handdator

Visa fullständig version : Världens första internetparti som inför direktdemokrati ?

kim lillevang
2006-06-12, 12:28
"Var står partiet i fråga om cannabisrökning" frågar någon . Svaret är väl att det det inte finns något svar, om inte medlemmarna bestämt sig i frågan .

Genom en omröstning kanske . Eller bestämmer att det är en icke-fråga för partiet, liksom i riksdagen .

Är PiratPartiet ett en-fråge-parti ? Ett intresse-parti ? I så fall ser det mörkt ut . Åtminstonde på riksdagsnivå . Statestiken för en-fråge-partier är tydlig:

På lokal nivå - tillfälliga framgångar . På nationell nivå - aldrig, eller nästan .

Men tänk nu om PiratPartiet blev ett fler-fråge-parti ? Ett all-fråge-parti . Ett totalparti !

Det jag vill ha sagt är att, Piratpartiet kan bli en historisk möjlighet för att smyga in direktdemokrati bakvägen i den svenska modellen med representativ"demokrati" .

Enligt de människor som har något att vinna på det systemet (rekomenderad läsning:Den politiska adeln) , så är det fel på dig, som inte blir upphetsad, och känner för att angagera dig i den representativa modellen .

Men tänk om det är fel på modellen ? Tänk om den har blivit föråldrad, och spelat ut sin roll . Tänk om det är därför som allt färre röstar, men samtidigt angagerar sig mer direkt i saker som betyder något för en - Här och Nu ! Som till exempel PiratPartiet .

En sak borde vara klar - det tekniska kunnandet måste hel klart finnas innom PiratPartiet för att starta ett internet-parti .

Ett parti där medlemmerna direkt loggar in , tar del av vad det är riksdagen, eller på lokal nivå, komunfullmäktige, har tänkt sig att bestämma över huvudet på oss i den närmaste framtiden .

Sedan är det bara att ta ställning till om man vill rösta direkt, och sända sin röst till VÅR riksdags/komun representant , som sedan röstar efter VÅRT majoritetsbeslut i maktens boningar .

Kanske vill man gå ut och chatta och argumentera för sin åsikt på partiets chattsida och få fler med sig, eller vill man kanske få input i en fråga som man tycker verkar viktig, men kan för lite om .

Kanske vill man träffas fysiskt och inte bara på nätet, och bestämmer sig för att ses på närmsta torg för prata om något som angagerar extra mycket .

Kanske vill man själv lyfta fram en fråga som är viktig . Skriv en motion . Lägg in ett lagförslag . Angagera andra i partiet . Prata för din sak . Bli MÅNGA ! Möjligheterna är oändliga ! Kanske vi av bara farten, till och med räddar det som brukar kalla demokratin här i landet .

Väldigt många som nu har makten skulle få totalpanik, den saken är klar .

Men dom skulle få väldigt svårt att argumentera för, varför ett parti som bygger på medlemmarnas direktdemokrati, är ett hot mot demokratin .

En utmaning mot det svenska systemet är det helt klart . Men varför skulle det vara ett problem ? Det finns redan alternativ . Se på Schweiz .

Där har man haft en fungerande direkt-demokratisk modell i 800 år !

Den svenska representativa modellen börjar lukta rätt unket efter bara 80, så var ligger problemet med att utmana systemet lite ...

Visst - möjligheten finns att någon extremist försöker utnytja ett internet baserat direktdemoktrati-parti för sina egna syften .

Men så vitt jag vet, är majoriteten aldrig någonsin, någonstans, särskilt extrem, utan en sund blandning av olika mainstream åsikter, blandat med en eller annan underlighet ;)

Om denna majoritet inte giter angagera sig, när någon extrem minoritet försöker köra över dom, är det nog rätt kört ändå, oavsett system eller partimodell .

Dessutom har man alltid möjlighet att skriva in i sina grundstadgarna att, oavsett vad, så skall partiet aldrig medverka till att tex. införa diktatur, krig eller folkmord, utan då, enligt stadgarna upplösas .

Som sagt, allt är möjligt, ingenting omöjligt .

Om inte till valet 2006, så till 2010 , MEN, låt oss försöka !

Har ingen aning om jag är först med denna ide, och kanske har någon slags upphovsrätt på den .

I så fall avsäger jag, givetvis, härmed, högtidligt, mig denna upphovsrätt ! :)

Vem som helst, som nappar på iden och kan göra det bra , har den organisatoriska förmågan, det teknlska kunnandet och det demokratiska angagemanget - FEEL FREE & KÖR HÅRT ! Det är väl det PiratPartiet innerst inne handlar om eller ?

Jag kommer gå med och angagera mig med det jag kan - den saken är helt klart .

Nicklas W Bjurman
2006-06-12, 12:43
Jag anser helt klart att direkdemokrati är en bra lednings form. Det går nog inte att genomföra till detta val men jag så som Kim skulle vilja se att Piratpartiet utvecklas efter valet 2006 och inför valet 2010 med att stärka demokratin ännu mera. Ta upp frågor som är av vikt vid 2010 och då också jobba för direktdemokrati. Den ultimata formen av folkstyre som ändå inte är anarkism och så som påpekas kan man lägga in i stadgarna att om majoriteten vill ha diktatur sker en upplösning av partiet automatiskt för att återigen värna om demokratins grunder.

Dock ska piratpartiet endast ta ställning i frågor som rör demokrati. Och att partimedlemmarna är med och diskuterar vad som är viktigt. De andra frågorna tycker jag kan vänta med. Jag vill inte se personer som inte kan frågorna besluta om dom. Vi kan demokrati och vi har ingående insikt i de frågor vi går till val över. Piratpartiet måste fortsätta att vara ett fåfråge parti med stärkande av demokratin som yttersta mål. Annars blir det beslut man inte är insatta i speciellt.

tommy.andersson
2006-06-16, 20:56
Men i förlängningen så vore det intressant att utveckla partiet mer mot ett "riktigt" parti som drivs på en direktdemokratisk grund. Men att förändra världen görs inte på en natt, först måste vi in i den svenska riksdagen och åtgärda decenier av de etablerade partiernas folkförakt, nästa steg är att ge sig in i striden, där den måste skepå allvar, på EU-nivå. Det här är inget som går att klara av i en handvändning, det tar år, flera år, vi måste vara starkare i valet 2010, får inte ha tappat fart 2014, inte ens 2018 kommer vi få vila.

Jag tror att det i nuläget är viktigt att hålla blicken stadigt på målet och driva de frågor vi kan. Den som gapar efter mycket...

Björn Felten
2006-06-16, 21:46
MinTommy (2006-Jun-16)Jag tror att det i nuläget är viktigt att hålla blicken stadigt på målet och driva de frågor vi kan. Den som gapar efter mycket...

Mycket kloka ord. Som du påpekar, man kan inte förändra världen över en natt, eller ens över en mandatperiod. Kan vi bara ställa till rätta de stolligheter som de etablerade politikerna har ställ till med när det gäller våra frågor, så kan vi se våra barn i ögonen och säga att vi verkligen gjorde något för att de skulle få överta ett samhälle som är bättre än det vi fick överta av våra föräldrar.

Under senare mandatperioder kan det mycket väl tänkas att vi inom partiet har tillräckligt brett stöd för att driva några andra frågor, som till exempel gratis (skattefinansierat) bredband för alla, men att vi någonsin skall bli ett brett parti, som försöker täcka in alla frågor, tror jag inte på. Spåren förskräcker, om man säger så. Då tror jag mer på att det kan komma andra fåfrågepartier som täcker andra frågor, när vi väl var visat på att det går och att det fungerar.

John Nilsson
2006-06-16, 22:32
Som tidigare påpekats. Detta kanske är ett intressant projekt inför valet 2010, men jag tvivlar på att det skall ske under piratflagg. Många, då före detta, pirater kanske kan stödja ett sådant projekt, men det är ett nytt projekt.

Jag föreslår att du tar en titt på "aktiv demokrati" under tiden.