handdator

Visa fullständig version : stilla uppror funkar bäst.

gherghetta
2006-06-12, 00:38
stilla uppror funkar bäst.

Jag tycker Pirat Partiet förstör lite för oss alla nu i dessa goa "ladda-ner-vad-du-vill" tider. För tillfället så kan du ju faktiskt i princip ladda ner vad du vill från internet. Och om du inte kan det, så känner du säkert 10 pers. som kan göra det åt dig.

Fram tills inte så länge sedan, så har det varit ganska tyst i regeringen i frågan om de ska göra någonting åt detta, eller vad i så fall? Men nu så har dessa frågor rörts upp och uppmärksamheten har riktats direkt på "pirat-frågorna".

Alltså, har PP fått mer uppmärksamhet. Och de i stort sett säger "Gör fildelining lagligt, omstrukturera kapitalismen!" De i princip TVINGAR sverige göra ett beslut. Sverige kommer uppenbarligen säga "-nej. Nu är det superolagligt." och hitta på nåt sätta att stoppa det (eller försöka).

Istället tycker jag att Piraterna ska ligga lågt och segla med gratis-vinden så länge det går! Varför göra piratkopiering lagligt om det ändå inte är någon som stoppar dig när det är olagligt!?

Piratpartiet borde sluta pressa politikerna till ett beslut som inte kommer gagna dem.

John Nilsson
2006-06-12, 00:47
Eller så ser du till att tillräkligt många röstar på pp för att säkerställa att det förblir möjligt.

gherghetta
2006-06-12, 00:52
Varför? Det funkar ju lika bra att vara tyst och fortsätta ladda ner.

(OM nu inte 7000 andra pers. pressar Person som an apelsin vid frukostbordet)

Nicklas W Bjurman
2006-06-12, 01:18
Idag kanske vi kan göra det utan större risk betyder inte att vi kommer att kunna göra det i fortsättningen. De arresterar folk och fä redan även om de inte har något olagligt på sina servrar(The Pirat Bay affären) samt de rättegångar som har skett mot fildelare det senaste året.

Piratpartiet står för mycket mer än fildelning, faktum är att fildelning inte är speciellt stor fråga fast det vi vill gör fildelning till en rättighet. Jag tycker du ska ta en titt på partiprogrammet. Piratpartiet står för ett samhälle där man kan fritt byta tankar och ideér samt för ett stärkande av privatlivet. Grundstenarna av en demokrati. Något som de senaste åren har rubbats på avsevärt.

Och du kan lita på att Piratpartiet inte kommer att förhandla bort dessa viktiga frågor för några andra frågor. Vi har inga andra frågor som de prioriterar högre. Just detta är styrkan i Piratpartiet. Vi är mycket öppna och för första gången håller jag med ett parti till 100% det finns ingen viktigare fråga för mig än demokratin.

Tanken är ändå att vi ska själv se till genom att komma in i riksdagen och se till att frågan beslutas på det sätt som gagnar alla. Lagen finns där som gör alla som delar med sig av kultur och information lagbryttare. Inför domstol spelar det ingen roll vad den enskilda tycker. Bara för att man inte pratar om problemet betyder det inte att problemet inte finns.

Om jag vore dig skulle jag rösta på Piratpartiet för att göra din röst hörd istället för att inte säga ifrån. Jag vet att jag röstar på Piratpartiet.

gherghetta
2006-06-12, 01:30
Jag har tatt en titt på PiratProgrammet (innan jag skrev inlägget). Jag var tvungen att läsa igenom det tre gånger.

Jag inser att PP prioterar flera starka frågor med vettiga argument, förutom det om fildelning. Men vad PP står för och vad för effekt de har på vårt samhälle, eller på politikerna, är inte samma sak.

Om du frågar någon på stan vad PP är, kan du vara säker på att det första de tänker på är en bunt galna anarchister som vill göra allt på internet lagligt. Jag skulle vara förvånad om de ens såg på PP som ett seriöst parti.

PP's påverkan kommer pressa politiker till radikala ideér i frågan om fildelning. Och lilla knähunds-sverige skulle inte klara av att stifta lagar som motsäger ALLA ANDRA VÄRLDENS LÄNDERS lagar.

Hur skulle den kunna stå emot ALLA ANDRA VÄRLDENS LÄNDER?

*edit*

Nicklas W Bjurman, du kallar dig stolt piratpartist. Vad exakt är du stolt över? Att du fick vara med?

*edit*

Tor Skude
2006-06-12, 06:41
gherghetta (2006-Jun-12)Om du frågar någon på stan vad PP är, kan du vara säker på att det första de tänker på är en bunt galna anarchister som vill göra allt på internet lagligt. Jag skulle vara förvånad om de ens såg på PP som ett seriöst parti.

Nej, det där är en lögn. Du har förstås inte gjort så själv? Vad du får för svar på den frågan beror alldeles på vad du frågar. Jag vet, för jag har delat ut flygblad och foldrar nere på stan rätt många gånger nu. Än så länge har jag aldrig fått det där svaret. Däremot är det rätt många som inte känt till partiet, och rätt många som tycker att vi gör en bra sak.

Ken Rabelius
2006-06-12, 06:57
<DIV>gherghetta (2006-Jun-12)Jag har tatt en titt på PiratProgrammet (innan jag skrev inlägget). Jag var tvungen att läsa igenom det tre gånger.

Jag inser att PP prioterar flera starka frågor med vettiga argument, förutom det om fildelning. Men vad PP står för och vad för effekt de har på vårt samhälle, eller på politikerna, är inte samma sak.

Om du frågar någon på stan vad PP är, kan du vara säker på att det första de tänker på är en bunt galna anarchister som vill göra allt på internet lagligt. Jag skulle vara förvånad om de ens såg på PP som ett seriöst parti.

PP's påverkan kommer pressa politiker till radikala ideér i frågan om fildelning. Och lilla knähunds-sverige skulle inte klara av att stifta lagar som motsäger ALLA ANDRA VÄRLDENS LÄNDERS lagar.
Hur skulle den kunna stå emot ALLA ANDRA VÄRLDENS LÄNDER?

*edit*
Nicklas W Bjurman, du kallar dig stolt piratpartist. Vad exakt är du stolt över? Att du fick vara med?
*edit*</DIV><DIV></DIV><DIV>Om man inte tror att man kan påverka så kommer man troligen alldrig göra det.</DIV><DIV>Sverige kan inte påverka världen säger du?</DIV><DIV>I dagsläget finns det ett pirat parti i USA som startades för att de inspirerats av vem? jo just det oss....</DIV><DIV></DIV><DIV>så kom inteoch säg att vi inte kan påverka.</DIV><DIV></DIV><DIV>Personligen är jag stolt piratpartist för att jag står för minna åsikter och inte står i skuggorna och hoppas på att ingen ska upptäcka att jag fildelar. istället säger jag det rakt ut. Ja jag fildelar.</DIV><DIV></DIV><DIV>Fildelningen är dock inte min största fråga. Min största prioritet är integritet och att "återdemokratisera" Sverige.</DIV><DIV></DIV><DIV>Jag menar inget illa med något av det jag säger, men ingen ska komma säga att det är lönlöst förrän motsattsen är bevisad......och det finns bara ett sätt att ta reda på om det verkligen är lönlöst :)</DIV>

gherghetta
2006-06-12, 21:29
Tor Skude (2006-Jun-12)gherghetta (2006-Jun-12)Om du frågar någon på stan vad PP är, kan du vara säker på att det första de tänker på är en bunt galna anarchister som vill göra allt på internet lagligt. Jag skulle vara förvånad om de ens såg på PP som ett seriöst parti.

Nej, det där är en lögn. Du har förstås inte gjort så själv? Vad du får för svar på den frågan beror alldeles på vad du frågar. Jag vet, för jag har delat ut flygblad och foldrar nere på stan rätt många gånger nu. Än så länge har jag aldrig fått det där svaret. Däremot är det rätt många som inte känt till partiet, och rätt många som tycker att vi gör en bra sak.

Om en spetälsk går fram till dig, och frågar dig hom hon är ful, säger du det då? Nej, för folk är artiga, eller åtminstånde fega i många fall.

Ja, jag säger att folk på stan ljuger dig rakt upp i ansiktet. Men OK, du har rätt de säger så som du säger, de bara är inte ärliga

Om man inte tror att man kan påverka så kommer man troligen alldrig göra det.

Sverige kan inte påverka världen säger du?

I dagsläget finns det ett pirat parti i USA som startades för att de inspirerats av vem? jo just det oss....

så kom inte och säg att vi inte kan påverka.

klart vi kan påverka. men vi kan inte grunda lagar som påverkar internationell handel som är helt motsägande alla andra länders lagar. det skulle ju inte gå, USA skulle bomnba oss på stört.

ang "stolt piratpartist" Ahh... då fattar jag. Du är bara en allmänt stolt person som råkar vara en Piratpartist!

Cliff Barnes
2006-06-12, 21:50
klart vi kan påverka. men vi kan inte grunda lagar som påverkar internationell handel som är helt motsägande alla andra länders lagar. det skulle ju inte gå, USA skulle bomnba oss på stört.

Så du menar på fullt allvar att om Sverige har en avvikande åsikt än USA angående upphovsrätt så skulle de bomba oss? Du får ursäkta mig men det var nog det sämsta argument jag hört på länge. USA gör precis ingenting mot Kina i nutid, man gjorde inget mot Syd Korea på 80-talet och man gjorde inget åt Japan på 70-talet. Vad den försämrade upphovsrätten däremot gjorde för samhällsutvecklingen i dessa länder var att den höjde den enormt mycket på kort tid. Så därför är frågan viktig och skall absolut inte tigas ihjäl.

Faktum är att när du föreslår att man skall sätta munkavle på den debatt som Piratpartiet försöker (och faktiskt har lyckats med) att föra upp på dagordningen så låter du precis som Antipiratbyrån, Skivbolagen och de 'konkurrerande' ungdomsförbunden. Men inte är du väl därifrån? Nej då.

Lukas Klingsbo
2006-06-12, 23:39
Istället tycker jag att Piraterna ska ligga lågt och segla med gratis-vinden så länge det går!

Om vi inte agerar nu så kanske dagen kommer då det är försent och dom redan har börjat stänga ner alla servrar och vi såg ju här för några veckor sen hur dom stängde ner 200 olika oskyldiga servrar

Ken Rabelius
2006-06-13, 06:49
<DIV>"ang "stolt piratpartist" Ahh... då fattar jag. Du är bara en allmänt stolt person som råkar vara en Piratpartist!ang "stolt piratpartist" Ahh... då fattar jag. Du är bara en allmänt stolt person som råkar vara en Piratpartist!"</DIV><DIV></DIV><DIV>Så kan man också uttrycka det ja :)</DIV>

gherghetta
2006-06-13, 16:16
Jag menar inte att USA bokstavligen ska bomba oss. Men att de inte skulle tolerera sådana företaganden i sverige. Att vi skulle legalisera fildelning i sverige skulle öppna en hel del dörrar för pirater som USA annars har gigantiska lås på. Kinas frihets nobbning däremot stör inte USA direkt, och de är nog lite skraja för att lägga näsan i blöt även i Kina, asiaterna är nog allmänt trötta på Amerikanerna.

Sen tog jag USA som ett exempel, som en respektant för resten av världen.

----

sen säger jag inte att vi ska sätta nån munkavle på nåt. Men, kan du ladda ner vad du vill från näätet? -JA. varför klaga?