handdator

Visa fullständig version : Frivillig Ersättning

IlyaZ
2006-06-11, 23:35
Tycker man något är värt att betala för gör man det också. (Annars menar man inte det man säger). Eftersom en digital kopia inte kostar något att producera och det helt enkelt inte finns något "rätt" eller bra mått på hur mycket ett tankat program är värt borde användaren och ingen annan utifrån sitt egna ekonomiska läge samt vad mjukvaran är värd för honom (om han vill stödja fortsatt produktion eller dylikt inräknat) bestämma hur mycket som doneras. Man kan tycka att detta inte fungerar, men donationssystemet (med paypal osv) där folk frivilligt ger bidrag till saker de gillar verkar fungera hyfsat.

Skulle det bli så att ingen mjukvara dök upp till följd av att inte tillräckligt många är motiverade att betala för denna, motiveras konsumenten att betala för sig (för att motivera producenten). Till slut borde en balans infinna sig, om folk fortfarande är intresserade av att mjukvara produceras vill säga.

Om ingen vill donera något frivilligt finns det inte så många andra alternativ. Då kan man inte klaga på att bredbandsskatter eller ngt slags bibliotekssystem är ett giltiga sådana.

John Nilsson
2006-06-12, 00:01
Jag tror på donationer som den virituella motsvarigheten till applåder. Det som saknas är ett system som gör det enkelt att donera några ören eller kronor som en ren reflex.

Som kompensationssystem så tror jag inte lika mycket på det. Nog kommer det gå att använda donationer som bas för sitt skapande, men jag tror inte att man kan bygga en hel industri på det.

Det finns faktiskt ingenting som säger att att mjukvara inte kan financieras med avtal om förväntat avkastning även om denna inte bygger på inkomster från den digitala distributionen. Att man idag kan leva på att erbjuda exakt samma ettor och nollor utan något extra värde till miljontals kunder får ses som en intressant parentes som bör försvinna samma väg som den kom.

sandos
2006-06-12, 02:57
IlyaZ (2006-Jun-12)Skulle det bli så att ingen mjukvara dök upp till följd av att inte tillräckligt många är motiverade att betala för denna, motiveras konsumenten att betala för sig (för att motivera producenten). Till slut borde en balans infinna sig, om folk fortfarande är intresserade av att mjukvara produceras vill säga.

Detta är helt i linje med mina egna teorier om vad som skulle hända! Jag tänker mig dock att kreatörer tar in löften om betalning för sitt arbete i förskott, snarare än att helt lita på donationer som jag inte riktigt tror på.

Leo Bergman
2006-06-12, 11:55
Donationssystem fungerar i praktiken dåligt i min erfarenhet.

Vilket är synd då det självfallet vorde den ultimata lösningen.

Jag såg en intressant lösning där man hade en DC klient som kontrollerade vågformen på de ljudfiler man laddade ner och kollade om låten fanns med i deras databas med registrerade artister.

Om den fanns registrerad så behövde användaren betala ett pris som artisten satt om inte filen skulle försvinna efter några dagar.

Självfallet skulle jag hålla mig till en vanlig DC klient istället då jag föredrar en service som inte innehåller DRM tekniker, men delar av konceptet är intressant.

Om det istället skulle vara baserat på små frivilliga donationer skulle det kanske kunna vara ett system där man kunde få in åtminstone lite pengar.