handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag rösta på PP

Ken Rabelius
2006-06-11, 23:37
<DIV>Lösningen lyder. Ta en BLANK Röst, skriv piratpartiet på den och stoppa i val kuveret.</DIV><DIV></DIV><DIV>jag tyckte det var viktigt att komma ut med det eftersom alla kanske inte tänker på det...:)</DIV>

Vidvinkel
2006-06-11, 23:39
VAd är det för fel på dom förtyckta valsedlarna??

Ken Rabelius
2006-06-11, 23:40
OM det inte finns, läs lite noggrannare ;)

Miner
2006-06-11, 23:40
Vidvinkel (2006-Jun-11)VAd är det för fel på dom förtyckta valsedlarna??

Det gällde ifall inte PP`s valsedlar fanns tillgängliga! :)

Vidvinkel
2006-06-11, 23:42
Jaja... :D

adler
2006-06-14, 19:36
Man kan fylla i valfritt partinamn på en tom röstsedel tror jag.

Leo Bergman
2006-06-14, 20:38
adler (2006-Jun-14)Man kan fylla i valfritt partinamn på en tom röstsedel tror jag.

Det tror jag också man kan det, men jag skulle hellre ha en förtryckt.

Man kanske inte vill tro det, men valfusk verkar inte vara obefintligt i Sverige.

Det var en del klagomål från tex. SD och nyliberaler att röster bevisligen inte hade blivit räknade i förra valet, och med en handskriven valsedel blir det lättare för samvetslösa rösträknare att låtsas att de inte kan tyda vad man röstat på.

Nicklas W Bjurman
2006-06-14, 22:50
Etablisemangen ser inte med blida ögon på något parti som försöker utmana deras eget. De stjäl helt sonika andra partiers valsedlar och kastar dom eller tar med sig hem för att ingen ska rösta på dom. Jag har varit med om det själv.

Väldigt odemokratiskt. Lika odemokratiskt som att stoppa folk från att rösta. Men det händer hela tiden i demokratiska Sverige...

Filipek
2006-06-17, 08:01
Problemet är att man inte får prata om det. Det är därför vi är så viktiga...

Alexander F
2006-06-19, 19:02
Ken Rabelius (2006-Jun-11) Lösningen lyder. Ta en BLANK Röst, skriv piratpartiet på den och stoppa i val kuveret. jag tyckte det var viktigt att komma ut med det eftersom alla kanske inte tänker på det...:)

OBS! OBS! OBS!

Det kan kanske vara på sin plats, speciellt med tanke på överentusiastiska förstagångsväljare, att inskärpa att valsedeln blir ogiltig om valsedeln har "kännetecken som uppenbart gjorts med avsikt". Detta innebär att om något skrivs eller ritas på valsedeln som inte har där att göra, t.ex. en kommentar eller teckning, troligen t.o.m. ett enkelt streck, gör att rösten inte räknas. Detta gäller naturligtvis även förtryckta valsedlar.

Edit: stavfel

Ken Rabelius
2006-06-19, 22:41
<DIV>Alltså bara skriva "Piratpartiet" och ingenting annat? </DIV><DIV></DIV><DIV>inget kludd, inga roliga gubbar , ingenting annat förutom Piratpartiets namn......</DIV><DIV></DIV><DIV>visste jag inte så tack för varningen. :)</DIV>

manimani
2006-06-29, 20:43
En annan viktig grej är att stava rätt. Alltså, "Piratpartiet" ska det vara och inte "Pirat partiet", "Pirat-partiet" eller "PP". Om du stavar fel så betyder det att du har röstat på ett helt annat parti (eventuellt ett oregistrerat sådant, men det spelar ingen roll.)

Här är det fullständiga valresultatet 1994 (http://www.flashback.se/fb/mag/val1.html) . Mycket rolig läsning. Några tydliga exempel:

APK: 215

ARB.PARTIET KOMMUNISTERNA: 18

ARBETAREPARTIET KOMMUNISTERNA: 190

ARBETARPARTIET KOMMUNISTERNA: 1633

BILLIGA ÖLPARTIET: 1

BILLIGARE ÖL PARTIET: 6

BILLIGARE ÖL-PARTIET: 8

BILLIGARE ÖLPARTIET: 6

BILLIGAREÖLPARTIET: 52

CENTRUM DEMOKRATERNA: 19

CENTRUM-DEMOKRATERNA: 192

CENTRUMDEMOKRATERNA: 118

CENTRUMDEMOKRATERNA-KOMMUNENS VÄL: 1

CENTUM DEMOKRATERNA: 2

EAP: 40

EAP EUROPEISKA ARBETARPARTIET: 5

EUROPA ARBETARPARTI: 4

EUROPEISKA ARBETAR PARTIET EAP: 1

EUROPEISKA ARBETARPARTIET EAP: 1

EUROPEISKA ARBETARPARTIE: 1

EUROPEISKA ARBETARPARTIET: 8

EUROPEISKA ARBETARPARTIET - EAP: 6

EUROPEISKA ARBETARPARTIET EAP: 36

E U MOTSTÅNDARNA: 56

EU MOTSTÅND: 6

EU-MOTSTÅNDARE: 19

EU-MOTSTÅNDARNA: 3403

EU-MOTSTÅNDARNA - ETT TVÄRPOLITISKT PARTI: 158

EU-MOTSTÅNDARNA - RIKSLISTA: 56

EU-MOTSTÅNDARNA TVÄRPOLITISK RIKSLISTA: 165

EU-MOTSTÅNDARNA TVÄRPOLITISKA PARTIET: 1

EU-MOTSTÅNDARNA, TVÄRPOLITISK RIKSLISTA: 271

EU-MOTSTÅNDARPARTIET: 21

KALLE ANKA: 101

KALLE ANKA & HANS VÄNNER: 1

KALLE ANKA CO:1

KALLE ANKA FOR PRESIDENT: 1

KALLE ANKA OCH GRABBARNA: 1

KALLE ANKA PARTIET: 472

KALLE ANKA-PARTIET: 34

KALLE ANKAPARTIET: 80

KALLE ANKAS PARTI: 1

KALLEPARTIET: 1

Rick Falkvinge
2006-07-25, 19:10
Det märks även på det låtsasparti (deras huvudkonkurrenter var "Galagopartiet de glada") som vi jämförde oss med i början bara för att fylla ut stegen vi klättrade uppför. Det jag är osäker på är vem det är som stavar illa - de som skriver på röstsedeln, eller de som fyller i valresultatet från röstsedlarna?

ENZENHEMMER PLASTPÅSAR OCH BARNUPPFOSTRINGSREDSKAPSPARTIET: 1

EZENHEMER PLASTPÅSAR OCH BARNUPPFOSTRINGSREDSKAPSPARTIET: 28

EZENHEMMER: 4

EZENHEMMER PLASTPÅSAR O BARNUPPFOSTRINGSPARTIET: 2

EZENHEMMER PLASTPÅSAR OCH BARNUPPFOSTRINGSREDSKAPS PARTIET: 40

EZENHEMMER OCH BARNUPPFOSTRINGSREDSKAPSPARTIET: 17

EZENHEMMER OCH BARNUPPFOSTRINGSVERKTYGS PARTIET: 2

EZENHEMMER PLASTPÅSAR OCH ETC.: 2

EZENHEMMER PLASTPÅSE OCH BARNUPPFOSTRINGSREDSKAPSPARTIET: 3

Alexander F
2006-07-26, 19:03
Sådant här kan ju förefalla smålustigt när man läser om det, men frågan är om det faktiskt skulle kunna var ett potentiellt allvarligt problem för det fall valsedlar inte kommer att finnas tillgängliga tillräcklig utsträckning.

I en bloggkommentarer på Piratpartiets "framsida" läste jag för ett tag sedan något i stil med följande (jag kan inte hitta skriftväxlingen igen).

En person frågade hur man bär sig åt för att rösta på PP om det inte finns några valsedlar för PP. Svaret löd ungefär så här: Det är bara att på en blank valsedel skriva "Pirat Partiet" så löser det sig.

Sådana röster kommer utan tvekan inte att komma Piratpartiet tillgodo.

Med tanke på hur vanliga sådana här felaktiga särskrivningar är numera (speciellt bland unga tror jag) finns det risk för att många röster kan komma att gå förlorade.

Det enda, kanske inte så lyckade, sättet jag kan se att tackla problemet skulle vara att, strax före valet, annonsera i dagspressen med uppmaning till väljarna att inte särskriva partinamnet. Jag vet inte om sådana annonser skulle ge ett löjets skimmer över partiet eller ge välbehövlig uppmärksamhet i media långt utöver själva annonserna.

manimani
2006-07-26, 20:19
Ja, om vi nu hade haft någon budget för annonsering i pressen så skulle det nog kunna vara nåt att satsa på. Jag tillåter mig att drömma upp en text:Särskriv inte!</font>

Om det inte finns någon förtryckt valsedel för Piratpartiet i din vallokal, och du tar en blank valsedel och skriver "Pirat Partiet" istället för "Piratpartiet" på den, så kommer det att tolkas som att du har röstat på ett okänt oregistrerat parti som heter "Pirat Partiet", och Piratpartiet går miste om din röst.

Tänk också på att inte rita något extra kludd eller speciellt kännetecken på valsedeln; då blir den ogiltigförklarad. Att försöka skriva in en personröst på en blank valsedel är inte ens att tänka på.

Där det finns förtryckta valsedlar bör du naturligtvis använda dem. Du kan beställa valsedlar på från vår hemsida. Att själv trycka eller kopiera upp valsedlar är ej tillåtet och gör din röst ogiltig, även om kopiorna skulle vara identiska med de officiella som är tryckta av valmyndigheten.

(lämplig piratslogan goes here)!

http://www.maj.com/gallery/mani/PP/pip-banner02.jpg

www.piratpartiet.se

Jag tror att ovanstående är vad som gäller, ungefär, men jag kan ha missuppfattat en del.

Fana
2006-07-31, 15:55
Nicklas W Bjurman (2006-Jun-14)Etablisemangen ser inte med blida ögon på något parti som försöker utmana deras eget. De stjäl helt sonika andra partiers valsedlar och kastar dom eller tar med sig hem för att ingen ska rösta på dom. Jag har varit med om det själv.

Väldigt odemokratiskt. Lika odemokratiskt som att stoppa folk från att rösta. Men det händer hela tiden i demokratiska Sverige...

Detta tror jag också kan bli ett problem - finns ju gott om tokstollar som hyser irrationellt agg mot oss och som säkert inte drar sig för att plocka med sig en bunt valsedlar från vallokalerna och sedan slänga dem etc. Därför är det nog viktigt att vi som anvarar för en vallokal inte lägger ut för många sedlar på en gång, utan fyller på efter behov etc, både under för-röstningsdagarna och valdagen.

Wilhelm Raab
2006-08-06, 16:31
Det kan kanske vara på sin plats, speciellt med tanke på överentusiastiska förstagångsväljare, att inskärpa att valsedeln blir ogiltig om valsedeln har "kännetecken som uppenbart gjorts med avsikt".

Innebär det att det inte kommer vara okay att skriva ut eller kopiera upp valsedlar hemma (mtp de "hemliga" koder som skrivarna spottar ur sig på pappren)? I annat fall skulle det ju vara rätt smidigt att lägga upp PDF:er på hemsidan så att folk kan skriva ut egna valsedlar vid behov.

SM5POR
2006-08-06, 18:24
Wilhelm Raab (2006-Aug-06)Innebär det att det inte kommer vara okay att skriva ut eller kopiera upp valsedlar hemma (mtp de "hemliga" koder som skrivarna spottar ur sig på pappren)? I annat fall skulle det ju vara rätt smidigt att lägga upp PDF:er på hemsidan så att folk kan skriva ut egna valsedlar vid behov.

Exakt, och alldeles oavsett eventuella koder som skrivaren lämnar ifrån sig så är det inte tillåtet att använda andra valsedlar än de tryckta (även en så kallad "blank" valsedel är tryckt, i och med att den innehåller texten "VAL TILL RIKSDAGEN" och streckmarkeringar så att den skall se ut som vilken valsedel som helst genom det lilla kanthålet i valkuvertet).

Att du på din skrivare möjligtvis kan producera valsedlar av perfekt kvalitet som inte går att skilja från äkta vara saknar betydelse; reglerna finns till för att valförrättarna skall slippa sitta och gallra bort mängder av "hemtillverkade" valsedlar av varierande papperskvalitet och utförande, vilka annars skulle riskera att röja valhemligheten (någon kan ha delat ut egenhändigt tryckta och märkta valsedlar i ett bostadsområde i syfte att senare granska dem hos länsstyrelsen och lista ut var den där kommunisten bor någonstans).

Dessutom är det i praktiken billigare att köpa valsedlarna av Valmyndigheten än att skriva ut dem på egen skrivare. En riktig valsedel kostar 3 öre. Vad kostar papper, skrivarbläck, skrivarslitage och eget arbete för att erhålla samma resultat?

Alltså: Inga experiment med egna valsedlar i kuverten, oavsett eventuella skrivarsignaturer, så slipper vi erfara att valförrättarna lägger stora mängder valsedlar med fel färg eller dålig trycksvärta åt sidan att kontrolleras av länsstyrelsen på grund av misstänkt valfusk. Vi vill ha valresultatet på valnatten, inte flera veckor senare.

Lägg hellre tiden på att hitta valsedelsutdelare till alla röstnings- och vallokaler. Beställ inte en valsedel för att du ensam skall kunna rösta i en vallokal som ingen bevakar (kolla med din valkretsledare hur det ligger till); beställ 200 stycken och åta dig att lägga ut dem själv på valdagens morgon. 200 valsedlar kostar 6 kronor, och de är redan betalda för din vallokal; på sin höjd tillkommer porto (250 gram) för avsändaren om Posten anlitas. Det är din vallokal värd.

Censur
2006-08-30, 18:36
när vi ändå pratar om valsedlar, (som inte görs någon annan stans :P hehe) vad händer om man inte kryssar i nån kanidat? å bara stoppar ner listan i lådan?

Tor Skude
2006-08-30, 19:17
Då räknas sedeln på samma sätt som en valsedel utan lista. Tror jag, ivf. Den räknas, det är jag säker på.

Trinket
2006-08-30, 19:18
Man behöver inte kryssa i någon kandidat, valsedeln är giltig även om man inte gör det.

Kan vara värt att påpeka att man förutom röstkortet ska ha giltigt id-kort/körkort/liknande till vallokalen, så de som inte har det- se till att fixa.

sebastian nielsen
2006-09-02, 19:35
&gt;&gt;1:a-tråd-sidan&gt;&gt;blir det lättare för samvetslösa rösträknare att låtsas att de inte kan tyda vad man röstat på.

Men rösterna räknas väl maskinellt med OCR? Vad är annars de 2 tjocka strecken till höger och vänster på valsedlarna... Dessa streck måste väl vara för att maskinerna ska kunna orientera sig (speciellt på namnvalsedlar där den måste veta var krysset är) var den läser någonstans på valsedeln...

Nicklas W Bjurman
2006-09-02, 20:05
Nej, de två strecken är till för att kontrollera vad för sorts valsedel man har lagt i kuvertet. Du kan själv gå och observera röstsedelräkningen vid en vallokal det är öppet för allmänheten. Jag har aldrig gjort det, men jag antar att de gör det för hand.

sebastian nielsen
2006-09-02, 20:18
herregud vilket tråkigt jobb.... måste ju ta lång tid att öppna och räkna 7-8 miljoner valsedlar (antar att det är ca 10 % som inte röstar). Även om de flesta av valmyndighetens anställda gör det (uppskattat anstal anställda: 500). Det är ju ändå 16 000 valsedlar per man att räkna

Trodde de satte typ 100 000 valsedlar i en maskin, som automatiskt öppnar nedre raden på valkuvertet, plockar ut valsedeln, rabblar igenom valsedlarna på några minuter och läser av partinamnet samt kryssen optiskt (OCR) med någon kamera av något slag.

Och sedan fyllde på denna maskin när denna var full.

SM5POR
2006-09-03, 04:26
sebastian nielsen (2006-Sep-02)herregud vilket tråkigt jobb.... måste ju ta lång tid att öppna och räkna 7-8 miljoner valsedlar (antar att det är ca 10 % som inte röstar). Även om de flesta av valmyndighetens anställda gör det (uppskattat anstal anställda: 500). Det är ju ändå 16 000 valsedlar per man att räkna

Det är inte Valmyndighetens eller länsstyrelsernas ordinarie anställda som räknar rösterna, utan vid varje val är 30.000-40.000 personer tillfälligt engagerade (http://www.val.se/valsystemet/jobba/index.html) runt om i landet. Av dessa arbetar kanske 20.000 med röstmottagning och rösträkning på valdagen den 17 september. Det blir ungefär 1.000 röster per person att räkna (det inkluderar rösterna från alla tre valen - riksdag, landstings- och kommunfullmäktige). Sedan sker slutlig rösträkning vid länsstyrelserna under veckan närmast efter valet, och troligtvis är ungefär lika många personer engagerade då också.

Trodde de satte typ 100 000 valsedlar i en maskin, som automatiskt öppnar nedre raden på valkuvertet, plockar ut valsedeln, rabblar igenom valsedlarna på några minuter och läser av partinamnet samt kryssen optiskt (OCR) med någon kamera av något slag.

I USA har man räknat röster maskinellt i decennier, och då uppstår kaos när det krävs manuell omräkning och ingen vet hur man skall tolka de halvt stansade hålkorten. Jag trivs bättre med ett system som jag vet fungerar även om det blir ett långvarigt strömavbrott (till exempel i krigstid).

En annan fördel med ett manuellt system är att vem som helst kan kontrollera att rösträkningen går rätt till. Jag närvarade i min vallokal vid rösträkningen efter kyrkovalet 1997, då det inte direktsändes i TV och jag var nyfiken på både proceduren och vårt lokala resultat. Vi var två stycken åskådare, och jag tror att rösträknarna uppskattade att slippa räkna inför tomma läktare.

Ken Rabelius
2006-09-09, 00:25
En annan sak kom jag å tänka på. det måste vara en blank sedel för riksdagsvalet. dvs 2 streck i kanten. det kanske tom står på på den blanka vilket val det gäller

sengaija
2006-09-13, 15:31
Okej.

Så allt jag behöver göra är att ta med mig ID till lokalen.

Skriva Piratpartiet med tydlig text på en gul blank valsedel och lämna in den?

Vill bara vara säker, har inte röstat förrut :P

Mårten Fjällström
2006-09-13, 15:41
sengaija (2006-Sep-13)

Skriva Piratpartiet med tydlig text på en gul blank valsedel och lämna in den?

Om vår inte finns på plats så: Jajebullar, precis så.

ATIX
2006-09-13, 18:32
Hallå alla pirater!

Jag var idag nere på ambassaden här i Köpenhamn och röstade. Blev lite förvånad när jag såg att Fi, SPI och Sverigedemokraterna hade valsedlar utlagda där. Jag tror även där var något ytterligare parti som fanns representerade (förutom dom redan etablerade). Har dessa partiet själva lagt ut valsedlarna där eller är det ambassaden som gör detta? För jag tror att jag såg att en som jobbade där la fram fler Fi-sedlar men jag är inte helt säker. Det kan ha varit ett redan idag riksdagsparti. Sen får man väl bara hoppas att dom gökarna som ska läsa min sedel inte läser fel.

SM5POR
2006-09-14, 00:19
ATIX (2006-Sep-13)Jag var idag nere på ambassaden här i Köpenhamn och röstade. Blev lite förvånad när jag såg att Fi, SPI och Sverigedemokraterna hade valsedlar utlagda där. Jag tror även där var något ytterligare parti som fanns representerade (förutom dom redan etablerade). Har dessa partiet själva lagt ut valsedlarna där eller är det ambassaden som gör detta?

De sju riksdagspartierna samt Sverigedemokraterna och SPI får partivalsedlar (utan kandidatnamn) utlagda på det allmännas bekostnad i alla lokaler där man kan rösta, eftersom de har erhållit minst 1 procent av rösterna i något av de tre senaste valen.

Om det finns namnvalsedlar (med kandidatnamn och kryssrutor för personröstning) utlagda, så har partierna svarat för dessa själva. Fi är ett nytt parti i detta val, och har endast namnvalsedlar att lägga ut, vilket de också får göra på egen bekostnad (precis som Piratpartiet). Jag vet inte huruvida ambassadpersonalen hjälper till att lägga ut valsedlar om man skickar dem; det finns dock inget i vallagen som kräver att de gör det.

Köpenhamn ligger ju så pass nära att det inte är något större besvär för de många småpartierna i Skåne att sprida sina valsedlar också över Öresund.

kenny_lex
2006-09-16, 14:23
Att säga "särskriv inte" och hoppas att det hjälper är lite gulligt. Lätt dyslexi är mycket vanligare än man tror och den kommer inte att försvinna tills på Söndag.

Kvar är då alternativet att arbeta runt problemet, för vi vet att folk är dåliga på stava och att de är osäkra på hur man gör när man röstar. Så istället för att klanka ner på dem med problem kan man hjälpa dem genom att tex påpeka att man faktiskt får fråga valarbetare om hjälp, och att de även kan hjälpa till med stavning.

Men man kan lika väl "förtydliga" att det inte gör nått om man skriver fel eller särskriver, för inte vill ni väll skrämma bort folk som har problem med stavningen genom att göra dem ännu osäkrare?

Alexander F
2006-09-17, 09:38
kenny_lex (2006-Sep-16)Att säga "särskriv inte" och hoppas att det hjälper är lite gulligt. Lätt dyslexi är mycket vanligare än man tror och den kommer inte att försvinna tills på Söndag.

Men man kan lika väl "förtydliga" att det inte gör nått om man skriver fel eller särskriver, för inte vill ni väll skrämma bort folk som har problem med stavningen genom att göra dem ännu osäkrare?

Det är tråkigt om du uppfattar tidigare inlägg i denna tråd som att det klankas på människor som har problem med stavning. Detta har absolut inte varit syftet. Jag är övertygad om att detta gäller även andra skribenter än jag själv.

Jag tror inte att "lätt dyslexi" kan förklara mer en mycket liten del av alla "felaktiga" särskrivningar. Sådana särskrivningar görs säkert till största delen av personer som annars inte har svårare för stavning än folk i allmänhet. En vanlig teori är att fenomenet till stor del beror på påverkan från engelskan. Språket förändras hela hela tiden. Oavsett om man tycker detta är bra och önskvärt eller om man har en mer konservativ inställning till språket, kvarstår det faktum att, på svenska, betydelsen inte sällan blir olika om man väljer sär- eller sammansrivet. McDonald's satte, för ett antal år sedan, upp affischer i serveringslokalerna med texten "RÖK FRITT", vilket inte var vad som avsågs.

Exempel från en Shellmack hur galet det kan bli: http://www.skrivihop.nu/exempel/bilder/spolarvatten.gif

Självklart har "felaktiga" särskrivningar, oavsett orsak, oftast ingen större betydelse och är inte något skäl att klanka på eller driva med någon. När det gäller företag, myndigheter etc. ser jag dock inget fel i att påpeka saken.

I fallet med blanka valsedlar är skrivningen, som sagt, av helt avgörande betydelse.

Vill du inte rösta på något annat än Piratpartiet så gäller att just skiva Piratpartiet, annars blir det en röst på något annat, t.ex. "Pirat Partiet".

Som det står på förstasidan:

Om det saknas namnvalsedlar för Piratpartiet i din lokala röstningslokal eller vallokal kan du ta en blank valsedel utan förtryckt partinamn (kom ihåg att ta en blekt gul, för riksdagsvalet) och tydligt texta Piratpartiet på den. Skriv inget annat, som t.ex. kandidatnamn, och skriv inte partinamnet på något annat sätt än just Piratpartiet (ett ord, inget bindestreck) - det är väldigt noga med stavning, avstavning och dylikt. Bara partinamnet får stå på en blank valsedel, inget annat.

1ll3xc
2006-09-17, 09:54
Från SvD:s artikel "Så gör du på söndag" (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13663274.asp) (min emfas):

Vad ska jag tänka på för att den ska räknas som giltig?

- Att skriva tydligt. Detaljer som stavning och särskrivning spelar ingen större roll för partier som är allmänt kända.

Frågan är om Piratpartiet definieras som "allmänt känt"?

Alexander F
2006-09-17, 10:18
1ll3xc (2006-Sep-17)Från SvD:s artikel "Så gör du på söndag" (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13663274.asp) (min emfas):

Vad ska jag tänka på för att den ska räknas som giltig?

- Att skriva tydligt. Detaljer som stavning och särskrivning spelar ingen större roll för partier som är allmänt kända.

Frågan är om Piratpartiet definieras som "allmänt känt"?

De där uppgifterna skulle jag ta med en stor nypa salt.

Exempel hämtat från tidigare post i tråden (valet 1994):

APK: 215

ARB.PARTIET KOMMUNISTERNA: 18

ARBETAREPARTIET KOMMUNISTERNA: 190

ARBETARPARTIET KOMMUNISTERNA: 1633

...

CENTRUM DEMOKRATERNA: 19

CENTRUM-DEMOKRATERNA: 192

CENTRUMDEMOKRATERNA: 118

CENTRUMDEMOKRATERNA-KOMMUNENS VÄL: 1

CENTUM DEMOKRATERNA: 2

Såvitt jag vet har frågan aldrig ställts på sin spets på så sätt att det har behövts prövas vilka röster som som skall tillgodoräknas ett visst parti. Skulle så ske blir det en minst sagt "känslig" uppgift, särskilt om majoritsförhållanden i riksdagen står på spel. Minns dock förförra presidentvalet i USA!