handdator

Visa fullständig version : Handskrivna röster

Henry Rouhivuori
2011-05-05, 19:49
Vi kommer troligen missa några kommuner/vallokaler. Vi får hoppas på att det finns de som bestämt sig för att rösta på Piratpartiet innan de befinner sig i vallokalen. Att få typ 0,3% i handskrivna röster är en siffra jag hoppas på.

Hur är det med handskrivna röster; räknas dom inte på valnatten som jag läst eller räknas dom för de partier som särredovisas på valnatten?

Sven Petersson
2011-05-05, 20:09
Att få typ 0,3% i handskrivna röster är en siffra jag hoppas på.

Du förefaller vara lika optimistisk som FI!

Megitt
2011-05-12, 01:38
Hur är det med handskrivna röster; räknas dom inte på valnatten som jag läst eller räknas dom för de partier som särredovisas på valnatten?

De partier som särredovisas på valnatten kallas rapportpartier, jag vet inte ännu om vi är ett rapportparti i årets val, har inte kollat på resultatbilagans utformning.

Rapportpartiernas handskrivna skall räknas och redovisas på valnatten, resterande räknas och redovisas som övriga, dvs samma som de tryckta.

Sen tillkommer alltid ett antal röster i slutliga sammanräkningen som vallokalsfolket inte kunnat eller haft tid att tolka som sedan länsstyrelsens rösträknare och kontrollanter (tex jag) får bedöma.

I år kommer det säkert också finnas en hel del valsedlar från 2010 som komplicerar sluträkningen och personrösterna, men det borde inte spela nån roll på valnatten.