterna mina låter jag vara dem har absolut inget med faschism eller invandringspolitik att göra.. Delar arbetsplats med ett flertal invandrare å tycker inte illa om nån av dem gillar dem tom.. Hur konstigt det än skulle kunna tänkas låta i en av dessa extremister jag inte gillars öron..

Filipek
2006-06-16, 12:20
"(dvs göra bättre produkter sätta nya rekord i vilken sport etc som helst osv... listan är lång på saker folk kan utmärka sig i)" började du ditt förra inlägg med. Mao det var inte jag som började dra upp idrott.

Ja Sverige heter Sweden, dock inte bara i England.

Varför kommer du direkt in på invandrare, när jag drar uppbåde höger vänster och agrara extremåsikter...?

MrPerfect72
2006-06-20, 14:46
Så enkelt det hade varit om PP istället hade varit direktdemokratiskt. :D

-Då hade alla åsikter kunnat respekteras och förståelsen och meningsskiljaktigheten mellan människor hade kunnat diskuteras med logiska argument.

....sedan hade man kunnat rösta om saken

....och sedan presenterat resultatet i procentuella andelar

Sen kunde PP skitit i vem som demonstrerade eller ej och under vilket flagg....eller är det månde upphovsrätten till PP-loggan som ska skyddas nu? :D